de tale Kanaäns

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Laten we proberen iets serieuzer op dit onderwerp in te gaan dan de onderstaande quote.
Oorspronkelijk gepost door Majorca
En hoe moet het dan met zending en evangelisatie?
Simpel.
Als je een computercursus gaat volgen, moet je ook allerlei nieuwe begrippen leren.
Zo ook hier. Die mensen leren we gewoon keurig de tale Kanaäns.
Graag wat achtergrond informatie om zo ook het hele fenomeen in de juiste perspectieven te zien. Wanneer is de tale kanaans ontstaan? 19e eeuw? begin 20e eeuw?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wouter

Bericht door Wouter »

Ik kan me goed voorstellen dat iemand de uitdrukkingen van de tale Kanaäns niet kent. Dat is ook geen probleem. Echter wanneer het om de zaken gaat, die ermee bedoelt worden, dan mogen die je niet onbekend voorkomen. Dan behoor je daar geen vreemde van te zijn. Iemand op de zendingsvelden zal het immers ook niet begrijpen? Maar wanneer God werkt, dan kent hij/zij de zaken wel. Ik kan me dus voorstellen dat uitleg nodig is.
Het kennen en gebruiken van die taal is dus absoluut geen voorwaarde om zalig te worden!!
Wouter

Bericht door Wouter »

De tale Kanaäns is uit de gezelschappen voortgekomen. En volgens mij is daar idd. in de 18e eeuw sprake van. In de tijd van Smytegelt enz.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
De tale Kanaäns is uit de gezelschappen voortgekomen. En volgens mij is daar idd. in de 18e eeuw sprake van. In de tijd van Smytegelt enz.
OK. Laten we hier van uit gaan. in de 18e eeuw ontstaan in ons kleine ini-mini-Nederland. Een klein stipje op den groten aardkloot......

Betekent dat dan dat men in Nederland ruim 17 eeuwen mank gelopen heeft en dat er sprake was van weinig geestelijk leven? En dat men over heel de wereld geestelijk gezien mank loopt omdat men die tale kanaans niet spreekt? Behalve een handjevol Nederlanders in Canada en de US? Lijkt me niet he mensen.

Laten we alsjeblieft normaal doen en de zendingsvelden geen tale-kanaans-cursus gaan geven.

Hierbij zeg ik dus duidelijk niets over de beleefde zaak, maar over de terminologie!!
Hartelijke groet,

Pim.

Wouter

Bericht door Wouter »

als ik me niet vergis, is er ook sprake van in Zuid-Afrika en in Schotland, maar zeker weten doe ik het niet.

Persoonlijk zou ik het wel jammer vinden, wanneer die taal uitsterft. Maar dat is niet van levensbelang. De terminologie is niet zaligmakend. Dat zijn we met elkaar eens. Toch is het wel waardevol, zo'n taal met kernachtige uitdrukkingen waarin men elkaar verstaat.
Wouter

Bericht door Wouter »

Het is dus duidelijk dat jij die taal níet spreekt. Verdiep je er maar in dan als het je boeit. Ik snap van Frans ook niet veel....
Pugna

Bericht door Pugna »

Is er ook een woordenboek of een verklarende woordenlijst Tale Kanaäns-Nederlands?
Wouter

Bericht door Wouter »

>>>>Niet zo flauw Wouter, ik hoop niet dat je ook zo evangeliseert.

ik vraag me werkelijk af wat het verschil is tussen een geopenbaarde en een toegepaste Christus. >>>>>>

Dis is ook niet flauw bedoelt. Het is gewoon duidelijk dat je iets niet begrijpt, wanneer je er geen kennis van hebt. (terminologie).

Een geopenbaarde Christus>> de zondaar zoekt het leven buiten zichzelf, maar heeft, in zijn beleving , geen deel aan die Christus.

Een toegepaste Christus>>>> De zondaar mag weten, door het geloof, dat Christus voor hém betaald heeft. Heel persoonlijk.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
>>>>Niet zo flauw Wouter, ik hoop niet dat je ook zo evangeliseert.

ik vraag me werkelijk af wat het verschil is tussen een geopenbaarde en een toegepaste Christus. >>>>>>

Dis is ook niet flauw bedoelt. Het is gewoon duidelijk dat je iets niet begrijpt, wanneer je er geen kennis van hebt. (terminologie).

Een geopenbaarde Christus>> de zondaar zoekt het leven buiten zichzelf, maar heeft, in zijn beleving , geen deel aan die Christus.

Een toegepaste Christus>>>> De zondaar mag weten, door het geloof, dat Christus voor hém betaald heeft. Heel persoonlijk.
kanttekening: een geopenbaarde Christus betekent dat Chrisus aan een hongerende ziel is geopenbaar in Zijn noodzakelijkheid, gewilligheid en algenoegzaamheid én dat de ziel de toevlucht tot Christus neemt. Een toevluchtnemend geloof wordt dat ook wel genoemd. Als het geloof in werking is, dan "ligt er niets tussen", en zijn de zonden, naar de beleving ook "bedekt".
Maar een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld.
Een toegepaste Christus leert zo'n zondaar kennen in het verloren gaan onder Gods recht, en wanneer het bloed van Christus in de dadelijkheid toegepast mag worden aan de posten van het hart. Dan komt er meer zekerheid van het geloof, de persoon durft dan te getuigen dat Christus de Zijne is. Uiteraard geeft dit meer vastheid in het geestelijk leven, en dezulken worden dan ook weleens "bevestigde christenen" genoemd. Maar ook zij kunnen het met hun bevindingen niet stellen, en moeten het alleen hebben van het zakken en zinken op die Rots der eeuwen, Christus en Dien gekruisigd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Maar een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld.
Psalm 32:1

Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.

Een Hebreeuwse manier van spreken waarbij met door middel van een herhaling (dus hetzelfde zeggen) iets versterkend wil uitdrukken.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie