Geplaatst: 18 apr 2003, 17:07
Robert,
Bedankt voor je reactie.
Maar waarom denk je dat juist in de orthodoxe kerken de doodstaat van de mens zo benadrukt wordt, ook m.b.t. het geloven?
Ik zou niet willen zeggen dat iemand 'die verlangt naar bekering' al bekeerd is. Er zijn er die blijven steken in de overtuiging van zonden, die blijven steken in hun verlangen en verder zoals Bileam wel de dood van een rechtvaardige willen sterven. Maar het blijft houdbare nood. Het is geen goed verlangen.
[q]Je zegt dat het stukje satanisch is. Waarom? Er wordt hier alleen de doodstaat van de mens benadrukt en tevens dat zalig worden niet een kwestie van een keuze van de mens is maar van vrije genade, zonder enig werk van de mens. Zalig worden is niets doen...je zelf uitleveren aan God: Zie, hier ben ik, verloren, o, Heere zie mij aan in Hem![/q]
Waarom is het fout om te piekeren over jezelf? De stokbewaarder kon het in elk geval niet meer voor zichzelf houden toen hij uitriep: Wat moet ik doen zodat ik zalig wordt?
Leidt dat tot verlamming? Leidde de gelijkenis van het zaad (door Jezus Christus Zelf verteld!) tot verlamming.
Leidde de vergelijking tussen de 5 wijze en de 5 dwaze maagdan tot verlamming?
Leidde het spreken over de poel des vuurs tot verlamming?
Nee hoor. Het bracht de mensen tot zichzelf, tot verootmoediging en door verootmoediging tot Jezus Christus.
Je zegt verder dat tijdgelovigen zichzelf vast niet onderzoeken, hoe kunnen ze zichzelf zorgen maken dat ze wellicht een naamchristen zijn?
A Brakel schrijft daarover:
"De tijdgelovigen kunnen zich ook naar binnen keren, en letten op de gedachten en bewegingen der ziel, dat die niet ten onrechte lopen, maar deugdzaam en eerlijk zijn. Zodat hun doen niet geschiedt uit geveinsdheid, maar met het hart, en dat het hart zo van binnen gesteld is, als zij zich uiterlijk vertonen.
Paulus verklaart, dat hij van zijn voorouders, dat is de tijd voor zijn bekering, God diende met een goed en rein geweten (2 Tim. 1:3).
Een heiden bijvoorbeeld ging elke avond eenzaam zijn dag overdenken en zegt bij zichzelf: "Wat kwaad heb je vandaag gedaan? Welke zonden heb je tegengestaan? Ben je nu beter geworden dan voorheen?"
Bedankt voor je reactie.
Ik ben het niet helemaal eens met je verwoording. Ik wil het zien als kenmerken van het ware geloof, niet als voorwaarden.Hoewel ik dit met je eens ben wil ik oppassen voor een 'voorwaarden-geloof'.
Dat wil zeggen: "Je moet aan dit en dit en dit voldoen om te zien of je echt geloofd"
Maar waarom denk je dat juist in de orthodoxe kerken de doodstaat van de mens zo benadrukt wordt, ook m.b.t. het geloven?
Wat is er mis met zulke vragen? Werd dat maar eens meer gedaan! Er is immers alle reden om aan ons hart 'dat arglistig is' te twijfelen. Ik begrijp wel: je hoeft niet eerst allerlei dingen te ervaren om tot Christus te mogen gaan. Je mag komen zoals je bent. Maar we mogen ons wel eens afvragen: Meen ik het als ik ja zeg tegen God? Is het geen gewoonte, komt het voort uit nood, heb je Hem echt nodig gekregen?Maar ik ben het in principe met je eens dat 'bekering' betekend dat je een hekel aan je (oude) ik krijgt, en je bekend dat je zelf niet in staat bent tot enig goeds.
Maar als een voorwaarde, een checklist?
Nee, zo moet je het niet gebruiken.
Dan komen vragen als "Ik zeg ja, maar meen ik het wel?" of "Ik zeg ja omdat ik weet dat dat zo hoort" etc. om de hoek.
Spreek maar eens met heel wat mensen. Er zijn er die maar wat graag bekeerd zouden willen zijn, maar die toch bemerken: Ik ben onbekeerd.Op het moment dat je het niet gelooft (en het dus niet kunt geloven) dan voer je dit gesprek niet eens. Dan wil je het niet eens.
Hoe kan een mens geneigd zijn uit zichzelf tot de wil van geloven zonder God? Iemand die verlangt naar bekering is dus al bekeerd. Hoe kun je een 'goed' verlangen hebben buiten God om?
Ik zou niet willen zeggen dat iemand 'die verlangt naar bekering' al bekeerd is. Er zijn er die blijven steken in de overtuiging van zonden, die blijven steken in hun verlangen en verder zoals Bileam wel de dood van een rechtvaardige willen sterven. Maar het blijft houdbare nood. Het is geen goed verlangen.
[q]Je zegt dat het stukje satanisch is. Waarom? Er wordt hier alleen de doodstaat van de mens benadrukt en tevens dat zalig worden niet een kwestie van een keuze van de mens is maar van vrije genade, zonder enig werk van de mens. Zalig worden is niets doen...je zelf uitleveren aan God: Zie, hier ben ik, verloren, o, Heere zie mij aan in Hem![/q]
Als eerste is het zo dat het maar een citaat is uit een bepaalde context. En het is een eenzijdig citaat. Verder is het zo dat hoe meer de doodstaat van de mens getekend wordt, hoe heerlijker Christus gaat schitteren in de prediking. Wet & Evangelie.Het satanische (het werk van de satan) zit 'm erin dat de doodstaat van de mens de verlossing van Christus overschaduwd.
De nadruk ligt op het falen van de mens.
Niet op de verlossing van Christus.
Christus behoort centraal te staan in de prediking. Maar tegelijkertijd moet de prediking heel persoonlijk op de man af komen. De mens moet zich bewust worden dat hij tegenover een rechtvaardig en heilig God staat en dat hij daarom niet kan bestaan. Ook moet Christus gepreekt worden als de Middelaar en Borg voor zo'n mens. Deze zaken moet je niet tegenover elkaar zetten.Als de mens centraal staat in de prediking, op welke manier dan ook. (de zondige mens, de barmhartige mens, de gelovige mens) dan zit het fout.
Als je in je gedachte meer aan het piekeren bent over je zelf zit het fout.
Waarom is het fout om te piekeren over jezelf? De stokbewaarder kon het in elk geval niet meer voor zichzelf houden toen hij uitriep: Wat moet ik doen zodat ik zalig wordt?
Maar het leggen van een grote nadruk (en dus angst) op de mogelijkheid tot naamchristenheid leidt tot verlamming en heeft geen enig goed gevolg dan dat ware gelovige gaan twijfelen.
Want hoe kan iemand die naamchristen is uit zichzelf zich zorgen maken over de vraag of hij een naamchristen is?
Leidt dat tot verlamming? Leidde de gelijkenis van het zaad (door Jezus Christus Zelf verteld!) tot verlamming.
Leidde de vergelijking tussen de 5 wijze en de 5 dwaze maagdan tot verlamming?
Leidde het spreken over de poel des vuurs tot verlamming?
Nee hoor. Het bracht de mensen tot zichzelf, tot verootmoediging en door verootmoediging tot Jezus Christus.
Je zegt verder dat tijdgelovigen zichzelf vast niet onderzoeken, hoe kunnen ze zichzelf zorgen maken dat ze wellicht een naamchristen zijn?
A Brakel schrijft daarover:
"De tijdgelovigen kunnen zich ook naar binnen keren, en letten op de gedachten en bewegingen der ziel, dat die niet ten onrechte lopen, maar deugdzaam en eerlijk zijn. Zodat hun doen niet geschiedt uit geveinsdheid, maar met het hart, en dat het hart zo van binnen gesteld is, als zij zich uiterlijk vertonen.
Paulus verklaart, dat hij van zijn voorouders, dat is de tijd voor zijn bekering, God diende met een goed en rein geweten (2 Tim. 1:3).
Een heiden bijvoorbeeld ging elke avond eenzaam zijn dag overdenken en zegt bij zichzelf: "Wat kwaad heb je vandaag gedaan? Welke zonden heb je tegengestaan? Ben je nu beter geworden dan voorheen?"