Hoe bekeert God mensen?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Of wou je stellen dat Brakel dwaalt?
Wou je stellen dat Brakel niet kan dwalen?
Dit verbaast me. De door de ger. gem. juist
verheven oudvaders worden hier dus aan de kant gezet omdat de huidige leer er niet meer mee te funderen is?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Misschien moet je gewoon eens antwoord geven in plaats van een wedervraag te gaan stellen, Afgewezen.

Wat is je mening over wat Brakel schrijft in zijn hoofdstuk van de Redelijke Godsdienst over de Wedergeboorte.

95% van de posters die je als VdZwaag-achtigen weg zet zullen instemmen met de pastorale dogmatiek zoals Brakel ons nagelaten heeft.

Wat heb je er aan om telkens tegenstellingen te gaan zitten creeeren?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Dat stel ik niet. Alleen wat betreft de bevindelijke invulling van de bekering heb ik meer vetrouwen in Brakel (die niets anders doet dan de gedachte van al zijn godvruchtige voorgangers te verwoorden), dan in iemand die de bekering wil versmallen tot één vastgelegde weg, waarvan elke afwijking niet Gods weg kán zijn.

Hoe we ons ook wenden of keren, we kunnen er niet om heen, dat de Reformatie, maar ook met name de Nadere Reformatie, sprak over meerdere wegen waarop God zijn volk bekeerd, en niet over 'de standaard GerGem weg' alleen. Lees bv. het voorwoord maar eens van 'De godvruchtigen avondmaalsganger' van ds. Petrus Immens, waar hij spreekt over de bekering van zijn zoon... Of lees elk boek van een oudvader, waarin hij handelt over de bekering, en je zult zien dat we te smal bezig zijn dat God zijn volk altijd volgens één weg bekeerd.

Daarbij is het een gruwelijke zonde, als wij zeggen tegen iemand dat hij niet in het geloof is, en hij blijkt het toch wel te zijn. Een zonde waar we ons in de GG veel aan schuldig maken...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door memento Sja, en dan zijn er mensen die beweren dat het niet 'echt' kan zijn als je het plekje* niet aan kan wijzen...

Hiermee bedoelt men het plekje van ontdekking aan schuld, zonde en ellende.
Sja, en dan kun je heel lelijk of denigrerend over die mensen doen of je gaat ermee in gesprek...
Helaas afgewezen, die hoop heb ik al opgegeven. Je verlaat de pastorie als een ketter die het beter wil weten dan 'hoe Gods volk het altijd geleerd heeft'...
Ik heb het 2 keer geprobeert bij 2 verschillende dominees.
1. Ik kwam binnen en daar werd me verteld zonder dat de dominee mij kon dat ik een tijd of wondergeloof had en dat ik maar eens moest smeken of ik er aan ontdekt mocht worden. Verder was het heel moeilijk communiceren, omdat de dominee totaal niet accepteerde dat ik bijbelteksten aandroeg of oudvaders citeerde, want ik begreep het toch allemaal verkeerd.
2. Bij deze dominee kwam ik niet eens naar binnen en werd ik weg gestuurd en verteld dat ik terug mocht komen wanneer ik ontdekt was aan mijn ware staat.
Een afspraak voor een gesprek vond hij niet nodig. Ik zou me toch niet bekeren.
Je kunt je afvragen of dergelijke hoogmoed samengaat met het geloof.

Houd je verre van zulke mensen. Zij zijn niet uit op je behoud, maar op het behoud van hun eigen hachie.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ja, maar al die dingen kun je 'Luctor et emergo' toch niet aanrekenen?

Blijkbaar kan ds. Kersten niet dwalen (alhoewel dat meerdere keren is aangetoond)
memento

Bericht door memento »

Misschien moet je gewoon eens antwoord geven in plaats van een wedervraag te gaan stellen, Afgewezen.

Wat is je mening over wat Brakel schrijft in zijn hoofdstuk van de Redelijke Godsdienst over de Wedergeboorte.
Ik stel voor dat we in deze topic gaan kijken naar wat Brakel nu eigenlijk zegt in de hoofdstukken over de bekering, in zijn Rederlijke Godsdienst, en of we het daar mee eens kunnen zijn. Ik denk dat dat de discussie helder houdt, want anders strijden we strax tegen iets waar we het eigelijk best mee eens zijn, of zeggen we iets te onderschrijven waar we het eigelijk toch niet helemaal mee eens zijn...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik stel voor dat we in deze topic gaan kijken naar wat Brakel nu eigenlijk zegt in de hoofdstukken over de bekering, in zijn Rederlijke Godsdienst, en of we het daar mee eens kunnen zijn. Ik denk dat dat de discussie helder houdt, want anders strijden we strax tegen iets waar we het eigelijk best mee eens zijn, of zeggen we iets te onderschrijven waar we het eigelijk toch niet helemaal mee eens zijn...
Even voor het goede begrip. De manier zoals bekering gebruikt wordt in deze topic gaat het toch over de wedergeboorte?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Even voor het goede begrip. De manier zoals bekering gebruikt wordt in deze topic gaat het toch over de wedergeboorte?
Er word ook gesproken over ellendekennis in de eerste posting, dus ik neem aan dat we het hier hebben over de bekeringsweg, niet over het moment van wedergeboorte....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

95% van de posters die je als VdZwaag-achtigen weg zet zullen instemmen met de pastorale dogmatiek zoals Brakel ons nagelaten heeft.

Wat zit je op te mopperen, Pim. Mag ik niet gewoon zeggen wat ik vind?
Maar over Brakel: ik vind het gedeelte over 'de wijze van wedergeboorte, niet wat je noemt sterk. Het is pastoraal getoonzet, dat wel, maar is het ook allemaal bijbels wat Brakel hier zegt?
Kijk maar eens: hij haalt opvallend weinig bijbelteksten aan in dit gedeelte en de enkele die hij aanhaalt, is vrij willekeurig gekozen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Het is pastoraal getoonzet, dat wel, maar is het ook allemaal bijbels wat Brakel hier zegt?
Kijk maar eens: hij haalt opvallend weinig bijbelteksten aan in dit gedeelte en de enkele die hij aanhaalt, is vrij willekeurig gekozen.
Brakel, de vader aller Zwaag-achtigen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Brakel haalt tenminste nog bijbelteksten aan. Tegenwoordig doen men het vaker met een dun lijntje oudvaders en omstreden bevindelijke interpretaties van bijbelteksten.

Dit doet me een beetje denken aan de bespreking van het boek van vd. Zwaag. Tja, de inhoud is fout, omdat het boek onlogisch in elkaar zit en dat de citering eenzijdig is.
memento

Bericht door memento »

Wat zit je op te mopperen, Pim. Mag ik niet gewoon zeggen wat ik vind?
Maar over Brakel: ik vind het gedeelte over 'de wijze van wedergeboorte, niet wat je noemt sterk. Het is pastoraal getoonzet, dat wel, maar is het ook allemaal bijbels wat Brakel hier zegt?
Uhm, Brakel heeft meer bijbelteksten dan Kersten, wat dat betreft.

Maargoed, voor een nadere onderbouwing lees 'De bekering' van ds. C. Harinck. Dat is meer onderbouwd...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat zit je me met Kersten om de oren te slaan? Heb ik die dan als autoriteit aangevoerd of zo?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen,

Soms heb ik het idee dat je gewoon wat zit te klieren. Werkelijk niets is goed en echt alternatieven aandragen doe je niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Het is pastoraal getoonzet, dat wel, maar is het ook allemaal bijbels wat Brakel hier zegt?
Brakel, de vader aller Zwaag-achtigen.
:t
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Afgewezen,

Soms heb ik het idee dat je gewoon wat zit te klieren. Werkelijk niets is goed en echt alternatieven aandragen doe je niet.
Nee, Kaw. Dat mag je niet zeggen. Maar ik zing niet mee in het koor van de Zwaag-achtigen...

[Aangepast op 23/8/05 door Afgewezen]
Plaats reactie