Pagina 2 van 2
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 27 jan 2025, 15:05
door refo
Het gekke is dat de vertaling van die Latijnse zin "Id autem fieri nequit quin eius suavitatem vere sentiamus et experiamur in nobis ipsis" het beste vertaald kan worden met "Maar dit kan niet gebeuren zonder dat wij de zoetheid ervan werkelijk in onszelf voelen en ervaren". Maar als je het betoog in die passage leest, bedoelt hij juist dat dat wél kan. De twijfelaars moeten zich in geloof op de Schrift richten en niet op de gevoelens.
Mogelijk komt dat door de dubbele ontkenning.
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 27 jan 2025, 16:09
door Iemand
Dat uit het betoog van Calvijn blijkt dat hij bedoelt dat het wel kan, ben ik niet met je eens. Calvijn schrijft namelijk over mensen die "Gods barmhartigheid zo opvatten, dat zij daaruit zo weinig mogelijk troost ontvangen." Vervolgens geeft hij aan dat zij Gods goedheid inperken, omdat ze wel geloven dat God velen barmhartig is, maar ze twijfelen of Hij hen barmhartig zal zijn. Dat is dus de reden dat zij geen troost ontvangen, en dat is de gedachte die hij half noemt.
Daarna voegt hij nogmaals toe dat dit geen troost geeft: "En zo versterkt zij de geest niet zozeer met onbezorgde gerustheid, als wel bekommert zij hem met onrustige twijfeling." Direct daarop schrijft hij: "Geheel anders is het besef van volledigheid, welke aan het geloof in de Schrift altijd wordt toegekend". Daaruit blijkt duidelijk dat het niet alleen een tegenstelling is over de opvatting van Gods barmhartigheid, maar ook over de ervaring/uitwerking daarvan.
Dat is ook de reden dat hij daarna toevoegt: "Maar dit kan niet gebeuren zonder dat wij de zoetheid ervan werkelijk in onszelf voelen en ervaren". De reden dat hij hier een dubbele ontkenning gebruikt is omdat hij hierboven een enkele ontkenning heeft gebruikt (zo weinig mogelijk troost/zeer weinig).
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 27 jan 2025, 16:19
door Iemand
advocaat schreef: ↑27 jan 2025, 14:41
Volg ik jouw eerste punt dan zou er moeten staan:
Geheel anders is het besef van volle verzekerdheid, welke aan het geloof in de Schrift altijd wordt toegekend. Het lijkt me duidelijk dat dit niet met de Schrift overeenkomt. Het geloof kent vaak helemaal niet die volle verzekerdheid. Het geloof kent de zekerheid van de beloften, beloften die niet half maar heel, d.w.z. volledig zijn. Bovendien laat dit de geformuleerde tegenstelling buiten beeld.
Ik zie niet in waarom deze uitdrukking (dat de volle verzekerdheid in de Schrift altijd aan het geloof wordt toegerekend) op gespannen voet met de Schrift zou staan. Het punt van Calvijn is dat het ware geloof zich insluit in Gods beloften, en daarom de volle verzekerdheid heeft. Dat wil niet zeggen dat er geen enkele twijfel in de gelovige is, maar dat wil wel zeggen dat de gelovige vertrouwt 'dat niet alleen anderen, maar
ook hem vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.' Precies dit is wat Calvijn in het begin van de volgende paragraaf nogmaals benadrukt: 'Hierom gaat het voornamelijk in het geloof, dat wij niet menen, dat de beloften der barmhartigheid, die de Heere biedt, slechts buiten ons waar zijn, maar in ons niet, maar dat wij ze veeleer binnen ons aanvaarden en tot de onze maken.'
'Kortom waarlijk gelovig is slechts hij, die met
een vaste overtuiging er van overtuigd is, dat God
hem een genadig en goedgunstig Vader is, en die van Gods goedertierenheid zichzelf alles belooft, die, op de beloften van Gods goedgunstigheid jegens hem vertrouwend, een
ontwijfelbare verwachting der zaligheid heeft; zoals de apostel (Hebr. 3:14) met deze woorden aanwijst: "indien wij het vertrouwen en de roem der hoop tot het einde toe vast houden."'
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 27 jan 2025, 16:37
door refo
Iemand schreef: ↑27 jan 2025, 16:09
Dat uit het betoog van Calvijn blijkt dat hij bedoelt dat het wel kan, ben ik niet met je eens. Calvijn schrijft namelijk over mensen die "Gods barmhartigheid zo opvatten, dat zij daaruit zo weinig mogelijk troost ontvangen." Vervolgens geeft hij aan dat zij Gods goedheid inperken, omdat ze wel geloven dat God velen barmhartig is, maar ze twijfelen of Hij hen barmhartig zal zijn. Dat is dus de reden dat zij geen troost ontvangen, en dat is de gedachte die hij half noemt.
Daarna voegt hij nogmaals toe dat dit geen troost geeft: "En zo versterkt zij de geest niet zozeer met onbezorgde gerustheid, als wel bekommert zij hem met onrustige twijfeling." Direct daarop schrijft hij: "Geheel anders is het
besef van volledigheid, welke aan het geloof in de Schrift altijd wordt toegekend". Daaruit blijkt duidelijk dat het niet alleen een tegenstelling is over de opvatting van Gods barmhartigheid, maar ook over de ervaring/uitwerking daarvan.
Dat is ook de reden dat hij daarna toevoegt: "Maar dit kan
niet gebeuren zonder dat wij de zoetheid ervan werkelijk in onszelf voelen en ervaren". De reden dat hij hier een dubbele ontkenning gebruikt is omdat hij hierboven een enkele ontkenning heeft gebruikt (zo weinig mogelijk troost/zeer weinig).
Niet de ervaring, wel de uitwerking. (Zonder het gevoelen en ervaren) leidt de apostel uit het geloof het vertrouwen af en daaruit wederom de vrijmoedigheid (Ef. 3:12).
Calvijn zegt eigenlijk: wat willen die twijfelaars nog meer? Ze hebben het geloof en willen dat blijkbaar voelen en ervaren. De Schrift spreekt anders want uit het geloof moet je het vertrouwen afleiden en vervolgens daaruit weer de vrijmoedigheid.
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 28 jan 2025, 16:11
door mayflower
Dank jullie allen voor de reacties.
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 28 jan 2025, 16:49
door Valcke
Iemand schreef: ↑27 jan 2025, 16:19
advocaat schreef: ↑27 jan 2025, 14:41
Volg ik jouw eerste punt dan zou er moeten staan:
Geheel anders is het besef van volle verzekerdheid, welke aan het geloof in de Schrift altijd wordt toegekend. Het lijkt me duidelijk dat dit niet met de Schrift overeenkomt. Het geloof kent vaak helemaal niet die volle verzekerdheid. Het geloof kent de zekerheid van de beloften, beloften die niet half maar heel, d.w.z. volledig zijn. Bovendien laat dit de geformuleerde tegenstelling buiten beeld.
Ik zie niet in waarom deze uitdrukking (dat de volle verzekerdheid in de Schrift altijd aan het geloof wordt toegerekend) op gespannen voet met de Schrift zou staan. Het punt van Calvijn is dat het ware geloof zich insluit in Gods beloften, en daarom de volle verzekerdheid heeft. Dat wil niet zeggen dat er geen enkele twijfel in de gelovige is, maar dat wil wel zeggen dat de gelovige vertrouwt 'dat niet alleen anderen, maar
ook hem vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.' Precies dit is wat Calvijn in het begin van de volgende paragraaf nogmaals benadrukt: 'Hierom gaat het voornamelijk in het geloof, dat wij niet menen, dat de beloften der barmhartigheid, die de Heere biedt, slechts buiten ons waar zijn, maar in ons niet, maar dat wij ze veeleer binnen ons aanvaarden en tot de onze maken.'
'Kortom waarlijk gelovig is slechts hij, die met
een vaste overtuiging er van overtuigd is, dat God
hem een genadig en goedgunstig Vader is, en die van Gods goedertierenheid zichzelf alles belooft, die, op de beloften van Gods goedgunstigheid jegens hem vertrouwend, een
ontwijfelbare verwachting der zaligheid heeft; zoals de apostel (Hebr. 3:14) met deze woorden aanwijst: "indien wij het vertrouwen en de roem der hoop tot het einde toe vast houden."'
Hier kan ik mij goed in vinden.
Trouwens: wanneer er in de Latijnse editie het Griekse woord 'plèroforia' staat, als duidelijke verwijzing naar de Schrift, dan moet dit woord ook correct vertaald worden. In de SV is dit woord 3x vertaald met 'volle verzekerdheid'. Het woord 'volle' zit ook in het Griekse woord. Deze vertaling is dus zeker correct. Het kan dan ook niet aan de orde zijn om Calvijn op dit punt te corrigeren.
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 01 feb 2025, 19:34
door mayflower
Had zonet via marktplaats de vertaling van Dr. C.A. de Niet gekocht voor €115,00 (als nieuw).
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 01 feb 2025, 20:09
door Johann Gottfried Walther
Re: Sizoo en de Institutie van Calvijn.
Geplaatst: 03 feb 2025, 00:30
door huisman
Vanavond na tip dominee Boek 3 Hoofdstuk 11 gelezen. De rechtvaardiging door het geloof. Wat een oase dat Calvijn de Schrift gelijk geeft en niet de cultuur c.q. de tijdgeest.