kerk en politiek moeten helemaal niet gescheiden zijn. hoe kom je daar nou bij? de sgp is niet voor niets de partij van de dominees.
Wat een onzin!! Er is geen enkele kerk officieel gelieerd aan de SGP. Dat had je bijvoorbeeld wel bij het vroegere GPV. Dat was juist iets wat Kersten absoluut wilde voorkomen.
2 en 3 is geen antwoord. limosa heeft het over 'kerk' en jij over de leden.
Tja, volgens de gereformeerde belijdenis maken de leden de kerk uit en niet andersom zoals bij de Rooms-Katholieke Kerk het geval is. Dus mijn redenering klopt wel degelijk.
Kerk en staat behoeft voor mij niet gescheiden te zijn.
Dat heeft de staat er zelf van gemaakt.
Ik geloof dat daar de nodige revoluties voor nodig zijn geweest.
De kerk kan in de maatschappij, althans in de regering niets doen nou wat is er dan nog mooier als we dat wel kunnen doen via de SGP.
Via welke kerk moet de SGP dan spreken?? Bovendien is het onjuist. De kerken hebben zitting in verschillende overlegorganen met de overheid. Bovendien dienen kerken sowieso niets te willen in de maatschappij. Hoogstens mag ze meedenken…
In OSW krijgt men ook bedenkt stem advies richting SGP. Mag van mij best zo zijn dat men de mensen aanraadt SGP te stemmen.
O, zeker, OSW is geen kerk of organisatie, dus ze mogen roepen wat ze willen. Het zal mij niet veel doen.
Zeker als de staat de SGP laat vallen moeten we als een man achter de SGP gaan staan en laten zien dat we die paar rooie centen van die rakkers in den haag niet nodig hebben, dat we ook onze eigen broek wel kunnen ophouden.
De staat laat de SGP niet vallen, de rechter verbiedt de overheid het geven van subsidie aan de SGP. Dat is een wezenlijk verschil. Waarom worden die dingen zoveel met elkaar verwart? Het vak staatsinrichting van vroeger op school weer vergeten?
ik ben tegen een scheiding van Kerk en Staat.. echter heb ik daar een andere persoonlijke visie op, In de nederlandse situatie is het beter zo..
Waarom? Wat maakt Nederland anders dan andere landen??
Daarnaast heb ik er geen enkele moeite mee dat mijn predikant onbedekt oproept om SGP te stemmen.. en daarbij ook aangeeft waarom er niet op de CU gestemt kan worden.. zolang hij dit maar met gegronde redenen omkleed heb ik er geen moeite mee. (anders om trouwens ook niet)
Ik heb daar zeer veel moeite mee, omdat dat de taak van de kerk niet is!! Bovendien zegt Gods Woord niets over gewenst stemgedrag, dus dienen dit soort dingen aan de gewetens van mensen overgelaten te worden. Een predikant mag best zeggen wat hij van welke partij ook vindt, maar NIET vanaf de preekstoel. Ik zie gewoonweg niet in waarom en hoe politiek een plaats überhaupt kán hebben in de prediking van het Evangelie.
ik snap al dat spastische gedoe van een aantal hier niet zo.. Je bent er toch zelf bij wat je stemt en je onderzoekt toch zelf waarom je iets stemt...
Nou, dat is nou net het probleem, want kennelijk dien je volgens jou braaf je eigen predikant te volgen…..
dus waarom moeilijk doen als een predikant zijn mening geeft..
Welnee, in private sfeer heb ik er geen moeite mee. Bovendien, je geeft het zelf al aan: het is zíjn MENING. En daar mag ik toevallig over verschillen. Maar niet in jouw geval, want dan wordt het een dogma, waarover niet valt te twisten….
Mbt Kerken die geld geven.. Ook daar heb ik geen enkele moeite mee.. Bij mij in de gemeente zou er dan ook fors gegeven worden..
O, gelukkig, dan hoef ik me niet verplicht te voelen
En die enkele CU bij ons. nou die geeft dan toch niks... Ook hier zie ik het probleem niet zo..
Tja, hoe zouden die zich voelen? Niet echt thuis ben ik bang. Dit past naar mijn idee niet in de gemeenschap der heiligen….
Hart. Gr.,