Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Geplaatst: 02 okt 2021, 21:58
Ik vind het heel erg zegenrijk om als gezin rondom het doopvont te mogen staan. Juist omdat het verbond over gezinnen gaat.
Vind ik ook. Bij ons mogen de andere kinderen van het gezin er ook bij, vind ik juist mooi.helma schreef:Ik vind het heel erg zegenrijk om als gezin rondom het doopvont te mogen staan. Juist omdat het verbond over gezinnen gaat.
De gezinnen staan daar om de beurt ( als het al meerdere gezinnen zijn) en ik zou niet weten waarom het dan de rust of orde van de dienst zou verstoren.Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor. Ook niet echt argumenten tegen trouwens. Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
Juist in de Bijbel worden gezinnen gezien als een eenheid. Men ging ook als gezin naar de tempel. Helemaal niet de beste argumenten, maar ik denk dat er best wat voor te zeggen is dat de andere kinderen ook rondom het doopvont staan zodat het gezin als eenheid vertegenwoordigd is.Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor.
DDD schreef:Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.
Waar heeft God dan ingezet dat de kinderen niet bij de doopvont mogen staan? Je verwart traditie weer eens met Gods geboden, zoals je dat wel vaker doet. Dat je dat verwart kan niemand je kwalijk nemen, dat je er meteen een oordeel over hebt ("marchanderen en experimenteren") wél.DIA schreef:We moeten, naar mijn overtuiging niet experimenteren of marchanderen met de inzettingen Gods.
Dat zal sowieso uitmaken of er 2 of 8 kinderen gedoopt worden. Mooi als het bij jullie goed verloopt, ik heb het wel eens anders meegemaakt. Met veel kabaal kwam dan de halve oppaszaal de kerk binnen, met nog meer kabaal vertrok men weer... Zodoende heb ik in eerste instantie wat twijfels, maar misschien onterecht.merel schreef:De gezinnen staan daar om de beurt ( als het al meerdere gezinnen zijn) en ik zou niet weten waarom het dan de rust of orde van de dienst zou verstoren.Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor. Ook niet echt argumenten tegen trouwens. Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
Als de gemeente eraan gewend is, valt het gedoe wel mee. Na de doop heb je toch altijd een beetje gedoe: baby's moeten afgevoerd worden, dominee moet de kansel weer op, en op dat moment kunnen de kinderen als dat nodig zou zijn ook weer terug naar waar ze horen. Het zou van mij niet hoeven, maar ik weet nog wel hoe je als kind zat te rekken en te strekken in de bank om de doop te kunnen zien.J.C. Philpot schreef: Alle kinderen van de gemeente naar voren ben ik geen voorstander van. Dat geeft wat mij betreft teveel gedoe en roering, in een dienst waar vooral Gods woord en beloften centraal moeten staan.
Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. Bij ons in de kerk komen vooral de basisschoolleerlingen naar voren en een paar 3 jarigen. Terwijl zij naar voren lopen, lopen de begeleiders van de kindernevendienst naar voren om iedereen een vaste plek op de grond te geven. Alles gaat geordend en stil. Na de doop lopen de kinderen of naar de kindernevendienst of naar hun plek in de kerk en gaat de dopeling ook weet weg.Henk J schreef:Dat zal sowieso uitmaken of er 2 of 8 kinderen gedoopt worden. Mooi als het bij jullie goed verloopt, ik heb het wel eens anders meegemaakt. Met veel kabaal kwam dan de halve oppaszaal de kerk binnen, met nog meer kabaal vertrok men weer... Zodoende heb ik in eerste instantie wat twijfels, maar misschien onterecht.merel schreef:De gezinnen staan daar om de beurt ( als het al meerdere gezinnen zijn) en ik zou niet weten waarom het dan de rust of orde van de dienst zou verstoren.Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor. Ook niet echt argumenten tegen trouwens. Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
Tja... het sacramentele karakter, maar verder kan ik het niets redelijks over zeggen. Het is een teken en zegel ter versterking van het gewerkte geloof, dan moeten wij zo concluderen, ik spreek nu met mijn redelijke gedachten, dat de kinderen de Doop alleen kunnen verstaan als ze wedergeboren zijn. Dat geldt overigens ook voor u en voor mij. Kennen we die betekende zaak niet persoonlijk dan is de Doop niet meer dan een schouwspel waar we het doel niet van verstaan. In elk geval kunnen we wel zeggen dat het door een 'niet gelovige', evenals bij de het Avondmaal niet verstaan, en dat het dan niet meer is dan kijken naar verrichtingen met onze natuurlijke ogen.Hendrikus schreef:DDD schreef:Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.Waar heeft God dan ingezet dat de kinderen niet bij de doopvont mogen staan? Je verwart traditie weer eens met Gods geboden, zoals je dat wel vaker doet. Dat je dat verwart kan niemand je kwalijk nemen, dat je er meteen een oordeel over hebt ("marchanderen en experimenteren") wél.DIA schreef:We moeten, naar mijn overtuiging niet experimenteren of marchanderen met de inzettingen Gods.
Bertiel schreef:ik heb in mijn kinderjaren nooit wat van de doop gezien, omdat het niet te zien was vanaf de plaats waar wij normaliter zaten.
Bij ons in de kerk kunnen alle kinderen het zien, dus loopt niemand naar voren.