Catechisatie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

Chrisje72 schreef:Ik heb er(gg) ook heel veel geleerd. Lag natuurlijk ook aan de ouderling, die dat heel goed kon.
Overigens hadden wij geen vragenboekjes om uit het hoofd te leren, dus wat Hellenbroek betreft mis ik kennis. Maar wij moesten elke week vragen maken en dat werd besproken, naast het onderwerp van de vragen van de volgende les. Een multomap systeem, ben de naam kwijt maar wel om veel gebruikt volgens mij.
En bij belijdenis catechisatie(met diezelfde ouderling) korte lessen over kort begrip met daarbij wel heel veel vragen om uit het hoofd te leren, maar daar kreeg ieder een aantal vragen toegewezen. Door ze dan van elkaar te horen leerde je de rest ook wel.
"Met de kerk der eeuwen" of zoiets. Heb ik ook aantal jaren gehad. Ook aantal jaren Hellenbroek. Ook een jaar Kuijt. Ook een jaar Bijbelse geschiedenis van Donner. Na deze lappendeken eindelijk Korte Lessen over Kort Begrip met vragen daarbij. Toen goed gedrild door onze consulent ds. D. Rietdijk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Erdee

Bericht door Zita »

Ik heb op catechisatie niks geleerd. Leren hoefden we sowieso niet. De dominee wilde het gesprek aangaan, maar niemand zei iets.
Ik schrok me akelig toen ik op DC kwam en daar bleek dat anderen wel iets geleerd hadden.
Bertiel
Berichten: 4738
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

Het was voor mij de beste plek om aan strijkers te komen.
Geleerd heb ik er niet veel. Vragen overhoord terwijl het boekje voor je lag.
En een monoloog van de dominee
Na 4 jaar ook gestopt.
Belijdenis catechisatie kijk ik weer wel met veel voldoening op terug.
Niet zo zeer om het dogmatische deel maar om het eerlijk en open van hart tot hart kunnen praten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4195
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Op catechisatie heb ik de vraag geleerd die is ingeslagen als een mokerslag.

Dat er na de duivel geen ongelukkiger schepsel is dan de natuurlijke mens.

Hellenbroek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Erdee

Bericht door Orchidee »

In mijn woonplaats gaat een gedeelte van de kinderen tot 12 jaar naar zondagschool en een gedeelte gaat vanaf de middelbare school naar de catechesatie.
Niet ieder kind gaat dus naar zondagschool én niet iedere jongere gaat naar catechesatie.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10671
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:Op catechisatie heb ik de vraag geleerd die is ingeslagen als een mokerslag.

Dat er na de duivel geen ongelukkiger schepsel is dan de natuurlijke mens.

Hellenbroek.
Mooi. Hellenbroek haalt ook de tekst aan: de duivelen geloven ook, en zij sidderen.

Het rijtje hoe de Middelaar gekend moet worden zit ook aardig in mijn hoofd. In Zijn namen, ambten, naturen, staten en weldaden. Genoeg om te mediteren, levenslang.

Bij ons was het een monoloog. Gesprekken van hart tot hart zijn natuurlijk waardevol maar laten we de kennisoverdracht niet klein achten. Er is schrikbarend weinig kennis denk ik.

Ik heb in ieder geval een goede basiskennis meegekregen op catechisatie. En daar ben ik dankbaar voor.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

Wat zijn die staten dan?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Wat zijn die staten dan?
http://dspieters.refoweb.nl/1061874.htm
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10671
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Dodo schreef:Wat zijn die staten dan?
Dat bedoel ik dus. ;)
Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »

Posthoorn schreef:
Chrisje72 schreef:Ik heb er(gg) ook heel veel geleerd. Lag natuurlijk ook aan de ouderling, die dat heel goed kon.
Overigens hadden wij geen vragenboekjes om uit het hoofd te leren, dus wat Hellenbroek betreft mis ik kennis. Maar wij moesten elke week vragen maken en dat werd besproken, naast het onderwerp van de vragen van de volgende les. Een multomap systeem, ben de naam kwijt maar wel om veel gebruikt volgens mij.
En bij belijdenis catechisatie(met diezelfde ouderling) korte lessen over kort begrip met daarbij wel heel veel vragen om uit het hoofd te leren, maar daar kreeg ieder een aantal vragen toegewezen. Door ze dan van elkaar te horen leerde je de rest ook wel.
"Met de kerk der eeuwen" of zoiets. Heb ik ook aantal jaren gehad. Ook aantal jaren Hellenbroek. Ook een jaar Kuijt. Ook een jaar Bijbelse geschiedenis van Donner. Na deze lappendeken eindelijk Korte Lessen over Kort Begrip met vragen daarbij. Toen goed gedrild door onze consulent ds. D. Rietdijk.
Die was het inderdaad, met de kerk der eeuwen
Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »

Zita schreef:Ik heb op catechisatie niks geleerd. Leren hoefden we sowieso niet. De dominee wilde het gesprek aangaan, maar niemand zei iets.
Ik schrok me akelig toen ik op DC kwam en daar bleek dat anderen wel iets geleerd hadden.
Wij hadden een kleine groep van zo'n 6 mensen, dat ging prima. Iedereen was open.
Wat is DC?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Simon0612 »

Chrisje72 schreef:
Zita schreef:Ik heb op catechisatie niks geleerd. Leren hoefden we sowieso niet. De dominee wilde het gesprek aangaan, maar niemand zei iets.
Ik schrok me akelig toen ik op DC kwam en daar bleek dat anderen wel iets geleerd hadden.
Wij hadden een kleine groep van zo'n 6 mensen, dat ging prima. Iedereen was open.
Wat is DC?
DC staat voor gelijkstroom. AC staat voor wisselstroom. Waarschijnlijk dus een vereniging van gelijkgezinden ofzo iets.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Christen
Berichten: 776
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Erdee

Bericht door Christen »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Op catechisatie heb ik de vraag geleerd die is ingeslagen als een mokerslag.

Dat er na de duivel geen ongelukkiger schepsel is dan de natuurlijke mens.

Hellenbroek.
Mooi. Hellenbroek haalt ook de tekst aan: de duivelen geloven ook, en zij sidderen.

Het rijtje hoe de Middelaar gekend moet worden zit ook aardig in mijn hoofd. In Zijn namen, ambten, naturen, staten en weldaden. Genoeg om te mediteren, levenslang.

Bij ons was het een monoloog. Gesprekken van hart tot hart zijn natuurlijk waardevol maar laten we de kennisoverdracht niet klein achten. Er is schrikbarend weinig kennis denk ik.

Ik heb in ieder geval een goede basiskennis meegekregen op catechisatie. En daar ben ik dankbaar voor.
Dat klopt. Ze waren hier verrast hoeveel mijn man wist. Interesse ook maar toch. Toch was de sfeer goed begreep ik. Ds zei bij belijdenis gerust halve zinnen voor.. en als hij vroeg aan de mannenbroeders kerkenraad: hebben ze het niet goed geleerd? Dan sprak niemand de ds tegen.. ha, ha. Prachtig.

Maar wel verdrietig hoor trauma. Kan overal maar kan me zelf wel voorstellen ook al schrijf je het spontaan..Ik heb vroeger ook verdriet gezien als men niet wist hoe om te gaan met pas bekeerden. Het raakte mij toendertijd wel. Het kan ook anders...
Maar de bomvolle zakken met snoep.. met 2 grote navelsinasappels erin.. en de verboden huwelijksmarkt waar ik toch echt heen ging en de verjaardag van de dominee dat was toch wel vreselijk gaaf en reuze gezellig. En al dat werk dat verzet werd door de kleine kerkenraad en kosters... ik verbaas me soms nog. Zo in de overall en zo in zwarte pak.
De Heere werkt door de culturen heen maar ik hou me nu aan de regel van een lichtere predikant...verabsoluteer niet zo.. etc. Prachtdominee..
En dan zeg ik nog niets over zijn Meester.
Laatst gewijzigd door Christen op 05 jan 2023, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »

Simon0612 schreef: DC staat voor gelijkstroom. AC staat voor wisselstroom. Waarschijnlijk dus een vereniging van gelijkgezinden ofzo iets.
Flauw
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Erdee

Bericht door Framboos »

merel schreef:
DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Volgens mij wordt het krijgen van catechisatie overschat. Ik kan mij niet heugen daar iets geleerd te hebben en hoor hetzelfde terug van mijn kinderen.
Overhoor je je kinderen niet dan? Catechese is niet alleen de taak van de dominee/ouderling!
Plaats reactie