Verantwoorde dvd's

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door limosa

Ga in deze topic maar eens in op het verschil tussen DVD's met speel- of tekenfilms en het gebruik van TV of het naar de bioscoop gaan.

groeten,
OSW-Moderator
* televisie wordt gemaakt met de bedoeling je vast te houden. Je "moet" om zeven uur op de bank gaan zitten en dan tot elf of twaalf uur kijken, liefst naar dezelfde zender.
* als je tv kijkt en het bevalt je niet, om wat voor reden dan ook, dan zet je 'm negen van de tien keer niet uit maar zap je naar een andere zender. En als je kabel hebt kun je dat een hele poos volhouden.
* de mogelijkheid om te zappen maakt het verleidelijk om allerlei brokjes op te pikken van wat je aanstaat. Je klikt wat, je ziet wat leuks maar als het je verveelt ben je weer weg, op zoek naar iets nog leukers. Geen concentratie op één onderwerp.
* zelfs als je gericht tv gaat kijken dus dat ene programma of die ene film opzoekt, zitten daar omheen stukjes reclame (vaak seksueel getint) of voorstukjes van andere films of programma's. Veel tv-films op kabel worden ook onderbroken door reclame.
* Bij tv is het zo dat naarmate de avond vordert het programma steeds "volwassener" wordt... En dat bedoel ik niet gunstig.
* als je tv kijkt, moet niemand je komen storen, want wat je mist is weg. Of je moet opnemen.

Een dvd daarentegen.... Ik ga een dvd lenen in de videotheek, ik zoek er een uit die hooguit het stempeltje 12 heeft omdat ik weet dat de 16-films bijna allemaal ongeschikt zijn. Ik let op de symbooltjes achterop. Voetjes betekent dat ik 'm niet neem. Daarnaast heb je een uitleg op de hoes, die lees ik kritisch.
Het gebeurt dan toch wel dat een film enorm tegenvalt, door taalgebruik of omdat er schunnige dingen in zitten. Dan is het simpel: ik zet 'm uit. Ik geef toe dat het wel eens gebeurt dat het verhaal toch zo leuk of boeiend is, dat je lelijke woorden even voor lief neemt. Ik weet ook dat dat niet goed is, maar laten we wel eerlijk blijven: dat is niet voorbehouden aan de film. Er zijn ook massa's leuke normale boeken die toch een paar vloeken hebben. Leggen jullie dan meteen weer weg?
Als ik dvd kijk, en de telefoon gaat of iemand komt iets vragen zet ik de film op pauze. Desnoods gaat hij uit en kijk ik een andere keer verder. Als ik een scene niet begrijp of beter wil zien, kan ik die scene eindeloos herhalen. Wat ik op tv zie, kan ik niet meer terughalen.

En de bioscoop, tja. Mijn kinderen gaan ook wel eens, maar vaak weten ze dan nog niet wat ze precies gaan kijken. Ze kiezen pas als ze daar zijn. Dat vind ik een groot bezwaar, want als je thuis al een keus maakt kun je achtergrond informatie inwinnen (heel makkelijk met internet). Daarnaast is het zo dat als je eenmaal in de bioscoopzaal zit, je niet weggaat als het een verkeerde film is. Datzelfde geldt voor theater, waar ik een keer geweest ben. Je loopt die zaal niet uit als je eenmaal zit.

Het is jammer dat er altijd vrij ongenuanceerd over deze dingen geoordeeld is. De gereformeerde gezindte wordt gewoon door de feiten ingehaald. Tien jaar geleden, toen al!, was mijn oudste de enige uit de klas die niet naar het EK of WK, weet ik het, voetballen mocht kijken. Ik weet van een heleboel mensen uit de gergem die begonnen met video en nu gewoon tv hebben. Op de driestar laten kinderen stukjes speelfilm zien ter ondersteuning van hun spreekbeurt, of ze kijken een film in de lessen Engels. Ik schat dat 75% van de leerlingen de film Titanic heeft gezien. Terwijl het een onwaarschijnlijk verhaal is met een slechte moraal.
Het was beter geweest als er een goede bezinning op gang was gekomen, tien of twintig jaar geleden.

Voor iemand die gewoon grote bezwaren heeft tegen alle speelfilms, zijn dvd/bioscoop/tv één pot nat. Dus nu liever niet reageren op de manier van: film mag niet, of zonde van je tijd of dat soort dingen. Open daar maar een ander topic voor.
Be yourself, there are plenty of others.
refo

Bericht door refo »

De ontwikkelingen staat niet stil.

Wie kon 10 jaar geleden bedenken dat je foto's met je telefoon gaat maken?

Wie kon toen bedenken dat kerktelefoon per radio zou gaan. Radio??!!!

Wie kan nu bedenken wat er over 10 jaar zal zijn? Niemand dus. Wat er komt zal dus per definitie ons overvallen.

We zijn erg snel om alles te veroordelen wat nieuw is. Persoonlijk zeg ik dat een avondje dvd niet erger is dan een avondje Jos van Manen-Pieters of Body Thoene of hoe heet dat mens. Bij de ene zie je plaatjes op een scherm, bij de andere in je hoofd. En in beide gevallen 'doodt' je de tijd. Overigens zal ik zolang mogelijk de dvd proberen te weren (mijn pc is van 99). Maar uiteindelijk gaan we allemaal 'om'.

Niet? Een 5 jaar geleden kon je het als ouder nog permitteren geen pc te hebben, als je kinderen op de driestar had. Misschien nog wel, maar het wordt al moeilijker. Wat Balaauwendraad 10 jaar geleden al voorspelde is nu zo: iedereen heeft een beeldscherm.

De pc van de Aldi, die dinsdags aangeboden wordt in het RD heeft een TV-aansluiting. Ook al wordt dat netjes uit de advertentie geknipt. In de Goudse Post staat dezelfde pc. Met TV-aansluiting. Dit geeft al aan dat sommige dingen er gewoon niet meer af kunnen. Nu missschien nog wel, maar later niet.

Over 10 jaar zetten we onze pc aan en zitten we draadloos op internet. 't Kan er niet eens af.

Ontopic maar weer: dvd ja of nee? Nu nog nee. Maar ik weet niet of we dat vol kunnen houden. Misschien wel, maar dan alleen dank zij het internet waar we niet meer af kunnen. De dvd raakt dan vanzelf achterhaald. Voor een paar centen kies je dan een film (eventueel geselecteerd bij kliksafe :D ) en bekijken we die. Heel positief. Want nu loop je de kans een 'verantwoorde' dvd (zonder voetjes) te kopen die lelijk tegenvalt. En weggooien is ook zowat. Dus hou je hem.

Is die ontwikkeling nou negatief? Dat kan zeker wel. Als we allerlei rare dvd's gaan kijken. Maar wat lezen we nu? Ook alles wat er uitgegeven wordt? Nee toch, hoop ik. Zo kan het dan toch met dvd ook? De boekdrukkunst is niet wezenlijk anders dan de dvdbrandkunst.

Blaauwendraad is weggehoond toen hij het zei, maar de beste filter is het geloof.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Het gebeurt dan toch wel dat een film enorm tegenvalt, door taalgebruik of omdat er schunnige dingen in zitten. Dan is het simpel: ik zet 'm uit. Ik geef toe dat het wel eens gebeurt dat het verhaal toch zo leuk of boeiend is, dat je lelijke woorden even voor lief neemt. Ik weet ook dat dat niet goed is
sorry marjan
maar als je weet dat het niet goed is, en je gaat er toch meer door, ben je niet consequent

hierin behoor je juist het voorbeeld te geven aan je kinderen:
dit valt onder de categorie 'zonde' en dat kunnen we niet tolereren!

wanneer je zelf grensverleggend voorleeft, waar zal het dan met de kinderen eindigen?

en:
heb je het ervoor over: God verdriet te doen in ruil voor je eigen plezier?
Ik weet dat dat niet goed is, maar ik bedoel eerlijk te zijn op dit forum en mezelf geen stralenkrans aan te meten die me niet toekomt. Ik merk dat het bij mij in de praktijk soms zo gaat. Maar ik merk ook dat ik meer en meer ontdek dat deze handelswijze niet goed is.

Wat je aan Adrianus antwoordt, onderschrijf ik. Alleen zijn mijn kinderen niet altijd bereid een film te stoppen als er verkeerde dingen in zitten. Maar we houden het gesprek hierover gaande.
Be yourself, there are plenty of others.
Andre

Bericht door Andre »

't grote nadeel van DVD's is dat je de zonde moedwillig in huis haalt en waar is het eind!?

De DVD opzich is niet zondig, absoluut niet maar wat eropstaat.

Het begint met een onschuldig filmpje, effe die van "dik en dun" is het dan.

vooral met de kinderen is het een stuk makkelijker om de volgende stap te maken oom een filmpie te bekijken.

Tot noch toe heb ik het kunnen weren in mijn huis, ik weet, ik heb nog ongedekte schuren, de kinds zijn nog redelijk jong om te weten wat de films inhouden.

Mijn dagelijkse verzuchting is dan ook Heere wilt U ons voor de zonden bewaren en hoeden.
refo

Bericht door refo »

"Ik heb gewoon gelijk en anemoon niet omdat ze niet bij de doelgroep van dat forum hoort."
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Adrianus heeft óf geen óf kleine kinderen, denk ik.
--------------
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
kan een christen niet in de zonde vallen dan?
jawel
maar hij blijft daar niet in!
En omdat echter Christenen veel pijn gevoelen van het vallen in zonde en hen dat een gedurige strijd is, willen ze media die voor hen daartoe de aanleiding zouden zijn graag zo ver mogelijk buiten de deur houden. 'Dat was als ik het goed begrijp mede de strekking van de posting van Admin. Een tweede punt is dat een ieder ook de zorg en een diepe verantwoordelijkheid heeft voor z'n kinderen. dat blijft in jouw posting buiten beeld.

De kwalificaties flauw en onchristelijk die je aan de posting van Admin meegeeft zijn dan ook buiten de orde op een reformatorisch forum.
Helaas wordt in de prediking relatief weinig aandacht besteed aan het blijven staan in de verleiding. De bijbel geeft vaak antwoord op de vraag of we staande kunnen blijven, maar ook HOE we dat kunnen doen.
We kunnen beter geleerd worden hoe we om moeten gaan met moderne media, dan om het hoofd in het zand te steken en net doen of het in onze huizen niet voorkomt.

Ik heb een aantal jaar geleden voor de voltallige kerkenraad een lesje moderne media gegeven. Dat was voor de meesten volstrekt nieuw. Het heeft even geleefd, maar zakte weer snel weg.

Hier heeft de kerk een belangrijke taak.
Plaats reactie