Financiële zaken op zondag

Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Ambtenaar »

Misschien moet je Mattheus 12 nog eens lezen, @hersteldhervormd
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:21
Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 14:13
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 10:52
DDD schreef: 28 jul 2023, 10:40 Voor iedere reis over de snelweg moeten mensen werken. Ook in Nederland is dat zo.
Dan lijkt het me goed om op zondag niet te reizen met de auto. Door ze te laten werken op zondag geef je ze(ongeacht of ze aan godsdienst doen) niet de mogelijkheid om überhaupt naar kerk te gaan.
Dan zou ik ook geen elektriciteit meer gebruiken op zondag want er zijn op zondag minimaal 100 mensen in Nederland voor aan het werk. En dan is het buitenland nog niet meegerekend.
Goed plan, zitten de kerken ook vol, want kerkdienstgemist.nl e.d. kunnen dan niet meer worden beluisterd. Moet wel de voorganger hard spreken. Althans misschien gaan we dan naar kleinere gemeenten toe.
Ja, vooral 's avonds in de winter. Lekker knus in het donker. Bij kaarslicht.
Piet Puk
Berichten: 5528
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 28 jul 2023, 14:33
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:21
Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 14:13 Dan zou ik ook geen elektriciteit meer gebruiken op zondag want er zijn op zondag minimaal 100 mensen in Nederland voor aan het werk. En dan is het buitenland nog niet meegerekend.
Goed plan, zitten de kerken ook vol, want kerkdienstgemist.nl e.d. kunnen dan niet meer worden beluisterd. Moet wel de voorganger hard spreken. Althans misschien gaan we dan naar kleinere gemeenten toe.
Ja, vooral 's avonds in de winter. Lekker knus in het donker. Bij kaarslicht.
Goed, we hebben weer gelachen. Om tot de de kern van mijn punt terug te keren: Besef dat je op zondag mensen voor je laat werken en vraag je zelf af of dit noodzakelijk is. Degenen die voor je werken op zondag hebben ook een ziel, hoewel ze dat zelf misschien niet beseffen. Hadden zij die tijd dat ze werken niet beter in kerk kunnen verkeren?
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Ik vind dan ook dat je als christen ook prima bij een elektriciteitsmaatschappij, de spoorwegen of bij Rijkswaterstaat kunt werken.

Ik zou wel moeite hebben met zondagswerk op Schiphol. Dat vind ik dan weer geen noodzakelijk werk.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:47
Zeeuw schreef: 28 jul 2023, 14:33
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:21
Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 14:13 Dan zou ik ook geen elektriciteit meer gebruiken op zondag want er zijn op zondag minimaal 100 mensen in Nederland voor aan het werk. En dan is het buitenland nog niet meegerekend.
Goed plan, zitten de kerken ook vol, want kerkdienstgemist.nl e.d. kunnen dan niet meer worden beluisterd. Moet wel de voorganger hard spreken. Althans misschien gaan we dan naar kleinere gemeenten toe.
Ja, vooral 's avonds in de winter. Lekker knus in het donker. Bij kaarslicht.
Goed, we hebben weer gelachen. Om tot de de kern van mijn punt terug te keren: Besef dat je op zondag mensen voor je laat werken en vraag je zelf af of dit noodzakelijk is. Degenen die voor je werken op zondag hebben ook een ziel, hoewel ze dat zelf misschien niet beseffen. Hadden zij die tijd dat ze werken niet beter in kerk kunnen verkeren?
En wat doe je eraan om die mensen in de kerk te laten verkeren?
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 28 jul 2023, 14:58 Ik vind dan ook dat je als christen ook prima bij een elektriciteitsmaatschappij, de spoorwegen of bij Rijkswaterstaat kunt werken.

Ik zou wel moeite hebben met zondagswerk op Schiphol. Dat vind ik dan weer geen noodzakelijk werk.
Beetje subjectief dus allemaal. Ik denk dat het wel degelijk nodig is dat er op zondag gevolgen wordt, denk aan alle vracht, etc. @huisman kan dat vast beter duiden.
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

Wat geoorloofd is, vind ik lastig. Bijvoorbeeld werk in industrie die je niet wekelijks stil kan leggen. Maar ook niet noodzakelijk werk dat bij het noodzakelijke werk hoort. Bijvoorbeeld in rustige uurtjes administratie bijwerken of iemand die wat te hard rijdt een boete geven.

Voor mezelf houd ik de lijn aan om op zondag geen betalingen te doen. Ook niet online of bij een onbemand tankstation.
Het gebruik van gas, water en elektra vind ik noodzakelijk. Verder probeer ik binnen het redelijk te voorkomen dan mensen voor mij moeten werken. Daarom bestel/verstuur ik op zaterdag geen spullen.
Piet Puk
Berichten: 5528
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 28 jul 2023, 15:05
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:47
Zeeuw schreef: 28 jul 2023, 14:33
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:21

Goed plan, zitten de kerken ook vol, want kerkdienstgemist.nl e.d. kunnen dan niet meer worden beluisterd. Moet wel de voorganger hard spreken. Althans misschien gaan we dan naar kleinere gemeenten toe.
Ja, vooral 's avonds in de winter. Lekker knus in het donker. Bij kaarslicht.
Goed, we hebben weer gelachen. Om tot de de kern van mijn punt terug te keren: Besef dat je op zondag mensen voor je laat werken en vraag je zelf af of dit noodzakelijk is. Degenen die voor je werken op zondag hebben ook een ziel, hoewel ze dat zelf misschien niet beseffen. Hadden zij die tijd dat ze werken niet beter in kerk kunnen verkeren?
En wat doe je eraan om die mensen in de kerk te laten verkeren?
Ik weet wat je bedoelt, Zeeuw. Ik kan antwoorden dat ik tolgaarders niet tegenkom op zondag, omdat ik niet wil rijden en nog meer argumenten. Maar je vervolgvraag weet ik dan ook. De vraag stellen is voldoende om bij mezelf naar binnen te kijken wat we er aan doen.
Hoopvol
Berichten: 1327
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Hoopvol »

Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:21
Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 14:13
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 10:52
DDD schreef: 28 jul 2023, 10:40 Voor iedere reis over de snelweg moeten mensen werken. Ook in Nederland is dat zo.
Dan lijkt het me goed om op zondag niet te reizen met de auto. Door ze te laten werken op zondag geef je ze(ongeacht of ze aan godsdienst doen) niet de mogelijkheid om überhaupt naar kerk te gaan.
Dan zou ik ook geen elektriciteit meer gebruiken op zondag want er zijn op zondag minimaal 100 mensen in Nederland voor aan het werk. En dan is het buitenland nog niet meegerekend.
Goed plan, zitten de kerken ook vol, want kerkdienstgemist.nl e.d. kunnen dan niet meer worden beluisterd. Moet wel de voorganger hard spreken. Althans misschien gaan we dan naar kleinere gemeenten toe.
Dat betekent ook dat jouw vriezer ontdooid is en dat jouw dorpsgenoot, die afhankelijk is van zuurstof sterft. En dat je geen 112 kan bellen, de beveiliging van alle panden werkt niet meer.
Maar ook dat je maandag ook nog zonder spanning zit. Misschien dinsdag en woensdag ook nog. De hele maatschappij is dan totaal ontwricht dus geen goed plan.
HHR
Berichten: 1054
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HHR »

Het blijft altijd een bijzondere discussie.
Nergens in de Bijbel lezen we over het houden van de zondag.
En als het om de sabbat gaat lees ik vooral voorbeelden in het NT dat er rekkelijk mee omgegaan wordt.

Om terug te gaan naar de hoofdvraag: wat weegt zwaarder, onder Gods Woord verkeren, of iets betalen om er te komen.
Voor mensen in andere landen is het geen discussie. In Oostblok landen komen mensen met het openbaar vervoer naar de kerk. En ik meen dat Wulfert Floor ook met de trein reisde op zondag.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door refo »

Het valt me altijd op dat incasso's en periodieke overboekingen niet op zon- en feestdagen plaatsvinden.
Rond 1 mei was er even wat 'paniek' op dat gebied. Sommige mensen betaalden altijd op de 29e. Maar 29 april was op zaterdag en 1 mei geldt als feestdag.
De boekingen werden pas 2 mei uitgevoerd, dus een paar dagen later dan anders.
HersteldHervormd
Berichten: 6344
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Bedankt voor de tips DDD, Mister, Ambtenaar en MePaul.

@Posthoorn: Dat vind ik wel best opmerkelijk. Sinds wanneer word bij de supermarkt het bedrag pas na een dag afgeschreven? Misschien is een contante betaling wel een oplossing?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4031
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Terri »

HHR schreef: 28 jul 2023, 15:33 Het blijft altijd een bijzondere discussie.
Nergens in de Bijbel lezen we over het houden van de zondag.
En als het om de sabbat gaat lees ik vooral voorbeelden in het NT dat er rekkelijk mee omgegaan wordt.

Om terug te gaan naar de hoofdvraag: wat weegt zwaarder, onder Gods Woord verkeren, of iets betalen om er te komen.
Voor mensen in andere landen is het geen discussie. In Oostblok landen komen mensen met het openbaar vervoer naar de kerk. En ik meen dat Wulfert Floor ook met de trein reisde op zondag.
Eens.
“Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat” (Colossenzen 2 vers 16)
Ik denk dat je er heel ontspannen mee om mag gaan.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Psalm »


HersteldHervormd schreef:1: Als je iedere maand op een bepaalde dag, bijvoorbeeld de 27e, een bedrag standaard van je rekening af laat halen voor de kerk, dan valt die 27e ook wel eens op een zondag. Is dat geoorloofd?
Hier breng je 1 Kor. 16:2 in de praktijk: "Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn". Ik denk dat het juist goed is om op zondag te laten incasseren.

Tegenwoordig komen er nog meer vraagstukken bij. Zoals: elektrische auto op zondag opladen, webshops op zondag sluiten en zonnepanelen hun werk laten doen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Mistig »

Ik heb niet zo’n moeite met tol betalen op zondag met als doel de kerkdienst. Maar ik besef dat het een strikt persoonlijke zaak is.
In het verleden lag mijn oma in het ziekenhuis en moest we bij een zondags bezoek ook betalen. Dit deden we dan ook.

Tegenwoordig zijn er bij tolwegen vaak wel hokjes waar je kunt pinnen. Daar zit dan ook geen medewerker meer. Dus dan hoeft er niemand echt voor jou te werken. Misschien scheelt dat iets?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie