DDD schreef:Sheba schreef:DDD schreef:Als je de vakanties meerekent, valt het met die uren reuze mee. Ik vind dat leerkrachten helemaal niet zo slecht betaald worden.

In die twaalf weken vakantie zijn de meeste leerkrachten ook nog aan het werk. Administratie, terugkomdagen, voorbereiding. etc.
Verder maken de meeste leerkrachten meer veel meer uren per week als waar ze voor zijn aangenomen. Leg het naast het loon van andere HBO opleidingen....
Daar komen de ouder-, de spreekavonden en andere contactmoment nog bij. De meeste leraren maken dagen van 8.00 uur tot 17.00 uur en zijn dan s avonds ook nog thuis actief voor school.
Verder denk ik dat niet het salaris het grootste punt is. Je werkt ook uit een stuk idealisme vaak in het onderwijs...
Maar de werkdruk die echt wel hoog is.
En al die mensen die de vakanties een beetje overdreven vinden. Zou ik uitnodigen eens een jaartje med te draaien.

Ik voer vaak dit soort discussies. De salarissen in het onderwijs zijn voor de uren echt niet slecht. Leerkrachten denken dat zij de enigen zijn die overwerken, maar dat is helemaal niet het geval. Daarnaast meten ze hun belasting vooral af aan de piekbelasting. Als je in je vakantie ook nog eens 6 uur per week werkt, heb je die week nog niet eens één werkdag ingehaald.
Ik ben benieuwd naar het loon van andere Hbo-opleidingen, maar mijns inziens is dit prima betaald.
Ik was altijd blij met mijn loon, al kan ik me voorstellen dat het geen vetpot is voor een kostwinner. Ik besef dat die twaalf weken absurd klinken. Maar de meeste leerkrachten die hun werk een beetje serieus nemen, maken met een parttime baan, ongeveer 40 tot 50 % meer uren.
Een voorbeeld van een eerste maand school. In de laatste vakantieweek is op de meeste scholen al een vergaderdag. En kom je een of twee dagen naar school om de klas verder in te richten. ( je mag zelf met kasten en tafels sjouwen, bij een bedrijf
/kantoor wordt dat voor je gedaan, en mag je zelf je dozen uitpakken) Verder ben je in die week thuis al bezig met andere voorbereidingen. Die laatste vakantieweek mag je gerust wegstrepen.
We gaan even van een baan van Wft 0,5 uit. Op je salarisstrookje staat 20 uur.
Week 1 ( stel je werkt 2,5 dagen )
Dan werk je dus die twee dagen van 8 tot 17.00 en om de andere week nog een dag extra) maar er zijn er ook die nog eerder beginnen, en ga ervan uit dat de meeste continue doorrennen... ( twee keer 9 uur='18 uur en anders drie keer 9 uur is 27 uur. ) officieel heb je een half uur pauze per dag. Maar die heb je dus meestal niet. En na schooltijd leerlingbesprekingen, andere contacten, lokaal ordenen, materiaal opzoeken, lessen voorbereiden...) de pauzes gaan meestal gop aan pleinwacht, etc.) zeker op een kleine school.
Dan kom je s avonds thuis. Groepsplannen, individuele plannen, weekplannen, overdrachten naar duo collega's, je lesvoorbereiding. Tel daar gerust nog bij een weekomvang van 20 uur zo'n minimaal 4 uur bij. Dan zit je al op minimaal 22 uur. Vaak is het echter meer. Dan heb je al een eerste infoavond. Ben je om 19 uur weer op school, alles klaarzetten etc. Ouders ontvangen. Tot pakweg 21.30. En dan opruimen. Om 22 uur naar huis. (Overigens ben je dus op zo'n dag dus als snel van 8 uur tot 22.00 uur op school, minus het warm eten...) Dus nog 3 uur erbij als je wel naar huis gaat tussendoor. In
Week 1 maak je dus al ipv 20 uur minimaal 25 uur. De praktijk is echt wel meer. Door in de laatste vakantieweek al veel te doen kan je het nog een beetje beperken.
Week 2
Je werkt dus weer die twee dagen, dan nog een dag vergadering/studiedag/ werkbijeenkomst. Je voorbereiding. Die pauzes blijven een heikel punt. Dus ipv 20 uur, ongeveer 24 uur plus die minimale 4 uur voorbereiding= 28 uur.
Week 3. Dan heb je al de kennismakings/contactavonden. Dus je bent minimaal twee avonden van drie uur op school. Dus 20 uur, plus die 4 uur en 6 uur contactavonden. Dertig uur totaal. Overigens moet je die gesprekken nog voorbereiden en verwerken. Die heb ik voor het gemak even niet meegeteld.
Week 4
Je hebt inmiddels te maken met overleggen met zorgteams etc.
Dat is meestal op je vrije dag...Dus je komt er braaf voor terug.
Dus ook dan 20 uur, halve dag naar school extra, voorbereidingen. Zeg maar 28 tot 30 uur.
Inmiddels ben je aardig op dreef. Dus je bent bezig met ontwikkelingslijnen in te vullen, schoolbrede dingen die spelen en de bijbehorende commissies. Nieuwe thema's uitwerken. Je werkt gewoon dan ipv 20 uur, zeker wel 30 uur per week.
Dan hebben we nog de piekmomenten... rapporten, ouder en spreekavonden in de loop van het jaar, de extra gesprekken met ouders van zorgleerlingen. Actiemarkt/ projectavond, vieringen met kerst/Pasen etc. Schoonmaakavonden, de begeleiding van stagiaires, afscheidsavonden, schoolreisjes, schoolkamp.Je komt zeker op een gemiddelde van minimaal 30 uur ipv. 20 uur is ongeveer 50% overwerk.
En bedenk bij de avonden dat je op school bent, de volgende morgen moet je weer fris en fruitig voor de groep, met kinderen die echt geen rekening houden met het feit dat je niet aan je rust bent gekomen
Dan heb je de andere 11 weken vakantie... heerlijk. Maar je bent ook daarin ongeveer een tot twee dagen met administratie bezig. Ik kan me herinneren dat je de eerste dagen meestal uitgeteld was...
Aangezien je in een sociale sector werkt komen daar nog de bezoeken aan collega's die ziek thuis zitten, en bedenk maar wat meer bij.
En hoe zou het dan komen dat het percentage van mensen met een burn-out ook in het onderwijs zo schrikbarend hoog is?
Verder is het pijnpunt dat docenten met dezelfde opleiding in het middelbaar onderwijs meer verdienen in vergelijking met hun collega's binnen het basisonderwijs. Terwijl in het basisonderwijs leerkrachten meer te maken hebben met verschillende niveaus in een groep, intensiever oudercontacten etc. Dat loopt gewoon een beetje scheef.

In dit verhaal zijn trouwens de bijscholingscursussen, vakliteratuur etc nog niet meegenomen.
En bedenk ook dat je met een salaris van leerkrachten vroeger een bijdrage kreeg om bijvoorbeeld ziektenkostenpremies etc. Te betalen. Dat is allemaal weg. En daar is nooit een tegemoetkoming voor teruggekomen , (wat aanvankelijk wel was beloofd). De salarissen zijn jarenlang niet meegegroeid. Veel of alles mag je zelf betalen. Je krijgt geen toeslagen voor overwerk etc. En stel dat je fulltime werkt en kostwinner bent... geen huurtoeslagen en ga maar verder.
Tel daarnaast ook er ook nog eens bij op de stress met ouders die hun kinderen als een soort prinsen en prinsesjes zien, de aggressie op sommige scholen in bepaalde buurten of types onderwijs... ( agressie vanuit ouders, leerlingen) en het negatieve imago dat de maatschappij heeft over het onderwijs. En veel leerkrachten schijnen tegenwoordig ziek voor de klas te staan omdat er geen vervanging is, en ze niet de kinderen naar huis willen sturen, omdat dat alleen maar onrust brengt voor de kinderen, en de ouders die allebei werken in de problemen komen. En trouwens als je ziek bent en er is wel vervanging mag je die op sommige scholen zelf regelen, eerlijk waar meegemaakt. Dus je belt met 40 graden koorts diverse collega's langs of ze je alsjeblieft willen vervangen, en mag het lukken dan man je ook nog een overdracht doen
Dan heb je inderdaad de bouwvakkers met een lagere opleiding die veel bijverdienen door extra werk.
De mensen die door hun lagere loon meer overhouden dan een leerkracht met een HBO opleiding omdat zij wel in aanmerking komen voor tegemoetkomingen die inkomensafhankelijk zijn.
Kom op, en draai een jaartje mee. Met alles erop en eraan. Dan weet je waar je over praat.
