Is de preek voor iedereen?

Balance

Bericht door Balance »

Hoe spreken we de gemeente aan? "Geliefde broeders en zusters" misschien een optie? ;)

Als buitenstaander die niet op een ledenlijst van een kerk voorkomt, voel ik wel mee met sommigen die het woord "preken" wat negatief ervaren.

Het woord "preken" wekt bij hen het begrip op van "eenrichtingverkeer". Terwijl de bijbel spreekt over een veelzijdige bijeenkomst. In zo'n bijeenkomst zullen twee of drie het woord voeren en de rest het beoordelen(1Kor 14:29). Gods wijsheid is veelkleurig. is het niet fijn als deze veelkleurigheid ook zichtbaar wordt in een bijeenkomst (dienst)?

Dit waren zo een paar gedachten van mij.

Hartelijke groeten,

Balance
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Bij ons spreken ze de gemeente altijd aan met: Gemeente des Heeren. En dat is ook zo, een gemeente bestaat uit (twee-erlei) kinderen van het verbond. Zij zijn afgezonderd van de wereld en behoren de Heere toe.
england

Bericht door england »

Hier wordt de gemeente aan gesproken als: 'dear friends', iets wat gemakkelijker kan in een gemeente met 50 mensen...

ik geloof dat in Amerika de term 'dear congregation' nogal gangbaar is...

Broeders en zusters lijkt me niet op zijn plaats als het merendeel van de kerk niet van Christus is, en in hun hart er ook niets van moet hebben... Geliefden? Klinkt wel, maar misschien een beetje plakkerig als je begrijpt wat ik bedoel, niet iedereen zal dat misschien op prijs stellen...
england

Bericht door england »

Bij ons spreken ze de gemeente altijd aan met: Gemeente des Heeren. En dat is ook zo, een gemeente bestaat uit (twee-erlei) kinderen van het verbond. Zij zijn afgezonderd van de wereld en behoren de Heere toe.
Hoe kom je daar bij? Hoe bedoel je dat ze de Heere toe behoren? 'Wie de Zoon heeft die heeft het leven, en wie de Zoon niet heeft heeft het leven NIET'! 'Ga weg van Mij, Ik heb u niet gekend...'
De Heere toebehoren... Inderdaad wel als eigendom alsje dat bedoelt, maar dat geldt dan net zo goed voor iedereen op de straat!
Inderdaad zijn de kinderen gedoopt, en heeft men een verbond met God gemaakt, maar heeft God ook een verbond met deze kinderen gemaakt? De doop brengt je geen stap dichter bij de hemel of de gemeenschapp met God, hoor! En als je niet bij God hoort, ben je geen deel van de gemeente des Heeren! Je bent misschien deel van een vergadering van mensen die in elk geval allemaal met hun mond belijden dat er een God is, en waarvan er gelukkig een deel is die dat ook met hun hart geloven en belijden...
Balance

Bericht door Balance »

Hier schrik ik toch wel een beetje van.
Origineel geplaatst door england
Broeders en zusters lijkt me niet op zijn plaats als het merendeel van de kerk niet van Christus is, en in hun hart er ook niets van moet hebben...
Moeten we er niet vanuit gaan dat zij die komen om van God te horen dat in oprechtheid met een goed hart doen?

Wat voor kwaad kan het dan om van broeders en zusters te spreken. En laten we eerlijk zijn in Adam zijn we allemaal broeders en zusters.

Ik zie het probleem niet. Maar ben ook maar een domme buitenstaander denk ik.

Met vriendelijke groet,

Balance
Kislev

Bericht door Kislev »

England,

Als m`n scanner het (binnenkort) weer doet zal ik - als je wilt - je wel een GerGem preek (die je beslist zal aanspreken) toemailen waarin hetzelfde gezegd wordt als wat Refojongere zegt.

tot horens dus.

[Veranderd op 16/10/02 door Kislev]
Billy

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Admin
Het Artikel van Ds. W. Pieters is geplaatst in de rubriek Vraag en Antwoord.

Admin
als je het niet erg vind zet ik hem voor een goed overzicht ook nog ff hier neer:

Voor wie is de preek?

‘Het volgenden seizoen wil ik een inleiding houden over voor wie is de preek. En over het aanbod van het heil. Zou u mij een paar richtlijnen willen geven en suggesties waar ik zou kunnen kijken, waar ik op moet letten.’

Als antwoord geldt, wat Jezus tot Zijn discipelen zei op de avond van de opstandingsdag (Markus 16 vers 15): “Gaat heen in de hele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen / schepselen.â€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Refojongere
Hoor ik zondags vaak de term:

"geliefde gemeente"
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Gerrie
Zou het niet goed zijn om de verschillende categoriën van vroeger weer in te voeren:
Ongelovigen
Bekommerde ongelovigen
Bekommerde gelovigen
Kinderen van God
e.d.
??
Waarom? De bijbel spreekt slecht over 'degenen die geloven' en 'degenen die niet geloven' - en daarin is m.i. àlles inbegrepen!

Lees hoe Paulus de gelovige broeders en zusters te Efeze bemoedigd met zijn inleidende begroeting:
- heiligen en gelovigen in Christus Jezus
- genade en vrede van Christus Jezus zij over u
- uitverkoren vóór de grondlegging der wereld
- bestemd tot zonen van God
- samengevoegd onder één hoofd, dat is Christus
- bestemd tot het erfdeel
- verzegeld met de Geest als onderpand van het erfdeel
- onderdeel van het volk dat Hij zich bestemd heeft tot verlossing en tot lof zijner heerlijkheid

Geloof eenvoudig in het evangelie van Jezus Christus en dit ALLES word je deel!

Dat GELOOF ik!
Egbert

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door england

Broeders en zusters lijkt me niet op zijn plaats als het merendeel van de kerk niet van Christus is, en in hun hart er ook niets van moet hebben... Geliefden? Klinkt wel, maar misschien een beetje plakkerig als je begrijpt wat ik bedoel, niet iedereen zal dat misschien op prijs stellen...
Waarom niet "broeders en zusters in de Heere/Christus" en gewoon "broeders en zusters"?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door Gerrie
Zou het niet goed zijn om de verschillende categoriën van vroeger weer in te voeren:
Ongelovigen
Bekommerde ongelovigen
Bekommerde gelovigen
Kinderen van God
e.d.
??
Ik denk Gerrie dat we dan weer helemaal terug zijn bij de onduidelijke gezelsschaptaal, wat is het verschil met de bekommerde ongelovige en de echte ongelovige, het verschil tussen de bekommerde gelovige en de echte gelovige? Zou het voor de rechterstoel van God uitmaken of we een bekommerde ongelovige zijn of een gewone ongelovige? Ik denk dat we het heel duidelijk moeten houden met wedergeborenen en onwedergeborenen en niks bekommerd of onbekommerd. Ik denk dat de 5 dwaze maagden ook wel bekommerd waren toen ze buiten stonden, maar ze stonden buiten!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Balance

Bericht door Balance »

Nog even een reactie.

Zoals ik al zei hoor ik niet bij een kerkgenootschap. En dus ook niet bij uw kerkgenootschap. Ik ben dus eigenlijk een gast op dit forum. En zo wil ik mij ook gedragen.

Toch wil ik u iets vragen. Moeten wij als mensen zo bezig dat wij de mensen die aanwezig zijn tijdens een dienst in vakjes in gaan delen.

Ongelovigen
Bekommerde ongelovigen
Bekommerde gelovigen
Kinderen van God

Is het niet God die de geestelijke gesteldheid van een ieder moet beoordelen? Is het niet Hij die alleen de schapen van de bokken moet scheiden? Heeft Hij bij het laatste oordeel niet het laatste woord. Moeten wij uiteindelijk niet allemaal voor de troon van God openbaar worden?

Hoe spreekt de predikant de gemeente aan? Ik begrijp niet het probleem. Maar dit kan heel goed aan mij liggen. Ik ken uw jargon mogelijk ook niet voldoende.

Met vriendelijke groeten,

Balance

[Veranderd op 17/10/02 door Balance]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Duidelijk vanuit de Bijbel is dat de gemeente bestaat uit kaf (dat veelal in de meerderheid is) en uit koren. Dat mogen wij niet scheiden. Maar wij mogen er wel rekening mee houden in de prediking. Dat moet zelfs. Anders wieg je zielen in slaap die verontrust over hun staat zouden moeten zijn en zich zouden moeten bekeren.

Men moet na een preek weten of men Christus toebehoort en ingelijfd is of niet. Of men verzoend is met God of nog buiten staat. Maar ook zij de worstelen met de toe-eigening van het heil moeten bemoedigd en vertroost worden. Ook de gelovigen, de bekeerden moeten opgeroepen worden om hun roeping en verkiezing vast te maken en vrucht te dragen. Ook hen die zorgeloos in de wereld leven moeten ontdekt worden aan zichzelf.
Voor de predikanten is er werk genoeg! De velden zijn wit om te oogsten, dat weet ik zeker!
england

Bericht door england »

Kislev,
Ik wacht op het artikel, ik ben benieuwd.

Wat betreft de reacties, ik begrijp dat mijn antwoord wat stof heeft doen opwaaien, sorry hoor!
Ik ben het wel met Rose eens. Vanuit de brieven van Paulus blijkt hoe hij de gemeente aanspreekt. Ik heb het er in mijn thuisgemeente in Holland wel eens over gehad, maar dat was te 'incusief', net alsof iedereen maar bekeerd was... Zo kun je een gemeente niet aan spreken.

Mijn reactie was eigenlijk gebseerd op de gemeenten in Holland die ik ken, en waar het merendeel openlijk beleidt niet bekeerd te zijn, en dus niet in Christus te zijn.

Je kunt ze dan broeders en zusters noemen, maar op grond waar van? Broeders en zusters in het kwaad? Slecht teken voor de predikant... Ik geloof toch wel dat de predikanten in Christus zijn, en dus een nieuw schepsel...

Maar moet je wel echt naar zo'n titel zoeken? Volgens mij moet je het in feite kunnen omzeilen....

Ik ben het met Gerrie eens dat je iedereen in de gemeente aan zou moeten spreken, maar zoals RJ zegt: er zijn maar twee groepen, in Christus of buiten Christus... Anders krijg je weer allemaal van die mensen die Toch weer een punt op hun lijstje kunnen afstrepen, zo van: ik ken Christus dan wel niet, maar ik ben in elk geval bekommerd...
Plaats reactie