Geplaatst: 01 sep 2003, 12:45
Opnieuw een poging om op Refojongere te reageren. Hopelijk blijft de tekst nu wel staan.
Als Paulus een combinatie had bedoeld dan had hij het zo op geschreven:
"Nu kunnen wij God dienen door de oude letter in de nieuwheid van de Geest"
Maar er staat juist dat we God nu kunnen dienen in de nieuwheid van de Geest, en NIET MEER in de oudheid van de letter.
Het één, de oude situatie, wordt hier duidelijk tegenover het ander, de nieuwe situatie geplaatst.
Buiten dat, de wet van Mozes (de Thora) hoorde bij het oude verbond.
Dit was een tweedelig verbond, dat wil zeggen, God zou voor Zijn volk zorgen en zij moesten Zijn wetten houden.
De wet van Mozes is hét kenmerk van het oude verbond, gegrift op steen. (eerst door God zelf! )
Jeremia zet dus impliciet het oude en het nieuwe verbond tegenover elkaar, en ook de oude en de nieuwe wet.
De nieuwe wet wordt nml door God zelf in ons hart gegrift. (itt in steen)
De nieuwe wet gaat ook stukken verder dan de oude wet. (zie bergrede, kom ik later op terug)
Dat er wetten zijn, dat onderschrijf ik.
Maar ik ontken dat het dezelfde wet (als geheel) is als de Thora. (wat niet wegneemt dat de overloop groot is)
Maar wat het meest kenmerkende is is de vorm. In het hart itt in steen.
We zouden ook van deze nieuwe wet een stenen wet kunnen maken door van de kansel elke zondag tal van nieuwe wetten op te lezen. Maar dat is juist niet het doel van het nieuwe verbond. Het doel is dat we van binnenuit veranderd worden.
Buiten dat, waarom zou Jeremia de wetten van het oude verbond overhevelen naar het nieuwe verbond, zonder dit duidelijk te stellen, door de woorden "wet van Mozes" te gebruiken?
Dit is nml de naam van 'de wet'.
Hij zegt telkens 'er is vanouds gezegd..... maar ik zeg u'
Dat is geen uitleg of verdieping, het is een complete nieuwe manier van leven.
Maar zoals blijkt uit de Bergrede kun je niet zeggen dat we nu 'alles mogen'.
Er is eerder een verenging opgetreden.
Als Christen leef je anders dan een wetsgetrouwe jood. Je leeft uit liefde.
Bovendien blijkt al uit de bergrede dat de wil van God verder gaat dan wat er in de wet van Mozes staat.
De wet is een kinderoppasser/voogd tot de moederbelofte vervuld is.
Zo leert Paulus ons in Galaten. (de wet nu was onze tuchtmeester (paidagogos, pedagoog) tot Christus kwam, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.)
Bovendien is er een verschil tussen 'onbekeerde mens' en 'bekeerde mens'.
De wet is wat God van de 'onbekeerde mens' vraagt.
Maar als Hij ons dan gegrepen en bekeerd heeft dan pas zien wij (al is het in dit leven nog ten dele) wat Hij waarlijk van ons vraagt, tot in aller eeuwigheid, in Zijn koninkrijk.
Als Brakel gelijk zou hebben, waarom zet Paulus dan wet en Geest zo lijnrecht tegenover elkaar? Dan zou de enige juiste formulering zijn geweest:
"Nu kunnen wij God dienen door in de nieuwheid van de Geest te leven naar de oude letter"
Enkel dat zou een combinatie van Geest en oude letter hebben geoorloofd.
Maar ik hoef hier niet te vertellen dat niemand die toets doorstaat.
Maar de wet is dus eigenlijk realiteit voor een ieder die niet met Christus gestorven en opgestaan is.
Dat staat hier. Dat is geen tegenstelling tussen oude en nieuwe verbond.
Wanneer Paulus het over de vloek van de wet heeft, noemt hij het ook zo.
Maar hier staat slechts 'de wet'.
Bovendien gaat het in het voorbeeld niet over 'straf of vloek' maar meer over 'hoe ze leeft'.
Als het over de vloek van de wet zou gaan zou het voorbeeld hebben moeten luiden:
"Nu de man gestorven is mag de vrouw eigenlijk nog steeds niet hertrouwen, maar hertrouwd ze toch dan zal ze niet gestraft worden"
Maar er staat dat ze nu vrij is te hertrouwen.
Bovendien gaat het in het concluderende vers over het 'dienen van God' (kortom de leefregel) en niet over de vloek van God op de zonde. (bv. "Nu kunnen wij God dienen in de nieuwheid van de Geest zonder te hoeven vrezen voor de toorn van de oude regel")
zonder God's leiding hebben wij mensen de neiging om beelden te aanbidden. (of modern: popsterren aan posters aan de muur te adoleren)
Onder God's leiding echter zien wij Zijn grootheid in de schepping van dieren. (al zegt God's wet in mijn hart mij nog steeds geen posters van popsterren aan de muur te hangen)
- oog om oog, tand om tand.
Maar buiten dat, ik blijf dicht bij de tekst, dus om het uit de lucht gegrepen te noemen vind ik erg kort door de bocht. Wat niet wil wegnemen dat het mogelijk is dat ik de tekst niet goed begrijp.
Tot nu toe valt het mij echter op dat jij verder bij de tekst vandaan staat in je uitleg dan ik. (bv door rom 7:6 uit te leggen als geen tegenstelling)
Bovendien spreekt Paulus in de eerste hoofdstukken van Romeinen over de wet die vervloekt. Dat lijken mij niet 'slechts' de ceremoniele wetten
Om nog niet te spreken over Galaten, waar Paulus over 'de wet van Mozes die hij uit de hand van de engelen ontvangen heeft' spreekt.
Het punt is dat jij de Bijbel wil uitleggen zodat hij precies valt in de traditie die jij geleert hebt.
Het is een goede traditie, dus dat is geen verkeerd streven, maar daardoor dwaal je wel ver bij de werkelijke tekst vandaan. Zeker door allerlij aannames als 'het zijn de ceremoniele wetten' of 'vooral de TG zijn belangrijk' toe te voegen. Woorden die Bijbels op geen enkele manier te onderbouwen zijn.
De vraag is dus eigenlijk: Kunnen wij de Bijbel nog wel lezen zoals deze bedoelt is, of hebben wij altijd een bril op?
Dit geld overigens voor mij net zo goed als voor jou.
Paulus zegt juist het tegenovergestelde. Als je de ceremoniele wetten wilt houden, dan moet je alles houden.
Kortom, ze horen bij elkaar.
En Paulus prikt juist heel goed door de schijn van slechts besnijdenis en ceremonien heen, en merkt op dat het de Judaisten er eigenlijk om gaat om de wet weer in te voeren bij de Christenen.
Waarom? Omdat dat beter in onze traditionele opvatting past?
Je past dus kennelijk liever de Bijbel aan dan je traditie? Ik vind het wel zorgelijk dat je zo makkelijk woordjes aan de Bijbel toevoegd om je eigen mening te verdedigen.
Dit zijn de versen van de contekst:
"10 Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
12 Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt."
Het is duidelijk dat het hier niet 'slechts' over de ceremoniele wetten gaat.
Alleen daar blijkt al uit dat God de Sabbath gegeven heeft aan ons. En niet als middel om door geeerd te worden.
Het gaat er nu allereerst echt om dat wat wij doen, dat wij dat voor God doen. Of dat nu door het houden van bepaalde dagen is, of zonder het houden van bepaalde dagen.
Overigens, het sabbathsgebod is één van de geboden die onder de 'ceremonien' vallen die als vooruitschaduwingen diende, zo leren we van Paulus.
"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus."
In de Bijbel komt deze ook buiten de sabbat voor. (neem 1 Sam 25:6, 1 Kron 12:18)
bedankt voor je reactie,
Robert
Paulus maakt hier duidelijke en tegenstelling tussen Geest en wet.Je maakt hier een tegenstelling tussen ons laten leiden door de Geest en ons laten leiden door de Wet. Deze is er niet, want de wet van God is volmaakt en goed (Rom. 7:16).
Als Paulus een combinatie had bedoeld dan had hij het zo op geschreven:
"Nu kunnen wij God dienen door de oude letter in de nieuwheid van de Geest"
Maar er staat juist dat we God nu kunnen dienen in de nieuwheid van de Geest, en NIET MEER in de oudheid van de letter.
Het één, de oude situatie, wordt hier duidelijk tegenover het ander, de nieuwe situatie geplaatst.
Je laatste regel sluit dus niet aan bij wat Paulus zegt.Zoals je zelf al zegt schrijft de Heilige Geest de wetten in onze harten, zodat we er een inwendig vermaak in krijgen (Rom. 7:22). Dus is er geen tegenstelling tussen het je laten leiden door de wet en het je laten leiden door de Geest.
Buiten dat, de wet van Mozes (de Thora) hoorde bij het oude verbond.
Dit was een tweedelig verbond, dat wil zeggen, God zou voor Zijn volk zorgen en zij moesten Zijn wetten houden.
De wet van Mozes is hét kenmerk van het oude verbond, gegrift op steen. (eerst door God zelf! )
Jeremia zet dus impliciet het oude en het nieuwe verbond tegenover elkaar, en ook de oude en de nieuwe wet.
De nieuwe wet wordt nml door God zelf in ons hart gegrift. (itt in steen)
De nieuwe wet gaat ook stukken verder dan de oude wet. (zie bergrede, kom ik later op terug)
Dat er wetten zijn, dat onderschrijf ik.
Maar ik ontken dat het dezelfde wet (als geheel) is als de Thora. (wat niet wegneemt dat de overloop groot is)
Maar wat het meest kenmerkende is is de vorm. In het hart itt in steen.
We zouden ook van deze nieuwe wet een stenen wet kunnen maken door van de kansel elke zondag tal van nieuwe wetten op te lezen. Maar dat is juist niet het doel van het nieuwe verbond. Het doel is dat we van binnenuit veranderd worden.
De Joden, dus ook Jeremia niet, spreken, als zij het over de wet hebben, altijd over de gehele Thora. Niet 'slechts' de 10 geboden.In Jeremia hebben ze het er al over en dus kon er enkel maar gedoeld worden op de wet der Tien Geboden.
Buiten dat, waarom zou Jeremia de wetten van het oude verbond overhevelen naar het nieuwe verbond, zonder dit duidelijk te stellen, door de woorden "wet van Mozes" te gebruiken?
Dit is nml de naam van 'de wet'.
Jezus stelt juist de wet van Mozes tegenover 'Zijn wet'.Jezus geeft daar in de Bergrede enkel een verdiepende uitleg ervan omdat het houden van de wet zo wettisch is geworden dat men het doel ervan niet werkelijk meer inziet. Jezus geeft dus geen nieuwe geboden, maar verklaart en past de wet concreet toe.
Hij zegt telkens 'er is vanouds gezegd..... maar ik zeg u'
Dat is geen uitleg of verdieping, het is een complete nieuwe manier van leven.
Maar zoals blijkt uit de Bergrede kun je niet zeggen dat we nu 'alles mogen'.
Er is eerder een verenging opgetreden.
Als Christen leef je anders dan een wetsgetrouwe jood. Je leeft uit liefde.
Ik heb het niet over Zijn 'echte' wil, maar over een 'beperkt deel' van Zijn complete wil. Deze is zowieso natuurlijk niet in woorden te vatten.Ik geloof er dan ook niet in dat God Zijn 'echte' wil niet volledig in de TG staat beschreven. Dan zou Hij Zijn volk voor de gek hebben gehouden. Dat is Godslasterlijk.
Bovendien blijkt al uit de bergrede dat de wil van God verder gaat dan wat er in de wet van Mozes staat.
De wet is een kinderoppasser/voogd tot de moederbelofte vervuld is.
Zo leert Paulus ons in Galaten. (de wet nu was onze tuchtmeester (paidagogos, pedagoog) tot Christus kwam, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.)
Bovendien is er een verschil tussen 'onbekeerde mens' en 'bekeerde mens'.
De wet is wat God van de 'onbekeerde mens' vraagt.
Maar als Hij ons dan gegrepen en bekeerd heeft dan pas zien wij (al is het in dit leven nog ten dele) wat Hij waarlijk van ons vraagt, tot in aller eeuwigheid, in Zijn koninkrijk.
Hoewel ik de uitleg van Brakel mooi vind, en zijn bedoeling: geen wetticisme maar de wet uit liefde en door de Geest van Christus houden, zeker goed is toch het volgende.Wat is dan wel de tegenstelling die in deze tekst wordt gemaakt? Brakel zegt daar kort over: "Als je vrijgemaakt mag zijn door Christus, dan dien je Hem in nieuwigheid des Geestes, dat wil zeggen in ware heiligheid. Dus niet op de oude manier, onbekeerd, aangedreven wordende tot een uitwendige dienst uit schrik van de verdoemenis."
Als Brakel gelijk zou hebben, waarom zet Paulus dan wet en Geest zo lijnrecht tegenover elkaar? Dan zou de enige juiste formulering zijn geweest:
"Nu kunnen wij God dienen door in de nieuwheid van de Geest te leven naar de oude letter"
Enkel dat zou een combinatie van Geest en oude letter hebben geoorloofd.
De wet van het oude verbond is de wet waar wij naar getoetst worden, en of wij het paradijs mogen binnen gaan.Het gaat hier niet om de tegenstelling tussen het OT en het NT.
Maar ik hoef hier niet te vertellen dat niemand die toets doorstaat.
Maar de wet is dus eigenlijk realiteit voor een ieder die niet met Christus gestorven en opgestaan is.
Dat staat hier. Dat is geen tegenstelling tussen oude en nieuwe verbond.
Ah, kijk. We zijn het hier eens.Met de eerste man wordt hier het verbond der werken bedoeld, daaronder zijn de gelovigen voor hun bekering. Maar Christus heeft hen van de verbintenis van de eerste man, van het verbond der werken, vrijgemaakt, en zij overgaande in het verbond der genade, zo is die oude man gestorven, die heeft geen kracht meer om te verdoemen, maar zij zijn onder een andere man, namelijk Christus, Hem aangenomen hebbende door het geloof.
De Bijbel spreekt nergens over 'slechts' de verdoemende kracht van de wet of over 'slechts' over de wet als 'leefregel' zonder dat er expliciet bij te zetten.Ik zie niet in waarom hier niet slechts de verdoemende kracht der wet bedoeld zou worden.
Wanneer Paulus het over de vloek van de wet heeft, noemt hij het ook zo.
Maar hier staat slechts 'de wet'.
Bovendien gaat het in het voorbeeld niet over 'straf of vloek' maar meer over 'hoe ze leeft'.
Als het over de vloek van de wet zou gaan zou het voorbeeld hebben moeten luiden:
"Nu de man gestorven is mag de vrouw eigenlijk nog steeds niet hertrouwen, maar hertrouwd ze toch dan zal ze niet gestraft worden"
Maar er staat dat ze nu vrij is te hertrouwen.
Bovendien gaat het in het concluderende vers over het 'dienen van God' (kortom de leefregel) en niet over de vloek van God op de zonde. (bv. "Nu kunnen wij God dienen in de nieuwheid van de Geest zonder te hoeven vrezen voor de toorn van de oude regel")
- Gij zult geen gesneden beeld maken.Robert, noem dan eens voorbeelden van zulke wetten?
zonder God's leiding hebben wij mensen de neiging om beelden te aanbidden. (of modern: popsterren aan posters aan de muur te adoleren)
Onder God's leiding echter zien wij Zijn grootheid in de schepping van dieren. (al zegt God's wet in mijn hart mij nog steeds geen posters van popsterren aan de muur te hangen)
- oog om oog, tand om tand.
Hoe kun je ooit oordelen over iets wat je niet snapt.Ik snap je uitleg niet helemaal en die uitleg is volgens mij vrij willekeurig uit de lucht gegrepen.
Maar buiten dat, ik blijf dicht bij de tekst, dus om het uit de lucht gegrepen te noemen vind ik erg kort door de bocht. Wat niet wil wegnemen dat het mogelijk is dat ik de tekst niet goed begrijp.
Tot nu toe valt het mij echter op dat jij verder bij de tekst vandaan staat in je uitleg dan ik. (bv door rom 7:6 uit te leggen als geen tegenstelling)
Dat staat niet in de tekst.Volgens mij heeft de apostel het oog op de ceremoniële wetten, die de joden vermengden met de TG.
Bovendien spreekt Paulus in de eerste hoofdstukken van Romeinen over de wet die vervloekt. Dat lijken mij niet 'slechts' de ceremoniele wetten
Om nog niet te spreken over Galaten, waar Paulus over 'de wet van Mozes die hij uit de hand van de engelen ontvangen heeft' spreekt.
Het punt is dat jij de Bijbel wil uitleggen zodat hij precies valt in de traditie die jij geleert hebt.
Het is een goede traditie, dus dat is geen verkeerd streven, maar daardoor dwaal je wel ver bij de werkelijke tekst vandaan. Zeker door allerlij aannames als 'het zijn de ceremoniele wetten' of 'vooral de TG zijn belangrijk' toe te voegen. Woorden die Bijbels op geen enkele manier te onderbouwen zijn.
De vraag is dus eigenlijk: Kunnen wij de Bijbel nog wel lezen zoals deze bedoelt is, of hebben wij altijd een bril op?
Dit geld overigens voor mij net zo goed als voor jou.
Jij bagetaliseerd de besnijdenis / de ceremoniele wetten.Daarom wilden ze naar de besnijdenis, naar de feestdagen leven om daaruit gerechtvaardigd te worden.
Paulus zegt juist het tegenovergestelde. Als je de ceremoniele wetten wilt houden, dan moet je alles houden.
Kortom, ze horen bij elkaar.
En Paulus prikt juist heel goed door de schijn van slechts besnijdenis en ceremonien heen, en merkt op dat het de Judaisten er eigenlijk om gaat om de wet weer in te voeren bij de Christenen.
Je plaatst het woord 'ceremonieel'.Het gaat in deze verzen om het feit dat de apostel zegt dat ze voor Christus’ komst de ceremoniële wetten nodig hadden om hen tot Christus die ze afbeeldden te leiden en hen in Hem te doen geloven.
Waarom? Omdat dat beter in onze traditionele opvatting past?
Je past dus kennelijk liever de Bijbel aan dan je traditie? Ik vind het wel zorgelijk dat je zo makkelijk woordjes aan de Bijbel toevoegd om je eigen mening te verdedigen.
Dit zijn de versen van de contekst:
"10 Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
12 Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt."
Het is duidelijk dat het hier niet 'slechts' over de ceremoniele wetten gaat.
idem.Maar wij, nu Christus gekomen is, hebben de ceremoniën niet nodig
De Sabbath is er voor de mens. De mens niet voor de Sabbath.Ik zie trouwens niet in waarom het sabbatsgebod (waar ik verder in dit kader niet op in wil gaan) niet als uiting van liefde tot God geldt.
Alleen daar blijkt al uit dat God de Sabbath gegeven heeft aan ons. En niet als middel om door geeerd te worden.
Het gaat er nu allereerst echt om dat wat wij doen, dat wij dat voor God doen. Of dat nu door het houden van bepaalde dagen is, of zonder het houden van bepaalde dagen.
Overigens, het sabbathsgebod is één van de geboden die onder de 'ceremonien' vallen die als vooruitschaduwingen diende, zo leren we van Paulus.
"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus."
Shalom is de gewone groet van de Joden.Verder is het zo dat toen de discipelen op de achtste dag vergaderd waren, Jezus binnenkomt en zegt: "Vrede zij u", en dat is een Sabbatsgroet
In de Bijbel komt deze ook buiten de sabbat voor. (neem 1 Sam 25:6, 1 Kron 12:18)
Dit zal je toch echt beter moeten onderbouwen.Heere Jezus wilde daarmee zeggen dat ze de sabbat op de eerste dag der week moesten houden.
Dat is op zich heel verstandig!Maar ik wil hier niet verdergaan over de zondag ipv de zaterdag als sabbatdag.
bedankt voor je reactie,
Robert