Collecte na corona

Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door Henk J »

Bij ons sinds dit jaar weer tijdens het zingen voor de preek de eerste collecte en de tweede bij de uitgang. Digitaal overmaken mag ook, heb niet gehoord dat het een of het ander meer opleverde.
Het Heilig Avondmaal is nooit gevierd met kleine cupjes, wel een aantal keer verspreid over meerdere diensten op de zondag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Collecte na corona

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 13 mar 2023, 14:27 Bij de uitgang. Ik vind het jammer dat het buiten de eredienst valt, maar de positie hiervóór was ook al vóór de evangelieverkondiging. Dat zou je eerder verwachten in een Gkv, al zou het daar nu juist nooit voorkomen, omdat men daar wat liturgisch bewuster is. Wat dat betreft, vind ik de uitgang liturgisch niet veel minder passend.
Wat precies zou je in een GKv verwachten?
newton
Berichten: 696
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Collecte na corona

Bericht door newton »

merel schreef: 13 mar 2023, 14:02
huisman schreef: 13 mar 2023, 13:40 Bij ons al sinds april 2022. Dat er nu nog kerken zijn die niet op de gewone wijze collecteren bewijst dat angst een slechte raadgever is.
Er is geen enkele gezondheidsreden om niet gewoon te collecteren.

Er zijn vast ook nog kerken die kleine bekertjes gebruiken met het Heilig Avondmaal. Zijn er ook die nog niet voluit zingen?
Ik vraag mij af of de hygiëne in deze overweging een rol speelt. Digitaal geven is makkelijker en sindsdien zijn de opbrengsten van de collecte hoger.

Bij ons worden ook nog steeds kleine bekertjes gebuikt bij het HA en daar ben ik blij mee. Ik vind dat toch prettiger.
Ik ben zelf niet zo snel vies van een ander, maar een dag na het laatste HA hier toch ineens 2 snotverkouden mensen met forse keelpijn in huis. Of dat nou 1 op 1 te linken was weet ik niet zeker. Kan ook in de voorliggende week een besmetting opgelopen hebben natuurlijk.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Collecte na corona

Bericht door Erskinees »

-knip-
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1560
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Collecte na corona

Bericht door Bourdon16 »

Laten we een beetje opletten met het taalgebruik. Zeker als het gaat om het Heilig Avondmaal.
Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

Bij ons wordt al weer langere tijd gewoon gecollecteerd.
In de middagdienst is de collecte wel bij de uitgang, maar dat heeft een praktische achtergrond, de aanwezigen zitten dan zo verspreid dat fatsoenlijk collecteren niet altijd makkelijk is. Voor corona zat iedereen in de middagdienst op 5 banken achterin bij elkaar, maar nu zijn er iets meer mensen verspreid over veel meer banken.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Collecte na corona

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben blij met weer de ‘gewone’ collecte, tijdens het voorspel voor de te zingen psalm.

Ook het HA wordt gelukkig weer gehouden met twee grote bekers. Op verzoek kan er een klein bekertje worden verstrekt. Het doorgeven van de beker vind ik mooi en waardevol. Het doorgeven van een blad wiebelende bekertjes geeft altijd een beetje angst dat de boel gaat schuiven.

Ik ben gelukkig geen viesneus. Kan me dan ook niet voorstellen wat er niet hygiënisch aan is.

De jeugd van vroeger (en tegenwoordig) is niet geheel vies van een Frensch Kiss, dan lijkt me een drinken van een alcoholische drank uit een zilveren of tinnen beker veel hygiënischer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Collecte na corona

Bericht door helma »

Mijn vader had ernstig smetvrees. Tot in het extreme toe was hij vies van iets waarvan hij maar dacht dat er iemand anders aangezeten had.
Over de beker aan het Heilig Avondmaal heb ik hem helemaal nooit iets horen zeggen. Als kind vond ik dat al erg opmerkelijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

Ik zie ook vaker dat de collectezak doorgegeven wordt zonder dat men er wat in doet.
Natuurlijk is overmaken misschien makkelijker, toch vraag ik me af of dit recht doet aan de "dienst der offerande"
Het is toch een deel van de eredienst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Collecte na corona

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 13 mar 2023, 15:28 Ik zie ook vaker dat de collectezak doorgegeven wordt zonder dat men er wat in doet.
Natuurlijk is overmaken misschien makkelijker, toch vraag ik me af of dit recht doet aan de "dienst der offerande"
Het is toch een deel van de eredienst.
En die dienst is aan moment en middel gebonden, denk je? ;)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 13 mar 2023, 15:40
Bezorgd schreef: 13 mar 2023, 15:28 Ik zie ook vaker dat de collectezak doorgegeven wordt zonder dat men er wat in doet.
Natuurlijk is overmaken misschien makkelijker, toch vraag ik me af of dit recht doet aan de "dienst der offerande"
Het is toch een deel van de eredienst.
En die dienst is aan moment en middel gebonden, denk je? ;)
Weet ik niet. Het is ook een signaal naar kinderen denk ik wel eens. De zak aanpakken en zo doorgeven zonder te 'offeren'
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Collecte na corona

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 13 mar 2023, 15:24 Ik ben blij met weer de ‘gewone’ collecte, tijdens het voorspel voor de te zingen psalm.

Ook het HA wordt gelukkig weer gehouden met twee grote bekers. Op verzoek kan er een klein bekertje worden verstrekt. Het doorgeven van de beker vind ik mooi en waardevol. Het doorgeven van een blad wiebelende bekertjes geeft altijd een beetje angst dat de boel gaat schuiven.

Ik ben gelukkig geen viesneus. Kan me dan ook niet voorstellen wat er niet hygiënisch aan is.

De jeugd van vroeger (en tegenwoordig) is niet geheel vies van een Frensch Kiss, dan lijkt me een drinken van een alcoholische drank uit een zilveren of tinnen beker veel hygiënischer.
Een French Kiss wisselen doe je toch ook niet met iedereen? Waarom dan wel een beker delen. Ik blijf het onhygiënisch vinden en ben blij met de kleine bekertjes.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6733
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Collecte na corona

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 13 mar 2023, 16:43
Maanenschijn schreef: 13 mar 2023, 15:24 Frensch Kiss
French Kiss
Waarom noemen jullie dat zo?
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 13 mar 2023, 14:39
DDD schreef: 13 mar 2023, 14:27 Bij de uitgang. Ik vind het jammer dat het buiten de eredienst valt, maar de positie hiervóór was ook al vóór de evangelieverkondiging. Dat zou je eerder verwachten in een Gkv, al zou het daar nu juist nooit voorkomen, omdat men daar wat liturgisch bewuster is. Wat dat betreft, vind ik de uitgang liturgisch niet veel minder passend.
Wat precies zou je in een GKv verwachten?
Je zou een Calvijnse liturgie mogen verwachten, dus met de collecte ná de evangelieverkondiging. Maar goed, dat zou je in een GG nog meer mogen verwachten, aangezien men daar iets meer hecht aan de juiste volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid.

In de Gkv staat de dankbaarheid wat meer voorop, dus -bij wijze van grapje uiteraard- zou na het votum en de groet de collecte ook prima passen, tezamen met de lofpsalm.

Maar uiteraard pleit ik daar niet voor. Een collecte hoort aan het slot van de dienst, in ieder geval na de evangelieverkondiging.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Collecte na corona

Bericht door Tiberius »

Ok bedankt. Weer wat geleerd.
Plaats reactie