Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door -DIA- »

Ik ben opgegroeid in een refo-vijandige omgeving. Ik denk dat ik op dit forum dit al meer heb opgemerkt. Enerzijds is het soms goed om je standpunten steeds te moeten verdedigen tegenover anderen. Ik weet ook dat dat als kind wel eens heel moeilijk kan zijn. Dan zou je het bijvoorbeeld in de klas willen uitroepen: Meester, wat u daar zegt is echt niet waar! Dat is een cliché, of een verwrongen beeld! Maar heb ook ervaren dat je dan (door de onderwerping aan degenen die over je gesteld zijn) en ook het ontzag voor het gezag, dat echt niet altijd durfde. Ik wil daar nu niet zoveel meer over zeggen. Je lijdt als kind wel onder de verachting die je voelt, je voelt goed dat je tot een minderheid behoord. En spreken we over de jaren 60 van de vorige eeuw. Ik geloof dat er sindsdien veel is veranderd ook in verdraagzaamheid en begrip naar een minderheid.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Henk J »

Ik woon in de omgeving van Harskamp, behoorlijk reformatorisch dus. Dat geeft een bepaalde luwte ja, mensen begrijpen je sneller en er is gewoon een grote meerderheid die christelijke waarden respecteert. Alhoewel hier natuurlijk ook de terrassen vol zitten met toeristen in de zomer op zondag. Maar tegenover die voordelen staan ook nadelen hoor. Er is veel vorm, weinig inhoud. Veel letten op de buitenkant etc. Dus die luwte is lang niet altijd een goede luwte.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9307
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door parsifal »

Ik zie de grote voordelen van wonen in een refodorp ook. Als kerk moet je dan wel erg opletten dat je niet te naar binnen gekeerd raakt. Wat me opviel vooral bezoek aan kerken in Engeland (wel voornamelijk in steden getekend door een universiteit en in Londen) is dat orthodoxe prediking kan aansluiten op vragen die leven in de maatschappij als geheel en dat er mensen van buiten de kerk ook tot geloof komen.

Er is een gevaar dat de niet-Christen in een refodorp meer als een bedreiging wordt gezien dan als zendingsveld, zelfs als de persoon niet perse vijandig (in de meest gebruikte zin van het woord) is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mara »

Mijn zusje en zwager kochten in een lieflijk refodorpje een prachtig huis, twee-onder-1-kap.
En alhoewel ze als inside GGers prima de regels kennen, misten ze kennelijk af en toe een lokale regel.
En dan werd het echt op zeer onvriendelijke wijze duidelijk gemaakt.
Ik noem zo maar 2 voorbeelden, stofzuigen op zaterdagavond, en een kinderzwembadje in de tuin, waar de kindjes op zondagmiddag
in speelden.
De sfeer werd uiteindelijk zo onprettig dat ze hun huis verkochten en nu weer in een ander dorp wonen, half christelijk, half onkerkelijk.
Henk J schreef:Veel letten op de buitenkant etc
Ja precies!
Dat had ik in de vakantieparken ook. Als iets afwijkt, wordt het met argwaan bekeken of zelfs openlijk bekritiseerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Helaas moet ik dit keer @Hendrikus helemaal gelijk geven.
Ja, vervelend is dat hè ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door DDD »

Maar in welke zin werd de sfeer dan onprettig? Ik bof denk ik met mijn OGGiN-omgeving. Als ik op zondag stofzuig, zou ik daar niets over te horen krijgen. Niet dat ik dat ooit doe, maar dat is omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Maar ik draai wel eens een was, bijvoorbeeld.

Laat staan dat kinderen niet op zondag in een kinderbadje zouden mogen zitten, al geef ik toe dat de buurkinderen niet buitenspelen op zondag. Ze vliegen wel het hele huis door, maar dat terzijde.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Mara »

DDD schreef:Maar in welke zin werd de sfeer dan onprettig?
Mijn zusje werd vriendelijk verzocht om zo laat niet meer te stofzuigen. Het was de voorbereiding op de zondag, dus.
Maar ik stofzuig nadat de kinderen op bed leggen, was haar verweer.
Dat was geen argument.
Ook het gespetter van de kindjes op zondagmiddag, was ontering van de zondag.
Ik heb die mensen ook weleens gesproken, maar ik had het idee dat ze in een bubbel leefden.
En weet je wat het is met die refodorpen, ze dijen uit, met nieuwe woonwijken, en daar komt van alles wonen.
Mijn zus en zwager hebben het huis verkocht aan Brabanders. Nou volgens mij weten die wel wat feesten is. :sweat
Je kunt beter bepaalde dingen accepteren, want het kan veel erger.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Helaas moet ik dit keer @Hendrikus helemaal gelijk geven.
Ja, vervelend is dat hè ;)
Dat 'helaas' sloeg meer op wat je schreef dan op jou als persoon hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Maar in welke zin werd de sfeer dan onprettig? Ik bof denk ik met mijn OGGiN-omgeving. Als ik op zondag stofzuig, zou ik daar niets over te horen krijgen. Niet dat ik dat ooit doe, maar dat is omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Maar ik draai wel eens een was, bijvoorbeeld.

Laat staan dat kinderen niet op zondag in een kinderbadje zouden mogen zitten, al geef ik toe dat de buurkinderen niet buitenspelen op zondag. Ze vliegen wel het hele huis door, maar dat terzijde.
Heeft OGGiN Benthuizen veel kerkgangers ?
Want jij woonde dacht ik dicht in de buurt van dhr van der Staaij
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Jantje »

70 gemeenteleden in totaal, las ik in een interview met Van der Staaij in Trouw.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:70 gemeenteleden in totaal, las ik in een interview met Van der Staaij in Trouw.
Op wikipedia staat 350, wel erg verschillend. Maar dat is wel heel weinig want Zoetermeer heeft er dacht ik iets van 30
Kunnen zo samen gaan.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 13 mar 2021, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Maar in welke zin werd de sfeer dan onprettig?
Mijn zusje werd vriendelijk verzocht om zo laat niet meer te stofzuigen. Het was de voorbereiding op de zondag, dus.
Maar ik stofzuig nadat de kinderen op bed leggen, was haar verweer.
Dat was geen argument.
Ook het gespetter van de kindjes op zondagmiddag, was ontering van de zondag.
Ik heb die mensen ook weleens gesproken, maar ik had het idee dat ze in een bubbel leefden.
En weet je wat het is met die refodorpen, ze dijen uit, met nieuwe woonwijken, en daar komt van alles wonen.
Mijn zus en zwager hebben het huis verkocht aan Brabanders. Nou volgens mij weten die wel wat feesten is. :sweat
Je kunt beter bepaalde dingen accepteren, want het kan veel erger.
Maar is dat niet een incident? Ik vraag me af of die mensen wel helemaal goed snik waren. Ze zullen wel boos zijn over de opvolgende buren;-)
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Maar in welke zin werd de sfeer dan onprettig? Ik bof denk ik met mijn OGGiN-omgeving. Als ik op zondag stofzuig, zou ik daar niets over te horen krijgen. Niet dat ik dat ooit doe, maar dat is omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Maar ik draai wel eens een was, bijvoorbeeld.

Laat staan dat kinderen niet op zondag in een kinderbadje zouden mogen zitten, al geef ik toe dat de buurkinderen niet buitenspelen op zondag. Ze vliegen wel het hele huis door, maar dat terzijde.
Heeft OGGiN Benthuizen veel kerkgangers ?
Want jij woonde dacht ik dicht in de buurt van dhr van der Staaij
Ik heb het over ergens anders.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Als ik in Garderen of Elspeet komt spreekt het christelijke gehalte me ook aan. Aan de andere kant is het in een plek waar een christelijke cultuur heerst in verhouding misschien wat vaker buitenkant, en zijn de christenen die in een stad leven dat mogelijk in verhouding vaker bewuster.
Ik heb er gewoond, familie woont er nog steeds. Het is veel schone schijn en heel erg op elkaar letten en in zichzelf gekeerd. Een heel nare cultuur.
Klopt, ik heb tijdens mijn studie in de thuiszorg gewerkt en kwam ook in Elspeet. Bij sommige mensen mocht ik op zondag niet komen, omdat ik een broek ( wit uniform) aanhad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9017
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik zou graag in een afgelegen refo-dorp willen wonen.

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Klopt, ik heb tijdens mijn studie in de thuiszorg gewerkt en kwam ook in Elspeet. Bij sommige mensen mocht ik op zondag niet komen, omdat ik een broek ( wit uniform) aanhad.
Ik vind mezelf redelijk behoudend, maar dat soort dingen tovert wel een (respectvolle) glimlach op mijn gezicht :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie