Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:EN dan denk ik aan de vele vromen tot wie God juist in de nacht sprak. Denk ook aan Bijbelse nachtgezichten. Of Samuël, die in de nacht werd geroepen, en vele voorbeelden meer. Zo is ook in later eeuwen dit veel het geval geweest. We hoeven slechts de naam van de hier door sommigen verguisde(!) Mientje Vrijdag te noemen. Hoe werd ze niet in de nachten wakker gemaakt en door God onderwezen. Het is slechts maar één voorbeeld.
Dat is geen slapeloosheid, en zeker niet verkeerd, vroeger haalde een oude man in zijn gebed deze zin welweens aan: mocht de slaap van ons wijken, dat we dan een goede gedachten van U mogen krijgen.
Dat ook, maar een nachtgezicht of een openbaring is iets anders, dan wordt een mens wakker gemaakt... lees maar wat B. Roest ook schrijft over het leven van Mientje Vrijdag. Maar dit off topic, want die zijn vanzelf niet de gewone zaken.
Er zijn inderdaad meerdere voorbeelden hiervan. Naast de voorbeelden die al genoemd zijn:
* Salomo (Te Gibeon verscheen de HEERE aan Salomo in een droom des nachts en God zeide: Begeer wat Ik u geven zal)
* Paulus (En van Paulus werd in den nacht een gezicht gezien: er was een Macedonisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedonië, en help ons).

Dit kan ook overdag gebeuren:
* Petrus kreeg echter een gezicht op de dag (En des anderen daags, terwijl deze reisden, en nabij de stad kwamen, klom Petrus op het dak, om te bidden, omtrent de zesde ure)
* Johannes waarschijnlijk ook (En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin).

Zoals je terecht aangeeft, is de Heere hier vrij in, en laten we Hem en elkaar daar ook vrij in.
Maar dat is geen slapeloosheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32908
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Maar dat is geen slapeloosheid.
Zeker niet. Dat hebt u hiervoor ook al terecht opgemerkt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9077
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Maar dat is geen slapeloosheid.
Zeker. Dat is ook niet wat ik betoog.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Isala »

Ik denk dat het juist een kernmerk van Gods volk is dat als zij wakker liggen, God mogen loven en prijzen om Wie Hij voor hen is.
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Van Ewijk »

Forummer schreef:Zeer regelmatig hoor ik in de prediking " ligt u er wel eens wakker van?"

Dit heeft dan betrekking op zondekennis, maar ook talloze andere onderwerpen.

Het lijkt soms wel of het een kenmerk van Gods volk is, die slapeloosheid.

Regelmatig wordt er ook nog bijgevoegd: leg uw hart er maar eens naast.

Als je eigenlijk altijd goed slaapt, kan dit voor veel verwarring zorgen. Dan voldoe je niet aan deze kenmerken/voorwaarden en lijkt het net of je dan geen kind van God bent.

Hoe moeten we dit zien?
Zoals eerder gezegd, niet letterlijk opvatten.
Of probeer je soms ook kamelen door naalden te duwen?
Vrij vertaald betekent het gewoon:
" Als je christen bent kan je niet zeggen dit interesseert mij niet".
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Forummer »

De kameel en de naald is een vergelijking uit de Bijbel. De vraag of je er wel eens wakker van ligt komt van de preekstoel en niet uit de Bijbel. Het wordt een beetje een kenmerk, een voorwaarde, een meetlat waarlangs je gelegd wordt. Hoe goedbedoeld waarschijnlijk, voor degenen die niet langs deze meetlat passen, kan het veel twijfel geven. En het lijkt me niet het werk van een predikant om twijfel te zaaien. Niet alles wat goedbedoeld is, is ook echt goed.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 923
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Adagio »

Forummer schreef:De vraag of je er wel eens wakker van ligt komt van de preekstoel
Juist, waarschijnlijk bevroeg de predikant zijn hoorders of er herkenning was met Hooglied 3: 1 "Ik zocht des nachts op mijn leger Hem Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet." Of met Klaagl. 2: 19 "Maak u op, maak geschrei des nachts in het begin der nachtwaken, stort uw hart uit voor het aangezicht des Heeren als water".
Of nog eenvoudiger, wellicht had de preek te maken de inhoud van Ps. 22:3, Ps. 119:62, Ps. 119:55, Ps. 88:2, Ps. 77:7, Ps. 42:9, Ps. 77:3, Ps. 63:7, Ps. 1:2, Ps. 16:7 of Ps. 17:3.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Forummer »

Het heeft meestal niets met de preek tekst te maken. En het gebeurt echt heel vaak. Bij verschillende predikanten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:Het heeft meestal niets met de preek tekst te maken. En het gebeurt echt heel vaak. Bij verschillende predikanten.
Ja en God overdenken in de nacht is niet de slapeloosheid die hier bedoeld wordt n
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11877
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:Het heeft meestal niets met de preek tekst te maken. En het gebeurt echt heel vaak. Bij verschillende predikanten.
Dat klopt. Toch denk ik dat er bij veel van Gods volk echt wel herkenning bij bij zowel 'tranen tot spijze dag en nacht', als 'Uw lof zingen zelfs in de nacht'.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Thea »

Ik denk wel dat je in de eerste tijd soms wakker ligt, omdat je je ongelukkig voelt, omdat je zonder God bent. Geen verzoening over je zonden etc. (zeg maar, als je in 'je ongeluk' loopt). Maar misschien kan deze uitdrukking hier niet op zoveel instemming rekenen.......
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4819
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thea schreef:Ik denk wel dat je in de eerste tijd soms wakker ligt, omdat je je ongelukkig voelt, omdat je zonder God bent. Geen verzoening over je zonden etc. (zeg maar, als je in 'je ongeluk' loopt). Maar misschien kan deze uitdrukking hier niet op zoveel instemming rekenen.......
Noem 1 bijbels voorbeeld van iemand die zogezegd in zijn ongeluk liep?
En niet Ps 88 gaan noemen...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Forummer »

Dat valt wel mee hoor, ik begrijp dat wel. Als dat de weg is die je van God krijgt, dan kan dat heel goed zo werken.

Wat dat betreft bedoel ik ook niet dat het nooit zo is of kan zijn, het punt is meer dat het voor iedereen gelijk getrokken wordt alsof iedereen hetzelfde op dezelfde manier moet beleven. En dan krijg je het meetlat gevoel. Wat weer twijfel oproept. Wat denk ik niet gezond is.

Enig zelfonderzoek kan nooit kwaad. En waarschijnlijk zijn de opmerkingen bij de predikanten vandaan ook niet altijd als meetlat bedoeld. Maar praktisch gezien heeft het wel die uitwerking. Ik vermoed dat door vele van dit soort dingen de prediking als 'voorwaardelijk' kan worden ervaren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Thea »

@JGW, ik heb er nu even geen tijd voor, maar ik ga het onderzoeken. Wel geloof ik zeker dat dat iets is wat iedereen in zekere mate zal ondervinden, waar God in werkt. We hebben het niet voor niets over de drieslag ellende, verlossing en dankbaarheid.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1223
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door John Galt »

Wij lezen thuis een dagboek van en over de woestijnvaders. Zij bleven soms hele nachten wakker in het gebed, of stonden op bij het opgaan van de zon om God te zoeken. Ook de monniken staan om 4 uur op voor het eerste gebed.
Dat is natuurlijk Rooms, dus doen wij dat niet meer.

Maar... ik lag toch nog behoorlijk lekker warm en comfy vanmorgen om half 7. Ben ik bereid mijn warme bed een kwartiertje eerder te verlaten om in de ochtendstilte op te merken "wat antwoord God mij geeft"?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie