GG Gouda

memento

Bericht door memento »

nou hopen kun je altijd doen, zeker weten in iedergeval niet. Bij ons zijn we over 1000 jaar nog aan het betalen voor een mooie maar peperdure kerk
Zucht. Waarom moeten kerken mooi? Waarom moeten kerkorgels mooi, en groot? We zijn toch niet Rooms?

Nee, in een kerk hoort de woordbediening centraal te staan. En waarin kan dat beter dan in een gebouw waarin geen mooie fratsen zitten die alleen maar afleiden. Nee, m.i. is er niets mis met een kerk die eruit ziet als een grote schuur, en met een klein electrisch orgeltje voorin.
Daphne

Bericht door Daphne »

Wellicht omdat het Gods huis is Memento?! Ik moet heel sterk aan een stuk uit hoofdstuk 1 van Malleachi denken. Zouden we niet het beste van het beste maken voor onze Heer?! Als er geld is (of iig een begrotingsplan) om een mooie kerk voor de Heer te maken, waarom zou je 't niet doen?! Omdat je dan zelf wat relaxer leeft?
6 Een zoon eert zijn vader, een dienaar zijn heer. Als ik jullie vader ben, waar is dan je eerbied voor mij; als ik jullie heer ben – zegt de HEER van de hemelse machten –, waar is dan je ontzag voor mij? Jullie, priesters, minachten mijn naam, en zeggen dan: ‘Hoezo minachten wij uw naam?’ 7 Jullie brengen verwerpelijk voedsel naar mijn tafel, en zeggen dan: ‘Hoezo hebben wij u verworpen?’ Door te beweren dat mijn altaar de moeite niet waard is! 8 Als jullie met een blind offerdier aankomen, zeggen jullie: ‘Wat geeft dat nu?’ En ook als jullie met een kreupel of ziek dier aankomen, zeggen jullie: ‘Dat geeft toch niets?’ Bied de gouverneur zo’n dier maar eens aan en zie of hij er tevreden mee is en jullie goedgezind zal blijven – zegt de HEER van de hemelse machten. 9 Zo zullen jullie God wel gunstig stemmen, zo zal hij zijn volk wel gunstig gezind zijn! Dit alles gebeurt door jullie toedoen; zou hij zijn volk dan nu goedgezind zijn? 10 Het zou beter zijn als een van jullie de tempeldeuren zou sluiten en jullie het vuur op mijn altaar niet langer zouden aansteken, want dat is toch zinloos. Ik wijs jullie af – zegt de HEER van de hemelse machten – en de offers die jullie brengen aanvaard ik niet. 11 Van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat staat mijn naam bij alle volken in aanzien, overal brengt men mij reukoffers en reine offergaven. Mijn naam staat bij alle volken in aanzien – zegt de HEER van de hemelse machten –,
Misschien vind je dat ik door draaf (mag je vinden trouwens) maar zouden deze woorden uit Malleachi niet nogsteeds van toepassing zijn op ons leven?! In welke situatie dan ook?
refo

Bericht door refo »

Het is helemaal niet Gods huis. Dat stond ooit in Jeruzalem.

De kerken die we nu bouwen zijn plaatsen waar de gemeente samenkomt. Dat kan zelfs in een boerenschuur. Of buiten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het is helemaal niet Gods huis. Dat stond ooit in Jeruzalem.

De kerken die we nu bouwen zijn plaatsen waar de gemeente samenkomt. Dat kan zelfs in een boerenschuur. Of buiten.
Klopt. De gemeente is nu het huis van God.
Maar Daphne kerkt in de St. Jan, dat is natuurlijk wel een héél mooie plaats des gebeds... :wink:
Daphne

Bericht door Daphne »

Het is het huis waar Zijn mensen samen komen (We zijn immers allen geschapen door God) om Hem te ontmoeten. Waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn daar ben Ik in u midden. Als het goed is komen jullie daar op de Ronsseweg samen in Zijn naam?

Als het goed is wil je met de gemeente Hem ontmoeten, Hem aanbidden en eren in je psalmen en van Hem leren. Zou jij het in je botte hoofd kunnen halen om niet het beste te maken van de plek waar jullie Hem uitnodigen om in jullie midden te zijn?! Moet dat niet met eerbied tegemoed getreden worden?! Zo niet, mag jij me eens vertellen waarom dat uiterlijk vertoon van de zwarte kleding en rokken in de GG kerken. Dat doen jullie toch ook omdat jullie denken dat dát de juiste kleding is om de Heer te ontmoeten?!

Waarom zou je aan jezelf gaan sleutelen (qua kleding) en niet aan de kerk?! Is er geen geld om een kerk te bouwen dan is een boerenschuur een prima kerk, maar aangezien er geld in de GerGem zit, lijkt 't me eerbiediger om samen te komen in een mooi Gods huis.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zo niet, mag jij me eens vertellen waarom dat uiterlijk vertoon van de zwarte kleding en rokken in de GG kerken. Dat doen jullie toch ook omdat jullie denken dat dát de juiste kleding is om de Heer te ontmoeten?!
Mag het ietsje minder?
Waarom zou je aan jezelf gaan sleutelen (qua kleding) en niet aan de kerk?! Is er geen geld om een kerk te bouwen dan is een boerenschuur een prima kerk, maar aangezien er geld in de GerGem zit, lijkt 't me eerbiediger om samen te komen in een mooi Gods huis.
Het een sluit het ander niet uit. En zo veel geld zit er niet in de Goudse GG; er zijn meerdere verbouwingen geweest in de afgelopen jaren.
refo

Bericht door refo »

Rustig nou.

Wil je echt beweren dat een dure kerk bouwen de enig juiste manier is om God te dienen? Ik dacht het niet. Ik geloof niet dat je in de Sint Jan beter af bent dan in die goedkope schuur aan de Ronsseweg.

Het is juist goed te matigen. Tegels in plaats van marmer. gewoon hou in plaats van Mahonie. Blokfluit ipv orgel van half miljoen. :mrgreen:

Let eens op waar Maleachi het over heeft. Ga morgen dankdag vieren en denk er aan hoe je je offergave hebt verdiend. Daar gaat het over. En denk eens aan de geldzorgen van de PKN.
MV

Bericht door MV »

Daphne schreef:Het is het huis waar Zijn mensen samen komen (We zijn immers allen geschapen door God) om Hem te ontmoeten. Waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn daar ben Ik in u midden. Als het goed is komen jullie daar op de Ronsseweg samen in Zijn naam?

Als het goed is wil je met de gemeente Hem ontmoeten, Hem aanbidden en eren in je psalmen en van Hem leren. Zou jij het in je botte hoofd kunnen halen om niet het beste te maken van de plek waar jullie Hem uitnodigen om in jullie midden te zijn?! Moet dat niet met eerbied tegemoed getreden worden?! Zo niet, mag jij me eens vertellen waarom dat uiterlijk vertoon van de zwarte kleding en rokken in de GG kerken. Dat doen jullie toch ook omdat jullie denken dat dát de juiste kleding is om de Heer te ontmoeten?!

Even een Gerbrandyweg-bezoeker aan het woord:

In denk dat matigheid, soberheid en netheid ook sieren in een nieuw kerkgebouw, maar het hoeft niet een goedkoop kotje te zijn. Ik vindt de Gerbrandyweg er een goed voorbeeld van. Geen goedkope materialen, wel eenvoud.....

en over de rokken enzo........... Je zult (m.i. helaas) verbaast staan dat er niet zo veel zwart en eenvoud is te bespeuren in de GG(iN).

Ook hierin geldt eenvoud.
Daphne

Bericht door Daphne »

refo schreef:Rustig nou.

Wil je echt beweren dat een dure kerk bouwen de enig juiste manier is om God te dienen? Ik dacht het niet. Ik geloof niet dat je in de Sint Jan beter af bent dan in die goedkope schuur aan de Ronsseweg.
Welke schuur op de Ronsseweg?! Is 't geen kerk meer?!
refo schreef: Het is juist goed te matigen. Tegels in plaats van marmer. gewoon hou in plaats van Mahonie. Blokfluit ipv orgel van half miljoen. :mrgreen:
Dit orgel staat er al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren in dus kan k ook niets aan doen! Beetje vervelend als je een kerk van honderden jaren oud neer gooit omdat het orgel provocerend zou zijn en het gebouw te mooi. Het blijft een kerk, en helaas voor jullie in bezit van mijn gemeente! :P :P :P :P :P :D :D :roll: :mrgreen: :idea:
refo schreef: Let eens op waar Maleachi het over heeft. Ga morgen dankdag vieren en denk er aan hoe je je offergave hebt verdiend. Daar gaat het over. En denk eens aan de geldzorgen van de PKN.
Ik weet heel goed dat Maleachi het over vee heeft wat mank loopt, een beest wat blind is om dat te offeren aan onze Heer. Wat ik grappig vind van jullie luitjes, jullie smijten met bijbelteksten maar willen nooit bijbelteksten en meerdere doeleinden van de teksten aannemen van een 'buitenstaander'! Soms kan dat namelijk wel eens verhelderend werken ;)

Anyway, suc6 met deze discussie!
Houthakker

Bericht door Houthakker »

jullie smijten met bijbelteksten maar willen nooit bijbelteksten en meerdere doeleinden van de teksten aannemen van een 'buitenstaander'! Soms kan dat namelijk wel eens verhelderend werken Wink

Anyway, suc6 met deze discussie!
Je bedoelt dat je er niet meer uitkomt? Geen goed weerwoord meer kunt vinden?
:wink:
Daphne

Bericht door Daphne »

Nee dat bedoel ik niet :wink:
gallio

Bericht door gallio »

Even een Gerbrandyweg-bezoeker aan het woord:

In denk dat matigheid, soberheid en netheid ook sieren in een nieuw kerkgebouw, maar het hoeft niet een goedkoop kotje te zijn. Ik vindt de Gerbrandyweg er een goed voorbeeld van. Geen goedkope materialen, wel eenvoud......[/quote]

Ja, precies. Een kerkgebouw hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn, maar laten we het wel eenvoudig houden. Het geld wat je daarmee uitspaart kan best aan liefdadigheid's doelen besteed worden.
refo

Bericht door refo »

Nog een laatste poging.

Een kerk is niet het huis van God.

Dat argument wordt vaak gebruikt om het maar 'duur' te maken. Eerste klas materiaal en mooie dingen. Ik denk dat God het beter vindt dat we een eenvoudig onderkomen bouwen.

De tekst in Malechi gaat er dan ook niet over. Die gaat over het in de collectezak stoppen van zwart geld. Enzo.

Er is wel een bijbelboek wat over deze materie gaat. Dat is Haggaï. Daar zegt de profeet dat ze geen zegen behoeven te verwachten. Want ze wonen zelf in prachtige huizen en de tempel lag er alleen maar als fundament. Dat lijkt er op, maar 't is toch anders. Lees die geschiedenis maar eens.

Het woord schuur is gebruikt als metafoor. Hij ziet er zo uit en is ontworpen door iemand die geen kerken kon tekenen. De sint Jan heeft een orgel van miljoenen. De GerGem zal wel een half miljoen uitgeven aan een orgel.
De orgel-lobby heeft altijd een grote brok in de melk. En dat voor een uurtje muziek in de week.

Ik ben altijd onder de indruk van Bijbel teksten. Maar je moet wel juist argumenteren.
Wat ik grappig vind van jullie luitjes, jullie smijten met bijbelteksten maar willen nooit bijbelteksten en meerdere doeleinden van de teksten aannemen van een 'buitenstaander'!
Dit snap ik niet. Wie is jullie.
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef: Ik denk dat God het beter vindt dat we een eenvoudig onderkomen bouwen,
...en de rest wegschenken aan hulpbehoevenden.

Inderdaad!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
myster

Bericht door myster »

Ik ben het helemaal met de mensen eens, die zeggen dat de kerk het huis van God is. Daar wil Hij immers Zijn woord laten uitdragen door ZIjn knechten. Maar om daar nu gelijk een opzichtig, mooier-dan-mooi-gebouw van te maken, gaat mi veel te ver. Tuurlijk mogen alle moderne gemakken (geluidsinstallatie) en comfort (airco, heel handig :D ) aanwezig zijn. Maar ik kerk zelf in een kerk die 6 jaar oud is nu. Op de vloer ligt marmer dat door leden van de bouwcommissie in Italië (!!!) is uitgezocht en er hangt een orgel van meer dan n miljoen. Dát vind ik nu veel te ver gaan. En nu gaan we verhuizen en kerken in een nieuw opgerichte afdeling van de GG en krijgen we te horen dat t jammer is dat we met ons zessen weggaan, "want dat scheelt weer zes keer in de collecte en de kerk is al zo duur geworden". Dan denk ik dat we toch op t verkeerde spoor zitten.

Zo, dat wou ik even kwijt.
Plaats reactie