Boekbespreking:Fisher, Merg van het Evangelie

Posthoorn

Re: Boekbespreking:Fisher, Merg van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Ik ben het met je eens, hoor. Ik geloof ook niet dat de mens op de zesde dag al gevallen is. Dan zou de schepping immers niet meer 'goed' geweest zijn? Zo zie je, dat de meest godvruchtige oudvaders ook weleens verkeerde ideeën kunnen hebben.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef: 30 okt 2024, 11:46 Ik ben het met je eens, hoor. Ik geloof ook niet dat de mens op de zesde dag al gevallen is. Dan zou de schepping immers niet meer 'goed' geweest zijn? Zo zie je, dat de meest godvruchtige oudvaders ook weleens verkeerde ideeën kunnen hebben.
Je hebt gelijk. En die heb ik ook waarschijnlijk 🙂
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 30 okt 2024, 11:47
Posthoorn schreef: 30 okt 2024, 11:46 Ik ben het met je eens, hoor. Ik geloof ook niet dat de mens op de zesde dag al gevallen is. Dan zou de schepping immers niet meer 'goed' geweest zijn? Zo zie je, dat de meest godvruchtige oudvaders ook weleens verkeerde ideeën kunnen hebben.
Toch heb ik dit bij best veel theologen gelezen. Vond het zelf ook altijd wat onvoorstelbaar. Hoe lang de staat der rechtheid is geweest is ons onbekend maar het zal niet lang zijn geweest. De achtste dag?

Vragen zijn er genoeg bv deze: Was de aarde voor de val buiten het paradijs hetzelfde als binnen de beschermde hof?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 30 okt 2024, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

huisman schreef: 30 okt 2024, 12:10
Toch heb ik dit bij best veel theologen gelezen. Vond het zelf ook altijd wat onvoorstelbaar. Hoe lang de staat der rechtheid is geweest is ons onbekend maar het zal niet lang zijn geweest. De achtste dag?

Vragen zijn er genoeg bv deze: Was de aarde voor de val buiten het paradijs hetzelfde als binnen de beschermde hof?
Vanuit mijn beperkt menselijk verstand denk ik inderdaad kort. Maar we weten het niet. En daarin volg ik misschien ook Boston die zegt dat het niet lang is geweest.
Maar de zesde dag? De achste of de tiende.. het is in iedergeval gebeurt.

Het Paradijs was op deze aardbol toch? Dus in die zin dezelfde aarde? Ook omdat ze de hof uit moeten gaan... en engelen de wacht hielden. Wijst niet echt op dat er een andere aarde was. Of bedoel je het anders? En wat maakte het tot het Paradijs? Omdat God er was?
Net als de hemel? Waar Zijn kinderen God zullen "zien" ?

En bij de wederkomst daalt de hemel ( woonplaats van God) op de aarde toch. Waardoor aarde en lucht/wolken vernieuwd worden? De troon van de Drie-enige God hier op de vernieuwde aarde! Herschapen! En Zijn kinderen Hem volmaakt dienen!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 30 okt 2024, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Dit punt is in Het Merg overigens verder volstrekt bijzaak.
Je kunt je bij zo'n discussie haast gaan afvragen of er ook nog goede dingen in Het Merg staan... (gelukkig wel met vele uitroeptekens!!!)
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 30 okt 2024, 12:36

Vanuit mijn beperkt menselijk verstand denk ik inderdaad kort. Maar we weten het niet. En daarin volg ik misschien ook Boston die zegt dat het niet lang is geweest.
Maar de zesde dag?

Het Paradijs was op deze aardbol toch? Dus in die zin dezelfde aarde? Ook omdat ze de hof uit moeten gaan... en engelen de wacht hielden. Wijst niet echt op dat er een andere aarde was. Of bedoel je het anders? En wat maakte het tot het Paradijs? Omdat God er was?
Net als de hemel? Waar Zijn kinderen God zullen "zien" ?

En bij de wederkomst daalt de hemel op de aarde toch. Waardoor aarde en lucht vernieuwd worden? De troon van de Drie-enige God?
Ik bedoelde of de aarde voor de val buiten de hof hetzelfde was als binnen de hof. En dezelfde vraag maar dan na de val. De mens werd buiten de hof geplaatst omdat ze zich anders zouden vergrijpen aan de boom des levens. Het lijkt te suggereren dat binnen de hof de zonde niet zijn verwoestend werk heeft gedaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian1975

Ik denk eigenlijk wel. De mens Adam kreeg de hele aarde (Genesis 1:27 )
De Heere plantte een hof . Dus er was onderscheid tussen de rest van de aarde. Maar maakt het m.i. niet tot een andere aarde. En heel die aarde hoorde tot Gods volmaakte schepping. Na de zondeval moesten Adam en Eva uit die "tuin". En blijkt dat het hele leven aangetast is door hun zondeval. De tuin is voor hen gesloten. Ook voor ons. Dus hoe het daar was. Weet God alleen.
Zou het kunnen zijn dat het paradijs/hof zelf niet aangetast was. Dus de dieren en planten daar ook niet ? Maar het leven buiten de hof wel? Direct zichtbaar? ( maar dan ga ik het alweer logisch willen maken, dat is gevaarlijk)
Ik denk dat we inderdaad dingen die "verborgen" zijn voor ons niet klein moeten willen krijgen met ons aangetast zondige verstand.
Valcke

Bericht door Valcke »

De schepping was voor de val volmaakt, zowel in de hof als daarbuiten.
Maar we mogen wel zeggen dat de hof tot een bijzonder rijke plaats ten behoeve van de mens was aangelegd.
Door de zondeval werd de mens, maar ook de gehele aarde, natuur inclusief het dierenleven getroffen, dus ook de hof.
We kunnen voor de hof echt geen uitzondering aannemen.
Ook daar was alles veranderd. En juist dáár was de zonde bedreven.
Door de val had de mens geen recht meer om op (de overblijfselen van) deze bevoorrechte plaats te wonen.
En al helemaal had hij geen recht meer om te eten van de boom des levens - het zichtbare teken en waarborg van Gods belofte van eeuwig leven die verbonden was met de staat der rechtheid. Na de val is het eeuwige leven echter alleen te verkrijgen in Christus. De boom des levens komt in Openbaring wel terug, maar dan als afbeelding van Christus, dus niet meer in de situatie zoals vóór de val.
M.i. moeten we wel oppassen om meer of anders te lezen dan wat de Schrift ons openbaart.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

In ieder geval is een hele lange tijd niet waarschijnlijk, want Eva is niet in verwachting geraakt.
Weet iemand ook wanneer de gevallen engelen duivels zijn geworden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Lilian1975

Valcke schreef: 30 okt 2024, 14:23 De schepping was voor de val volmaakt, zowel in de hof als daarbuiten.
Maar we mogen wel zeggen dat de hof tot een bijzonder rijke plaats ten behoeve van de mens was aangelegd.
Door de zondeval werd de mens, maar ook de gehele aarde, natuur inclusief het dierenleven getroffen, dus ook de hof.
We kunnen voor de hof echt geen uitzondering aannemen.
Ook daar was alles veranderd. En juist dáár was de zonde bedreven.
Door de val had de mens geen recht meer om op (de overblijfselen van) deze bevoorrechte plaats te wonen.
En al helemaal had hij geen recht meer om te eten van de boom des levens - het zichtbare teken en waarborg van Gods belofte van eeuwig leven die verbonden was met de staat der rechtheid. Na de val is het eeuwige leven echter alleen te verkrijgen in Christus. De boom des levens komt in Openbaring wel terug, maar dan als afbeelding van Christus, dus niet meer in de situatie zoals vóór de val.
M.i. moeten we wel oppassen om meer of anders te lezen dan wat de Schrift ons openbaart.
Welke tekst geeft ons de aanwijzing dat we voor de hof geen uitzondering kunnen aannemen?

De Hof ( een speciale afgezonderde plek)wordt toch ook wel met het Paradijs vergeleken?Daardoor dacht ik altijd dat het in de hof van Eden net zo volmaakt was en bleef als in de hemel. Rare gedachte? Kennelijk wel. Dus dat het lam naast de leeuw etc. Je leest niet dat ze zich ineens in de hof voordat God hen opzocht zich moesten beschermen tegen wilde dieren.
Je leest alleen leest dat Adam en Eva uit het Paradijs werden gedreven, en zij dus ook niet van de boom des Levens zouden eten. (Dat wordt ook mooi in het Merg beschreven :) ) Maar je leest niets ovet de dieren in de hof. Alhoewel. God gaf hun vellen om te kleden.... dus de Heere doodde dieren in de hof na de zondeval.
Ik heb oprecht altijd gedacht dat kennelijk de dieren in de hof ( en dus niet daarbuiten)nog in vrede met elkaar leefden. :quoi Buiten de hof dus de schepping die zucht...... door de val van de mens. Maar goed we weten het niet. Naar mijn weten staat er niets daarover in de Bijbel. Noch wat ik bedenk noch wat jij zegt. Of wel?

Het is wel zo dat er aangenomen wordt dat de hof met de zondvloed verdwenen is. Maar waarom zou dat betekenen dat het verwoest is? Bij verwoesting is het misschien ook gemakkelijk te bedenken dat de dieren daar ook niet meer vredig leefden? Maar ook dit is alweer dingen invullen die we niet weten? Waarom zou het niet zo kunnen zijn dat de Heere het in een volmaaktheid weggenomen heeft? Ook hierover lees je niets in de Schrift. Of wel?

Tjonge moet er echt even over nadenken :)
Terri

Bericht door Terri »

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het met dimensies te maken heeft.
Daarom zien we het Paradijs nu ook niet.
Wij kunnen bv nu ook geen engelen meer zien.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Terri schreef: 30 okt 2024, 16:36 Ik heb wel eens ergens gelezen dat het met dimensies te maken heeft.
Daarom zien we het Paradijs nu ook niet.
Wij kunnen bv nu ook geen engelen meer zien.
Dimensies geven soms inderdaad een soort van verklaring. Maar tegelijkertijd is het niet anders dan een menselijke poging het te begrijpen.
- Niet meer zo actief -
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

De oergeschiedenis van de mensheid is in Genesis met een paar pennenstreken weergegeven. Logisch dat er dan heel wat witte plekken zijn, die wij niet in kunnen vullen, domweg omdat de informatie ontbreekt. Je kunt dan inderdaad van alles gaan bedenken, maar je weet het niet. En dat moet je dan ook gewoon toegeven.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 30 okt 2024, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

In Handboek Dogmatiek van Johannes à Marck schrijft hij in 14.2 nogal stellig dat het Paradijs verwoest is na de zondeval (Zie link) Wat zijn de Bijbelse gegevens voor deze verwoesting? De boom des levens staat toch nog steeds in de hof?
Deze verwoesting lijkt mij in tegenspraak mer Genesis 3 : 23-24

https://gereformeerdedogmatiek.nl/boeke ... 4/25#p14.1
Plaats reactie