Preken, meer neutrale toonzetting

CvdW

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door CvdW »

eilander schreef:- Dan volgt nu, na dit langdurige proces, het oordeel van de rechtbank: de rechtbank... o, ik zie dat de verdachte nog iets wil zeggen. Nu, dat wordt u toegestaan.
- Edelachtbare, ik kan u niet aanhoren vanwege uw de toon waarop u spreekt. Ik verzoek u om deze rechtszaal te mogen verlaten.
- Uw verzoek wordt toegestaan. De uitspraak zal zo dadelijk in het openbaar worden uitgesproken, u ontvangt een afschrift.
Mij komt dit een beetje kinderachtig over. Degene die topic opende geeft duidelijk aan wat zijn intentie is. Van een moderator verwacht ik terughoudendheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

U had ook bijvoorbeeld ds. Lohuis kunnen noemen als iemand waar goed naar te luisteren is.
Ik herinner mij een preek waarbij de voorlezer niet in de gaten had dat aan het einde van de bladzijde uit de Bijbel tevens het einde was van het Schriftgedeelte. Ds. Lohuis haalde dit even later in de preek aan. Organist speelde goed. Was u dat @eilander?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
eilander schreef:- Dan volgt nu, na dit langdurige proces, het oordeel van de rechtbank: de rechtbank... o, ik zie dat de verdachte nog iets wil zeggen. Nu, dat wordt u toegestaan.
- Edelachtbare, ik kan u niet aanhoren vanwege uw de toon waarop u spreekt. Ik verzoek u om deze rechtszaal te mogen verlaten.
- Uw verzoek wordt toegestaan. De uitspraak zal zo dadelijk in het openbaar worden uitgesproken, u ontvangt een afschrift.
Mij komt dit een beetje kinderachtig over. Degene die topic opende geeft duidelijk aan wat zijn intentie is. Van een moderator verwacht ik terughoudendheid.
Ik geef gewoon mijn mening. Flauw om daar mijn moderatorschap bij te halen, mag die geen eigen mening hebben?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

CvdW schreef:U had ook bijvoorbeeld ds. Lohuis kunnen noemen als iemand waar goed naar te luisteren is.
Ik herinner mij een preek waarbij de voorlezer niet in de gaten had dat aan het einde van de bladzijde uit de Bijbel tevens het einde was van het Schriftgedeelte. Ds. Lohuis haalde dit even later in de preek aan. Organist speelde goed. Was u dat @eilander?
Vast niet, want wij hebben geen voorlezer.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

?

Wat wil je hier nu precies zeggen?
Dat mensen die "moeite" hebben met een bepaalde preektoon Gods Woorden niet willen horen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
?

Wat wil je hier nu precies zeggen?
Dat mensen die "moeite" hebben met een bepaalde preektoon Gods Woorden niet willen horen?
Nee. Ik wil ermee zeggen dat het een luxeprobleem is. Als het om je vrijspraak gaat, ga je ook niet zitten zeuren over de toon waarop de voorzitter van de rechtbank spreekt.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik weet niet of het een luxeprobleem is.
Hoe heeft Johannes de Doper gesproken of de Heere Jezus zelf?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het is natuurlijk wat persoonlijk. DDD ziet gelijk een kwalitatief onderscheid tussen normaalsprekende en preektoonminnende dienaren. Als of preektoonminnende dienaren minder werk maken van de inhoud. Dat is pertinent onjuist.

Ik denk dan aan ds. Van Voorden. Zijn toon kan wat moeilijk zijn maar de inhoud vergoedt alles. Daarin vind ik het voorbeeld van eilander bijzonder treffend.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Ik weet niet of het een luxeprobleem is.
Hoe is niet belangrijk. Ze spraken over het Koninkrijk van God. En dat doen predikanten nu ook. Met of zonder toon. Het over de toon hebben is een list van de duivel.

Ik adviseer dan altijd maar om zelf preken hardop te lezen. Er is een schat aan boeken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mijn ervaring is dat je vrij snel aan iemands spreektoon went. Dus mijn advies is: luister wat meer preken van zo iemand, dan ben je er sneller aan gewend.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Ik weet niet of het een luxeprobleem is.
Hoe is niet belangrijk. Ze spraken over het Koninkrijk van God. En dat doen predikanten nu ook. Met of zonder toon. Het over de toon hebben is een list van de duivel.

Ik adviseer dan altijd maar om zelf preken hardop te lezen. Er is een schat aan boeken.
Dat is nogal kort door de bocht. Als dominees een specifieke toon gebruiken in het preken die ze in het dagelijkse leven niet gebruiken, mag je het daar gerust over hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Mijn ervaring is dat je vrij snel aan iemands spreektoon went. Dus mijn advies is: luister wat meer preken van zo iemand, dan ben je er sneller aan gewend.
Dat merk ik ook wel moet ik zeggen. Het gaat veel meer over de inhoud dan de manier waarop. Maar toch vind ik dat laatste absoluut belangrijk en er mag vanuit opleiding/feedback zeker aandacht voor zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeker, je mag zo iemand vanzelf logopedie aanbevelen. Het is de plicht van elke prediker om zo duidelijk mogelijk te spreken.
Maar ik bedoelde het meer vanuit het perspectief van de luisteraar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En nog iets, als iemand het huis aan het eind van de straat ziet branden, dan klinkt zijn stem anders dan wanneer hij zijn eigen huis ziet branden, waarin zijn dierbaren nog vertoeven.... Wie het vat vatte het. Ik bedoel als een prediker die de ernst opgebonden krijgt, dan is dat te horen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Zeker, je mag zo iemand vanzelf logopedie aanbevelen. Het is de plicht van elke prediker om zo duidelijk mogelijk te spreken.
Maar ik bedoelde het meer vanuit het perspectief van de luisteraar.
Helemaal eens.
Plaats reactie