Ik ben niet mij machte om de vergelijking te maken met de brontekst. Ik neem jouw deskundigheid hier direct in aan. Ook ben ik vertrouwd met de tekst van de SV, waarbij het lezen van de HSV soms wat ‘plat’ overkomt. Ik ben oprecht bezorgd over die vermeende subtiele verschillen in geloofsleer. Waar hebben we het dan over, is het enkel gevoel, is er een studie van, welke onderdelen van onze geloofsleer worden er geweld aangedaan?Valcke schreef:Ik herken die stelling wel al is het moeilijk om die stelling met duidelijke voorbeelden te staven (en ik er nu ook de tijd niet voor heb). Wat wel met voorbeelden te bewijzen is, is dat de HSV toch verder van de grondtekst af staat dan de meer letterlijke Statenvertaling. Alleen al om die reden meen ik dat de SV duidelijk te verkiezen is boven de HSV, waarbij ik eveneens hoop of een taalkundige revisie.Maanenschijn schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de stelling dat er met de HSV ‘subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is’.
Het is wat mij betreft bijna het belangrijkste zinnetje wat ik heb onthouden uit het artikel. Het sentiment, mogelijk hang naar het oude, herinnering aan een sprake Gods, de waardering voor de kanttekeningen (terecht!), BMU en al het andere is interessant voor bij de koffie, maar raakt niet de geloofsleer.
Juist daar zou ik graag wat meer over weten.
Op CIP geeft prof. Huijgen ook zijn visie. Ik vind het wel jammer dat hij de kanttekeningen in het 17e eeuwse taalkleed plaatst, zonder te vermelden dat er (bij mijn weten) initiatieven zijn die in hedendaags taalgebruik om te zetten.
Een nieuwe vertaling strikt volgens de beginselen van de SV - die náást de SV gelezen kan worden - is zeker ook mogelijk, alleen denk ik dat de verdeeldheid zodanig groot is, dat deze niet gemakkelijk tot stand komt. Ook houdt de SV met kanttekeningen blijvend zijn waarde.
Of eigenlijk mijn grootste zorg: kan ik mijn kinderen stimuleren de HSV te lezen, of gaat dat ten koste van het zaligmakend geloof?
Ik stel deze vraag niet specifiek aan jou @Valcke, maar meer aan mij zelf en ons allen. Ik zou wensen dat deze klacht (de verandering van de geloofsleer in de HSV) graag zou worden onderbouwd en niet alleen maar van kansels wordt benoemd, in interviews geschreven en in blaadjes geponeerd. Het geeft verwarring, het is als een septiemakkoord wat niet wordt ‘opgelost’.