JONGEREN en MEDIA DEBAT 16-10-03

nicname

Bericht door nicname »

Pim had ook nog kaarten besteld (voor donderdag), maar het zat helemaal vol, ook voor vrijdag, hij kreeg ze dus niet meer. Gelukkig had hij er al wel voor donderdag. Dus Parsifal...ik hoop voor je dat je op tijd was met bestellen.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Ik ben wel benieuwd wat voor mensen ik tegen ga komen. Ik verwacht dat het een beetje "normale" mensen zijn. Maar goed, weer eens een avondje uit.
Billy

Bericht door Billy »

ben bang dat meeste OSW-ers INCOGNITO aanwezig zijn op dit debat.
:cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:

bij mij in de auto zitten er i.i.g. 2 osw-ers
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Billy
ben bang dat meeste OSW-ers INCOGNITO aanwezig zijn op dit debat.
:cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:

bij mij in de auto zitten er i.i.g. 2 osw-ers
Zoals gewoonlijk ga ik er weer in mijn eentje op uit. Maar tot vanavond... Misschien zie ik nog bekenden. :) Wat moet ik eigenlijk verwachten? Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt?

Waar heb je trouwens je onderschrift vandaan.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Voor degene die er waren, wat vonden we er van?

Er waren wel veel jongeren. Ik vond het niet tegenvallen. Alleen die fotograaf deed een beetje vreemd als hij nu eens gewoon een foto zou maken. Maar misschien staan we morgen wel in de krant.

We een gevaarlijk punt: Een jongen vlak achter mij had het over van twee heren dienen. En als je dan verkering kreeg dat je dan wel weer "normaal" naar de kerk zou gaan.

Dit kan toch niet? Je gaat toch niet naar de kerk, omdat dat zo hoort!? Het is toch geen vormendienst, want dat krijg je dan... :#
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het was een mooie avond. Jammer dat sommigen de radicaliteit van Gods Woord niet willen zien en aanvaarden. Er zijn veel jongeren die denken dat bijvoorbeeld de volgende tekst pas gaat gelden als ze 20 zijn (waar ze gewoon klakkeloos van uit gaan).

"Wie niet voor Mij is is tegen mij!"

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik ben dan wel geen jongeren meer maar ik vond het jammer dat ik vanavond niet met Billy mee kon. Ik had dit graag gedaan maar helaas was ik door veel drukte verhinderd en moest ik mijn tijd elders geven.

Is het wel een nuttige avond geweest jongens? of heeft men alleen maar elkaar geprobeerd de oren te wassen, dat zou toch ook kunnen want je hebt in dit geval toch altijd twee kampen binnen de deur.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Er is geen pasklaar antwoord op deze moeilijke materie. Het lijkt er alleen op dat de jongeren (;)ik voel me nog wat tussen de ouders en jongeren in staan) met de vraag zitten, hoever kunnen we meegaan. ("Geef ons een lijstje met goede DVD's" etc) Hopelijk zitten ze nog meer met de vraag "Hoe kom ik met God verzoend!"

Johan Vreugdenhil is nogal radicaal en daar hadden veel mensen wat moeite mee. Verder was de sfeer OK en werd er niet gekat!

W. Visser uit Nunspeet sloot heel mooi af met een overdenking uit 1 Kon. 18:21 "Hoe lang hinkt gij op twee gedachten" en hij sloot hierin ook aan op de radicaliteit van Gods Woord, zoals eerder verwoord door Johan Vreugdenhil.

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door PimJohan Vreugdenhil is nogal radicaal en daar hadden veel mensen wat moeite mee. Verder was de sfeer OK en werd er niet gekat!

W. Visser uit Nunspeet sloot heel mooi af met een overdenking uit 1 Kon. 18:21 "Hoe lang hinkt gij op twee gedachten" en hij sloot hierin ook aan op de radicaliteit van Gods Woord, zoals eerder verwoord door Johan Vreugdenhil.

Pim.
De afsluiting was erg goed. "Hoe lang hinkt gij op twee gedachten" was ook al bij mij opgekomen.

En van mij mogen ouders best internet afsluiten als ze er niet zijn. Zeker als het gaat bij jonge kinderen. Ik kon niet helemaal met J. van den Bosch mee, in dat opzicht. Ouders moeten zeker voor de jonge jongeren de juiste keuze maken.

Verder krijg je ook wel eens van die: "ik vind dat dit kan en als jij het daar niet mee eens ben, best, maar ik doe het toch" uitspraken. Dan moet ik altijd denken aan de richters. "een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen."

Niet dat ik heilig ben, maar ik probeer er wel meer naar te leven
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja, ik kan me voorstellen dat de jongeren willen weten hoever dat ze kunnen gaan.
Wij willen dat ook altijd zo graag weten want van binnen zijn we niets beter dan de jongeren.
Wij mnsen willen altijd maar op het randje van het ravijn lopen en als er dan even iets misgaat vallen we en zijn we voor eeuwig verloren.
Maar waraom moeten we nu altijd op dat randje lopen en ons gewoon niet aan de veilige kant houden en een stuk van die rand vandaan blijven.
We weten wel hoe het moet maar vaak vallen we toch weer teug in oude zonden.

Ik denk wel dat dergelijke avonden best nuttig zijn om over deze zaken te spreken. Ook met de moderne media hebben jongeren begeleiding nodig. We kunnen niet ons hoofd in het zand steken en denken het gaat wel weer over, want het gaat niet over. Maar we kunnen wel proberen om op een verantwoorde manier hiervan gebruik te maken.
En dat begint al met een gefilterd internet en noem maar op, maar ook met een goed kontact tussen ouders en kinderen om met elkaar hierover te spreken.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Johan Vreugdenhil is nogal radicaal en daar hadden veel mensen wat moeite mee. Verder was de sfeer OK en werd er niet gekat!

Pim.
Dit is m.i. een groot probleem als het al niet het grootste probleem is in onze gezindte. De radicaliteit ontbreekt en wordt met argusogen bekeken. De radicaliteit van Johan Vreugdenhil moeten 'wij' niet want dat kost ons 'ons lekkere leuke, goed vol te houden' leventje. Zoals ook in een ander topic werd beweert Het enigste wat wij als rijke westerlingen kunnen doen is, geld geven. Verkoopt alles wat u hebt en geeft het aan de armen. Ja, daaruit zal blijken dat je je naaste liefhebt. Of hebben we ons geld liever? wij kunnen toch zeker niet radicaal ons geld, ons leventje weggegeven? Ja dat kan en als je met die gedachten zit moet het zelf. We moeten radicaal zijn anders komen we om! Laat de predikanten maar eens de radicaliteit vanaf de kansel brengen. Christus zei toch zelf wie vader of moeder liefheeft boven mij is mij niet waardig! Is dat geen radicaliteit? en kom nu niet met allerlei praktische smoesjes aanzetten want daar wist Christus ook wel raad mee. zie de gelijkenis van de maaltijd Lukas 14:18,19,20 .

[Aangepast op 17/10/03 door Egbert]

Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Billy

Bericht door Billy »

beelden o.a. van Lord of the Rings/ Titanic/ concert van Rollingstones met Mick Jagger/ top40muziek/ meidenbladen/internetbeelden waren vrij confronterend. Voor het RD heel wat om dit open en bloot op het scherm te brengen!
mara het is wel de realiteit!!

men hoeft voor mij overigens Lord of the rings niet te verdedigen ( zoals op dit forum of refowebforum?wordt gedaan) de enkele beelden gezien te hebben kan dit absoluut niet!!!!

idd. de radicaliteit van Johan Vreugdenhil werd niet altijd even gewaardeerd. Terwijl dit juist duidelijkheid verschaf van wat wel kan en wat niet!
gewoon ALLES de deur uit!

vond het erg goed hoe hij inging op het meisje die 50 DVD's (Ding Van de Duivel) had gezien en waar zo'n 5 slechte bij zaten die ze liever niet had gezien.
heel confronterend hoe hij uit legde dat een lachfilm van Charley Chaplin niet door de beugel kon.

jammer van die steek onder water die hij deed naar kerken die volgens hem prediken dat je eerst overtuiging va n zonde moet hebben voor je voor Jezus valt(:sne is niet nodig op zo'n avond):# maar ja dat heeft misschien ook met zijn radicaliteit te maken........

Verder vond ik de keuze van het RD om ex-EO presentator en BeterUit directeur Jan van den Bosch in het forum te zetten heel verwarrend, en geen meerwarde hebben.

kan me voorstellen dat jongelui van rond de 15 ( die nog erg wereldontdekkend zijn) er niks mee kunnen als iemand op het podium ( jan van den bosch dus) 5 minuten voor het einde van het debat een frase uit de TITANIC verteld om aan te tonen dat volgens hem de TITANIC wel door de beugel kan daar een dominee zijn reddingsvest geeft aan een onbekeerde jongen.

dit is verwarrend. Als zoiets uit het publiek komt a la maar jongeren hechten waarde aan geluiden vanaf het podium. en tijd/gelegenheid om hier tegen in te gaan was er niet dan alleen de opmerking ( conclusie) van de forumleider dat Jan van den Bosch het schijnbara niet erg vond om een film te kijken waarin nagespeeld word dat honderden mensen verdrinken.

Uitermate duidelijk en ernstig vond ik de bijdrage van Ouderling W. Visser! Die gaf genoeg huiswerk voor ons allen mee naar huis! Hij ging in op het hinken op twee benen. De wereld wat en de kerk wat.

en dat is iets waar we ons allemaal maar al te vaak aan schuldig maken.

[Aangepast op 17/10/03 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik ben dan wel geen jongeren meer maar ik vond het jammer dat ik vanavond niet met Billy mee kon. Ik had dit graag gedaan maar helaas was ik door veel drukte verhinderd en moest ik mijn tijd elders geven.

Is het wel een nuttige avond geweest jongens? of heeft men alleen maar elkaar geprobeerd de oren te wassen, dat zou toch ook kunnen want je hebt in dit geval toch altijd twee kampen binnen de deur.
jammer Jelle, maar ik was met nog een OSW-er dus OSW was wel vertegenwoordigd hoor!

het was geen orenwasserij maar er werd wel flink gediscusieerd met heel uitenlopende meningen en dat is in zo'n debat altijd wel leuk.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik denk dat de jeugd ook zo door dhr. J.vd Bosch heenprikt. Dat Titanic verhaal sloeg idd helemaal nergens op en zijn opmerkingen verder waren ook niet echt diepgaand.

Jammer hoor!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik denk dat de jeugd ook zo door dhr. J.vd Bosch heenprikt. Dat Titanic verhaal sloeg idd helemaal nergens op en zijn opmerkingen verder waren ook niet echt diepgaand.

Jammer hoor!

Pim.
ik hoop maar dat ze er doorheengeprikt hebben Pim:bu

wat mij betreft blijft die jan van den Bosch een slechte keus van het RD.

Hadden beter voor bijvb. Dr. R. Bisschop of zo kunnen kiezen.

Plaats reactie