Hoi micro,
ik was wel begonnen aan deze reactie, maar toen ik zag dat je niet meer reageerde dacht ik dat het weinig zin had om hem af te maken (als er toch niemand is die het leest

)
maar bij deze:
Over het straffen van iets dat niet strafbaar is: Het gaat hier om het met terugwerkende kracht strafbaar stellen van iets wat voorheen -in juridisch opzicht - niet strafbaar was (dwz. er was geen wet voor). Dat is niet iets dat door juristen besloten kan worden, want die worden geacht zich aan de bestaande wetgeving te houden. Maar een samenleving kan zulke besluiten wel nemen, en doet dat ook met enige regelmaat voor ernstige vergrijpen. Denk bijvoorbeeld aan de internationale oorlogstribunalen, of aan het oprekken van de verjaringstermijn van zedendelicten. De achterliggende gedachte hier is (denk ik) dat mensen niet vrijuit mogen gaan na het plegen van een misdaad, louter omdat er geen expliciet juridisch verbod bestond, of zelfs ondanks dat het expliciet toegestaan was. Dit veronderstelt dus wel dat mensen elkaar in staat achten in grote lijnen te (kunnen) weten welke soorten van gedrag misdadig worden gevonden en welke niet: intersubjectivisme. Als dat laatste ontbreekt krijg je een burgeroorlog.
"- In casu:
In het geschetste voorbeeld wordt iemand ter dood gebracht voor een relatief onbenullig vergrijp. Een overheid heeft het recht om majesteitsschennis strafbaar te stellen. Daarmee zondigt zij nog niet tegen het beginsel. Koppelt zij echter de doodstraf aan een zo klein vergrijp, is er sprake van doodslag, in de zin van het derde gebod van de Tien Geboden. (Eigenlijk is het door mij aangehaalde voorbeeld inderdaad niet zo denderend, omdat wellicht veel christenen dit laatste zullen betwisten, maar het gaat om het principe). Daarmee is de overheid schuldig aan doodslag, en kan ter verantwoording worden geroepen op grond van het bovenstaande. De aanbrenger kan op dezelfde grond worden veroordeeld voor medeplichtigheid aan doodslag."
We gebruiken in dit gedachtenexperiment verschillende argumenten, maar trekken dezelfde conclusie (de verdachte zou niet ter dood veroordeeld moeten worden). Voor dat laatste is een objectieve moraal dus niet noodzakelijk, en ik zie nog steeds niet het voordeel van een objectieve moraal boven een (inter)subjectieve.
over je samenvatting:
1 en 2. ok, met de kanttekening dat het in mijn ogen betekenisloos is om te spreken over 'het Ãs rechtvaardig',
3. ok
4. min of meer, ja (naar mijn mening is de christelijke moraal gebaseerd op de menselijke moraal).
5. hier heb ik grote twijfels over. Ik denk dat die controle zeer beperkt is. Slechts weinig mensen zijn in staat om bij hun volle verstand een willekeurig mens te doden, laat staan een geliefde.
6. Ik denk dat hier eerder sprake is van situaties waarin de morele intuïties overstemd worden door sterkere impulsen (angst, woede)
7. Ik weet niet of het dan optimaal is, en of het de enige is; ik vind wel een goede norm. En een morele intuïtie hoeft niet zo expliciet te zijn: ik zie het meer als instinctief.
9. ja
11. Ik ben het niet eens met 5 en 6, dus ook niet met 11
12. ja, maar 'vrij om te doen wat hij wil' is niet zo angstaanjagend als je misschien denkt, want de meeste mensen
willen zich helemaal niet als een beest gaan gedragen.
14 en 15: Als de basis voor moreel gedrag wegvalt, zijn de rapen gaar ja. Jij veronderstelt dat er naast morele intuïties etc ook nog een extra basis is, waardoor het wegvallen van alleen morele intuïties minder desastreus is. Dat is waar. Alleen komen we met die constatering geen steek verder, want het onderscheid wordt pas relevant zodra de morele intuïties wegvallen, en dat zie ik zo niet gebeuren.
Aan de andere kant: ik heb zo mijn twijfels over de stevigheid van die extra basis: Als ik immoreel zou zijn, maar zou geloven dat God iets verboden heeft, zou ik me daar dan iets van aantrekken? Niet als ik in de christelijke God zou geloven: Ik ga immers toch al naar de hemel. So what als ik tegen hem zondig? Het wordt allemaal vergeven. Aangezien ik immoreel ben, kan Gods verdriet mij weinig schelen. Toch?
Verder: Ook zonder morele intuïties (en zonder objectieve moraal) hoeft het niet op een puinhoop uit te lopen. Er zijn ook nog rationele overwegingen: als ik mijn naaste benadeel, zal mijn naaste mij benadelen. Het is dus vaak in mijn belang om me 'moreel' te gedragen. Alleen in situaties waarin het onwaarschijnlijk lijkt dat ik betrapt wordt zal ik misbruik maken van de situatie als dat in mijn voordeel is.
"De norm ‘je naaste liefhebben als jezelf’ is zo oud als de wereld, daar ben ik het zonder meer mee eens. Maar ik neem aan dat je bekend bent met de opvatting van het christendom over het Oude Testament? Dat het jodendom in de oude tijd en het christendom één en dezelfde religie zijn? En daarmee bestaat vanaf het ontstaan van de wereld?"
Jawel, maar bestond die norm in het OT dan ook al? Als ik
http://www.infidels.org/~godlessheathen/Golden_Rules.html site mag geloven hadden de Hindoes hem al 1000 jaar v. Chr. op schrift gesteld.
"Ik snap nu wat je bedoelt. Maar je hypothetische situatie is behoorlijk onrealistisch. Als God moorden niet verboden had, zou ik dat inderdaad niet alleen niet a-moreel vinden, het zou ook niet a-moreel zijn. Maar dat is een situatie die zich eenvoudig weg niet voor kan doen. Omdat in God geen onrecht is, Hij niets fout kan doen, is dat een ondenkbare situatie. God is absoluut rechtvaardig. Hij zoekt het goede voor de mens. Hoe zou Hij dan iets wat niet goed is, als goed voor kunnen stellen?"
Maar als God bepaald wat goed is, kan hij simpelweg bepalen dat moorden a-moreel is. Je kunt dus niet zeggen dat God dat niet had kunnen bepalen, omdat moorden nu eenmaal slecht 'is'. Tenzij je veronderstelt dat er een objectieve moraal *buiten God* bestaat, waaraan ook God dient te voldoen (sommige atheïsten huldigen die opvatting, zonder de referentie naar God natuurlijk).
"Over het nagezonden berichtje: ik begrijp je redenatie nog steeds niet. Als iemand iets niet mag, maar dankzij zijn vrije wil kan beslissen of hij een gebod overtreed of niet, mag hij gecorrigeerd worden. God grijpt vooralsnog niet in, maar Hij kijkt niet eindeloos toe hoe iemand Zijn geboden overtreed. Op een keer corrigeert Hij de dader. Waarom zouden wij dat niet mogen doen? Ik zie de relatie die jij legt niet helemaal."
We zijn het in elk geval eens dat God vaak niet metéén corrigeert. Als wij zijn voorbeeld moeten navolgen, moeten we dus ook vaak niet metéén corrigeren. Dus, net als God, een gevaarlijke seriemoordenaar eerst een tijdje ongestoord zijn gang laten gaan alvorens er iets aan te doen.
"Over de opinies: we kwamen hierop door jouw stelling dat de opinie van een individu niet maakt dat iets werkelijk zo is. Het geloof van iemand is slechts een opinie volgens jou. Ik stelde daar tegenover dat de hele wetenschap aan elkaar hangt van opinies. En daar ben je het strikt genomen mee eens. Dat betekent dat ik (volgens jouw redenatie) net zo veel recht van spreken hebt als jou. Ik blijf erbij dat als je op zo’n manier redeneert automatisch op nul uitkomt en dat je daarmee wel consequent moet zijn."
Jawel, maar dit is alleen relevant als je álle axioma's (die mensen doorgaans voor waar aannemen) verwerpt. Onder andere de opinie dat er een objectieve werkelijkheid bestaat, en dat die objectieve werkelijkheid zich in hoge mate voorspelbaar gedraagt. Mocht je dat doen, dan komen we inderdaad automatisch op nul uit, maar ik ga ervan uit dat je dat niet doet. Gegeven een aantal gemeenschappelijk axioma's, dan zijn sommige dingen wel objectief toetsbaar. Deze discussie is nogal filosofisch, dus hier kan waarschijnlijk geen gelijk of ongelijk aangetoond worden. Maar het kan blijken dat een bepaalde opvatting tot nogal onverwachte, absurde consequenties leidt, hetgeen een reden kan zijn de positie te herzien.
"Voor mij heeft God meer dan overtuigend bewezen dat Hij Degene is die in de Bijbel wordt voorgesteld als de Schepper van hemel en aarde. Objectief bewezen, op een manier waar de wetenschap alleen maar van kan dromen. Dat geeft mij de zekerheid om te zeggen dat mijn ‘opinie’ (wat dat betreft) de enige juiste is."
Gezien de overweldigende hoeveelheid 'tegenbewijzen' kan ik je slechts aanmoedigen de objectiviteit van dat bewijs nog eens grondig voor het voetlicht te houden. Is het niet typisch dat bij uitstek hét instrument van intellectuele integriteit, namelijk dat van twijfel en zelfkritiek, juist ontmoedigd of zelfs bestraft wordt binnen veel religies? ("gij kleingelovigen..."). In feite staat of valt jouw bewijs met het geloof in eigen onfeilbaarheid. Of gaat je geloof niet verder dan een 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'?
"De vraag of het verschil maakt of wat rechtvaardig is Gods persoonlijke opvattingen zijn: nu denk je te menselijk over God. Alsof God ergens opvattingen kan hebben zoals wij die hebben en over dingen moet nadenken. God Ãs de absolute rechtvaardigheid Zelf."
Dus God bepaalt wat rechtvaardig is. Maar wij mensen zijn degenen die een bepaalde voorstelling hebben bij hetgeen met dat woord bedoeld wordt. Wij hebben dat zelf zo gedefinieerd. Hoe zou een God kunnen bepalen wat wÃj met rechtvaardigheid bedoelen? Hij kan een andere definitie hanteren, maar daarmee heeft hij het ook meteen over een ander concept.
Of wat betekent het eigenlijk te zeggen dat "daad X is goed"? Is goedheid een bepaalde intrinsieke eigenschap van X, zoals massa een intrinsieke eigenschap is van materie? Kan God de 'waarde' van die eigenschap (goed of slecht) in principe naar believen kiezen? Als ik zeg "ik vind het goed de medemens te helpen", dan zeg ik dat nog steeds als God iets aan de 'goedheid' van die daad verandert, en bedoel ik er nog steeds hetzelfde mee. Wat is het dan precies dat God veranderd heeft?
"Het objectieve bewijs van mijn gelijk volgt nog, dat kan ik je garanderen…"
Het nadeel van mijn positie is dat mijn gelijk nooit aangetoond zal worden
