Wat is actuele prediking?
Re: Wat is actuele prediking?
Een preek waarin God op het hoogst wordt verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd. En een beetje zakelijk, niet al te gevoelig. Wat mij betreft hoeft er niet gepreekt te worden, wat we ook in de krant kunnen lezen.
Niks over hoe een christen zich in het licht van de tijd moet/mag gedragen in het gezin, het werk, de omgeving irt actuele ontwikkelingen?
Waarom wordt het niet inhoudelijk Tiberius? Je hebt nog altijd niet kunnen aantonen wat predikanten als ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn laten liggen. Beestje- naam. "Zo'n leegloopprediker" vind ik trouwens niet fijn klinken.Tiberius schreef: ↑11 jan 2024, 17:46Jij kan makkelijk praten omdat jullie predikant tot de behoudende vleugel van de CGK behoort. Ds. De Boer preekt zeer actueel.huisman schreef: ↑11 jan 2024, 16:37Ben het oneens met Tiberius. Prediking moet in lijn zijn met 2 Korinthe 5 : 11-21. Dat sluit altijd aan bij de werkelijkheid van de leden. Er zijn honderden kerken de afgelopen decennia afgestoten, gesloopt, dicht gegaan. Die preken die in deze kerken gehouden zijn en deze kerken hebben leeg gepreekt zouden ons moeten waarschuwen.
Het radicale Evangelie moet klinken. Zeg maar de werkelijkheid van Romeinen 3 : 9 - 20 en het Evangelie van Johannes 3 : 16.
Mijn mening is dat leegloop in de kerken komt van slappe zogenaamde actuele prediking.
Maar vergelijk dat nu eens met een gemiddelde preek van zo'n leegloop-prediker.
Laatst gewijzigd door Job op 11 jan 2024, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien bij catechismuspreken over de geboden en om het voor de kinderen duidelijk te maken. Maar voor mij hoeft er geen politiek o.i.d in de preek.
Dit vind ik een realistische vraag. Ik denk dat in veel rechts-reformatorische kerken de nadruk in de preek ligt op: hoe word ik überhaupt een christen.
Dat denk ik ook. Bij ons wordt het bovenstaande zeker wel bepreekt.Job schreef: ↑11 jan 2024, 18:20Dit vind ik een realistische vraag. Ik denk dat in veel rechts-reformatorische kerken de nadruk in de preek ligt op: hoe word ik überhaupt een christen.
Ik begreep dat Mannetje dat liever niet heeft.Job schreef: ↑11 jan 2024, 18:15Waarom wordt het niet inhoudelijk Tiberius? Je hebt nog altijd niet kunnen aantonen wat predikanten als ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn laten liggen. Beestje- naam. "Zo'n leegloopprediker" vind ik trouwens niet fijn klinken.Tiberius schreef: ↑11 jan 2024, 17:46Jij kan makkelijk praten omdat jullie predikant tot de behoudende vleugel van de CGK behoort. Ds. De Boer preekt zeer actueel.huisman schreef: ↑11 jan 2024, 16:37Ben het oneens met Tiberius. Prediking moet in lijn zijn met 2 Korinthe 5 : 11-21. Dat sluit altijd aan bij de werkelijkheid van de leden. Er zijn honderden kerken de afgelopen decennia afgestoten, gesloopt, dicht gegaan. Die preken die in deze kerken gehouden zijn en deze kerken hebben leeg gepreekt zouden ons moeten waarschuwen.
Het radicale Evangelie moet klinken. Zeg maar de werkelijkheid van Romeinen 3 : 9 - 20 en het Evangelie van Johannes 3 : 16.
Mijn mening is dat leegloop in de kerken komt van slappe zogenaamde actuele prediking.
Maar vergelijk dat nu eens met een gemiddelde preek van zo'n leegloop-prediker.
En het is ook lastig. Beter kan je zelf de verschillen beluisteren.
-
Ergens is dat raar, ook hedendaagse thema’s binnen de politiek en opvoeding horen thuis in een christelijke gemeente.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Dat snap ik. Maar volgens mij is het wel een soort van begrip (onder ons, of onder theologen). In die zin dat 'actuele prediking' onderscheiden is van 'prediking die op de actualiteit ingaat'. In het eerste is het besef aanwezig dat Gods boodschap tot ons komt en dat die niet aan verandering onderhavig is. In het tweede is die notie niet aanwezig, dus als je je zorgen maakt over het klimaat, maak je een inspirerende klimaatpreek, los van het feit of Gods Woord daar heel veel over te zeggen heeft wat overeenkomt met jouw zorgen.
Dit vind ik een mooie uitleg. Bedankt.Herman schreef: ↑11 jan 2024, 18:35Dat snap ik. Maar volgens mij is het wel een soort van begrip (onder ons, of onder theologen). In die zin dat 'actuele prediking' onderscheiden is van 'prediking die op de actualiteit ingaat'. In het eerste is het besef aanwezig dat Gods boodschap tot ons komt en dat die niet aan verandering onderhavig is. In het tweede is die notie niet aanwezig, dus als je je zorgen maakt over het klimaat, maak je een inspirerende klimaatpreek, los van het feit of Gods Woord daar heel veel over te zeggen heeft wat overeenkomt met jouw zorgen.
Zo weinig concreet ken ik je niet Tiberius. Het komt op me over alsof het dus vooral een onderbuikgevoel is. Maar ik zal er verder niet meer aan gaan trekken bij je

Als je het zo uitlegt begrijp ik het wel. Toch vond ik mijn vondst ook wel wat hebbenHerman schreef: ↑11 jan 2024, 18:35Dat snap ik. Maar volgens mij is het wel een soort van begrip (onder ons, of onder theologen). In die zin dat 'actuele prediking' onderscheiden is van 'prediking die op de actualiteit ingaat'. In het eerste is het besef aanwezig dat Gods boodschap tot ons komt en dat die niet aan verandering onderhavig is. In het tweede is die notie niet aanwezig, dus als je je zorgen maakt over het klimaat, maak je een inspirerende klimaatpreek, los van het feit of Gods Woord daar heel veel over te zeggen heeft wat overeenkomt met jouw zorgen.

Waarom zou je naar de kerk gaan als je geen christen bent? Bij dergelijke prediking zou ik ook elders mijn heil zoeken.
-