Hotel Gorinchem

lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ze meende het serieus. :( En zij gebruikte hetzelfde excuus als die bewuste jongeren op de Veluwe.
Maar het gaat in ieder geval niet om wat zij zei, het was zomaar een voorbeeld. Dat is die hele mentaliteit daar. Als je wanhopig bent en je bent beschaafd, dan ga je naar SRB ofzo. Als je wanhopig bent en je neemt het niet zo nauw, dan ga je naar hotel Gorkum.
Echt ontzettend triest.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Als je wanhopig bent en je bent beschaafd, dan ga je naar SRB ofzo.
Ja maar dat wordt voorgeschoteld als vergif. Veel ouders hebben liever dat ze naar Gorkum gaan, dan naar zo'n SRB avond. De losbandige jeugd vindt dat niet erg. ;t Is echt diep triest! Ongelofelijk dat jongeren daar heen mogen van hun ouders. Maar dat is Genemuiden ook zo. Vooral jeugd van de ger. gem., maar ook van de hervormden gaan zaterdagavond naar discotheek Kisteman in Staphorst. Er rijden speciaal bussen vanuit Genemuiden naar Staphorst. En de staphorster kerkelijke jeugd is ook te vinden in kisteman. Zowel van de hervormden als die van de oud. ger. gem in Ned.

De duivel gaat rond als een briesende leeuw! En juist bij de jeugd van de kerk. Want de jeugd is de toekomst!
Liever Turks dan Paaps
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Laten we het niet bij de zwaren alleen leggen, maar het komt in elke kerk voor hoor. Het is enkel genade als een jongere van de duisternis, waarvan hij vindt dat het prachtig en mooi is, tot Gods licht wordt getrokken. Wat is het toch noodzakelijk om wederom geboren te worden!
Dat is die hele mentaliteit daar. Als je wanhopig bent en je bent beschaafd, dan ga je naar SRB ofzo
Van de SRA wordt negatief gesproken door bepaalde predikanten, in tegenstelling tot de SRB (waar overigens dezelfde predikanten komen maargoed...). Ik vind het errug triest als jongeren naar een avond gaan van de Stichting Reformatorische Bezinning om daar een nieuw meisje of jongen te ontmoeten. Ik zou me direct al niet thuisvoelen wanneer dat de algemene sfeer zou beheersen. Dat heb ik gelukkig op de SRA nog niet gemerkt, blij toe.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Komt allemaal wel weer op de pootjes terecht. Die jongeren ook wel. Als ik kijk bij ons in RIjssen, dan zit 90% van de gereformeerde jeugd in de kroeg of disco. Deed ik zelf ook. Dat krijg je er toch niet uit. Als ze ouder worden worden ze meestal ook serieuzer en gaan er niet meer heen. Zo gaat het volgens mij overal.


tukker
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

En als ze niet ouder worden..........?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Of ze raken zwanger en trouwen met iemand, die ze eigenlijk nog niet echt kennen? of ze zuipen zich al dood voor het op z'n pootjes terecht komt? Of ze worden op een andere manier ziek en overlijden, voor er ook maar iets van terecht komt?

Alsjeblieft Tukkertje. Ga dit toch niet als iets normaal menselijks neerzetten. Christus zegt "laat de kinderen tot mij komen" En de kinderen werden door hun moeders gebracht. Hebben de jongeren geen verantwoordelijkheid? Vrede hebben met het komt allemaal wel goed? Dat is verkrachting van de Bijbel, verkrachting van God's eer. "Nu springt men even uit de band, nu doet men alles wat God verboden heeft, maar dat geeft niet want later komt het allemaal wel goed."

Die kinderdoop heeft me toch een betekenis als dit gedacht kan worden. De kinderen zijn weliswaar gedoopt, maar dat heeft nu nog geen betekenis voor ze. Romeinen 6 moet je vooral niet op gedoopte kinderen betrekken. Op de een of andere manier vind ik het niet gek dat reformatorische kerkmensen de naam van hypocrieten hebben. Dat mensen dit als het toonbeeld van dubbellevens zien. Op zondag braaf in de kerk, de rest van de week doet het er niet toe wat je doet.

Boudewijn de Groot zingt in zijn lied "Malle Babbe" over een vrouw van plezier. Het gaat dan over de kerkganger die in de kerk "zuinig een cent in het zakje doet" "Zo koopt hij zijn ziel weer terug, en zijn fatsoen". Met dit soort redeneringen als tukkertje hier geeft, denk ik dat Boudewijn de Groot met recht zijn kritiek spuit.

Refojongere,

Het is waar dat je de schuld niet alleen bij de zware kerken kunt leggen. Wel is het zo dat excuses die hier bedacht worden typisch bij zware kerken horen. In Evangelische gemeentes zou men niet op dat idee komen. Predikanten, ouderlingen en jeugdwerkers in "zware" kerken moeten zich bewust zijn van deze gevaren en er voor zorgen dat dit excuus uit handen wordt geslagen. Het is te gemakkelijk om met de beschuldigende hand naar andere gemeenten te wijzen en te zeggen "bij jullie gaat het ook fout" Dit laatste argument komt volgens mij voort uit een soort concurentie-strijd. We maken ons meer zorgen om onze positie ten opzichte van de Evangelische gemeentes, dan dat we ons echt zorgen maken om de jongeren die hier de hel opzoeken.

In Evangelische kringen moet men uitkijken voor andere gevaren (misbruik van de uitverkiezing zou je daar niet snel tegenkomen, ook niet in een vergadering waar men de uitverkiezing wel leert). Maar daar loop je weer tegen het gevaar op dat men zonde niet meer als zonde erkent, ook doordat men soms de Bijbel heel slecht kent.

Vaya con Dios,

parsifal

[Aangepast op 12/8/03 door parsifal]
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind dat je het wel een beetje zwart wit ziet parsifal. Tuurlijk is het niet goed, maar je moet ook niet iedereen over een kam scheren.
Wat voor alternatief hebben die jongeren. Thuis blijven doen ze niet, want ze willen toch omgang hebben met leeftijdgenoten. Ik ben zelf nooit naar zoiets geweest als in Gorichem, Echteld etc.. Had daar geen zin in, maar wij gingen altijd naar een cafetje in Rijssen. Ik zag en zie daar niet echt veel kwaad in. Wat is er mis met een avond gezellig een biertje drinken met je vrienden.
Maar nogmaals, wat heeft de jeugd voor alternatief. De kerk organiseerd niet wat (gergem). Heb dit weleens ter sprake gebracht tijdens een huisbezoek, maar dan wordt er snel overheen gepraat. Raar.

tukker
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Vind dat je het wel een beetje zwart wit ziet parsifal. Tuurlijk is het niet goed, maar je moet ook niet iedereen over een kam scheren.
Wat voor alternatief hebben die jongeren. Thuis blijven doen ze niet, want ze willen toch omgang hebben met leeftijdgenoten. Ik ben zelf nooit naar zoiets geweest als in Gorichem, Echteld etc.. Had daar geen zin in, maar wij gingen altijd naar een cafetje in Rijssen. Ik zag en zie daar niet echt veel kwaad in. Wat is er mis met een avond gezellig een biertje drinken met je vrienden.
Maar nogmaals, wat heeft de jeugd voor alternatief. De kerk organiseerd niet wat (gergem). Heb dit weleens ter sprake gebracht tijdens een huisbezoek, maar dan wordt er snel overheen gepraat. Raar.

tukker
Je kunt de verantwoordelijkheid niet helemaal op de kerk schuiven. Zij hebben wel een taak, maar de ouders zijn naar mijn idee vaak otch wat makkelijk in het laten gaan van hun kinderen. Niet dat je ze aan een touwtje kan binden, maar waar horen de kinderen nog van een levende relatie van de ouders met God? Dat is niet om oubollig te doen, maar de ouders hebben een enorme verantwoordelijkheid. En dat er geen alternatieven zijn, bestrijd ik. Waar gaan die jongeren dan heen, die niet naar de kroeg willen gaan? Het is net als wat Pim schreef: en als ze niet ouder worden?
Let wel, ik ben ook geen lieverdje geweest vroeger (en nu nog niet ;) ), maar of ik daar achteraf nu zo blij mee ben?
Wat betreft dat prganiseren door de kerk: wat moeten ze in jouw ogen organiseren? Bij ons is de +16 op zondag. Als er op zaterdag een verenigings- of appelavond is, komen er veel minder. Niet dat ze allemaal in de kroeg zitten, maar ze vermaken zich best.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik weet dat het heel moeilijk is om wat te oreganiseren voor die gasten. Het zijn pubers, dus het is niet goed of het deugd niet.
Het is gewoon een heel moeilijk probleem, waar denk ik niet alleen de jeugd de schuldige van is. Het cafebezoek van de jeugd zal toch wel minder worden als je ziet dat je voor een glas bier al bijna E1,50 betaald. Dat kunnen ze niet opbrengen, want ze hebben ook allemaal een moniel, scooter en weet ik veel.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Komt allemaal wel weer op de pootjes terecht. Die jongeren ook wel. Als ik kijk bij ons in RIjssen, dan zit 90% van de gereformeerde jeugd in de kroeg of disco. Deed ik zelf ook. Dat krijg je er toch niet uit. Als ze ouder worden worden ze meestal ook serieuzer en gaan er niet meer heen. Zo gaat het volgens mij overal. tukker
Laat dat toevallig nou ook de redenatie van mijn predikant zijn. Tegen de jongerenavond ging hij zondag aan zondag (en ook steeds weer in de kerkbode) te keer. De jeugd die zich elke weekend bezat wordt nauwelijks op de vingers getikt. Want dat wordt afgedaan als iets wat wel bijtrekt. Maar ik ken er ook bij wie het niet bij kon trekken omdat ze op een zaterdagavond verongelukte. En God buiten Christus een verterend vuur en een eeuwige gloed....... Omdat Ik geroepen heb, maar gij geweigerd hebt; Mijn handen uitgestrekt heb, maar er niemand was die opmerkte. En gij al Mijn raad verworpen hebt en de bestraffing niet gewild hebt, nu, dan zal Ik lachen in uw verderf, spotten als uw vrees komt (Spreuken 1:24-26).

En kijk eens wat voor schade er aangericht wordt. Bijvoorbeeld hoe jongens en meiden met elkaar omgaan. Waar geen liefde is maar alleen maar lust. Ik sluit me aan bij de posting van Parsifal. En die posting is niet zwart wit. Wie niet voor Mij is die is tegen Mij en wie niet vergadert die verstrooit.

Komt het ook niet omdat veel reformatorische ouders zo zwijgend over de wereld gaan? Dat er niet gesproken wordt met de kinderen -al heel jong- over die milde handen en die vriendelijke ogen? Want men is zelf onbekeerd en men weet het ook allemaal niet.






[Aangepast op 12/8/03 door Kislev]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dear All,

Ik heb net een kamp geleid. Dan ben je als staf een week verantwoordelijk voor 33 zielen. Het drukt(e) echt op mijn hart dat deze jongeren maar voor hun eigen plezier voortleven.

Tukkertje, als je jezelf kent en als je Gods genade kent laat je mensen niet naar de kroeg gaan. Of ze jong of oud zijn, iedereen moet bekeerd worden en leven naar Gods eer! In de kroeg zitten en je uitleven in de wereld is niet naar Gods eer, evenals het doorleven en verschuilen achter de onmacht van de mens en de uitverkiezing.

Een zware (maar toch mooie) taak voor Gods kinderen. De jeugd moet voelen dat er geleefd wordt vanuit o.a. de volgende gedachten: "weg wereld weg schatten, gij kunt niet bevatten hoe rijk of ik ben". Er wordt dan geen spaan overgelaten van het materialisme en de wereldgelijkvormigheid (o.a. in het uitgaan). Leef zo (taak voor Gods kinderen) dat er een stil gebed op gaat bij de jongeren (en ouderen hoor) als zij zingen "Wie heeft lust den Heere te vrezen..." Er zijn er die die lust kennen, maar er leven er zoveel in (on)bewuste onverschilligheid door!

Pim.

[Aangepast op 12/8/03 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ja Pim, helemaal mee eens. Ik zou ook wensen dat die jongeren door de preken van hun kansels eens jaloers zouden worden op Gods volk. Maar dat er dan ook gewezen wordt op de rechtvaardiging van de goddelozen (en niet de rechtvaardiging van de gevoelige goddeloze).

Ik ga steeds meer zien hoe ontzettend noodzakelijk is dat men de Christus zo vroeg mogelijk leert kennen. Dat bewaart voor een hoop uitwassen, straalt wat uit onder je medejongeren, je maakt je keuzes niet zelf maar met de Heer en mag ook zo later eventuele kinderen opvoeden.

[Aangepast op 12/8/03 door Kislev]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Maar dat er dan ook gewezen wordt op de rechtvaardiging van de goddelozen (en niet de rechtvaardiging van de gevoelige goddeloze).
Wat bedoel je hier mee?

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Ik ga steeds meer zien hoe ontzettend noodzakelijk is dat men de Christus zo vroeg mogelijk leert kennen. Dat bewaart voor een hoop uitwassen, straalt wat uit onder je medejongeren, je maakt je keuzes niet zelf maar met de Heer en mag ook zo later eventuele kinderen opvoeden.
Mee eens. En het is ook zo onmisbaar in het Jeugdwerk!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ben ik ook helemaal mee eens, maar breng ze dat maar eens aan het verstand.
Plaats reactie