a. waarin lees je allergie?
b. waarin begrijp je mijn reactie niet?
a. waarin lees je allergie?
Bertiel schreef: ↑24 feb 2025, 10:25a. waarin lees je allergie?
b. waarin begrijp je mijn reactie niet?
We zijn het eens denk ik. Wat ik wilde zeggen is dat het geen oorzaak en gevolg is. De eerste veroorzaakt de laatste niet. Het is de manier waarop de Heere werkt, maar de Heere is vrij. Ds. Bakker heeft een toepasselijk gezegde, Tussen het gebed en gebedsverhoring ligt de vrijmacht Gods.Ad Anker schreef: ↑24 feb 2025, 09:00 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Ik denk dat dit precies weergeeft hoe ik het wil bedoelen.
KDD zegt dat toevallen wel het wegcijferen van jezelf betekent. Echter, dat is remonstrants, alsof het los verkrijgbaar is. Ik cijfer me weg en later komt de Heere met Zijn weldaad. Nee, zo is het niet. De tollenaar ging gerechtvaardigd naar zijn huis, de kamerling reisde zijn weg met blijdschap.
ds. Matthew Meade schreef:
Een mens kan de Geest hebben—alleen als een Geest van dienstbaarheid. Zo hebben velen de Geest die alleen werkt om te binden. “De Geest van dienstbaarheid is een van de Heilige Geest door de wet, die het geweten overtuigt van zonde, en van de vloek van de wet, en in de ziel werkt zo'n begrip van de toorn van God, dat de gedachten van God een verschrikking voor hem worden.
" Deze Geest kan, en is vaak, zonder reddende genade: deze werking van de Geest was in Kaïn en Judas. Er zijn er geen die de Geest van aanneming ontvangen—maar zij ontvangen eerst de Geest van dienstbaarheid: toch ontvangen velen de Geest van dienstbaarheid—die nooit de Geest van aanneming ontvangen.
Je bedoelt dat mensen niet-zaligmakend het recht kunnen toevallen? Dat is een nieuw gezichtspunt voor mij. Wat bedoel je dan met 'schuldenaar voor God worden'?
Nee, ze hadden wroeging. Dat is wat anders dan zondaar of schuldenaar voor God worden, zoals dat in het algemeen bedoeld wordt.
Die mensen erkennen dat ze schuldig zijn. Cain: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde. Koning Achab: Het geschiedde nu, als Achab deze woorden hoorde, dat hij zijn klederen scheurde, en een zak om zijn vlees leide, en vastte; hij lag ook neder in den zak, en ging langzaam. Judas: Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht, Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed!
Ik weet niet zo goed raad met deze tekst. Alsof Kain, Achab en Juda de Heere zouden moeten bewegen tot genade.KDD schreef: ↑25 feb 2025, 19:00
De Heere gaf tijdelijk genade met de eerste twee voorbeelden omdat ze hun schuld erkende. Judas kon de Heere geen genade schenken omdat hij zelfmoord gepleegd heeft. Misschien zou er een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen gedwongen berouw uit spijt en een vrijwillige berouw uit liefde.
Mooie aanvulling en volgens mij een bevestiging van wat ik stel.