Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Afwijking van de belijdenis betekent afwijking van de Schrift.
Hier ga je mijns inziens echt een stap te ver en overwaardeer je de belijdenis. Het zou betekenen dat wanneer ik iets zeg dat niet overeenkomt met de belijdenis, het logischerwijs ook niet overeenkomt met de Bijbel. Ik zie dat anders. Ik zie een mogelijkheid dat je bepaalde zaken anders zegt en toch overeenkomstig te Bijbel spreekt.
Ik had het over 'tenzij' na mijn stelling. Dat is goed om mee te nemen in je reactie.
Verder mag je bepaalde zaken anders zeggen, maar dat moet dan wel in overeenstemming met de belijdenis van de kerk zijn. Anders heeft het aannemen van een belijdenis door de kerk als geheel (omdat deze in lijn met de Schrift is) toch geen zin als de predikanten vervolgens er vanaf mogen wijken?
Het is zeker zo, dat de belijdenis van de kerk bedoeld is om getuigenis te geven van wat de kerk gelooft en wat ze bestrijdt.
Doordat belijdenissen vaak een eerbiedwaardige ouderdom hebben en daarmee het belijden van de kerk al een lange tijd verwoorden, hebben ze ook groot gezag. Dat langetijds-aspect van de belijdenissen / belijdenisgeschriften moet onze ogen echter niet sluiten voor het feit dat het belijden van de kerk door de tijd toch steeds veranderingen ondergaat.
We zien dat natuurlijk het best in de lange geschiedenis van de kerk voor de reformatie, waar er een hele ontwikkeling van de leer in de Middeleeuwen is geweest (waar vele protestanten overigens niet zoveel van weten).
Toch is er ook iets soortgelijks aan de hand met de belijdenisgeschriften, die in de reformatie als reaktie tegenover de ontwikkeling van Una Sancta zijn geformuleerd. Al in het begin zijn die geschriften heel divers en met verschillende oogmerken geschreven. Ze zijn intussen 'gecanoniseerd', we spreken van de 3FvE als een onwankelbare grootheid. Maar het denken en de ontwikkelingen gaan gewoon door.
Nieuwe thema's zijn ook in het protestantisme op de agenda gekomen. Zo is de zending pas in de 19e eeuw echt op gang gekomen, maatschappelijke en politieke bewegingen (emancipatie van de kliene luyden) is ook pas veel later op gang gekomen (met alle vragen aan de kerk wat zij nu belijdt ten aanzien van sociale vraagstukken, kerk/staat, overheid, maatschappij enz.)
Nieuwe bewegingen als pietisme, oecumene, en revival zijn ontstaan. De wetenschap heeft zich op de Bijbel gestort. Wereldoorlogen hebben een fundamenteel ander zicht gegeven op kerk, geloof en religie. Indusrialisatie, communisme, kapitalisme daagden kerken en gelovigen uit. Nieuwe kerken, kerkvormen, bewegingen, stromingen hebben zich ontwikkeld. En allemaal hebben ze weer wat aanpassingen in nadruk of inhoud van de christelijke leer te zien gegeven.
Het is daarom een kwestie van tijd, dat deze nieuwe ontwikkelingen, bestuderingen, zoektochten en ontdekkingen in het christelijke geloof (bijvoorbeeld: plaats van joden en Israel, verwerking van WOII, zending, opkomst zuidelijke kerken) een plaats krijgen in onze belijdenisgeschriften.
Alleen, het gaat met belijdenisgeschriften nogal traag. Daarom lijken ze niet te bewegen of te veranderen, ze doen het wel degelijk. Meestal met vrij plotselinge veranderingen. Wanneer ontwikkelingen een neerslag krijgen in een belijdend schrijven (denk in dit verband aan de belijdenissen die de PKN heeft opgenomen). Een heel natuurlijk en onweerstaanbaar verschijnsel. Hoe langer een belijdende gemeenschap bestaat, hoe meer aandrang er zal zijn om ook het belijden in overeenstemming te brengen met de ervaringen, die gelovigen hebben.
En denk maar niet dat dit proces zich in de ger. gezindte niet voltrekt. Tal van (weliswaar niet officieel als belijdenisgeschriften neergelegde) veranderingen onderscheiden christenen en kerken op dit moment van elkaar. Men heeft het uiteindelijk gewoon zwart op wit vastgelegd.
Er hoeft maar een aanleiding te zijn, of het wordt ook officieel vastgelegd, geinstitutionaliseerd. Maar daarmee is wel weer een stap verder gezet. Het beroep op het voortzetten van een ene, onveranderlijke, eeuwige leer, het ongewijzigd en ongeschonden bewaren van een aloude leer is dus een hersenspinsel. Elke christen, elke kerk staat in een ontwikkeling. Dat blijkt vooral wanneer er weer nieuwe belijdende uitspraken komen. We kunnen nooit meer terug.
Gravo