ik heb weinig zin om mijn persoonlijk leven hier voor jou uit te leggen. Maar er zijn situaties en omstandigheden soms in het leven waardoor de draagkracht niet de tijd krijgt voldoende te herstellen. Waar jarenlang het ene op het andere volgt.huisman schreef:Ik denk bij grote drukte en extreme stress aan Elie Wiesel en Anne Frank en aan de vluchtelingen. Dan heb ik vergeleken bij deze mensen en vele anderen een rustig leven. Maar de meeste en blijvende rust komt toch echt van Boven.Ukkie schreef:Herkenbare reactie ja. De rek is er inderdaad veel eerder uit. Dat herkennen van de signalen gaat mij niet zo goed af helaas. Ik kom er vaak pas achter als ik weer te veel heb gedaan. Vaak merk ik dat inderdaad ook op emotionele vlak.Lilian1975 schreef:Hier merk ik dat ik na de burn out eerder merk dat de rek eruit is, het emmertje vol. Het is net als met een elastiek dat te lang onder spanning heeft gestaan. Dan is de rek er gewoon uit. Bij mij vooral op emotioneel vlak. En geleerd daarnaar te handelen. Dus ja ik loop er regelmatig wel tegenaan. Zeker na intensieve periodes. Maar het is ook zo dat je signalen eerder herkent. Waar je juist in het verleden aan voorbij ging waardoor je in die burn out kwam. Het heeft bij mij zeker twee jaar of langer geduurt dat ik me meer top voelde.
Die combinatie met inderdaad ook met hoe je in elkaar zit te maken. Soms.
Maar ook dus met de draaglast die soms echt zwaar was. En daar is geen Huisman voor nodig om te oordelen of het in zijn ogen wel zwaar genoeg is. Sterker nog. Het herstellen begon met het erkennen dat het zwaar was. En Bij mij was het meer emotioneel vlak. ( Emotionele verwaarlozing, faalangst hieruit ontstond aan de vruchten van pestgedrag / uitgesloten worden. Geen veilige stabiele thuissituatie. Direct rouw en zorg om zieken (kinderen zwager), met grote onzekerheid. Verlies van beide vaders, en zwager. Kind en pleegkind in kortere tijd. Waardoor ik uitgeput raakte. In combinatie met werkomstandigheden die voor mij niet werkte. En als reactie daarop teveel hooi op de vork nemen. (Nare sfeer typisch refogekonkel en groepsvorming op basis van ongeschreven wetten en regels en elkaar de maat nemen op geestelijk gebied. En daarom de ander weer links laten liggen. Etc.
En juist die houding. Van niet zeuren. Doorgaan. En kijk eens. Die en die kan het ook allemaal, maakte dat ik er ook verkeerd mee omging. En dan ben ik blij dat ik geen Huisman ben maar ben zoals God mij geschapen heeft. Met ook weer mijn eigen kwaliteiten. En dan die kwaliteiten zo te gebruiken dat ze niet weer mijn valkuil worden. En nee. Het is niet zo dat als je bekeerd bent nooit uitgeput raakt. (Elia) . Wel is het zo dat je mag weten het niet in eigen kracht te hoeven oplossen. ( dat leer je gaandeweg ook steeds meer)
Burnout is of was niet iets om trots op te zijn. Maar was nodig om mij te doen inzien dat ik mens ben . En ook weet ik dat ik die tijd ook nooit meer mee wil maken.