Pagina 2 van 15
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:37
door samanthi
Valcke schreef:Een van de kenmerkende overeenkomsten in hoe men getuigen zal, is (naar ik meen) de verwondering over de onverdiende genade van God jegens een ellendig zondaar. De weg daartoe kan verschillend zijn, maar in de uitkomst is het een en hetzelfde.
Ja dat is helemaal waar, er zijn altijd aspecten die ee moeten zijn, de rechtvaardiging van een goddeloze.
Maar de manier waarop is bij iedereen anders.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:47
door Jantje
samanthi schreef:Valcke schreef:Een van de kenmerkende overeenkomsten in hoe men getuigen zal, is (naar ik meen) de verwondering over de onverdiende genade van God jegens een ellendig zondaar. De weg daartoe kan verschillend zijn, maar in de uitkomst is het een en hetzelfde.
Ja dat is helemaal waar, er zijn altijd aspecten die ee moeten zijn, de rechtvaardiging van een goddeloze.
Maar de manier waarop is bij iedereen anders.
Nee hoor. De Heere werkt hetzelfde als 2000 jaar geleden. Ook nu worden alleen goddelozen gerechtvaardigd, langs een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid en door afbraak van alles wat geen God is, zodat alleen de Heere overblijft.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:48
door samanthi
Jantje schreef:samanthi schreef:Valcke schreef:Een van de kenmerkende overeenkomsten in hoe men getuigen zal, is (naar ik meen) de verwondering over de onverdiende genade van God jegens een ellendig zondaar. De weg daartoe kan verschillend zijn, maar in de uitkomst is het een en hetzelfde.
Ja dat is helemaal waar, er zijn altijd aspecten die ee moeten zijn, de rechtvaardiging van een goddeloze.
Maar de manier waarop is bij iedereen anders.
Nee hoor. De Heere werkt hetzelfde als 2000 jaar geleden. Ook nu worden alleen goddelozen gerechtvaardigd, langs een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid en door afbraak van alles wat geen God is, zodat alleen de Heere overblijft.
Geef maar wat voorbeelden uit de Bijbel...
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:52
door Johann Gottfried Walther
Jantje schreef:samanthi schreef:Valcke schreef:Een van de kenmerkende overeenkomsten in hoe men getuigen zal, is (naar ik meen) de verwondering over de onverdiende genade van God jegens een ellendig zondaar. De weg daartoe kan verschillend zijn, maar in de uitkomst is het een en hetzelfde.
Ja dat is helemaal waar, er zijn altijd aspecten die ee moeten zijn, de rechtvaardiging van een goddeloze.
Maar de manier waarop is bij iedereen anders.
Nee hoor. De Heere werkt hetzelfde als 2000 jaar geleden. Ook nu worden alleen goddelozen gerechtvaardigd, langs een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid en door afbraak van alles wat geen God is, zodat alleen de Heere overblijft.
Er zijn juist mensen die leren dat je niet als dode goddeloze wordt gerechtvaardigd, maar als levende zondaar, of als zondaar die zijn zonde heeft ingeleefd of als zondaar die al een beetje op weg is....
Er is gewoon een duidelijk tegenstrijdigheid, de Bijbel en bijv. a Brakel en Guthrie geven duidelijk aan dat er verscheidenheid is en in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men dat alles altijd hetzelfde gaat: O God bekeer ons zoals u al uw volk bekeert.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:52
door Mara
Ik ben opgegroeid in de sfeer van: dat gaat zomaar niet.
De prediking was separerend en ernstig.
Er was ook veel meer sociale controle, het was heel gewoon dat je op maandag bezoek kreeg van de dominee als je (voor het eerst) aan het H.A. had deelgenomen. Of opeens niet aanging.
We werden erop gewezen dat we aan grondig zelfonderzoek moesten doen, maar nu is het: in jezelf graven heeft geen nut, want dan vind je niks. En dus het gevaar van jezelf bedriegen.
Ik schud dat niet zomaar van me af. Mijn geloofswortels zitten verankerd in die grond.
Ik kan weleens jaloers worden op de zekerweters. Die nooit lijken te twijfelen.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:58
door J.C. Philpot
Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn juist mensen die leren dat je niet als dode goddeloze wordt gerechtvaardigd, maar als levende zondaar, of als zondaar die zijn zonde heeft ingeleefd of als zondaar die al een beetje op weg is....
Er is gewoon een duidelijk tegenstrijdigheid, de Bijbel en bijv. a Brakel en Guthrie geven duidelijk aan dat er verscheidenheid is en in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men dat alles altijd hetzelfde gaat: O God bekeer ons zoals u al uw volk bekeert.
Volgens mij gaat het hier niet over of er een bepaalde verscheidenheid is in bekeringen. Want die verscheidenheid is er
wel.
De vraag waar het in dit topic om gaat: ging een bekering anders als nu? Worden jongeren anders bekeerd als ouderen?
En dan meen ik te moeten zeggen: nee. Alle kernpunten die elke bekering heeft, kom je ook bij een bekering van een jongere tegen.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 13:59
door Johann Gottfried Walther
J.C. Philpot schreef:Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn juist mensen die leren dat je niet als dode goddeloze wordt gerechtvaardigd, maar als levende zondaar, of als zondaar die zijn zonde heeft ingeleefd of als zondaar die al een beetje op weg is....
Er is gewoon een duidelijk tegenstrijdigheid, de Bijbel en bijv. a Brakel en Guthrie geven duidelijk aan dat er verscheidenheid is en in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men dat alles altijd hetzelfde gaat: O God bekeer ons zoals u al uw volk bekeert.
Volgens mij gaat het hier niet over of er een bepaalde verscheidenheid is in bekeringen. Want die verscheidenheid is er
wel.
De vraag waar het in dit topic om gaat: ging een bekering anders als nu? Worden jongeren anders bekeerd als ouderen?
En dan meen ik te moeten zeggen: nee. De kernpunten die elke bekering heeft, kom je ook bij een bekering van een jongere tegen. Hoe verschillend alle bekering ook van elkaar zijn.
Kernpunten die overeenkomen is wat anders, dan dat alles hetzelfde is in de bekering van ouderen/jongeren.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:01
door Tiberius
J.C. Philpot schreef:De vraag waar het in dit topic om gaat: ging een bekering anders als nu? Worden jongeren anders bekeerd als ouderen?
Nee natuurlijk niet; dat gaat in essentie hetzelfde.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:03
door Bezorgd
Tiberius schreef:J.C. Philpot schreef:De vraag waar het in dit topic om gaat: ging een bekering anders als nu? Worden jongeren anders bekeerd als ouderen?
Nee natuurlijk niet; dat gaat in essentie hetzelfde.
Ik vind het ook een raar topic.
Zeker omdat het nav mijn post is.
Het gaat vooral om het onbegrip tussen generaties. En die is er soms/vaak wel.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:03
door J.C. Philpot
Johann Gottfried Walther schreef:J.C. Philpot schreef:Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn juist mensen die leren dat je niet als dode goddeloze wordt gerechtvaardigd, maar als levende zondaar, of als zondaar die zijn zonde heeft ingeleefd of als zondaar die al een beetje op weg is....
Er is gewoon een duidelijk tegenstrijdigheid, de Bijbel en bijv. a Brakel en Guthrie geven duidelijk aan dat er verscheidenheid is en in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte meent men dat alles altijd hetzelfde gaat: O God bekeer ons zoals u al uw volk bekeert.
Volgens mij gaat het hier niet over of er een bepaalde verscheidenheid is in bekeringen. Want die verscheidenheid is er
wel.
De vraag waar het in dit topic om gaat: ging een bekering anders als nu? Worden jongeren anders bekeerd als ouderen?
En dan meen ik te moeten zeggen: nee. De kernpunten die elke bekering heeft, kom je ook bij een bekering van een jongere tegen. Hoe verschillend alle bekering ook van elkaar zijn.
Kernpunten die overeenkomen is wat anders, dan dat alles hetzelfde is in de bekering van ouderen/jongeren.
Uiteraard is niet alles precies hetzelfde. Als een bekering klinkt alsof hij uit een boekje komt, komt hij waarschijnlijk ook uit een boekje.
Maar dat heeft niets met ouderen en/of jongeren te maken. Dat is de verscheidenheid die er is tussen al Gods kinderen.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:04
door J.C. Philpot
Tiberius schreef:J.C. Philpot schreef:De vraag waar het in dit topic om gaat: ging een bekering anders als nu? Worden jongeren anders bekeerd als ouderen?
Nee natuurlijk niet; dat gaat in essentie hetzelfde.
Precies.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:12
door Tiberius
Misschien is het wel te vergelijken met een liefdesrelatie. Dat ging vroeger ook anders, en zelfs bij iedereen verschillend. Maar de essentie blijft gelijk (ik denk niet dat ik daar verder over hoef uit te weiden).
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:13
door J.C. Philpot
Bezorgd schreef:Het gaat vooral om het onbegrip tussen generaties. En die is er soms/vaak wel.
Daar ben ik het mee eens. En dat gaat beide kanten op.
Het heeft mijns inziens te maken met de structuur van het gemeenteleven en de maatschappelijke verhoudingen.
In de bijbelse tijd gingen de generaties veel meer met elkaar om. De generaties leefden al in 1 huis, maar ook in de gemeente waren het de ouderen die de jongeren onderwezen. De generaties trokken heel nauw met elkaar op, en leerden van elkaar.
In ons gemeenteleven worden alle leeftijden gesegregeerd: je hebt de kinderoppas, de kindernevendienst, de tienerclub, de jonge gezinnenkring, de bijbelstudievereniging voor de leeftijd daar boven, en de ouderen zitten op de mannenvereniging of de vrouwenvereniging. En de jeugd laten we ook liefst door hele jonge mensen leiden. En de methodes moeten steeds hipper en minder moeilijk.
Idem in de maatschappij.
En zo kweek je dat generaties enorm snel uit elkaar groeien. Ook qua geloofsinhoud en beleving in de kerk.
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:22
door samanthi
Tiberius schreef:Misschien is het wel te vergelijken met een liefdesrelatie. Dat ging vroeger ook anders, en zelfs bij iedereen verschillend. Maar de essentie blijft gelijk (ik denk niet dat ik daar verder over hoef uit te weiden).
Goed voorbeeld
Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)
Geplaatst: 15 sep 2020, 14:30
door Herman
De culturele verschillen tussen generaties zijn vele male groter, omdat een bekeringswieg volgens de standenleer zich geheel anders voltrekt dan een kohlbruggiaanse bekering of evangelische bekering. Hoewel ik een voorkeur voor de laatste heb ontwikkeld, betekent dat geen veroordeling van het andere. Maar binnen het geheel van de kerken ligt die onderlinge beoordeling wel eens anders. Ik veronderstel aan het generatie'conflict' dus ook een botsing tussen verschillende theologiƫn.
Een ander groot verschil is de rol van het karakter binnen het geheel van de bekering. Er zijn er die zo in de wolken en zo in de kolken zijn en er zijn personen met meer gematigde en rustige karakters waar het emotionele aspect niet zo'n grote invloed heeft op de vraag naar hun staat. Beide groepen verstaan elkaar slecht.