CU bijbels?

Adje

Bericht door Adje »

Maar tijdens de verkiezing had de CU een grote mond door te zeggen dat ze voor bijbelse normen en waarden gaan. Naar mijn idee gaat dit gewoon niet op, want de bijbel wordt toegepast waar het volgens hun kan. Dit is gewoon krom want als je aangeeft voor 100 % voor bijbelse normen en waarden te gaan dan moet je dat ook doen! Anders moet je deze woorden niet zeggen. Dus zowel de eerst als tweede tafel van de geboden en niet een gedeelte ervan.
Kridje, kun je misschien, laten we zeggen, VIJF situaties geven waarin bovenstaande duidelijk gemaakt wordt? ff concreet worden alstjeblieft. kBen echt benieuwd...

(by the way, kheb zelf trouwens SGP gestemd)
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Het valt mij altijd op dat de SGP zelf ook niet weet hoe zij hiermee om moet gaan. Al tachtig jaar zeggen SGP'ers hiermee te worstelen.

Stel dat de SGP nu eens precies ging doen wat Israël moest doen toen zij in Kanaan kwamen. Hele volken werden uitgeroeid! Hoe voerde David oorlog? Met dorssleden over andere soldaten?Afgrijselijk!!

Voert de SGP dan Gods Woord ook niet 100 procent uit? Inderdaad, want de SGP erkent ook dat er dingen instaan die sec voor Israël waren bedoeld.

Hoe moet artikel 36 NGB dan in praktijk worden gebracht? Wat is het uiteindelijke doel van de SGP? Daar laat Van der Vlies c.s. zich niet over uit. Hij hoopt toch maar dat iedereen uiteindelijk zelf zal kiezen voor de Heere. En dat is nou exact wat de CU ook voor ogen staat. Dus wat dat betreft is er niet zoveel verschil.

SGP'ers zeggen graag dat wanneer de zij de meerderheid halen de samenleving toch al veranderd is. Dat is ten dele zo. Stel nu dat de SGP de volgende keer 80 zetels haalt. Dan haalt de rest toch nog 70 zetels. Bijna de helft van de bevolking die de SGP-normen toch nog niet ziet zitten. Zullen we dan maar meteen "Welcome to Northern Ireland" bij de grans zetten?

Wat de gebedshuizen betreft: die hebben vaak ook een maatschappelijke functievoor allochtone groepen. Op grond daarvan zou ik als raadslid niet tegen een moskee stemmen.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In een andere discussie heb ik het ook al aangegeven. Wat is nu hét verschil tussen de CU en de SGP of misschien moet ik zeggen, wat ik hoop!

Iemand vrijlaten in zijn doen en laten op zondag is heel wat anders dan toelaten dat Gods dag met voeten getreden wordt. Uit de Decaloog klinkt ook tot U/jou en mij: Gij zult (...). Waarom? Omdat het Zijn dag is en omdat één uur in Zijn huis beter is dan duizend elders.
Voor een theocratische partij als de SGP is is het daarom deze zondagsrust onopgeefbaar. Dat betekent geen winkels op zondag open, etc. Wil ik dan heersen over iemands geweten? Nee! Of iemand wel of niet naar kerk gaat is voor een ieder een persoonlijke zaak, want Gods Woord zegt mij 'niet door kracht nog door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.' Dat betekent wel dat we krachtens onze plicht een zoutend zout moeten zijn en onze medemens er op wijzen dat in het onderhouden van Gods geboden groot loon is.

Ook komen we dit tegen in een discussie rondom een moskee. Nooit kan een christen vóór een moskee stemmen. In dit gebouw wordt immers Gods Naam gelasterd, Jezus Christus als de Zone Gods ontkent en het volk vergiftigd. Moet ik dan ook weer met een wapen in mijn hand de huizen binnengaan om deze mensen te dwingen over te gaan tot de christelijke godsdienst? Nee, ook hierin geldt onze plicht om ze te wijzen en wat de mensen binnen in hun huis doen is voor hun geweten, maar de moskee kan geen plaats hebben in het publieke domein!

Dikwijls wordt onterecht de SGP vergeleken met de AEL. Diegenen die dat doen hebben zich nog nooit verdiept in het theocratisch ideaal van deze partij en zijn helaas meestal overgoten met dezelfde kleurloze saus van de CU, nl. theoocratie? Ja! Hoever? Tot de grenzen van het Nederlands democratisch bestel! Aan een verheerlijken van Nederland tot Israël van het westen wil ik niet meedoen, maar dit doet mij denken aan het plaatsen van het altaar ten tijde van Antiochus IV Epiphanes.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
bjdendekker

Hoe stel jij Nederland voor als de SGP aan de macht komt?
ndonselaar
Contacteer:

Antwoord volgt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adje

Bericht door Adje »

en het antwoord van Kridje???
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Adje
en het antwoord van Kridje???
Hier kom tie!

Je vroeg om 5 voorbeelden. De voorbeelden die ik geef zijn voor mij zelf erg duidelijk maar andere vinden het geen voorbeelden. Ik ga dus niet discusseren of het wel of niet een voorbeeld is want voor mij is het wel een voorbeeld.

Voorbeelden:
- Zondagsrust (plaatselijk stemt CU soms voor zwembad open op zondag!)
- Vanuit Gods Woord draagt de overheid het zwaard niet tervergeefs. Terwijl de CU zegt dat er geen doostraf mag zijn!
- Artikel 36. CU wil kerk en politiek 100 % gescheiden houden! Volgens mij kan je dan beter geen christelijke partij zijn want met christelijkheid haal je toch religie in de politiek.
- Andere godsdiensten toelaten en een soort stimuleren door voor gebedshuizen te stemmen. Volgens Gods Woord is Israels God de enigste God en geen ander. Alles wat tegen Israels God is is dwaalleer en horen we niet te steunen door een stem!
- Het gezin vanuit christelijk perspectief hoog op de agenda! Maar als een vrouwelijke kamerlid door haar benoeming alleen in het weekend bij het gezin is schijnt dat te kennnen. Zelfs ex-GPV-ers zijn hier niet over te spreken!

Dit zijn 5 punt(jes) die in mij opkwamen!

[Aangepast op 15/3/03 door kridje]
bjdendekker

Kridje, ik zou graag concrete voorbeelden zien. Geen losse beschuldigingen!

Waar stemde ce CU bij voorbeeld voor openstelling van een zwembad op zondag???!

Is er ook wel eens bij je opgekomen dat er verschil is tussen scheiding van kerk en staat en geloof en staat?

[Aangepast op 15/3/03 door bjdendekker]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Kridje, ik zou graag concrete voorbeelden zien. Geen losse beschuldigingen!

Is er ook wel eens bij je opgekomen dat er verschil is tussen scheiding van kerk en staat en geloof en staat?

[
De plaats waar dit precies heb plaats gevonden weet ik niet maar het is echt zo! In het verlengde hiervan kan ik wel opmerken hoe de plaatselijke CU tegen de zondag kijkt! Men is voor subsidie van zondagssport! Op dit punt staat de plaatselijke SGP ook al alleen!

Volgens jouw dit er verschil tussen 'kerk en staat' en 'geloof en staat' Leg het verschil eens duidelijk uit?
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
In een andere discussie heb ik het ook al aangegeven. Wat is nu hét verschil tussen de CU en de SGP of misschien moet ik zeggen, wat ik hoop!

Iemand vrijlaten in zijn doen en laten op zondag is heel wat anders dan toelaten dat Gods dag met voeten getreden wordt. Uit de Decaloog klinkt ook tot U/jou en mij: Gij zult (...). Waarom? Omdat het Zijn dag is en omdat één uur in Zijn huis beter is dan duizend elders.
Voor een theocratische partij als de SGP is is het daarom deze zondagsrust onopgeefbaar. Dat betekent geen winkels op zondag open, etc. Wil ik dan heersen over iemands geweten? Nee! Of iemand wel of niet naar kerk gaat is voor een ieder een persoonlijke zaak, want Gods Woord zegt mij 'niet door kracht nog door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.' Dat betekent wel dat we krachtens onze plicht een zoutend zout moeten zijn en onze medemens er op wijzen dat in het onderhouden van Gods geboden groot loon is.

Ook komen we dit tegen in een discussie rondom een moskee. Nooit kan een christen vóór een moskee stemmen. In dit gebouw wordt immers Gods Naam gelasterd, Jezus Christus als de Zone Gods ontkent en het volk vergiftigd. Moet ik dan ook weer met een wapen in mijn hand de huizen binnengaan om deze mensen te dwingen over te gaan tot de christelijke godsdienst? Nee, ook hierin geldt onze plicht om ze te wijzen en wat de mensen binnen in hun huis doen is voor hun geweten, maar de moskee kan geen plaats hebben in het publieke domein!

Dikwijls wordt onterecht de SGP vergeleken met de AEL. Diegenen die dat doen hebben zich nog nooit verdiept in het theocratisch ideaal van deze partij en zijn helaas meestal overgoten met dezelfde kleurloze saus van de CU, nl. theoocratie? Ja! Hoever? Tot de grenzen van het Nederlands democratisch bestel! Aan een verheerlijken van Nederland tot Israël van het westen wil ik niet meedoen, maar dit doet mij denken aan het plaatsen van het altaar ten tijde van Antiochus IV Epiphanes.
Vind je het vreemd dat de SGP met de AEL vergeleken wordt? De AEL zegt namelijk precies hetzelfde! Zij willen de islamitische wetgeving invoeren tot de grenzen van ons democratische bestel.

Ik zeg daartegen: dat wil ik niet! De AEL is, net als de SGP trouwens, een partij die discriminatie in haar grondbeginselen heeft staan. Zi is een partij voor broederschap met de Palestijnen, terwijl juist de Arabische landen NUL PUNT NUL hebben gedaan om de Palestijnen de afgelopen vijftig jaren te helpen. En hoe zit het met hun Berberse broeders? En hoe zit het met hun Koerdische broeders? Een groot gedeelte van de Marokkanen in NL is namelijk van Berberse afkomst. Een groot deel van de Turken/Irakezen in NL is namelijk van Koerdische afkomst. DE AEL zegt te strijden tegen discriminatie, maar zet zichzelf door haar anti-joodse en haar anti-mede-moslim-standpunten buitenspel.
Dan de SGP. Ik ben van mening dat een christen makkelijk voor een moskee mag stemmen. Ik ben juist voor een dialoog met moslims. Hoe kan je moslims anders met het evangelie bereiken? Door ze te negeren, zoals de SGP voorstaat? Door ze Nederland uit te kicken of gewoon de deur niet binnenlaten, zoals de SGP voorstaat? (retorische vragen)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind wel dat je heel ver gaat quazzi. Vind echt niet dat je de AEL kunt vergelijken met de SGP.
Wat betreft de islam. Ik zie de islam als de grote antichrist. De grote bedrijging voor ons christenen. Wil niet zeggen natuurlijk dat je ze maar moet doden etc., maar je kunt ze wel tegenhouden door niet telkens maar ja en amen te zeggen op hun wensen.

tukkerjte
ndonselaar
Contacteer:

Quazzy,

Ik vind het jammer om het te constateren, maar jouw vergelijking gaat volledig mank en wordt gevoed door anti-sgp gevoelens.

Je schrijft: Dan de SGP. Ik ben van mening dat een christen makkelijk voor een moskee mag stemmen. Ik ben juist voor een dialoog met moslims. Hoe kan je moslims anders met het evangelie bereiken? Door ze te negeren, zoals de SGP voorstaat? Door ze Nederland uit te kicken of gewoon de deur niet binnenlaten, zoals de SGP voorstaat? (retorische vragen)

Waar heb ik gezegd dat dat laatste moet gebeuren? Wel heb ik erop gewezen dat de kracht niet moet zitten in het geweld maar in wijzen op Gods geboden: Dat betekent wel dat we krachtens onze plicht een zoutend zout moeten zijn en onze medemens er op wijzen dat in het onderhouden van Gods geboden groot loon is.

Een christen kan nooit voor een moskee stemmen. Daarmee geef je gelijk toe aan het verkondigen van een leer die indruist tegen Gods Woord en die mensen bedriegt voor de eeuwigheid. Dat komt op hetzelfde neer als wat ik las in het RD van vorige week in een interview met oa. Ds. Kater uit Zeist. Hem werd gevraagd hoe hij erover dacht dat veel ouders het zaterdagse cafébezoek niet zo erg vinden. Het gaat wel over. Ds. Kater zei hierop: Niet erg, ook die tijd is genadetijd. Zo is het ook genadetijd voor de moslim hier in Nederland. Als deze moslim sterft zonder dat hem de Christus gepredikt is en zonder dat hij in Hem geloofd heeft is deze man voor eeuwig verloren. Vanuit dit kunnen wij nooit voor een moskee stemmen, want in deze gebouwen wordt Christus als de enige en volkomen Zaligmaker geloochend.

Ook schrijf je Vind je het vreemd dat de SGP met de AEL vergeleken wordt? De AEL zegt namelijk precies hetzelfde! Zij willen de islamitische wetgeving invoeren tot de grenzen van ons democratische bestel. Als de AEL dat zegt is het een typische CU reactie. De SGP wil niet de theocratie invoeren tot de grenzen van de democratie. Nee, die kan de democratie alleen een plaats geven binnen de grenzen van de theocratie!

Dan richting Bjdendekker:

Je schrijft: Kridje, ik zou graag concrete voorbeelden zien. Geen losse beschuldigingen!

Hoewel ik ook niet concreet kan zien, weet ik bv. uit eigen ervaring dat de CU voor een filmtheater stemt. Zeker is er scheiding tussen kerk en staat. Een ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. De boodschap is echter hetzelfde, daarom schreef ik Hoedemakers adagium ‘heel de kerk en heel het land’.

Je vroeg me ook wat er zou gebeuren als de SGP aan de macht kwam. Beste Bj, dat is eigenlijk een hypothese. Als dit zou gebeuren zou meer als de helft van de Nederlandse bevolking SGP hebben gestemd. Dan zou Nederland er al geheel anders uitzien en dan zou de begeerte van de meeste Nederlanders zijn: “Heer wij mij toch Uwe wegen, die Gij wilt dat ik zal gaanâ€
bjdendekker

Beste Kridje.

Zonder onderbouwing blijf ik je zwembadverhaal een losse beschuldiging vinden. Je moet weten waar je over praat als je iemand iets verwijt, anders handel je in strijd met het negende gebod. (Kridje onbijbels? vraag ik me dan af...)

Ik denk dat ik wel weet welk verhaal je bedoelt. Op de vorige SGP-partijdag (2002) werd verontwaardigd gemeld dat de CU in Ede voor openstelling van het zwembad had gestemd. Dat zou de SGP nooooit doen! werd er braaf bijgezegd.

Een naspeuring in de lokale pers maakte de zaak duidelijk:

Er moest een zwembad uitgebreid worden. De CU stemde voor, de SGP tegen. Oooo, zeiden de SGP'ers. Jullie stemmen voor, terwijl het zwembad ook op zondag open is. Dat is hypocriet. Nee, zeiden de CU'ers, jullie stemmen tegen terwijl jullie er wel zelf gaan zwemmen. Dat is pas hypocriet.

Weer rijst bij mij de vraag: Hoe gaat de SGP om met het negende gebod?

Is de SGP onbijbels?

Je zinsnede over zondagsport begrijp ik niet helemaal, Kridje.

Verschil kerk-staat en geloof-staat? Kerk en Overheid zijn beide verantwoordelijk voor wat er op hun eigen terrein gebeurt.
Dat houdt concreet in dat de overheid niet bepaalt of er vrouwelijke predikanten in de kerk zijn (iets waar b.v. SGP-statenlid Bogerd wel voor is), en dat de overheid niet aan een bepaalde kerk gebodnen is. Kerk en Staat zijn dus gescheiden, ook al heb je een christelijke overheid, snap je?

Ndonselaar: Je hypothese klopt wel een heel eind. Maar toch geldt deze als de SGP 100% van de stemmen haalt. Anders krijg je toch Noord-Ierse toestanden. Want een deel van de bevolking zal zich tegen het SGP-standpunt blijven verzetten.

Ik ben bang dat de SGP zelf de consequenties van haar standpunt niet onder woorden durft te brengen. Volgens mij leidt een SGP-geregeerd land onherroepelijk tot overheidsdwang op allerlei terreinen.

Ik denk dat de SGP in theorie wel gelijk heeft, maar zie concreet geen heil in dit standpunt, tenzij de hele bevolking hiervoor kiest. En dan is er geen art. 36 meer nodig.

[Aangepast op 19/3/03 door bjdendekker]
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Ndonselaar: Je hypothese klopt wel een heel eind. Maar toch geldt deze als de SGP 100% van de stemmen haalt. Anders krijg je toch Noord-Ierse toestanden. Want een deel van de bevolking zal zich tegen het SGP-standpunt blijven verzetten.

Ik ben bang dat de SGP zelf de consequenties van haar standpunt niet onder woorden durft te brengen. Volgens mij leidt een SGP-geregeerd land onherroepelijk tot overheidsdwang op allerlei terreinen.

Ik denk dat de SGP in theorie wel gelijk heeft, maar zie concreet geen heil in dit standpunt, tenzij de hele bevolking hiervoor kiest. En dan is er geen art. 36 meer nodig.

[Aangepast op 19/3/03 door bjdendekker]
Beste bjdendekker, het was niet mijn hypothese maar die van jouw. Jij bevroeg mij op de situatie bij een SGP meerderheid. Hierop heb ik antwoord gegeven.

Op je vervolgopmerkingen een antwoord geven kan vanuit 2 invalshoeken. De eerste is vanuit de door jouw voorgestelde hypothese dat Nederland de SGP aan een meerderheid helpt. Zoals ik schreef is er dan iets gebeurt in Nederland wat onze opmerkingen grotendeels overbodig maakt. De tweede is dat de SGP net als nu een getuigenispartij is. Dan is haar getuigen zoals ze nu doet de enige juiste. Het CU getuigen leidt onherroepelijk tot annexatie van die denkbeelden door het linkse krachtenveld in de Nederlandse politiek. Nee, hoewel ik weet dat de CU altijd andere gedachten heeft geponeerd over artikel 36, moet ook zij weer getuigen dat in het onderhouden van Gods geboden groot loon is. Natuurlijk met nuanceverschil dat zeker maar wel met herkenning.
Plaats reactie