Kennis van Christus: onderscheiden in ‘t beginnende leven

Orckie

Bericht door Orckie »

O ja, sorry, ik was het grotendeels met je eens; behalve met je stelling dat Christus alleen een verborgen Persoon voor het ongeloof is. Dat is me wat te kort door de bocht. Natuurlijk heeft de mate van die kennis te maken met de mate van het geloof, naar de mate van de genade die u geschonken is, zou Paulus zeggen.
Maar de kleingelovige, met weinig Chrituskennis, die wordt evenzeer door de Vader bemind. Lees eens het "Innige christendom" van Schortinghuis.

Eigenlijk verwacht ik nog wel even een doortimmerde reactie van Adrianus. Die moet het toch met me eens zijn dat Christus een verborgen Persoon is voor de meesten in het beginnende genadeleven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23900
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wat de één een 'beginnende in het genadeleven' noemt, wordt door anderen beschouwd als iemand die nog onbekeerd is. Niet dat zo iemand verloren is, maar zolang Christus bij een mens niet in beeld is: beschouwen als onbekeerd. Iedere andere benadering noemt een profeet: 'jagen in de bloemhoven'.

Het wonderlijke is dat binnen de Ger Gezindte deze term gebruikt wordt voor meer evangelisch getinte preken. Zo raken de uitersten elkaar weer. Dat zie je meer.
england

Bericht door england »

Misschien is het wel goed dat men hier vertelt hoe het bij hem/haar gegaan is, ik bedoel hoe hij/zij tot kennis van Christus gekomen is. Dat lijkt mij beter en nuttiger dan kennis uit de boekjes. Was Christus voor jouw direct een 'open boek' de bliksemschicht of is het geleidelijk gegaan.
KOm vertel je verhaal, niemand hoeft zich er voor te schamen want betere verhalen bestaan er bijna niet.
Ik denk dat Christus leren kennen een heel leven duurt, en de eeuwigheid erbij!
Voor mij was Hij niet de meest verborgen persoon! God liet Hem zien aan het kruis, waar Hij stierf voor mijn zonden...Maar dat wilde en kon ik niet geloven! Want ik was te slecht, te hard, te onbekeerd...Bovendien, je kon toch niet 'zomaar' geloven? Wie zei dat ik uitverkoren was? Bovendien besefte ik dat een overgeven aan God een opgeven van mijn totale zelf was, wilde ik dat? Bovendien, wat moest ik doen? Wat voor een gebed uitspreken? Hoe en op welke intonatie... Een preek over de tekst: al wie de naam des Heerean zal aanroepen zal behouden worden...Maar wat was aanroepen? Riep ik wel oprecht genoeg...Voelde ik me wel verloren genoeg...moest ik niet eerst verloren willen gaan...?
Zo worstelde ik een hele tijd, totdat er geen andere weg was...
Maar voor een hele tijd werd ik geslingerd tussen hoop en vrees: wie zei dat ik me niet bedroog, en een gestolen Jezus had? Als het echt was, waarom dan nog zonden? Was ik niet veel te slecht? Wist God wel echt wat ik allemaal gedacht en gedaan had...?
Maar toch leerde ik meer en meer Wie Christus was! En dat Zijn bloed reinigt van alle zonden...zelfs die van mij...!
england

Bericht door england »

Dat lijkt mij ook, Rhode, immers, de sacramenten zijn er tot sterking van het persoonlijk geloof...? Als er dus niets is, dan valt er ook niets te versterken!
england

Bericht door england »

Inderdaad, Rhode...Maar kijken we wel in de juiste richting? Of zijn we zo druk om vruchten te ontdekken, of het juiste gevoelen, of de maat van zondekennis dta we helemaal vergeten om op Christus te zien...?
Ik denk dat aan die Israelieten in de woestijn die gebeten waren, zouden zij nou kijken of ze wel dodelijk genoeg gebeten waren...?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Eigenlijk verwacht ik nog wel even een doortimmerde reactie van Adrianus. Die moet het toch met me eens zijn dat Christus een verborgen Persoon is voor de meesten in het beginnende genadeleven.
Heb jij Adrianus ingehuurd om jouw statements te onderbouwen en te plaatsen in 'het verband onzer gemeenten'? :D
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Eigenlijk verwacht ik nog wel even een doortimmerde reactie van Adrianus. Die moet het toch met me eens zijn dat Christus een verborgen Persoon is voor de meesten in het beginnende genadeleven.
Heb jij Adrianus ingehuurd om jouw statements te onderbouwen en te plaatsen in 'het verband onzer gemeenten'? :D
nou ik vind idd wel dat hij dat aan zijn stand verplicht is... maar het is idd een beetje oorverdovend stil van zijn kant...
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Eigenlijk verwacht ik nog wel even een doortimmerde reactie van Adrianus. Die moet het toch met me eens zijn dat Christus een verborgen Persoon is voor de meesten in het beginnende genadeleven.
Heb jij Adrianus ingehuurd om jouw statements te onderbouwen en te plaatsen in 'het verband onzer gemeenten'? :D
nou ik vind idd wel dat hij dat aan zijn stand verplicht is... maar het is idd een beetje oorverdovend stil van zijn kant...
Gigantisch off-topic. 't Gaat niet om Adrianus, maar over Christus. Overigens beetje moeilijk onderwerp om over te forummen.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw't Gaat niet om Adrianus, maar over Christus. Overigens beetje moeilijk onderwerp om over te forummen.
Overigens beetje moeilijk onderwerp om over te forummen.
Vandaar dat jij dit de meest onbenullige topic aller tijden vindt? Dat is nogal wat...
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie