Kerst- en nieuwjaarswensen 2025

Martijn

Re: Kerst- en nieuwjaarswensen 2025

Bericht door Martijn »

Allemaal de beste wensen en alle goeds en bovenal een gezegend 2025.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Allen veel heil en zegen in het nieuwe jaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Eensgelijks.
DDD

Bericht door DDD »

Een gezegend en vrolijk 2025 gewenst!
Job

Bericht door Job »

Een goed, gezegend 2025!

Hoe verlopen bij jullie de nieuwjaarsdiensten? Zijn er gemeente die kiezen voor een originele vorm in plaats van gebed-preek-toespraak? Net als bij intrede- en afscheidsdiensten vind ik eigenlijk die verplichte toespraken een tikje jammer zo na de preek. Had ik er een stem in en zou het in verhouding staan tot de grotere dingen des levens (dat staat het niet), dan zou ik deze goedbedoelde traditie nog eens onder de loep nemen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bij ons geen toespraken. Na de dienst wel de gelegenheid om kerkenraad de hand te drukken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Veel heil en zegen voor 2025!
- Niet meer zo actief -
helma

Bericht door helma »

Veel Heil en zegen voor het nieuwe jaar!
(Hoorden we vroeger in Oosterland, en ik vind het nog steeds de mooiste wens)

Bij ons vanmorgen alleen een preek.
Jesaja 55 ...Hij is nabij
Werd genoeg in gezegd om mee te nemen het Nieuwe jaar in.
Dus geen toespraak meer nodig.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Job schreef: 01 jan 2025, 12:53 Een goed, gezegend 2025!

Hoe verlopen bij jullie de nieuwjaarsdiensten? Zijn er gemeente die kiezen voor een originele vorm in plaats van gebed-preek-toespraak? Net als bij intrede- en afscheidsdiensten vind ik eigenlijk die verplichte toespraken een tikje jammer zo na de preek. Had ik er een stem in en zou het in verhouding staan tot de grotere dingen des levens (dat staat het niet), dan zou ik deze goedbedoelde traditie nog eens onder de loep nemen.
Bij ons geen toespraken. Een kerkdienst zoals gewoonlijk. Waarin de ds in de preek de actualiteit ook mbt de gemeente meeneemt. Na de zegen wordt het predikantsgezin toegezongen met een psalm. En daarna stelt het gezin en de kr leden zich op en mag je ze de hand geven. In de hal kunnen gemeenteleden elkaar Nieuwjaar wensen met een kopje koffie. Vol en druk. En omdat iedereen al staat te kletsen en je omdat de rij lang is voor de kansel als je later dan de rest in de hal komt, besloten lekker naar huis te gaan. Hond te verlossen van zijn eenzaamheid. Ook omdat het ieder jaar wat ongemakkelijk voelt als er weinig spontaan Nieuwjaar gewenst wordt omdat iedereen druk met elkaar is en ikzelf het idee heb een grote inbreuk op de gesprekken te maken ( die meestal niet over de preek gaan :) als ik zelf het initiatief neem. ;) . En om geen muurbloempje te zijn... naar huis. De kennissen , fam, vrienden heb je of ga je al persoonlijk doen.
KDD

Bericht door KDD »

Allemaal een gezegend 2025 gewenst
-J.C. Philpot- schreef: Leer ons alzo onze dagen tellen, opdat wij een wijs harte bekomen. Psalm 90:12

Als we een blik werpen op het jaar, dat achter ons ligt, zijn er dan geen barmhartigheden die van ons een blijk van dank en dankzegging vragen? Het is fijn om de liefdevolle hand van de Heer te zien in Zijn voorzienigheid, maar het is nog veel fijner om Zijn hand uitgestrekt te zien in barmhartigheid. Letten wij dan zo weinig op de genadige hand van de Heere in Zijn verschillende bemoeienissen met onze zielen, dat wij al die verstreken twaalf maanden zouden beschouwen als een onbeschreven blad, waarin wij nooit Zijn aangezicht hebben gezien, Zijn stem hebben gehoord of Zijn kracht hebben gevoeld? Liefdevol vraagt de Heere: ‘Ben Ik Israël een woestijn geweest? of een land der uiterste donkerheid?’ (Jer. 2:31). Is Hij dat ook voor ons geweest gedurende 12 lange en vermoeiende maanden? Wat! Was er geen hulp gedurende de weg, geen tekens ten goede, geen vertoning van Zijn licht, geen bezoeken van Zijn aanwezigheid en macht, geen openbaring van Zijn goedheid gedurende die lange en droevige periode? Wat moet het toch verdrietig zijn geweest voor een levende ziel, als zij zo lang van de Heere is verlaten en aan zichzelf is overgelaten! Als wij niet gezegend zijn met bijzondere openbaringen van Christus, met duidelijke openbaringen van Zijn Persoon en werk, bloed en liefde, genade en heerlijkheid (want zulke bijzondere tijden zijn er niet veel), hebben wij dan niet ondervonden dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is? Als wij werkelijk een persoonlijke en geestelijke gemeenschap hebben met de Zoon van God, als ons levend Hoofd, dan zal er ook gemeenschap zijn vanuit Zijn volheid, een vervulling van al onze behoeften, een opleving van het geloof, hoop en de liefde, een steun tijdens beproevingen, een verlossing van aanvechtingen, een toename van Zijn vreze in het hart, en dat voortgaande werk van genade, waardoor wij in staat worden gesteld een leven van geloof in de Zoon van God te leiden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De jaarwisseling doorgebracht bij broer Wim en zijn gezin. Zeer aangenaam over veel dingen gesproken, waaronder de forumzaken.

Vanmorgen een leespreek van ds. Makkenze over Psalm 73:23 en 24. Geen eenvoudig taalkleed in zo'n oude preek maar wel een mooie inhoud.
KDD

Bericht door KDD »

Ik vind de ‘verplichte’ toespraak na de preek waardevol. Ook dit jaar weer.
Job

Bericht door Job »

KDD schreef: 01 jan 2025, 18:02

Dat is mooi. Als er dan maar goed werk wordt gemaakt van de voorbereiding.

Toch blijf ik meer voelen voor wat @Helma en anderen beschrijven. Het Woord is overvloedig genoeg. Eigenlijk doen mensenwoorden daar altijd voor onder.

Maar is verder een onbelangrijke zaak.
KDD

Bericht door KDD »

Job schreef: 01 jan 2025, 18:37
KDD schreef: 01 jan 2025, 18:02

Dat is mooi. Als er dan maar goed werk wordt gemaakt van de voorbereiding.

Toch blijf ik meer voelen voor wat @Helma en anderen beschrijven. Het Woord is overvloedig genoeg. Eigenlijk doen mensenwoorden daar altijd voor onder.

Maar is verder een onbelangrijke zaak.
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Het Woord wordt toch ook verklaard door mensenwoorden? Een toespraak door een ouderling aan dominee, kerkraad, en gemeente i.v.m het nieuwe jaar is toch ook gebaseerd op het Woord? Ik denk niet dat het onbelangrijk is maar het heeft een plaats op bijzonder tijden.
DDD

Bericht door DDD »

Wij hadden twee toespraken. Wat mij betreft, mag het aan het begin van de kerkdienst, maar ik zie niet in hoe dit het gepreekte woord verstoort. Tenminste, als het een normale toespraak is.
Plaats reactie