Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Als christen hoor je in NL alleen te stemmen op een partij die de christelijke belangen verdedigt.

Ja
17
52%
Nee
16
48%
 
Totaal aantal stemmen: 33

gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 18:46 ]Ik heb de vraag gesteld of degenen die niet op een christelijke partij stemmen dit Bijbels willen onderbouwen!

Dus dat is de insteek van dit draadje. Dus nu moet je het niet omdraaien.
Het is voor heel veel mensen helemaal niet zo vanzelfsprekend om op een christelijke partij te stemmen, zelfs niet in landen die officieel nog christelijk zijn, zoals de VS. Het is dus logischer om eerst te onderbouwen waarom men wel op een christelijke partij zou moeten stemmen voordat men het voor en tegen kan gaan bespreken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6725
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef: 13 sep 2023, 19:31
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 18:46 ]Ik heb de vraag gesteld of degenen die niet op een christelijke partij stemmen dit Bijbels willen onderbouwen!

Dus dat is de insteek van dit draadje. Dus nu moet je het niet omdraaien.
Het is voor heel veel mensen helemaal niet zo vanzelfsprekend om op een christelijke partij te stemmen, zelfs niet in landen die officieel nog christelijk zijn, zoals de VS. Het is dus logischer om eerst te onderbouwen waarom men wel op een christelijke partij zou moeten stemmen voordat men het voor en tegen kan gaan bespreken.
Nee nee.

Ik ben dit draadje begonnen omdat ik de indruk heb dat er hier in Nederland forummers zijn die op linkse partijen stemmen die doordrenkt zijn van de genderideologie en de acceptatie van allerlei rechten die rechtstreeks indruisen tegen Gods Woord en de plaats van het huwelijk en het ongeboren leven ondermijnen. Hoe kun je stemmen op een partij die mensen toestaat met mensen van hetzelfde geslacht te leven? Hoe kun je stemmen op een partij die abortus op alle mogelijke manieren verheerlijkt en faciliteert? De SGP, en in mindere mate de CU, probeert nog op basis van Gods Woord te regeren.

De Bijbel zegt duidelijk dat wie niet voor God is, tegen Hem is. Dat geldt dus ook voor de partijen in ons land die bovengenoemde zaken verheerlijken en in Nederland willen accepteren. Als wij daar onze stem aan geven, helpen we indirect mee met de boze machten en krachten die de christelijke beginselen willen verwijderen uit de samenleving.

Dat is mijn punt en daarom ben ik dit draadje begonnen. Mijn stelling is dat iemand die God vreest alleen kan stemmen op de SGP of eventueel de CU.

Ik hoor graag waarom andere mensen in Nederland die stemrecht hebben en op dit forum actief zijn, daar anders over denken.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 19:39
gallio schreef: 13 sep 2023, 19:31
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 18:46 ]Ik heb de vraag gesteld of degenen die niet op een christelijke partij stemmen dit Bijbels willen onderbouwen!

Dus dat is de insteek van dit draadje. Dus nu moet je het niet omdraaien.
Het is voor heel veel mensen helemaal niet zo vanzelfsprekend om op een christelijke partij te stemmen, zelfs niet in landen die officieel nog christelijk zijn, zoals de VS. Het is dus logischer om eerst te onderbouwen waarom men wel op een christelijke partij zou moeten stemmen voordat men het voor en tegen kan gaan bespreken.
Nee nee.

Ik ben dit draadje begonnen omdat ik de indruk heb dat er hier in Nederland forummers zijn die op linkse partijen stemmen die doordrenkt zijn van de genderideologie en de acceptatie van allerlei rechten die rechtstreeks indruisen tegen Gods Woord en de plaats van het huwelijk ondermijnen. De SGP, en in mindere mate de CU, probeert nog op basis van Gods Woord te regeren.

De Bijbel zegt duidelijk dat wie voor God is, tegen Hem is. Dat geldt dus ook voor de partijen in ons land die bovengenoemde zaken verheerlijken en in Nederland willen accepteren. Als wij daar onze stem aan geven, helpen we indirect mee met de boze machten en krachten die de christelijke beginselen willen verwijderen uit de samenleving.

Dat is mijn punt en daarom ben ik dit draadje begonnen. Mijn stelling is dat iemand die God vreest alleen kan stemmen op de SGP of eventueel de CU.

Ik hoor graag waarom andere mensen in Nederland die stemrecht hebben en op dit forum actief zijn, daar anders over denken.
Goed, je bent dus tegen linkse partijen die "doordrenkt zijn van de genderideologie en de acceptatie van allerlei rechten die rechtstreeks indruisen tegen Gods Woord en de plaats van het huwelijk ondermijnen". Dat maakt het iets duidelijker wat je zelf denkt.

Het helpt echter wel voor een goede discussie als je zelf duidelijk maakt wat de toegevoegde waarde is van een partij die zich christelijk noemt. En wat christelijk genoeg is in jouw ogen. Gaat dat alleen over de zaken die je noemt of gaat dat ook over hoe we denken over het klimaat, asielzoekers, de oorlog tussen Rusland en Oekraine, enz. ?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6725
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef: 13 sep 2023, 19:51
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 19:39
gallio schreef: 13 sep 2023, 19:31
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 18:46 ]Ik heb de vraag gesteld of degenen die niet op een christelijke partij stemmen dit Bijbels willen onderbouwen!

Dus dat is de insteek van dit draadje. Dus nu moet je het niet omdraaien.
Het is voor heel veel mensen helemaal niet zo vanzelfsprekend om op een christelijke partij te stemmen, zelfs niet in landen die officieel nog christelijk zijn, zoals de VS. Het is dus logischer om eerst te onderbouwen waarom men wel op een christelijke partij zou moeten stemmen voordat men het voor en tegen kan gaan bespreken.
Nee nee.

Ik ben dit draadje begonnen omdat ik de indruk heb dat er hier in Nederland forummers zijn die op linkse partijen stemmen die doordrenkt zijn van de genderideologie en de acceptatie van allerlei rechten die rechtstreeks indruisen tegen Gods Woord en de plaats van het huwelijk ondermijnen. De SGP, en in mindere mate de CU, probeert nog op basis van Gods Woord te regeren.

De Bijbel zegt duidelijk dat wie voor God is, tegen Hem is. Dat geldt dus ook voor de partijen in ons land die bovengenoemde zaken verheerlijken en in Nederland willen accepteren. Als wij daar onze stem aan geven, helpen we indirect mee met de boze machten en krachten die de christelijke beginselen willen verwijderen uit de samenleving.

Dat is mijn punt en daarom ben ik dit draadje begonnen. Mijn stelling is dat iemand die God vreest alleen kan stemmen op de SGP of eventueel de CU.

Ik hoor graag waarom andere mensen in Nederland die stemrecht hebben en op dit forum actief zijn, daar anders over denken.
Goed, je bent dus tegen linkse partijen die "doordrenkt zijn van de genderideologie en de acceptatie van allerlei rechten die rechtstreeks indruisen tegen Gods Woord en de plaats van het huwelijk ondermijnen". Dat maakt het iets duidelijker wat je zelf denkt.

Het helpt echter wel voor een goede discussie als je zelf duidelijk maakt wat de toegevoegde waarde is van een partij die zich christelijk noemt. En wat christelijk genoeg is in jouw ogen. Gaat dat alleen over de zaken die je noemt of gaat dat ook over hoe we denken over het klimaat, asielzoekers, de oorlog tussen Rusland en Oekraine, enz. ?
Het gaat over álles.
Dus ja, de doodstraf dient ingevoerd te worden, de oorlogen dienen sneller gestopt te worden, het klimaat dient aandacht te krijgen, maar wel op een manier waar er zo min mogelijk last is voor de burger en de boterham die hij verdient, asielzoekers dienen opgevangen te worden, enkel bij oorlogen of vanwege persoonlijke vervolging vanwege hun identiteit.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door refomart »

GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 19:39 De Bijbel zegt duidelijk dat wie niet voor God is, tegen Hem is.
Is dat zo? Ik lees:
Marc 9: 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Lukas 9:50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 20:04 Het gaat over álles.
Dus ja, de doodstraf dient ingevoerd te worden, de oorlogen dienen sneller gestopt te worden, het klimaat dient aandacht te krijgen, maar wel op een manier waar er zo min mogelijk last is voor de burger en de boterham die hij verdient, asielzoekers dienen opgevangen te worden, enkel bij oorlogen of vanwege persoonlijke vervolging vanwege hun identiteit.
Prima. Ik zie nu dat je wel afwegingen gaat maken. Maar wat als ik vind dat een christelijke partij te weinig doet voor het klimaat en een niet christelijke partij zich daar meer voor inspant? Of voor de asielzoeker? Moet ik dan volgens jou stemmen op de christelijke partij die zich inspant voor OSM of kan ik dan beter stemmen op een partij die niet christelijk is en wel voor zulke doeleinden werkt? Christelijk zijn is uiteindelijk meer dan grote woorden gebruiken.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

merel schreef: 13 sep 2023, 17:11 Waarom is dat zondig? Een christen is niet gelijk een goed bestuurder. Natuurlijk is beiden mooi meegenomen, maar mijns inziens geen vereiste.
Omdat in een democratie het volk regeert. Ons stemgedrag bepaalt het beleid in Den Haag. Dus als je op een onchristelijke partij stemt, ben je verantwoordelijk voor de daaruit voortkomende onchristelijke wetgeving. De SGP of CU zullen nooit actief bijdragen aan onchristelijke wetgeving. Je bent daarom echt zondig bezig als je op christelijke partijen kunt stemmen maar het niet doet.

Ik ben het met je eens dat een Christen niet automatisch een goed bestuurder is. Maar dat is echt van tweede orde. Het beleid wat de bestuurder voert is veel belangrijker.
Laatst gewijzigd door Psalm op 13 sep 2023, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

gallio schreef: 13 sep 2023, 20:12 Prima. Ik zie nu dat je wel afwegingen gaat maken. Maar wat als ik vind dat een christelijke partij te weinig doet voor het klimaat en een niet christelijke partij zich daar meer voor inspant? Of voor de asielzoeker? Moet ik dan volgens jou stemmen op de christelijke partij die zich inspant voor OSM of kan ik dan beter stemmen op een partij die niet christelijk is en wel voor zulke doeleinden werkt? Christelijk zijn is uiteindelijk meer dan grote woorden gebruiken.
Ja, maar dan kun je in Nederland gewoon op CU stemmen. Die maken zich harder voor het klimaat en de asielzoekers. Dus je hebt op basis van bovenstaande overwegingen zeker geen recht om op een onchristelijke partij te stemmen. Doe je dat toch, dan ben je echt fout bezig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6725
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

refomart schreef: 13 sep 2023, 20:11
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 19:39 De Bijbel zegt duidelijk dat wie niet voor God is, tegen Hem is.
Is dat zo? Ik lees:
Marc 9: 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Lukas 9:50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Dat bedoel ik uiteraard. Maar dat sluit mijn opmerking tocht niet uit?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6725
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 13 sep 2023, 20:18
gallio schreef: 13 sep 2023, 20:12 Prima. Ik zie nu dat je wel afwegingen gaat maken. Maar wat als ik vind dat een christelijke partij te weinig doet voor het klimaat en een niet christelijke partij zich daar meer voor inspant? Of voor de asielzoeker? Moet ik dan volgens jou stemmen op de christelijke partij die zich inspant voor OSM of kan ik dan beter stemmen op een partij die niet christelijk is en wel voor zulke doeleinden werkt? Christelijk zijn is uiteindelijk meer dan grote woorden gebruiken.
Ja, maar dan kun je in Nederland gewoon op CU stemmen. Die maken zich harder voor het klimaat en de asielzoekers. Dus je hebt op basis van bovenstaande overwegingen zeker geen recht om op een onchristelijke partij te stemmen. Doe je dat toch, dan ben je echt fout bezig.
Precies.

En daarnaast: wat is belangrijker? Het klimaat of het huwelijk? Het ongeboren menselijke leven of een lijdend dier?
Online
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door merel »

Psalm schreef: 13 sep 2023, 20:13
merel schreef: 13 sep 2023, 17:11 Waarom is dat zondig? Een christen is niet gelijk een goed bestuurder. Natuurlijk is beiden mooi meegenomen, maar mijns inziens geen vereiste.
Omdat in een democratie het volk regeert. Ons stemgedrag bepaalt het beleid in Den Haag. Dus als je op een onchristelijke partij stemt, ben je verantwoordelijk voor de daaruit voortkomende onchristelijke wetgeving. De SGP of CU zullen nooit actief bijdragen aan onchristelijke wetgeving. Je bent daarom echt zondig bezig als je op christelijke partijen kunt stemmen maar het niet doet.

Ik ben het met je eens dat een Christen niet automatisch een goed bestuurder is. Maar dat is echt van tweede orde. Het beleid wat de bestuurder voert is veel belangrijker.
Ik ben op op dat punt niet met jouw eens. Afgelopen keren heb ik op CU gestemd, alleen vind ik wel dat zij slechte bestuurders hebben geleverd. Daarom twijfel ik over mijn stem.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 21:00
refomart schreef: 13 sep 2023, 20:11
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 19:39 De Bijbel zegt duidelijk dat wie niet voor God is, tegen Hem is.
Is dat zo? Ik lees:
Marc 9: 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Lukas 9:50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Dat bedoel ik uiteraard. Maar dat sluit mijn opmerking tocht niet uit?
Ja, maar in Mattheüs 12.30 staat: "Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit".
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

@Merel

Maar hoe zie jij het dan? Vind jij dat bestuurderskwaliteiten boven het daadwerkelijk gevoerde beleid gaan? En waarom is het volgens jou geen zonde als je medeverantwoordelijk bent voor onchristelijk beleid?

@GG-lid

Ja, precies. Tegenwoordig draaien ze het om. Het ongeboren leven wordt minder belangrijk geacht dan dieren.

Het rentmeesterschap tegen het huwelijk uitspelen vind in een lastigere kwestie. We zijn wel verantwoordelijk voor de schepping.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 18:46Ik heb de vraag gesteld of degenen die niet op een christelijke partij stemmen dit Bijbels willen onderbouwen!

Dus dat is de insteek van dit draadje. Dus nu moet je het niet omdraaien.

Dat wij niet mogen meewerken aan een regering die Gods geboden met voeten treedt, zoals dat in de 10 geboden beschreven is, lijkt me duidelijk genoeg! Het meest wenselijke is natuurlijk een theocratie. Maar dat is helaas niet mogelijk.
Ik mag toch wel vragen stellen?
Wat bedoel je met: niet meewerken aan een regering die... Moet de SGP overal tegenstemmen als het om voorstellen van de regering gaat?
Waarom is het meest wenselijke een theocratie? Kun je dat onderbouwen vanuit de Bijbel?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10496
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zita »

Aanvullend: wat is je concrete beeld van een theocratie? Hoe zou Nederland in de praktijk bestuurd worden als er een theocratie zou zijn? Is de voorzitter van het curatorium van de GG dan ook premier? Ik bedoel dit niet badinerend, maar je zegt heel stellig dat het de ideale regering is, dus je moet er enig beeld bij hebben.
Plaats reactie