Vader, ik klaag u aan!
Verwachten jullie snel een scheuring in de Ger. Gem.?
Gisteren Student Terlauw gehoord. Een eenvoudige spreker. Maar ik heb er nog niet echt een beeld over. Hij had het over Gods volk dat zo diep weer kon vallen na ontvangen genade. Hoe ontrouw het volk ook was, God bleef trouw. Ik vond het wel een mooie dienst.
Aankomende woensdagavond preekt ds. Hoogerland uit Drachten. Ik hoop er dan te zijn.
Gisteren Student Terlauw gehoord. Een eenvoudige spreker. Maar ik heb er nog niet echt een beeld over. Hij had het over Gods volk dat zo diep weer kon vallen na ontvangen genade. Hoe ontrouw het volk ook was, God bleef trouw. Ik vond het wel een mooie dienst.
Aankomende woensdagavond preekt ds. Hoogerland uit Drachten. Ik hoop er dan te zijn.
Liever Turks dan Paaps
Scheuring is een groot woord. Ik verwacht dat de GG dermate leeg zal lopen dat een scheuring niet meer nodig is (als je begrijpt wat ik bedoel...).
Zal wellicht ook afhangen van wat de NHK-gemeenten doen die niet meegaan in SOW.
Stud. Terlouw is pastoraal medewerker (of hoe noem je dat?) geweest in een reformatorisch Verzorgingstehuis. Ik heb begrepen dat zijn referentiekader wat breder is dan alleen de GG-zuil en dat je goed naar 'm kan luisteren. Maar misschien luisteren we in het algemeen wel te kritisch? Een machtig wapen van de duivel, zou het niet? Overigens ook een moeilijk iets om over na te denken, want met dat argument kan je alle kritiek naast je neerleggen.....
Pim.
Zal wellicht ook afhangen van wat de NHK-gemeenten doen die niet meegaan in SOW.
Stud. Terlouw is pastoraal medewerker (of hoe noem je dat?) geweest in een reformatorisch Verzorgingstehuis. Ik heb begrepen dat zijn referentiekader wat breder is dan alleen de GG-zuil en dat je goed naar 'm kan luisteren. Maar misschien luisteren we in het algemeen wel te kritisch? Een machtig wapen van de duivel, zou het niet? Overigens ook een moeilijk iets om over na te denken, want met dat argument kan je alle kritiek naast je neerleggen.....
Pim.
In de Gereformeerde Gemeenten zijn altijd al twee richtingen geweest denk ik. In elk geval is het niet rechtser geworden als ik zo naar de citaten in het bekende boekje "De toeleidende weg tot Christus" kijk.
Verder denk ik dat er misschien nog wel veel scherpere kritiek zou geweest zijn in de jaren 30 van de 20e eeuw op de jongerenavonden.
Ik herhaal de citaten:
"En zie, nu willen velen aan zondaren Jezus als Redder aanbieden, doch indien de kennis van de ellende ons niet eerst gans buiten hope bracht, voorwaar wij zullen met een aangegrepen Jezus omkomen." (Ds. G.H. Kersten)
"Mag de toeleiding enigszins verschillen, op een punt moeten zij overeenkomen. Zij moeten allen hun eigen leven verliezen." (Ds. D. Meyer)
"God doet een afgesneden zaak op aarde en het volk is gelukkig, dat in bewustheid zijner ziel daarvan kennis dragen mag. De Heere leide ons; Hij doe ons Zijn gerechtigheid kennen; Zijn vonnis billijken, ja liefhebben boven eigen zaligheid, opdat Zijn barmhartigheid in ons moge roemen tegen een welverdiend oordeel." (Ds. G.H. Kersten)
"Het is niet genoeg dat wij het recht billijken, dat wij het recht lief krijgen, wij zullen onder het recht Gods verloren moeten gaan." (Ds. C. Pieneman, 1906)
"Dat hartelijk toevallen van Gods recht. Die tedere liefde voor Gods deugden. Dat duizendmaal liever verloren te gaan, dan dat er om Zijnentwil een enige van Gods deugden zou gekrenkt worden." (Ds. G. van Reenen)
"Er is groot verschil, met het toevallen van het recht blijft de mens in leven. Maar bij het verloren gaan onder het recht is het naar de hel. O, de eeuwige dood moet hij wachten, alle gronden ontvallen, de hel wordt geopend en....er is dan geen vragen meer." (Ds. C. Hegeman)
Dit zijn hele oude citaten, allemaal afkomstig van predikanten van de Geref. Gemeenten. Alleen met het mondiger worden van de kerkmensen, wordt daar zware kritiek op geleverd en met name daarom dreigen er scheuren. KEN JE GESCHIEDENIS en zie dat er niets nieuws onder de zon is in de Gereformeerde Gemeenten, zo is het altijd al geweest, het enige dat verandert is dat sommige gemeenten wat moderner en gemakkelijker worden in het meegaan met de tijd(geest). Mensen gaan nu opeens moeilijk doen, alsof de prediking die nu klinkt nieuw is ofzo...vreemd hoor.
Verder denk ik dat er misschien nog wel veel scherpere kritiek zou geweest zijn in de jaren 30 van de 20e eeuw op de jongerenavonden.
Ik herhaal de citaten:
"En zie, nu willen velen aan zondaren Jezus als Redder aanbieden, doch indien de kennis van de ellende ons niet eerst gans buiten hope bracht, voorwaar wij zullen met een aangegrepen Jezus omkomen." (Ds. G.H. Kersten)
"Mag de toeleiding enigszins verschillen, op een punt moeten zij overeenkomen. Zij moeten allen hun eigen leven verliezen." (Ds. D. Meyer)
"God doet een afgesneden zaak op aarde en het volk is gelukkig, dat in bewustheid zijner ziel daarvan kennis dragen mag. De Heere leide ons; Hij doe ons Zijn gerechtigheid kennen; Zijn vonnis billijken, ja liefhebben boven eigen zaligheid, opdat Zijn barmhartigheid in ons moge roemen tegen een welverdiend oordeel." (Ds. G.H. Kersten)
"Het is niet genoeg dat wij het recht billijken, dat wij het recht lief krijgen, wij zullen onder het recht Gods verloren moeten gaan." (Ds. C. Pieneman, 1906)
"Dat hartelijk toevallen van Gods recht. Die tedere liefde voor Gods deugden. Dat duizendmaal liever verloren te gaan, dan dat er om Zijnentwil een enige van Gods deugden zou gekrenkt worden." (Ds. G. van Reenen)
"Er is groot verschil, met het toevallen van het recht blijft de mens in leven. Maar bij het verloren gaan onder het recht is het naar de hel. O, de eeuwige dood moet hij wachten, alle gronden ontvallen, de hel wordt geopend en....er is dan geen vragen meer." (Ds. C. Hegeman)
Dit zijn hele oude citaten, allemaal afkomstig van predikanten van de Geref. Gemeenten. Alleen met het mondiger worden van de kerkmensen, wordt daar zware kritiek op geleverd en met name daarom dreigen er scheuren. KEN JE GESCHIEDENIS en zie dat er niets nieuws onder de zon is in de Gereformeerde Gemeenten, zo is het altijd al geweest, het enige dat verandert is dat sommige gemeenten wat moderner en gemakkelijker worden in het meegaan met de tijd(geest). Mensen gaan nu opeens moeilijk doen, alsof de prediking die nu klinkt nieuw is ofzo...vreemd hoor.
Het zal idd eerder een leegloop worden naar andere kerken. Zeker als de banden met GGiN worden aangehaald.
Aankaarten heeft geen zin. Zeker niet als het gaat, zoals bij Kislev in de kerk: na kritiek je lidmaatschap thuisgestuurd krijgen en bij de classis je klacht daarover niet ontvankelijk verklaard krijgen omdat je geen lid meer bent.......
:(:(:(
Het is wellicht al een publiek geheim dat wij na onze verhuizing waarschijnlijk niet meer van een GG gemeente lid worden. En zo zijn er helaas velen. Ik had het graag anders gezien.
Aankaarten heeft geen zin. Zeker niet als het gaat, zoals bij Kislev in de kerk: na kritiek je lidmaatschap thuisgestuurd krijgen en bij de classis je klacht daarover niet ontvankelijk verklaard krijgen omdat je geen lid meer bent.......

Het is wellicht al een publiek geheim dat wij na onze verhuizing waarschijnlijk niet meer van een GG gemeente lid worden. En zo zijn er helaas velen. Ik had het graag anders gezien.
Ik ben benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren. Maar ik zie ook wel, dat het zo niet goed gaat met de ger. gem.Oorspronkelijk gepost door Pim
Scheuring is een groot woord. Ik verwacht dat de GG dermate leeg zal lopen dat een scheuring niet meer nodig is (als je begrijpt wat ik bedoel...).
Zal wellicht ook afhangen van wat de NHK-gemeenten doen die niet meegaan in SOW.
Daar zit wat in. Ik heb het er gisteren ook nog over gehad. Heel vreemd, maar als ik in de ger. gem of in de oud. ger. gem in Ned zit, dan luister ik vaak kritisch. Maar dat is allemaal zo gekomen na al die commentaar op de jongerenavonden. Ik denk dat er heel veel zijn, die luister met een kritisch oor en niet hongeren en dorsten naar slechts één woord.Stud. Terlouw is pastoraal medewerker (of hoe noem je dat?) geweest in een reformatorisch Verzorgingstehuis. Ik heb begrepen dat zijn referentiekader wat breder is dan alleen de GG-zuil en dat je goed naar 'm kan luisteren. Maar misschien luisteren we in het algemeen wel te kritisch? Een machtig wapen van de duivel, zou het niet? Overigens ook een moeilijk iets om over na te denken, want met dat argument kan je alle kritiek naast je neerleggen.....
Niet goed!
Liever Turks dan Paaps
Dit is nu een heldere uitleg. Van harte mee eens. Idd. is het zo dat er al meer discussie in het verleden is geweest over de leer, echter de leer zoals in de door RJ geplaatste citaten wordt verwoord, is de aloude leer van de Ger. Gemeenten (in Nederland). De leer verandert niet, de mensen wel. En dan is het idd verstandig òf om je te scharen achter die leer òf inderdaad een kerkverband te kiezen waar de leer wel gebracht wordt zoals je denkt dat het moet.Dit zijn hele oude citaten, allemaal afkomstig van predikanten van de Geref. Gemeenten. Alleen met het mondiger worden van de kerkmensen, wordt daar zware kritiek op geleverd en met name daarom dreigen er scheuren. KEN JE GESCHIEDENIS en zie dat er niets nieuws onder de zon is in de Gereformeerde Gemeenten, zo is het altijd al geweest, het enige dat verandert is dat sommige gemeenten wat moderner en gemakkelijker worden in het meegaan met de tijd(geest). Mensen gaan nu opeens moeilijk doen, alsof de prediking die nu klinkt nieuw is ofzo...vreemd hoor.
Gisteravond met genoegen de cathechismusverklaring van ds. G.H. Kersten gehoord over zondag 33. Ik vrees dat er een deel van de Ger. Gem. daar nu niet meer zo achter zal staan. En dan is deze preek nog maar zo'n 60 jaar oud!!
Als je kritisch luistert, kan je er geen zegen op verwachten. Ik heb daar zelf gelukkig weinig last van. Maar als er geen voedsel in de preek zit, krijg je toch honger.
Let wel: er zijn er zeker nog die een christocentrische prediking houden, ze worden alleen beperkt door de 'officiele' leer.
In het Gereformeerd Weekblad staan een aantal artikelen van ds. P de Vries als reactie op het boek van ds. Haricnk, aanbod van genade. kZal eens een poging doen ze in te scannen.
Let wel: er zijn er zeker nog die een christocentrische prediking houden, ze worden alleen beperkt door de 'officiele' leer.
In het Gereformeerd Weekblad staan een aantal artikelen van ds. P de Vries als reactie op het boek van ds. Haricnk, aanbod van genade. kZal eens een poging doen ze in te scannen.
RJ,
Alsof een paar citaten de situatie veranderen...... Dat er verschillen zijn is niet nieuw, maar één stroming krijgt in de 'kerkleiding' de overhand en dat lijkt geen weerspiegeling van de lidmaten te zijn. De gedachtengang van de leiding gaat zo scheef lopen met die van de lidmaten en dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het volgende. Het slag studenten wat tegenwoordig van de TH komt behoort vrijwel volledig in de 'zware' stroming.
In de Saambinder komen beide stromingen bijvoorbeeld niet aan het woord. Dat is een orgaan waarin maar 1 stroming aan het woord komt terwijl (nogmaals) een substantieel deel van de lidmaten wel andere gedachten/nuances heeft. Dan krijg je de eerdergenoemde scheefgroei.
Het lijkt alsof de zondaar centraal staat in de prediking in plaats van Christus! Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Groeten,
Pim.
Alsof een paar citaten de situatie veranderen...... Dat er verschillen zijn is niet nieuw, maar één stroming krijgt in de 'kerkleiding' de overhand en dat lijkt geen weerspiegeling van de lidmaten te zijn. De gedachtengang van de leiding gaat zo scheef lopen met die van de lidmaten en dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het volgende. Het slag studenten wat tegenwoordig van de TH komt behoort vrijwel volledig in de 'zware' stroming.
In de Saambinder komen beide stromingen bijvoorbeeld niet aan het woord. Dat is een orgaan waarin maar 1 stroming aan het woord komt terwijl (nogmaals) een substantieel deel van de lidmaten wel andere gedachten/nuances heeft. Dan krijg je de eerdergenoemde scheefgroei.
Het lijkt alsof de zondaar centraal staat in de prediking in plaats van Christus! Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Groeten,
Pim.
Gisteren begonnen in een prachtig boek van J.C. Ryle (leefde ca. 1825-1900). Wat verbazend actueel zijn zijn boeken nog zeg. Zijn (bijbelgetrouwe!) visie vind ik helaas weinig terug in ‘onze hoek’. Terwijl in onze tijd zijn opwekkingsprediking en nadruk op verwantwoordelijkheid van de mens ook zo welkom zou zijn.
Pim.
Pim.
Het is zoals rekna zegt, die citaten vertegenwoordigen de aloude leer van de Ger. Gem. (in Ned.), kun je je er niet in vinden, dan kun je er net als Lecram ervoor kiezen dat kerkverband te verlaten en terug te keren naar de NHK.
Ds. G.H. Kersten had in de eerste decennia van de Geref. Gem. de leiding, nog veel meer dan Ds. Moerkerken nu heb ik het idee. In elk geval wordt de lijn van ds. G.H. Kersten strak vastgehouden, de lijn die er dus altijd al geweest is bij de hoofdstroom (gezien de bekende namen als Van Reenen, Hegeman). Nu krijgt men er moeite mee, dan is het dus niet zaak om kritiek te spuien en raar op te kijken als men niet verandert, nee, dan doet men er beter aan om het kerkverband te verlaten (zou ik doen, als ik eerlijk was).
Ds. G.H. Kersten had in de eerste decennia van de Geref. Gem. de leiding, nog veel meer dan Ds. Moerkerken nu heb ik het idee. In elk geval wordt de lijn van ds. G.H. Kersten strak vastgehouden, de lijn die er dus altijd al geweest is bij de hoofdstroom (gezien de bekende namen als Van Reenen, Hegeman). Nu krijgt men er moeite mee, dan is het dus niet zaak om kritiek te spuien en raar op te kijken als men niet verandert, nee, dan doet men er beter aan om het kerkverband te verlaten (zou ik doen, als ik eerlijk was).
Terug??? De NHK is naar mijn bescheiding mening ook verandert sinds de afscheiding..... Dus terug vind ik niet de juiste uitdrukking.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
terug (..) keren naar de NHK.
En ik ben niet van mening dat er niet-bijbels gepredikt wordt in de GG, maar in veel gevallen eenzijdig.
Pim.
[Aangepast op 18/8/03 door Pim]
Als je een dominee uit het verleden voor je wil laten buikspreken is het heel makkelijk om een zin uit een preek te halen. "Zie je wel! De dominees van nu zeggen precies hetzelfde als de dominees van toen!" Voor ieder citaat dat deze stelling bevestigt zal een ander weer 2 andere (van mogelijke dezelfde) dominees kunnen weergeven die het tegendeel aantonen.
In de tijd dat de beruchte stellingen van 1931 het licht zagen schreef dominee Kersten stukken in de Saambinder die de huidige hoofdredacteur niet onderschrijft of zou plaatsen.
Het gaat niet zozeer om de uitspraken die sommige dominees doen, het gaat om de eenzijdigheid door maar één kant te benadrukken.
Gisteravond dominee Paul gehoord: "Wend u naar mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde. Want Ik ben God en niemand meer." Waar blijf je dan met een 'voorwaardelijk' aanbod?
[Aangepast op 18/8/03 door refo]
In de tijd dat de beruchte stellingen van 1931 het licht zagen schreef dominee Kersten stukken in de Saambinder die de huidige hoofdredacteur niet onderschrijft of zou plaatsen.
Het gaat niet zozeer om de uitspraken die sommige dominees doen, het gaat om de eenzijdigheid door maar één kant te benadrukken.
Gisteravond dominee Paul gehoord: "Wend u naar mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde. Want Ik ben God en niemand meer." Waar blijf je dan met een 'voorwaardelijk' aanbod?
[Aangepast op 18/8/03 door refo]
Een van de laatst beantwoorde vragen op Refoweb is een vraag over wat er nu precies mis is met de Jongerenavonden volgende GG. Het heel erg korte antwoord van ds. Paul, lijkt mij te zeggen dat hij het zelf niet met die kritiek een s is. Maar misschien vergis ik mij in m'n interpretatie. In ieder geval is zijn antwoord wel heeeeel erg kort, voor zo'n gevoelig liggend onderwerp.
(Om technische redenen kan ik nu even niet citeren, dus je zult het zelf op moeten zoeken)
En als het gaat over de tweedeling, ben ik van mening dat niemand zo maar weg mag gaan, omdat de prediking hem niet bevalt. Voor iemand als Calvijn was de eenheid en heelheid van de kerk heel erg belangrijk. Wat er ook gebeurd, voor alles hoop ik dat er geen scheuring komt.
Nog even over ds. Kersten. Na het lezen van o.a. het boek van Harinck over het aanbod van genade en een aantal feitjes, komt het mij voor dat bijv. de cathechismus verklaring van Kersten niet heel erg representatief is voor zijn mening. Volgens mij versie is deze voor het eerst uitgegeven in 1946, d.i. midden in de strijd tussen Steenblok en Kok, en nog ter tijde dat Kersten bijna onvoorwaardelijk Steenblok verdedigde. Het feit dat Kersten in 1948 het boekje van Fisher uitgaf, waarin hij ook Steenblok op een aantal punten terugfloot lijkt mij daarin te steunen.
Groet
Mart
[Aangepast op 18/8/03 door Mart01]
(Om technische redenen kan ik nu even niet citeren, dus je zult het zelf op moeten zoeken)
En als het gaat over de tweedeling, ben ik van mening dat niemand zo maar weg mag gaan, omdat de prediking hem niet bevalt. Voor iemand als Calvijn was de eenheid en heelheid van de kerk heel erg belangrijk. Wat er ook gebeurd, voor alles hoop ik dat er geen scheuring komt.
Nog even over ds. Kersten. Na het lezen van o.a. het boek van Harinck over het aanbod van genade en een aantal feitjes, komt het mij voor dat bijv. de cathechismus verklaring van Kersten niet heel erg representatief is voor zijn mening. Volgens mij versie is deze voor het eerst uitgegeven in 1946, d.i. midden in de strijd tussen Steenblok en Kok, en nog ter tijde dat Kersten bijna onvoorwaardelijk Steenblok verdedigde. Het feit dat Kersten in 1948 het boekje van Fisher uitgaf, waarin hij ook Steenblok op een aantal punten terugfloot lijkt mij daarin te steunen.
Groet
Mart
[Aangepast op 18/8/03 door Mart01]
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.