Oorspronkelijk gepost door Gabriëlleja dat vraag ik mij ook af.
op zich lijkt het me ook geweldig zo'n reis, kennis maken met die cultuur enzo.
dan zou ik liever een jaartje meedraaien bij de zending, dan maak je echt kennis met die mensen.
Als je met Avanta meegaat, dan maak je ook kennis met de bevolking.
maar aan de andere kant , ik zou me net zo'n "aapjeskijker " voelen, de rijke blanke westerling, met z'n foto en video camera op zijn buik, leuk voor thuis........
Vorig jaar in Madagaskar geweest. Wij voelden ons meer de aapjes. Je bent als blanke echt een bezienswaardigheid. Ze vinden het geweldig dat er blanken komen en ze willen allemaal graag op de foto. Ze gaan zelfs voor je poseren! Ze denken dan dat je ze mooi vindt.
nee, dat lijkt me toch niks. ik zou me schamen ,daar rond te lopen en na alles bekeken te hebben en misschien ook nog wat uitgedeeld te hebben, weer terug te gaan naar het hotel oid.
Nee hoor, ik schaam me daar helemaal niet voor. Het is net zo goed wereld als Nederland. De één pakt auto en raust naar Zwisterland toe en bekijkt daar alles en weer andere mensen willen wel eens wat anders.
Wij gaan niet met vakantie, wij gaan op reis. Wij reizen daar, en genieten daar geen luie vakantie achter een boek.
Wij slapen zoveel mogelijk in low coast hotels. Als die er niet zijn, dan slapen we in een school, politiebureau of in een restaurant. Kunnen we daar niet slapen dan slapen we gewoon lekker onder de blote hemel, of maar een nachtje overslaan. Tevens steunen wij de economie daar. Door onze komst zijn er weer een paar gezinnen zeker van een plak brood.
Je moest eens weten hoe leuk die mensen het vinden dat er blanken komen. De reisverslagen gelezen te hebben wordt er een compleet feest georganiseerd. Dat feest is dan dat men een varken gaat slachten (zie foto) en dat de krijgers van het dorp hun kunsten laten zien. Het hele dorp of stam is blij dat er bezoek komt. Dat hou je niet voor mogelijk wat dat is.
Vorig jaar kwamen ook in een dorp terecht ver van de bewoonde wereld. Toen we dat dorp binnen kwamen liep het hele dorp uit. Er kwamen ook veel zieke mensen naar ons toe. Sommige van die mensen hebben wij kunnen helpen. We hebben ze medicijnen gegeven, wonden verzorgt enz. Ze waren heel blij!
Een paar jaar geleden (1997) was ik Kenia. Een dorp verwachtte ons. Sommige meisjes van het dorp waren die dag niet naar school gegaan omdat ze voor ons het eten moesten voorbereiden.
Zo vonden het geweldig dat we er waren en vonden het jammer dat we weer weggingen.