Contant geld

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Contant geld

Bericht door Orchidee »

crossmountain schreef:Zijn er dan nog veel gemeentes waar ze geen collectebonnen hebben? Lijkt me een enorm gedoe om iedere zondag contant geld te hebben.
Bij onze gemeente kan je collectebonnen aanschaffen maar het hoeft niet natuurlijk.
Kleine moeite om 1x per maand of 1x per 3 maanden bijvoorbeeld een aantal rollen van 0,50ct, 1€ en/of 2€ bij de bank op te nemen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Contant geld

Bericht door -DIA- »

Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Dat kan hier ook.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Contant geld

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
refo schreef: Nee, dat is niet zo.
Als ik samen met iemand de priveuitgaven in kaart wil brengen, heb ik niets aan al die kasopnames. Ik wil weten of het Albert Heijn of C&A, Blokker of Kruitvat etc is. Daar kunnen we wat mee.
Als je contant geld opneemt, is het enige wat je weet dat het steeds sneller op is.
Natuurlijk niet. Je laat mensen budgetteren, plannen maken etc. Dus ze krijgen van hun bewindvoerder bv 100 euro per week. Hiervan moeten ze alles doen. Bonnetjes inleveren etc. Dus echt soort van dagelijks kasboek bijhouden. Fysiek geld ziet men dan echt slinken, in tegenstelling tot giraal geld.
Dan doe je dus volgens mij exact wat jij beschrijft. Priveuitgaven in beeld brengen. Dat zal inderdaad in eerste instantie giraal kunnen, maar later werkt budgetteren m.i. goed met fysiek geld.
Ik heb het niet over bewindvoering, maar over mensen die niet weten waar hun geld blijft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Contant geld

Bericht door refo »

Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Als wij iets in de collectezak doen, zijn we het kwijt.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

refo schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Als wij iets in de collectezak doen, zijn we het kwijt.
Bij ons is het dus nog erger. Wat ik in de collectezak gooi, koop ik de week erop terug;)

Een prettige roulatie zoals ik al zei.
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Contant geld

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:
crossmountain schreef:Zijn er dan nog veel gemeentes waar ze geen collectebonnen hebben? Lijkt me een enorm gedoe om iedere zondag contant geld te hebben.
Bij onze gemeente kan je collectebonnen aanschaffen maar het hoeft niet natuurlijk.
Kleine moeite om 1x per maand of 1x per 3 maanden bijvoorbeeld een aantal rollen van 0,50ct, 1€ en/of 2€ bij de bank op te nemen.
Dat kost geld, je betaalt per rol een bedragje extra.
Deze rollen zijn niet als giften aftrekbaar voor de belasting, voor wie daarvoor in aanmerking komt.
-
crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Contant geld

Bericht door crossmountain »

Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Maar hoe werkt dat dan? Je gaat voor 500 euro munten halen hoe betaal je dan die 500 euro? Maak je dat dan over naar de kerk of reken je dan 500 euro contant af? Lijkt me wel omslachtig.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: RE: Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

Mannetje schreef:
Orchidee schreef:
crossmountain schreef:Zijn er dan nog veel gemeentes waar ze geen collectebonnen hebben? Lijkt me een enorm gedoe om iedere zondag contant geld te hebben.
Bij onze gemeente kan je collectebonnen aanschaffen maar het hoeft niet natuurlijk.
Kleine moeite om 1x per maand of 1x per 3 maanden bijvoorbeeld een aantal rollen van 0,50ct, 1€ en/of 2€ bij de bank op te nemen.
Dat kost geld, je betaalt per rol een bedragje extra.
Deze rollen zijn niet als giften aftrekbaar voor de belasting, voor wie daarvoor in aanmerking komt.
Inderdaad, daarom doet de kerk bij ons dat zelf dus. Wij betalen dus niets extra's voor een rolletje. En het scheelt de kerk ook kosten, dacht ik.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

crossmountain schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Maar hoe werkt dat dan? Je gaat voor 500 euro munten halen hoe betaal je dan die 500 euro? Maak je dat dan over naar de kerk of reken je dan 500 euro contant af? Lijkt me wel omslachtig.
Ik haal bv. voor 100 euro aan 1 euro muntstukken. Ik betaal dan contant met briefjes. Het schijnt voordeliger te zijn om briefjes te brengen bij de bank voor de kerk? Dat weet ik dus niet precies. Wij betalen iig niet meer dan 100 euro voor 100 euro;)
crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Contant geld

Bericht door crossmountain »

Thuisvrouw schreef:
crossmountain schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Maar hoe werkt dat dan? Je gaat voor 500 euro munten halen hoe betaal je dan die 500 euro? Maak je dat dan over naar de kerk of reken je dan 500 euro contant af? Lijkt me wel omslachtig.
Ik haal bv. voor 100 euro aan 1 euro muntstukken. Ik betaal dan contant met briefjes. Het schijnt voordeliger te zijn om briefjes te brengen bij de bank voor de kerk? Dat weet ik dus niet precies. Wij betalen iig niet meer dan 100 euro voor 100 euro;)
@ Thuisvrouw. Maar je mist dan wel het voordeel van belasting aftrek. Onze gemeente redeneert/verwacht dat je door de belasting aftrek voor giften méér geeft omdat je uitgaat van een netto gift die bruto dus meer is. Wat is het bezwaar in jullie gemeente dat ze geen collectebonnen gebruiken? Is dat een praktisch of een principieel bezwaar?
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Contant geld

Bericht door Mannetje »

Onze gemeente is pas overgegaan van collectebonnen naar collectemunten, uit het oogpunt van duurzaamheid. Dus nu lijkt het net of je speelgoedgeld in de collectezak stopt...

Maar goed, dat dwaalt wat af van het onderwerp.

Ik ben een vrij verstokte pinner, contactloos is helemaal ideaal. Heb weleens geprobeerd of daar misbruik van te maken is, maar dat lukt niet. Ik heb meer passen met een chip in mijn portemonnee zitten, die storen. Dus moet mijn pas echt uit mijn portemonnee om te betalen.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Dodo »

De kerkrentmeesters/kerkvoogden geven bonnen of munten uit, zodat je je giften kunt aftrekken bij de belasting. Meestal betaal je de bonnen/munten over de bank en kun je ze dan ergens ophalen.
Voor de kerkganger is het prettig omdat je niet meer muntjes hoeft te sparen voor de diensten. Voor de kerk is het een service aan de kerkgangers, maar ze houden er ook geld aan over. Sowieso hebben zij het geld al binnen, zodat ze er rente van hebben of het kunnen gebruiken. Daarnaast raken er altijd munten/bonnen kwijt, en die worden dus niet ingeleverd.
In onze gemeente wordt ruim de helft van de collectes in bonnen betaald, en het wordt steeds meer.
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Contant geld

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:De kerkrentmeesters/kerkvoogden geven bonnen of munten uit, zodat je je giften kunt aftrekken bij de belasting. Meestal betaal je de bonnen/munten over de bank en kun je ze dan ergens ophalen.
Voor de kerkganger is het prettig omdat je niet meer muntjes hoeft te sparen voor de diensten. Voor de kerk is het een service aan de kerkgangers, maar ze houden er ook geld aan over. Sowieso hebben zij het geld al binnen, zodat ze er rente van hebben of het kunnen gebruiken. Daarnaast raken er altijd munten/bonnen kwijt, en die worden dus niet ingeleverd.
In onze gemeente wordt ruim de helft van de collectes in bonnen betaald, en het wordt steeds meer.
De rente is momenteel niet de moeite...
Wat wel lastig is, is dat je nooit weet hoeveel bonnen/munten er kwijt zijn geraakt? Dus je kunt moeilijk je overschot ergens aan besteden... Maar het is wel waar dat de "collectebonnenrekening" over het algemeen erg vol staat.
-
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

crossmountain schreef:
Thuisvrouw schreef:
crossmountain schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Ik haal bv. voor 100 euro aan 1 euro muntstukken. Ik betaal dan contant met briefjes. Het schijnt voordeliger te zijn om briefjes te brengen bij de bank voor de kerk? Dat weet ik dus niet precies. Wij betalen iig niet meer dan 100 euro voor 100 euro;)
@ Thuisvrouw. Maar je mist dan wel het voordeel van belasting aftrek. Onze gemeente redeneert/verwacht dat je door de belasting aftrek voor giften méér geeft omdat je uitgaat van een netto gift die bruto dus meer is. Wat is het bezwaar in jullie gemeente dat ze geen collectebonnen gebruiken? Is dat een praktisch of een principieel bezwaar?
Gek genoeg heb ik daar nog nooit over nagedacht. Wel weet ik dat de gemeente op dat punt vrijgelaten wordt. Dus je mag ook over de bank geven, zeg maar. Maar het hoeft niet. Je mag ook niets geven, maar liever wel natuurlijk. Wij kennen dus geen collectebonnen en vaste kerkelijke bijdragen. Alleen de muntjesroulatie. En die is uiteraard ook niet verplicht.

Daarbij is een gift over de bank om belastingvoordeel te hebben voor mij persoonlijk niet echt een reden. Als daarbij de verwachting komt dat ik meer moet geven, om dat er een verwacht belastingvoordeel is, zie ik mijn voordeel ook niet meer zo.

Maar dit zal per gemeente wel verschillen.
Plaats reactie