Van kerk naar kerk

Pied

Bericht door Pied »

"Wie de geschiedenis goed leest, ontdekt dat het volstrekt overbodig was een Afscheiding te organiseren."
Is dit een poging tot geschiedvervalsing, wil je graag meer berichten op dit forum zien of ben je van mening dat de Hervormde leidslieden de Afscheiding en de Doleantie georganiseerd hebben?
Christina

Bericht door Christina »

Eem pleidooi voor terugkeer naar de NHK impiseert dat alle kerkmuren plat moeten behalve die van bovengenoemde. Is dat eerlijk? Wie heeft die kerkmuren gemaakt? Die muren mogen van mij best overeind bijven als we maar leren om er ramen en vooral deuren in te maken. En zo is de ene gemeente een hand en de ander een voet en hebben we elkaar allemaal nodig om lichaam te zijn.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Een pleidooi voor terugkeer naar de NHK impiseert dat alle kerkmuren plat moeten behalve die van bovengenoemde. Is dat eerlijk?"
Ja, want de NHK was vroeger de enige en eerste kerk die voluit de waarheid uitdroeg. Vervolgens zijn er mensen uit deze kerk gestapt al dan niet terecht en hebben hun eigen kerken opgericht en zijn mede schuldig aan het geweldige verval en valse vrijheid die er in de Ned. Herv. Kerk heerst.

"Wie heeft die kerkmuren gemaakt?"
Niet de NHK. Maar degenen die zich er niet in konden vinden.
De muren moeten omlaag, gelukkig gebeurt dat al in de toenadering tussen de Geref. Bond en de Chr. Geref. Kerk.
Mirror

Bericht door Mirror »

"Een pleidooi voor terugkeer naar de NHK impiseert dat alle kerkmuren plat moeten behalve die van bovengenoemde. Is dat eerlijk?"
Ja, want de NHK was vroeger de enige en eerste kerk die voluit de waarheid uitdroeg. Vervolgens zijn er mensen uit deze kerk gestapt al dan niet terecht en hebben hun eigen kerken opgericht en zijn mede schuldig aan het geweldige verval en valse vrijheid die er in de Ned. Herv. Kerk heerst.

"Wie heeft die kerkmuren gemaakt?"
Niet de NHK. Maar degenen die zich er niet in konden vinden.
De muren moeten omlaag, gelukkig gebeurt dat al in de toenadering tussen de Geref. Bond en de Chr. Geref. Kerk.
RJ, je gaat nu veel te kort door de bocht. Probeer niet uit je gevoel te spreken! Eenheid in een kerk (is een dood instituut) mag nooit een doel zijn, eenheid als levende leden van Christus' Lichaam wel! Kerkelijke eenheid zal dan (als gevolg) niet uitblijven.

Vraag aan RJ: Geeft participatie geen medeverantwoording?

Christina, hoe sta jij tegenover de acte van afscheiding en wederkeer?
Christina

Bericht door Christina »

de acte van afscheiding en wederkeer?

Leg eens uit Mirror, ik ben helaas niet op de hoogte van deze acte.
Mirror

Bericht door Mirror »

Acte van Afscheiding of Wederkeering

13/14 oktober 1834 te Ulrum

Wij ondergetekenden Opzienderen en litmaten der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum; sedert geruimen tijd opgemerkt hebbende, het bederf in de Nederlansche Hervormde Kerk, zoo wel in verminking of verlochening van de leer onzer vaderen gegrond op Gods woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten naar de verordineering van Christus in zijn woord; en in het bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gereformeerde belijdenis Art: 29 kenmerken zijn der ware kerk; door Gods genade eenen Herder en Leeraar ontvangen hebbende die ons naar den woorde Gods de zuivere leer onzer vaderen voorstelde, dezelve zoo wel in het bijzonder als in het algemeen toepaste; werd de gemeente daardoor meer en meer opgewekt om zich in belijdenis en wandel te richten naar den regelmaat des Geloofs en van Gods Heilig woord Galaten 6:16. Philp: 3:16. en ook afstand te doen van het dienen van God naar menschelijke geboden omdat Gods woord ons zegt dat dit te vergeefs is Matth: 15:9 En tevens te doen waken voor de ontheiliging van tekenen en zegelen van Gods eeuwig genadeverbond: hierdoor leefde de gemeente in rust en vrede, doch die rust en vrede werd gestoord, door de hoogst onrechtmatig(e) en ongoddelijke schorsing van onzen algemeen geliefden en geachten Herder en Leeraar; ten gevolge van zijn openbaar getuigenis tegen de valsche leer en verontreinigde openbare Godsdienstoefeningen; Stil en kalm heeft de gemeente zich met hunnen Herder en Leeraar tot hiertoe gedragen, onderscheidene allerbillijkste voorste(ll)en werden gedaan (en) door onze(n) Herder en Leeraar en door de overige Opzienderen der gemeente, meermalen werd onderzoek en oordeel op grond en naar Gods woord gevraagd doch alles te vergeefs; classicale Provintiale en Sinodale Kerkbesturen hebben dit allerbillijkste verzoek geweigerd, en integendeel gevorderd, berouw en leetwezen zonder aanwijzing van misdrijf uit Gods Heilig woord, en onbepaald onderwerping aan Sinodale regelmenten en voorschriften, zonder aanwijzing dat die op Gods woord in alles gegrond zijn, daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroeger opgenoemde verderf word oopgemerkt, maar daarinboven Gods woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten Mathh: 15:4, 23:4. Markus 7:7,8. en zij vervolgd die godzalijklijk willen leven in Christus Jesus naar zijne eigenen voorschriften in zijn woord opgetekend Matth: 2:13. 5:11; 12. 10:23. 23:34. Lukas 11:49. 12:12 Joh: 5:16. 15:20. Handl. 7:52, 9:4. 22:4.7. 26:11,14,15. Rom: 12:14. 1ste Corinten 5:12. 2de Cor: 4:9. 12:10 Gal: 5:11 6:12. 2de Tess: 1:4. 2de Timotheus 3:11,12. en de contientie der menschen gebonden; eindelijk is op gezag van het Provintiaal Kerkbestuur de Prediking van het woord Gods door een openbaar erkend Kerkleeraar in ons midden de WelEW: Zeer Gel: Heer H.P. Scholte Gereformeerd leeraar te Dovren en Gindren in het land van Heusden en Altena Provintie Noordbraband verboden geworden, en de onderlinge bijeenkomsten de(r) geloovigen welke met open deuren werden gehouden, werden met geldboeten gestraft: uit dit alles tezamen genomen is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Nederlandsche Hervormde Kerk niet de ware, maar de valsche Kerk is volgens Gods woord en Art. 29 van onze belijdenis, weshalve de ondergetekenden met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met alle ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods onfeilbaar woord gegronde vergadering, aan wat plaatze God dezelve ook vereenigd heeft, betuigende met dezen, dat wij ons in alles houden aan onze aloude Formuieren van eenigheid NL: de blijdenis des geloofs. de Heidelbergsche Chatechismus en Canones van de Sinode van Dortrecht gehouden in den jare 1618, 1619 onze openbare Godsdienstoefeningen te richten naar de aloude kerkelijke Liturgie en ten opzichte der Kerkdienst en bestuur ons voor het tegenwoordige te houden aan de Kerkenordening opgesteld door de voornoemde Dortrechtsche Sinode, eindelijk verklaren wij bij dezen dat wij onzen onrechtmatig geschorsten Predikant als onzen wettig geroepen en geordenden Herder en Leeraar blijven erkennen.

Ulrum 13 october 1834

J.J. Beukema, ouderling
K.J. Barkema, ouderling
K.A. van der Laan, diaken
D.P. Ritsema, diaken
Geert K. Bos, diaken

op 14 oct. “geteekend door 49 leden, 18 lidematen ‘die in den tijd der schorsing werden bevestigt, of door ds Heeren Gees den Heere Jezus ingelijfd en nur door den kerkeraad dezer gemeente aangenomen zijn’,
en 63 hoofden van huisgezinnen, ‘die geene ledematen zijn, maar echter wenschen zich te voegen met de hunnen bij de Gereformeerde gemeente’ Deze laatsten alleen gaven het aantal hunner kinderen op. Daardoor telde de gemeente bij haare stichting minstens 247 zielen.â€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Eenheid in een kerk (is een dood instituut) mag nooit een doel zijn."

Dat ben ik wel van mening, hoe komt het dat de christelijke politiek zich niet op de Hervormde Kerk als geheel kan beroepen aangaande euthanasie e.d.? Omdat ze niet een zijn. Wat is dan het nut van een kerkverband? Waarom dan een kerkverband?

Vraag aan RJ: Geeft participatie geen medeverantwoording?
Jazeker, daarom heb ik ook gezegd dat degenen die zich hebben afgescheiden mede verantwoordelijk zijn voor het nog grotere verval. Als je achter de akte staat, dan zou je moeten zeggen dat alle hervormden kerken in een valse kerk. Dr. ir. V/d Graaf spreekt over een zieke kerk.

In de NGB art. 29 staat dat er in de ware Kerk ook hypocrieten kunnen zitten. Het is vrij moeilijk om over een heel kerk(verband of genootschap) te oordelen, onmogelijk. Ik geef toe, het is moeilijk en ik kan me bij beide standpunten goed inleven.
strik

Bericht door strik »

Acte van Afscheiding of Wederkeering
Uiteindelijk was deze afscheiding in de hele grote 'boze' wereld toch niet meer dan de afscheiding van een afscheiding van een afscheiding van een afscheiding. Daarmee ben je toch zeker niet wedergekeerd in die ene Kerk, Zijn Kerk.

[Veranderd op 22/3/02 door strik]
Mirror

Bericht door Mirror »

Dat ben ik wel van mening, hoe komt het dat de christelijke politiek zich niet op de Hervormde Kerk als geheel kan beroepen aangaande euthanasie e.d.? Omdat ze niet een zijn. Wat is dan het nut van een kerkverband? Waarom dan een kerkverband?
RJ, ik kan me goed voorstellen dat die zin van mij vragen oproept. Ik probeerde duidelijk te maken dat de verbindende eenheid ligt in de Koning van de Kerk, welk naambordje er op die kerk staat is totaal onbelangrijk. Daarom denk ik dat je veel beter naar de eenheid in Christus kunt zoeken, in plaats van naar eenheid in een kerk. Dit vervalt namelijk snel in 'vechten ' voor naambordjes en kerkmuren.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste medeforummers,

Hoewel al genoemd, is een kerk of de kerk zeker geen instituut op zich.

Toch mis ik een belangrijk onderdeel in deze discussie en dat is de verbrokenheid. Een ieder die meent met een eigen kerk of kerkverband de ware kerk te hebben is labadistisch of dopers.

De kerk in zijn totaliteit is hier op aarde nooit volmaakt. De zichtbare gestalte zal altijd de gebrokenheid van de samenleving weergeven. Dit zullen we moeten accepteren. Dit accepteren betekent natuurlijk niet dat we alles lijdelijk moeten accepteren. Nee, maar we mogen wel in biddend opzien de brokstukken voor Gods aangezicht neerleggen. Dit is de juiste gestalte! Dan verstaan we onze roeping.

Vanuit deze gedachte is het niet verwonderlijk dat sommige afscheidingen geleid hebben tot een repeterende breuk. Natuurlijk is het zo dat 'waar 2 of meer in Mijn Naam vergaderd zijn daar ben Ik' maar ook geldt evenzo 'Ik wil dat zij allen één zijn'.
Christina

Bericht door Christina »

Helemaal mee eens.
Leo

Bericht door Leo »

Is het nou kerk, Kerk, gemeente of Gemeente??

Misschien is het al een stuk duidelijker als we de woorden niet door elkaar gebruiken?

Is kerk trouwens een Bijbels woord?
Of is kerk de Gemeente + ongelovigen?
Maar wat is een gemeente dan?
strik

Bericht door strik »

Gemeente is voorzover ik weet alleen in gebruik bij de protestantse (reformatorische) kerken. En dus als zodanig ook vertaald in het NT (NBG). De Griekse teksten hebben het over Ecclesia, en dat betekent echt kerk.

Er is in feite maar één Kerk, Zijn Kerk. en die schrijf je met de Hoofdletter K.
de Paus

Bericht door de Paus »

Hmmm.... alleen in gebruik bij Evangelischen en dergelijke? In de taal van alledag zeg ik gewoon dat er een hervormde gemeente is waar ik bij hoor. Ik gebruik het net zo makkelijk als 'kerk'. Voor mij zijn die 2 geen tegenstellingen.
Mientje

Bericht door Mientje »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Op zondag de ene week naar een kerk in een andere plaats en de andere week weer een andere plaats, het zogenaamde zwerven om daar naar de kerk te gaan waar goede () dominees preken. Dit omdat je in je eigen gemeente niet goed naar de kerk kan gaan.
Mag dit? kan dit? wat is jullie mening daarover :#
Jelle je moet oppassen dat je dan geen "zwerfkei" wordt.
Er is in je eigen gemeente toch meer te doen dan alleen 's zondags naar de preek luisteren ? Doe je daar ook niet aan mee ?
En is het echt zo erg gesteld met jullie dominee dat je geen dienst wilt meemaken ?
Wat anders wordt het als hij de rechte waarheid niet verkondigt, dan moet je daar helemaal weg gaan.
Maar heb je er wel eens aan gedacht, om voor de dienst de Heer te zoeken, en te vragen of Hij de dominee wil leiden door zijn H.Geest ?
Zelf houd ik er absoluut niet van om bepaalde dominees achterna te lopen, God kan door elke dominee die zich er voor openstelt, spreken.
Plaats reactie