Wat is actuele prediking?

Thea

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Thea »

Een preek waarin God op het hoogst wordt verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd. En een beetje zakelijk, niet al te gevoelig. Wat mij betreft hoeft er niet gepreekt te worden, wat we ook in de krant kunnen lezen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 11 jan 2024, 18:10 Een preek waarin God op het hoogst wordt verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd. En een beetje zakelijk, niet al te gevoelig. Wat mij betreft hoeft er niet gepreekt te worden, wat we ook in de krant kunnen lezen.
Niks over hoe een christen zich in het licht van de tijd moet/mag gedragen in het gezin, het werk, de omgeving irt actuele ontwikkelingen?
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 17:46
huisman schreef: 11 jan 2024, 16:37
Job schreef: 11 jan 2024, 16:22 Voor de context:

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 09:02 Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Er zijn al interessante mogelijke oorzaken opgeworpen. Toch kan wat concretisering geen kwaad.

Tibeer,
* Hoe en wanneer sluit prediking aan bij de werkelijkheid van leden?
* Wanneer is een preek actueel?
Ben het oneens met Tiberius. Prediking moet in lijn zijn met 2 Korinthe 5 : 11-21. Dat sluit altijd aan bij de werkelijkheid van de leden. Er zijn honderden kerken de afgelopen decennia afgestoten, gesloopt, dicht gegaan. Die preken die in deze kerken gehouden zijn en deze kerken hebben leeg gepreekt zouden ons moeten waarschuwen.
Het radicale Evangelie moet klinken. Zeg maar de werkelijkheid van Romeinen 3 : 9 - 20 en het Evangelie van Johannes 3 : 16.

Mijn mening is dat leegloop in de kerken komt van slappe zogenaamde actuele prediking.
Jij kan makkelijk praten omdat jullie predikant tot de behoudende vleugel van de CGK behoort. Ds. De Boer preekt zeer actueel.
Maar vergelijk dat nu eens met een gemiddelde preek van zo'n leegloop-prediker.
Waarom wordt het niet inhoudelijk Tiberius? Je hebt nog altijd niet kunnen aantonen wat predikanten als ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn laten liggen. Beestje- naam. "Zo'n leegloopprediker" vind ik trouwens niet fijn klinken.
Laatst gewijzigd door Job op 11 jan 2024, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea

Bericht door Thea »

Misschien bij catechismuspreken over de geboden en om het voor de kinderen duidelijk te maken. Maar voor mij hoeft er geen politiek o.i.d in de preek.
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 11 jan 2024, 18:14
Thea schreef: 11 jan 2024, 18:10 Een preek waarin God op het hoogst wordt verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd. En een beetje zakelijk, niet al te gevoelig. Wat mij betreft hoeft er niet gepreekt te worden, wat we ook in de krant kunnen lezen.
Niks over hoe een christen zich in het licht van de tijd moet/mag gedragen in het gezin, het werk, de omgeving irt actuele ontwikkelingen?
Dit vind ik een realistische vraag. Ik denk dat in veel rechts-reformatorische kerken de nadruk in de preek ligt op: hoe word ik überhaupt een christen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 11 jan 2024, 18:20
Zeeuw schreef: 11 jan 2024, 18:14
Dit vind ik een realistische vraag. Ik denk dat in veel rechts-reformatorische kerken de nadruk in de preek ligt op: hoe word ik überhaupt een christen.
Dat denk ik ook. Bij ons wordt het bovenstaande zeker wel bepreekt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 11 jan 2024, 18:15
Tiberius schreef: 11 jan 2024, 17:46
huisman schreef: 11 jan 2024, 16:37
Job schreef: 11 jan 2024, 16:22 Voor de context:

Er zijn al interessante mogelijke oorzaken opgeworpen. Toch kan wat concretisering geen kwaad.

Tibeer,
* Hoe en wanneer sluit prediking aan bij de werkelijkheid van leden?
* Wanneer is een preek actueel?
Ben het oneens met Tiberius. Prediking moet in lijn zijn met 2 Korinthe 5 : 11-21. Dat sluit altijd aan bij de werkelijkheid van de leden. Er zijn honderden kerken de afgelopen decennia afgestoten, gesloopt, dicht gegaan. Die preken die in deze kerken gehouden zijn en deze kerken hebben leeg gepreekt zouden ons moeten waarschuwen.
Het radicale Evangelie moet klinken. Zeg maar de werkelijkheid van Romeinen 3 : 9 - 20 en het Evangelie van Johannes 3 : 16.

Mijn mening is dat leegloop in de kerken komt van slappe zogenaamde actuele prediking.
Jij kan makkelijk praten omdat jullie predikant tot de behoudende vleugel van de CGK behoort. Ds. De Boer preekt zeer actueel.
Maar vergelijk dat nu eens met een gemiddelde preek van zo'n leegloop-prediker.
Waarom wordt het niet inhoudelijk Tiberius? Je hebt nog altijd niet kunnen aantonen wat predikanten als ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn laten liggen. Beestje- naam. "Zo'n leegloopprediker" vind ik trouwens niet fijn klinken.
Ik begreep dat Mannetje dat liever niet heeft.
En het is ook lastig. Beter kan je zelf de verschillen beluisteren.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef: 11 jan 2024, 18:16 Misschien bij catechismuspreken over de geboden en om het voor de kinderen duidelijk te maken. Maar voor mij hoeft er geen politiek o.i.d in de preek.
Ergens is dat raar, ook hedendaagse thema’s binnen de politiek en opvoeding horen thuis in een christelijke gemeente.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 18:27
Waarvoor dank!
- Niet meer zo actief -
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 11 jan 2024, 17:42 Dit valt bij mij eerder onder tijdloze prediking dan actuele.
Dat snap ik. Maar volgens mij is het wel een soort van begrip (onder ons, of onder theologen). In die zin dat 'actuele prediking' onderscheiden is van 'prediking die op de actualiteit ingaat'. In het eerste is het besef aanwezig dat Gods boodschap tot ons komt en dat die niet aan verandering onderhavig is. In het tweede is die notie niet aanwezig, dus als je je zorgen maakt over het klimaat, maak je een inspirerende klimaatpreek, los van het feit of Gods Woord daar heel veel over te zeggen heeft wat overeenkomt met jouw zorgen.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 11 jan 2024, 18:35
Zeeuw schreef: 11 jan 2024, 17:42 Dit valt bij mij eerder onder tijdloze prediking dan actuele.
Dat snap ik. Maar volgens mij is het wel een soort van begrip (onder ons, of onder theologen). In die zin dat 'actuele prediking' onderscheiden is van 'prediking die op de actualiteit ingaat'. In het eerste is het besef aanwezig dat Gods boodschap tot ons komt en dat die niet aan verandering onderhavig is. In het tweede is die notie niet aanwezig, dus als je je zorgen maakt over het klimaat, maak je een inspirerende klimaatpreek, los van het feit of Gods Woord daar heel veel over te zeggen heeft wat overeenkomt met jouw zorgen.
Dit vind ik een mooie uitleg. Bedankt.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 18:27
Zo weinig concreet ken ik je niet Tiberius. Het komt op me over alsof het dus vooral een onderbuikgevoel is. Maar ik zal er verder niet meer aan gaan trekken bij je :hum.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 11 jan 2024, 18:35
Als je het zo uitlegt begrijp ik het wel. Toch vond ik mijn vondst ook wel wat hebben :)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Waarom zou je naar de kerk gaan als je geen christen bent? Bij dergelijke prediking zou ik ook elders mijn heil zoeken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 11 jan 2024, 20:05
Waarom zou je naar de kerk gaan als je geen christen bent? Bij dergelijke prediking zou ik ook elders mijn heil zoeken.
Gewoonte, bijvoorbeeld. Tis natuurlijk complexer dan dit alles. Maar jij komt uit Elspeet, dus jij zou dat toch wel zeker moeten weten?
Plaats reactie