Re: Faillissement van de bevindelijke theologie
Geplaatst: 08 aug 2018, 12:36
Ik heb het over bevinding inzoverre de Schrift dat zelf aanreikt. En dan is dat zeker objectiveerbaar.
Ja, en waaraan moet ik dan zoal denken?Herman schreef:Ik heb het over bevinding inzoverre de Schrift dat zelf aanreikt. En dan is dat zeker objectiveerbaar.
Wat mij betreft kan over elk onderwerp verder worden nagedacht. Dat ligt aan de behoefte.Herman schreef:
Maar waar ik meer op doel, en daarbij put ik uit mijn geheugen - corrigeer me als ik fout zit, is dat je positief staat tegenover een nadere doordenking van de theologie als het gaat om schepping en evolutie maar als het gaat om de persoonlijke kennis aan God dan houdt het al snel op. Alsof je daar ook niet verder over na kan denken.
Hoe kom je erbij dat ik een studie naar Comrie als amateuristisch afdoe? Het onderwerp van onderzoek doet helemaal niet ter zake.in dat geval bevraag ik je op een argumentatie waarom moderne theologische vragen wel doordacht kunnen worden, maar dat je de studie naar Comrie c.s. als amateuristisch afdoet.
Het gaat niet enkel om de kwalificatie van de onderzoeker, maar ook om verantwoording afleggen t.a.v. onderzoeksmethoden en onderzoeksresultaten.En dan snap ik dat het uitmaakt of je een universitaire kwalificatie hebt of niet, maar dat is alleen een gradueel verschii en geen fundamenteel onderscheid.
Zonderling heeft vrij weinig aangetoond. Dat betekent niet dat hij geen gelijk heeft overigens, want ik stem in met zijn commentaar op Comrie.Ambtenaar schreef:Als Zonderling al vrij eenvoudig weet aan te tonen dat bepaalde aannames van Comrie onjuist zijn in niet in lijn met de Bijbel en de belijdenisgeschriften, dan blijkt daaruit al het belang van juiste kwalificaties.
Als ik thuis ben zoek ik even wat hoofdstuk en boektitels voor je op.JCRyle schreef:Ja, en waaraan moet ik dan zoal denken?Herman schreef:Ik heb het over bevinding inzoverre de Schrift dat zelf aanreikt. En dan is dat zeker objectiveerbaar.
Wat vind je trouwens van de inleiding van Calvijn's Institutie?Herman schreef:Als ik thuis ben zoek ik even wat hoofdstuk en boektitels voor je op.JCRyle schreef:Ja, en waaraan moet ik dan zoal denken?Herman schreef:Ik heb het over bevinding inzoverre de Schrift dat zelf aanreikt. En dan is dat zeker objectiveerbaar.
Je 1e vraag/opmerking: Als je dat zou willen doen, dan alvast bedankt! Ik ben benieuwd.Herman schreef:Wat vind je trouwens van de inleiding van Calvijn's Institutie?Herman schreef:Als ik thuis ben zoek ik even wat hoofdstuk en boektitels voor je op.
"De hele hoofdinhoud van onze wijsheid, voorzover die althans als ware en deugdelijke wijsheid aangemerkt mag worden, bestaat eigenlijk maar uit twee delen: kennis van God en kennis van onszelf. Omdat die met vele banden aan elkaar verbonden zijn, is het echter niet gemakkelijk uit te maken welke van deze twee het eerst komt en de andere uit zichzelf voortbrengt. Om te beginnen kan namelijk niemand zichzelf aanschouwen als hij niet ook meteen zijn aandacht richt op de aanschouwing van God in wie hij leeft en zich beweegt. Het is immers volkomen duidelijk dat de gaven waardoor wij tot iets in staat zijn, in het geheel niet van onszelf zijn, ja dat hetgeen wij zijn, niets anders is dan een zijn in de ene God. In de tweede plaats geldt dat wij door deze goede gaven, die druppelsgewijs uit de hemel op ons neerdalen, als het ware van de beekjes tot de bron geleid worden".
Maar nu gebeurt dit voor de opleiding en vorming van predikanten in zijn geheel. Dat lijkt mij wel degelijk een groot bezwaar.Posthoorn schreef:Je moet een keer een keuze maken. Dat betekent niet dat je geen kennis neemt van andere meningen. Ik denk dat het vaker voorkomt dat theologen zich oriënteren op één, vaak markante theoloog, zoals Kohlbrugge, Barth, Van Ruler, Noordmans, Wright, noem maar op. Daar is op zich niets mis mee.Auto schreef:Toch wel, het is een eenzijdige benadering.Posthoorn schreef:Wat daar ook van zij, dat zegt nog niets over het wetenschappelijke gehalte van de opleiding.Auto schreef:Probleem is dan ook wel dat er Comrie boven de andere oude schrijvers wordt verheven. Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam.
Ik vraag me af of het wel terecht is om deze conclusie te trekken op basis van de nogal boude bewering van auto: "Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam."Zonderling schreef:Maar nu gebeurt dit voor de opleiding en vorming van predikanten in zijn geheel. Dat lijkt mij wel degelijk een groot bezwaar.
Bovendien was en is Comrie als theoloog altijd omstreden geweest. Dat was al zo in de 18e eeuw en dat is nog steeds zo.
Zijn gezag onder de kinderen van God is bovendien te danken aan zijn (vroege) preken, niet aan zijn (latere) dogmatische werken.
1. Raadpleeg een willekeurige dogmatiek. Dan zul je zien dat daar de persoon en het werk van de Heere Jezus beschreven wordt en daar aanvullend de heilsorde, of het werk van de Heilige Geest. dr. H. Bavinck gaat bijvoorbeeld eind boek 3 begin boek 4 in op de heilsorde en noemt daar specifiek de vraag hoe de weldaden die door Jezus Christus zijn verworven worden toegepast aan de gelovigen.JCRyle schreef:Je 1e vraag/opmerking: Als je dat zou willen doen, dan alvast bedankt! Ik ben benieuwd.
Je 2e vraag/opmerking (n.a.v. Calvijn): Dan snap ik waarschijnlijk niet wat je eerder probeerde duidelijk te maken. Zou je dat een nadere toelichting willen geven?
Even een plaagstootje: toets de begrippen 'het eigene van de gereformeerde gemeenten' in op google en geheid dat je ook Comrie in dat een artikel daarover aantreft.Jongere schreef:Ik vraag me af of het wel terecht is om deze conclusie te trekken op basis van de nogal boude bewering van auto: "Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam."
Het is onmiskenbaar dat deze theoloog een belangrijke rol speelt (die je verschillend kunt waarderen), maar m.i. is er zeker een bredere blik dan auto nu doet voorkomen. Ik vind het niet terecht dat (verder niet inhoudelijk onderbouwde) idee als uitgangspunt te nemen.
Het is mogelijk dat Auto zich wat sterk heeft uitgedrukt. Toch lijkt het mij wel juist dat Comrie en ds. Kersten daar op nummer 1 staan als het gaat om de dogmatiek en de interpretatie van de orde des heils. De artikelen die ik van ds. Moerkerken gelezen hebben, wijzen daar ook heel sterk op.Jongere schreef:Ik vraag me af of het wel terecht is om deze conclusie te trekken op basis van de nogal boude bewering van auto: "Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam."Zonderling schreef:Maar nu gebeurt dit voor de opleiding en vorming van predikanten in zijn geheel. Dat lijkt mij wel degelijk een groot bezwaar.
Bovendien was en is Comrie als theoloog altijd omstreden geweest. Dat was al zo in de 18e eeuw en dat is nog steeds zo.
Zijn gezag onder de kinderen van God is bovendien te danken aan zijn (vroege) preken, niet aan zijn (latere) dogmatische werken.
Het is onmiskenbaar dat deze theoloog een belangrijke rol speelt (die je verschillend kunt waarderen), maar m.i. is er zeker een bredere blik dan auto nu doet voorkomen. Ik vind het niet terecht dat (verder niet inhoudelijk onderbouwde) idee als uitgangspunt te nemen.
Dit antwoord mag je van mij geven en ik zal er ook zeker kennis van nemen. Maar dan vraag ik mij of je werkelijk mijn punt begrepen hebt.Herman schreef:1. Raadpleeg een willekeurige dogmatiek. Dan zul je zien dat daar de persoon en het werk van de Heere Jezus beschreven wordt en daar aanvullend de heilsorde, of het werk van de Heilige Geest. dr. H. Bavinck gaat bijvoorbeeld eind boek 3 begin boek 4 in op de heilsorde en noemt daar specifiek de vraag hoe de weldaden die door Jezus Christus zijn verworven worden toegepast aan de gelovigen.
2. De openingsvraag van de Institutie stelt een metavraag: namelijk hoe kan ik mezelf en God kennen. Als je Gods Woord kent, bevind je dat Hij waar is. Ook daar ligt een duidelijke link tussen theologie en God te kennen/bevinden.