WAT IS UW FAVORIETE BOEK?
Wiesel kwam als vroom, orthodox twaalfjarig jochie in Buchenwald, waar hij door alle verschrikking z'n geloof in God verloor! Hij kan daar zo ontzettend ontroerend over schrijven! Vooral 'de Nacht' is een aanrader! Moet je vooral lezen! Als je het niet kan vinden, heb ik het op 'de bijeenkomst' wel voor je!
Gods Woord zou ons mooiste boek moeten zijn. Maar ik begrijp wel dat dat hier misschien niet bedoelt wordt. Het gaat denk ik meer om Roman's, Actie's enzv boeken. Ik mag graag de boeken van Bodie en Brock Thoene lezen maar ook wel die van Rivers. Op de zondag ben ik nu wel achter komen kunnen we misschien beter niet deze boeken gaan lezen. Dan horen we met Gods Woord bezig te zijn.
Ik zal bij de bijeenkomst niet zijn, maar bedankt voor de tip en dat je het wilde mee nemen :bou:Origineel geplaatst door Adje
Wiesel kwam als vroom, orthodox twaalfjarig jochie in Buchenwald, waar hij door alle verschrikking z'n geloof in God verloor! Hij kan daar zo ontzettend ontroerend over schrijven! Vooral 'de Nacht' is een aanrader! Moet je vooral lezen! Als je het niet kan vinden, heb ik het op 'de bijeenkomst' wel voor je!
Vroeger als kind vond ik het boek:"De negerhut van oom Tom" prachtig. Ook het boek "Alleen op de wereld" vond ik erg mooi. Een poosje geleden heb ik ze eens weer uit de kast gehaald. En ik kwam er achter, dat ik ze gewoon altijd mooi blijf vinden. Dit zijn gewoon boeken die gelezen kunnen worden door jong en oud.
Hebben jullie dat ook wel eens met boeken?
Hebben jullie dat ook wel eens met boeken?
Ik was eens een zondag in Schotland op bezoek bij een dame uit de Free Presbyterian Church. Ik wilde graag een boek lezen en pakte een boek over de koninklijke familie uit haar kast: "O, no, read your Dutch Bible!" Ik mocht niet zo maar een boek pakken. Later vroeg ik of ik een blokje om mocht lopen. O, nee, het was zondag, zei ze, dan hoorde zoiets niet. Een dag om de Bijbel te bestuderen! Ik ervaarde dat op dat moment, toen was ik ook nog jonger, als heel bekrompen. Nu relativeer ik het. En denk ik bij mezelf:"Die mevrouw in Schotland zag het eigenlijk heel erg goed....!"
Gerrie,Origineel geplaatst door GerrieMatthijs,Origineel geplaatst door matthijs019
Gods Woord zou ons mooiste boek moeten zijn. Op de zondag ben ik nu wel achter komen kunnen we misschien beter niet deze boeken gaan lezen. Dan horen we met Gods Woord bezig te zijn.
Lees je op zondag alleen maar in de bijbel of mag b.v. de christenreis van Bunyan e.d. ook?
Ik bedoelde geen roman,s enzv boeken.
Ik vindt dat je de christenreis van Bunyan best mag lezen op zondag. Maar er moet ook zeker uit GODS WOORD gelezen worden en dan niet zomaar even een hoofdstuk lezen en dan de bijbel weer dicht maar ook daar over nadenken.
De (gewijde) dagboeken heb ik gelezen, evenals 'appeltjes voor de vorst', 'het bezoek' en 'niets dan de waarheid'.
Aan de ene kant kon ik er soms wel om lachen, hij schrijft met veel humor. Toch heb ik besloten om geen A Plass meer te lezen. Hij gaat mijns inziens namelijk veel te ver in zijn humor en relativering. Het ligt dicht tegen spotten aan. ''Maar de bedoeling is toch goed....?' Daar geloof ik dus niet zo in.... Ook na het lezen van een boek als 'niets dan de waarheid' blijft de lezer achter met een gevoel van: als het allemaal zo makkelijk gaat, dan kom ik er ook wel. Nee, voor mij geen Plass meer. Er zijn betere schrijvers om bij te verpozen.
Aan de ene kant kon ik er soms wel om lachen, hij schrijft met veel humor. Toch heb ik besloten om geen A Plass meer te lezen. Hij gaat mijns inziens namelijk veel te ver in zijn humor en relativering. Het ligt dicht tegen spotten aan. ''Maar de bedoeling is toch goed....?' Daar geloof ik dus niet zo in.... Ook na het lezen van een boek als 'niets dan de waarheid' blijft de lezer achter met een gevoel van: als het allemaal zo makkelijk gaat, dan kom ik er ook wel. Nee, voor mij geen Plass meer. Er zijn betere schrijvers om bij te verpozen.
Och heden, wat jammer nou! Hoewel ik goed begrijp wat je bedoelt hoor.De (gewijde) dagboeken heb ik gelezen, evenals 'appeltjes voor de vorst', 'het bezoek' en 'niets dan de waarheid'.
Je zegt dat 'de lezer' na het lezen van 'Niets dan de waarheid' achter blijft met een gevoel van: als het zo makkelijk gaat, kom ik er ook wel.
Ik ben ook een lezer, maar ik heb dat gevoel echt niet gehad. Misschien zou je je bevindingen alleen-op-jezelf-betrekkend kunnen schrijven.
Wat ik denk dat A. Plass wil zeggen d.m.v. dat boek is niet: het komt allemaal wel goed. Maar wel: de mensen/christenen om je heen kunnen je vaak het gevoel geven dat je aan allerlei rare eisen moet voldoen om bij God te mogen horen. Maar als je sterft en voor God komt te staan, blijkt dat Hij met veel andere maatstaven meet dan je medechristenen op aarde.
En dat gevoel van onmetelijke opluchting... Ik heb me eraan gelaafd, echt waar.
Het is toch tamelijk herkenbaar niet? Sommige mensen geven je het gevoel (of zeggen dat ook) dat je met zwarte kleren aan het Avondmaal moet gaan, niet mag wandelen op zondag, minstens 1x per dag in een oudvader moet lezen en vooral niet al te vrolijk moet zijn vanwege je zonden.
Daar kun je je hele leven door laten beïnvloeden, je probeert wanhopig te voldoen aan dat soort regels en wat blijkt als je sterft?? Dat het Gods regels niet waren, althans, ze waren niet relevant voor je al dan niet kindzijn van God.
Ik denk dat A. Plass ons dat wil zeggen door zijn boek.
Maar onze gedachten zullen hier wel blijvend over verschillen. Gelukkig is dat niet erg.