STAPHORST - Het kerkblad Het gekrookte riet is gestopt. Nu de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk is ontstaan en de 'gekrookte-rieters' daarin ,,een volwaardige plaats'' krijgen, is er geen noodzaak meer ,,een eigen orgaan te laten uitkomen''. Met nummer 14 van de 23e jaargang is het voorbij.
In plaats van Het gekrookte riet komt het Hervormd Kerkblad, dat als orgaan van de hele Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk gaat fungeren. Redactie en medewerkers van Het gekrookte riet gaan ,,voluit'' in het nieuwe blad participeren, schrijft ds. W.J. op 't Hof in de laatste kerkblad. ,,Wij hebben altijd het verwijt gekregen dat wij niet kerkelijk dachten en handelden, maar nu heeft het tegendeel mogen blijken.''
Het gekrookte riet telde de afgelopen jaren ongeveer drieduizend abonnees. Volgens Op 't Hof abonneerde een ,,niet gering'' aantal mensen zich speciaal op het blad omdat eindredacteur ds. Tj. de Jong ,,heldere voorlichting'' gaf over het Samen-op-Wegproces dat leidde tot de Protestantse Kerk in Nederland.
Het gekrookte riet - met als ondertitel: Kerkblad tot opwekking, verbreding en verdieping van het bevindelijk-geestelijke leven naar Schrift en Belijdenis binnen de Nederlandse Hervormde Kerk - werd in 1981 opgericht ,,uit nood''. Op 't Hof: ,,Het bevindelijke geluid werd systematisch geweerd door redacties en instanties van hervormd-gereformeerde signatuur.'' De predikant uit Nederhemert doelt op kerkbladen die gelieerd zijn aan de Gereformeerde Bond. ,,Een gevolg hiervan was dat men bevindelijk bloed uit de Hervormde Kerk zag wegvloeien naar andere kerken. De roep om een eigen orgaan, dat een samenbindende factor zou vormen, werd steeds luider.''
Rond het blad ontstond een beweging, eveneens aangeduid met Het gekrookte riet, dat zich binnen de brede Nederlandse Hervormde Kerk in de uiterste rechterflank - dus rechts van de Gereformeerde Bond - ophield. 'Het gekrookte riet' werd nooit een officiële bond met leden, maar er waren wel gemeenten en predikanten die als behorende bij 'Het gekrookte riet' werden aangeduid.
Vrijwel alle predikanten en gemeenten die bij deze beweging horen, zijn niet mee gegaan in de fusie van hervormden, gereformeerden en lutheranen die per 1 mei leidde tot de Protestantse Kerk in Nederland. Onder de dominees van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk zijn Het gekrookte riet en de Gereformeerde Bond vrijwel evenredig vertegenwoordigd.
Hoewel er nu een blad komt voor de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk ,,blijven er de stromingen en verschillende liggingen en legeringen die we niet zomaar ter zijde kunnen en mogen schuiven'', schrijft eindredacteur De Jong in het laatste kerkblad. ,,Er liggen soms zulke grote verschillen in de toepassing t.a.v. het geestelijke leven, maar ook in de praktijk van elke dag, dat we niet zomaar alles met het strijkijzer van de eenheid glad kunnen strijken.'' Maar De Jong - hij wordt hoofdredacteur van het Hervormd Kerkblad benadrukt dat dit in elk geval beter is dan meegaan in de Protestantse Kerk in Nederland. ,,We hopen dat de Heere geeft dat we elkander verdragen vanuit de grondslag vandaan en met elkander mogen leven.''
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
"ik heb het al wel 3 x gelezen
kun je me even vertellen WAAR je dat dan hebt gelezen?"
In de eerste plaats is het Hervormd Kerkblad een kerkelijke periodiek, logisch dat er verslagen van synodevergaderingen, persartikelen e.d. in staan. Die artikelen zijn niet meditatief, dus daar moeten we het niet over hebben.
De meditatieve artikelen zijn van ds. Van der Bas, Reinders en de Vries. De meditatie van Van der Bas heeft een tekstkeuze waarbij de nadruk op een ander aspect valt, hoewel hij wel Gods genade in Christus aanhaalt. De Vries heb je zeker niet goed gelezen, want dit is een prachtig artikel over de ware christen en de NGB. Blijft Reinders over die inderdaad bij het spreken over Jacob en Ezau niet de lijn doortrekt naar Christus.
Kun je op basis daarvan een blad veroordelen ? Als je meer van Reinders gelezen hebt, weet je dat je dat niet systematisch kunt noemen.
Kortom; ik vind het spijkers zoeken op laag water. En ik ben noch PKN, noch HNHK, maar alleen een HNHK sympathiserende afgescheidene.
Verder wil ik het verzoek van de moderator honoreren en verdere discussie stoppen.
Vind ik wel een goedkoop einde, ik kan pas inhoudelijk reageren als ze het blad op het web zetten
Oorspronkelijk gepost door anemoon
ja laten we er maar over ophouden
ik ben ook geen lid van de pkn maar ik begin nu ook een bang vermoeden te krijgen dat ik ook geen lid van hnhk zal worden
kortom: waarvoor ik al lange tijd bang was is bezig waar te worden: het hele sow-proces heeft me mijn kerk afgenomen en ik ben nu kerkelijk dakloos
Nou, ik heb zojuist het Hervormd Kerkblad bij een kennis opgehaald en meteen maar even voor meer dan de helft gelezen. Ik vind vooral het artikel van ds. Tj. de Jong erg slecht. Neem de discussie die we hebben gevoerd hier op OSW over de belijdenis als bron en norm, en over de grondslag van de kerk, en kijk dan eens naar ds. De Jong, hoe makkelijk hij over deze vragen heenpraat.
citaat ds. De Jong: 'uiteindelijk is er maar één norm waarnaar het geweten zich dient te richten, namelijk het Woord van God. En we mogen erbij zeggen: de belijdenis van Gods Kerk. We denken dan aan de drie formulieren van enigheid.' Einde citaat.
Hij zegt in dit artikel dat het beroep op het geweten niet Rooms is, maar ik noem zijn opvattingen over de belijdenis wel degelijk rooms. Hij geeft aan iets uit de traditie / de geschiedenis, namelijk aan de belijdenis, evenveel gezag als aan Gods Woord. En dat is Rooms.
Ook vind ik het nogal neigen naar geldklopperij dat ze meteen in het eerste nummer al aanwijzingen geven voor het nalaten van erfenissen aan de HNHK. En het is de HNHK echt niet te doen om al dat geld hoor....
nou, ik maar eens verder lezen. Ben niet erg hoopvol gestemd....