Ik snap heel goed dat het vragen oproept als mensen zeggen bekeert te zijn, en als gevolg daarvan alle jukken afwerpen en steeds makkelijker gaan leven. We hoeven niet net te doen alsof dat niet bestaat. Aan de andere kant heeft de Reformatorische stroming ook een bepaalde cultuur met daarbij behorende verwachtingspatronen, die niet in alle details terug te voeren zijn op de bijbel. Als we dat niet onderscheiden krijgen we ook een troebel beeld.GGotK schreef:Dat is hoe ik er over denk, anderen zullen de genoemde zaken niet onder 'de wereld dienen' scharen en bovendien ook niet onder 'God dienen'.J.C. Philpot schreef:Als men "God en de wereld wil dienen", dan is er geen sprake van bekering.GGotK schreef:Daarnaast is er helaas een duidelijke tendens zichtbaar dat jouw wens/verwachting dat mensen die zich druk maken over hun bekering zich (strikter) gaan houden aan bijbelse kledendracht, haardracht etc., helemaal niet uitkomt. Men wil God en de wereld dienen, met alle gevolgen van dien.
Het is in ieder geval niet de bijbelse bekering, en daarmee ook niet de "bekering" die ik bedoel.
Toch blijf ik bij de volgende stellingen:
- Een ware bekering is alleen die bekering, die voortdurende bekering voortbrengt. Zoals de Catechismus verwoord: het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.
- Ik blijf echter tegelijkertijd ook bij mijn stelling dat het opknappen van de buitenkant (en de primaire focus daarom), zonder bekering van de binnenkant, voor God niet kan bestaan en zonder waarde is.
Ook de overtuiging dat het in deze tijd met zijn pandemie van gender-ideologie belangrijk is dat mannen zich duidelijk als man kleden, en vrouwen zich duidelijk als vrouw kleden, en niet genderneutraal, deel ik volkomen.