Hongeren en dorsten: ook geloof?
Ik neem het verhaal van Mozes en de koperen slang (vergelijk dit met johannes 3). Ik ben er van overtuigt dat als iemand hongerde en dorstte naar de koperen slang, maar hij keek er niet naar dat hij dan niet werd genezen. Als iemand 1 maal zou kijken zou hij genezen zijn, al word zijn blik hierna noch zo vertroebelt. Als iemand niet keek naar de slang, hij stierf.
Ds. H. Paul gaf het afgelopen zondag ook heel mooi aan. Zal een Vader zijn kind in het onzekere houden? Zo ja dan is het geen goede vader!Oorspronkelijk gepost door PimGisteren las ik een preek van een GG-dominee die dit ontkende met de volgende tekst: "Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend."Oorspronkelijk gepost door mementoLeven word niet mogelijk ge-acht zonder Christus te kennen. Verre van dat! Wél word geheel terecht leven mogelijk ge-acht zonder het kennen van Christus als mijn Zaligmaker. Of anders gezegd: Men kan het ware geloof hebben zónder dat men de zaligheid toe durft te eigenen.
Moet je nagaan, de auteur was niet eens ds Paul, dus hebben we al 2 ds die er zo over denken!Oorspronkelijk gepost door kridjeDs. H. Paul gaf het afgelopen zondag ook heel mooi aan. Zal een Vader zijn kind in het onzekere houden? Zo ja dan is het geen goede vader!Oorspronkelijk gepost door PimGisteren las ik een preek van een GG-dominee die dit ontkende met de volgende tekst: "Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend."Oorspronkelijk gepost door mementoLeven word niet mogelijk ge-acht zonder Christus te kennen. Verre van dat! Wél word geheel terecht leven mogelijk ge-acht zonder het kennen van Christus als mijn Zaligmaker. Of anders gezegd: Men kan het ware geloof hebben zónder dat men de zaligheid toe durft te eigenen.
Oneens. De Heere beschrijft hier de gelovigen.Is de bergrede daarvoor bedoeld, refo?
Het gaat om vruchten, maar niet om allerlei soort van vrucht.
Iemand die oprecht hongert en dorst naar de gerechtigheid is zalig, ook al zijn de andere vruchten misschien minder herkenbaar.
[Aangepast op 11/3/04 door refo]
Dathenum,Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Ik neem het verhaal van Mozes en de koperen slang (vergelijk dit met johannes 3). Ik ben er van overtuigt dat als iemand hongerde en dorstte naar de koperen slang, maar hij keek er niet naar dat hij dan niet werd genezen. Als iemand 1 maal zou kijken zou hij genezen zijn, al word zijn blik hierna noch zo vertroebelt. Als iemand niet keek naar de slang, hij stierf.
Het echte hongeren en dorsten is een vrucht van een nieuw hart.
Het is geen middel om tot de zaligheid te komen.
En daarom klopt de vergelijking met de koperen slang niet.
Het kijken naar de koperen slang was een geloofsdaad. En als je het daar niet mee eens probeer je eens in te leven in de situatie, nl. allemaal blazende slangen om je heen, in plaats van weg te rennen en de beesten van je af te slaan ga je naar boven kijken. En die beesten maar om je voeten kruipen....Het echte hongeren en dorsten is een vrucht van een nieuw hart.Het is geen middel om tot de zaligheid te komen.
En daarom klopt de vergelijking met de koperen slang niet.
Maar er staat toch: . . . al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven. Wat jij zegt suggereert dat de tekst zou moeten zijn: . . . al wie gebeten is, die het Leven heeft, zal haar aanzien. Je leest iets wat er niet staat volgens mij.Oorspronkelijk gepost door memento
Het kijken naar de koperen slang was een geloofsdaad. En als je het daar niet mee eens probeer je eens in te leven in de situatie, nl. allemaal blazende slangen om je heen, in plaats van weg te rennen en de beesten van je af te slaan ga je naar boven kijken. En die beesten maar om je voeten kruipen....
Volgens mij bedoelde Memento dat toch ook? Hij stelde dat het een geloofsdaad was om niet op de slangen te zien, maar op de koperen slang, ondanks de omstandigheden. Dit in tegenstelling tot Gerrie die vond dat je de koperen slang niet met geloven kon verenigen. Trouwens, zei Christus zelf niet dat Hij zou zijn als de koperen slang, verhoogt, dat een iedere op Hem ziende zou leven...?
De boodschap was: wie gebeten is, zie op de koperen slang. Wat hebben die slangen en omstandigheden er nou mee te maken? Het gaat om gebeten mensen, voor mensen die niet gebeten waren gold het niet, die ging het niet eens aan. Wie keek was beter en wie niet keek ging dood. Voorwaarde was: kijken. Je hoefde niet eens te geloven dat het zou werken.