Bekering, levensstijl en vruchten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:
J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:Daarnaast is er helaas een duidelijke tendens zichtbaar dat jouw wens/verwachting dat mensen die zich druk maken over hun bekering zich (strikter) gaan houden aan bijbelse kledendracht, haardracht etc., helemaal niet uitkomt. Men wil God en de wereld dienen, met alle gevolgen van dien.
Als men "God en de wereld wil dienen", dan is er geen sprake van bekering.

Het is in ieder geval niet de bijbelse bekering, en daarmee ook niet de "bekering" die ik bedoel.
Dat is hoe ik er over denk, anderen zullen de genoemde zaken niet onder 'de wereld dienen' scharen en bovendien ook niet onder 'God dienen'.
Ik snap heel goed dat het vragen oproept als mensen zeggen bekeert te zijn, en als gevolg daarvan alle jukken afwerpen en steeds makkelijker gaan leven. We hoeven niet net te doen alsof dat niet bestaat. Aan de andere kant heeft de Reformatorische stroming ook een bepaalde cultuur met daarbij behorende verwachtingspatronen, die niet in alle details terug te voeren zijn op de bijbel. Als we dat niet onderscheiden krijgen we ook een troebel beeld.

Toch blijf ik bij de volgende stellingen:
  • Een ware bekering is alleen die bekering, die voortdurende bekering voortbrengt. Zoals de Catechismus verwoord: het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.
  • Ik blijf echter tegelijkertijd ook bij mijn stelling dat het opknappen van de buitenkant (en de primaire focus daarom), zonder bekering van de binnenkant, voor God niet kan bestaan en zonder waarde is.
Overigens reageer ik op zaken die in de discussie zijn aangedragen, en niet op het artikel in de Saambinder, aangezien ik de Saambinder niet lees. Omdat ik me niet heb kunnen overtuigen van het tegendeel, ga ik er dus vanuit dat het een prima artikel is van mijn broeders uit de Gereformeerde Gemeenten.

Ook de overtuiging dat het in deze tijd met zijn pandemie van gender-ideologie belangrijk is dat mannen zich duidelijk als man kleden, en vrouwen zich duidelijk als vrouw kleden, en niet genderneutraal, deel ik volkomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2171
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
Overigens reageer ik op zaken die in de discussie zijn aangedragen, en niet op het artikel in de Saambinder, aangezien ik de Saambinder niet lees. Omdat ik me niet heb kunnen overtuigen van het tegendeel, ga ik er dus vanuit dat het een prima artikel is van mijn broeders uit de Gereformeerde Gemeenten.

Ook de overtuiging dat het in deze tijd met zijn pandemie van gender-ideologie belangrijk is dat mannen zich duidelijk als man kleden, en vrouwen zich duidelijk als vrouw kleden, en niet genderneutraal, deel ik volkomen.
Ik ben het wel eens met wat je schrijft hoor. En het laatste is volgens mij nu juist de kern van het hele SB-artikel.

Wat ik in deze discussie echt tekenend vindt is dat er heel zwart-wit over broeken/rokken wordt gesproken, terwijl het SB-artikel feitelijk breder de vinger op "de zere" plek legt. Ik citeer dan vervolgens vrij uitgebreid uit dit artikel (ik denk meer dan de helft inmiddels geciteerd in 2 posts) en er is werkelijk helemaal niemand die hierop reageert of het werkelijk geschrevene in de discussie betrekt.

Deze hele discussie bevestigd wat mij betreft gewoon letterlijk wat in de Saambinder zélf reeds stond:

Saambinder schreef:Een (inmiddels overleden) ouderling schreef enkele jaren geleden het volgende: (...) Ook in kerkgemeenschappen die vanouds een naam als 'zwarte-kousenkerk' dragen, wordt de afwijzing van lange broeken steeds meer meewarig als hopeloos ouderwets aan de kant gezet. "Kom, daar praat je niet eens meer over, dat doe je! 't Zit hem niet in zulke kleinigheden, zo klinkt het dan. Zijner geen belangrijker dingen om over te praten? En - heel rechtzinnig - 't gaat toch maar om dat éne nodige? De zaken van zonde en genade - zo zegt men dan - zijn toch van veel groter gewicht? Deze mensen beseffen niet of te weinig, dat bekering, geloof en wedergeboorte, in elk geval óók alles met onze levensstijl te maken hebben. Wie God lief krijgt, al is dat nog zo gebrekkig, wil in alles, ook in het geringe, het ogenschijnlijk onbetekenende, naar Hem luisteren. (einde citaat).
En @Philpot en @Herman: Ik denk dat je hier toch duidelijk ziet dat ook in het artikel wedergeboorte en geloof voorop wordt gesteld (en de levensstijl volgt).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

TSD schreef:En @Philpot en @Herman: Ik denk dat je hier toch duidelijk ziet dat ook in het artikel wedergeboorte en geloof voorop wordt gesteld (en de levensstijl volgt).
Ik ervaar het als een groot probleem dat bekering uiteindelijk toch een doen vanuit de mens wordt en geen genade meer is.
TSD
Berichten: 2171
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:En @Philpot en @Herman: Ik denk dat je hier toch duidelijk ziet dat ook in het artikel wedergeboorte en geloof voorop wordt gesteld (en de levensstijl volgt).
Ik ervaar het als een groot probleem dat bekering uiteindelijk toch een doen vanuit de mens wordt en geen genade meer is.
Dat kan je toch onmogelijk uit het stukje halen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

TSD schreef:
Herman schreef:
TSD schreef:En @Philpot en @Herman: Ik denk dat je hier toch duidelijk ziet dat ook in het artikel wedergeboorte en geloof voorop wordt gesteld (en de levensstijl volgt).
Ik ervaar het als een groot probleem dat bekering uiteindelijk toch een doen vanuit de mens wordt en geen genade meer is.
Dat kan je toch onmogelijk uit het stukje halen?
Mijn bijdrage in dit debat komt voort uit wat ik laatst las: een prediker die nog nooit van anti-nomianisme is beschuldigd, heeft waarschijnlijk het evangelie nooit met alle kracht die erin is uitgelegd.
Ik vind dat oprecht. In dat stukje wordt ondermeer het primaat van genade onder druk gezet door een tegenargument in te voeren en dat dan vervolgens te bestrijden. Dan haal je de waarheid uit het tegenargument. Het wordt namelijk niet bevestigd, terwijl dat op basis van bijbelse gegevens wel zou moeten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10671
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
TSD schreef:
Herman schreef:
TSD schreef:En @Philpot en @Herman: Ik denk dat je hier toch duidelijk ziet dat ook in het artikel wedergeboorte en geloof voorop wordt gesteld (en de levensstijl volgt).
Ik ervaar het als een groot probleem dat bekering uiteindelijk toch een doen vanuit de mens wordt en geen genade meer is.
Dat kan je toch onmogelijk uit het stukje halen?
Mijn bijdrage in dit debat komt voort uit wat ik laatst las: een prediker die nog nooit van anti-nomianisme is beschuldigd, heeft waarschijnlijk het evangelie nooit met alle kracht die erin is uitgelegd.
Ik vind dat oprecht. In dat stukje wordt ondermeer het primaat van genade onder druk gezet door een tegenargument in te voeren en dat dan vervolgens te bestrijden. Dan haal je de waarheid uit het tegenargument. Het wordt namelijk niet bevestigd, terwijl dat op basis van bijbelse gegevens wel zou moeten.
Interessant. Dank. Wil je wel even toelichten, ik vind het wat moeilijk lezen. Misschien heb ik niet goed meegelezen? 'Dat stukje' is het stuk in de SB? Hoe bedoel je het precies?

Wat ik me wel bedenk is dat oprechte bekering in onze gezindte (vooral in de rechterflank) heel erg veruiterlijkt is. Je ziet het hier ook terug. Als God genadig werkt, gebeurt er wel dit of dat (uiterlijke kenmerken). En dat is Bijbels. Aan de vrucht kent men de boom. Maar wij hangen tegenwoordig eerst zelf onze reformatorische vruchten in de boom.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6811
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Aan de vrucht kent men de boom. Maar wij hangen tegenwoordig eerst zelf onze reformatorische vruchten in de boom.
Wat bedoel je precies concreet met die laatste zin? Kun je dat nader uitleggen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Als God genadig werkt, gebeurt er wel dit of dat (uiterlijke kenmerken). En dat is Bijbels. Aan de vrucht kent men de boom.
Waar lees je dat precies? Dat uiterlijke kenmerken Bijbelse vruchten zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Interessant. Dank. Wil je wel even toelichten, ik vind het wat moeilijk lezen. Misschien heb ik niet goed meegelezen? 'Dat stukje' is het stuk in de SB? Hoe bedoel je het precies?

Wat ik me wel bedenk is dat oprechte bekering in onze gezindte (vooral in de rechterflank) heel erg veruiterlijkt is. Je ziet het hier ook terug. Als God genadig werkt, gebeurt er wel dit of dat (uiterlijke kenmerken). En dat is Bijbels. Aan de vrucht kent men de boom. Maar wij hangen tegenwoordig eerst zelf onze reformatorische vruchten in de boom.
Dat stukje gaat over wat TSD hierboven heeft geciteerd. Volgens mij is dat slechts een klein gedeelte van het geheel.

De vruchten van de Geest overeenkomstig Galaten 5 zijn in de discussies ver te zoeken. Want hoe concretiseren we de vrucht lankmoedigheid of zachtmoedigheid als het gaat om andermans of andervrouws kledingkeuze? Wat dat betreft is de bijdrage van KB_ interessant, die vanuit het overzeese de bijbelse richtlijnen aandraagt en niet een reformatorische norm.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10671
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Aan de vrucht kent men de boom. Maar wij hangen tegenwoordig eerst zelf onze reformatorische vruchten in de boom.
Wat bedoel je precies concreet met die laatste zin? Kun je dat nader uitleggen?
Als de Heere gaat werken:

vrucht 1: je zoekt naar alle mogelijkheden om naar de kerk te gaan, ook door de weeks
vrucht 2: je kunt over geen strootje heenstappen zonder de Heere te vragen
vrucht 3: etc.
vrucht 4: etc.

Je kunt ze wel verzinnen. Wellicht allemaal waarheden, maar over vrucht 1 heb ik me wel eens bezwaard gevoeld. Ik heb gewoon een gezin, werk en wel eens geen zin 's avonds. Dus het is ook een soort wetticisme waar we ons aan gaan spiegelen.

De Bijbel heeft het over andere vruchten. Herman haalt dat aan. En soms liggen de uiterlijke kenmerken in het verlengde van die vruchten, als antwoord op @Tiberius.
Online
Wim Anker
Berichten: 3975
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Aan de vrucht kent men de boom. Maar wij hangen tegenwoordig eerst zelf onze reformatorische vruchten in de boom.
Wat bedoel je precies concreet met die laatste zin? Kun je dat nader uitleggen?
Als de Heere gaat werken:

vrucht 1: je zoekt naar alle mogelijkheden om naar de kerk te gaan, ook door de weeks
vrucht 2: je kunt over geen strootje heenstappen zonder de Heere te vragen
vrucht 3: etc.
vrucht 4: etc.

Je kunt ze wel verzinnen. Wellicht allemaal waarheden, maar over vrucht 1 heb ik me wel eens bezwaard gevoeld. Ik heb gewoon een gezin, werk en wel eens geen zin 's avonds. Dus het is ook een soort wetticisme waar we ons aan gaan spiegelen.
De redenering is toch wel heel tricky!
De Bijbel heeft het over andere vruchten. Herman haalt dat aan. En soms liggen de uiterlijke kenmerken in het verlengde van die vruchten, als antwoord op @Tiberius.
Toets idd alles aan de Schrift. Dus toon aan, uit de Schrift, dat 1 onzin is.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Als de Heere gaat werken:

vrucht 1: je zoekt naar alle mogelijkheden om naar de kerk te gaan, ook door de weeks
vrucht 2: je kunt over geen strootje heenstappen zonder de Heere te vragen
vrucht 3: etc.
vrucht 4: etc.

Je kunt ze wel verzinnen. Wellicht allemaal waarheden, maar over vrucht 1 heb ik me wel eens bezwaard gevoeld. Ik heb gewoon een gezin, werk en wel eens geen zin 's avonds. Dus het is ook een soort wetticisme waar we ons aan gaan spiegelen.

De Bijbel heeft het over andere vruchten. Herman haalt dat aan. En soms liggen de uiterlijke kenmerken in het verlengde van die vruchten, als antwoord op @Tiberius.
Dan zie je maar weer hoe slecht reformatorisch Nederland de Bijbel leest. De vrucht van de Geest staat helder beschreven in Galaten 5:22. In kanttekening 79 staat dit verder toegelicht: Dat is, de werken die de Geest Gods in de wedergeborenen werkt; en uit welke de wedergeboorte bekend wordt.

En dan gaat het niet over een zwart pak dragen, etc.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Aan de vrucht kent men de boom. Maar wij hangen tegenwoordig eerst zelf onze reformatorische vruchten in de boom.
Wat bedoel je precies concreet met die laatste zin? Kun je dat nader uitleggen?
Als de Heere gaat werken:

vrucht 1: je zoekt naar alle mogelijkheden om naar de kerk te gaan, ook door de weeks
vrucht 2: je kunt over geen strootje heenstappen zonder de Heere te vragen
vrucht 3: etc.
vrucht 4: etc.

Je kunt ze wel verzinnen. Wellicht allemaal waarheden, maar over vrucht 1 heb ik me wel eens bezwaard gevoeld. Ik heb gewoon een gezin, werk en wel eens geen zin 's avonds. Dus het is ook een soort wetticisme waar we ons aan gaan spiegelen.
De redenering is toch wel heel tricky!
De Bijbel heeft het over andere vruchten. Herman haalt dat aan. En soms liggen de uiterlijke kenmerken in het verlengde van die vruchten, als antwoord op @Tiberius.
Toets idd alles aan de Schrift. Dus toon aan, uit de Schrift, dat 1 onzin is.
Nee natuurlijk niet. Toon aan, dat 1 schriftuurlijk is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10671
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: Toets idd alles aan de Schrift. Dus toon aan, uit de Schrift, dat 1 onzin is.
Wim mag gerust een vraag stellen, wat DDD er ook van vindt...

1 is geen onzin, geenszins. Ik gebruik ook heel bewust dit voorbeeld. Zalig zijn die hongeren, en in Gods huis worden dikwijls hongerigen gevoed. Maar om dit op te voeren als vrucht vind ik vergaand.

Het telkens specificeren van refo-vruchten (de zwart-pak-opmerking) van Ambtenaar vind ik derhalve wat irritant. Ik wil daar liefst wat van wegblijven.
Online
Wim Anker
Berichten: 3975
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim schreef: Toets idd alles aan de Schrift. Dus toon aan, uit de Schrift, dat 1 onzin is.
Nee natuurlijk niet. Toon aan, dat 1 schriftuurlijk is.
Prima hoor.
Plaats reactie