Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

eilander
Moderator

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik eerlijk gezegd wel. Ik ken geen beroepsgroep die zo oververtegenwoordigd is in de christelijke gezindte als docent op een lagere school.
En toch hoor je altijd dat er een tekort is, zeker aan mannelijke leerkrachten.
Terri

Bericht door Terri »

Ik denk dat het erg verschilt per regio.
Onze dochter zoekt al vrij lang naar een fulltime baan in het christelijke onderwijs( basisschool).
In het midden van het land.
En dat valt niet mee.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

En bij ons in het westen ( randstad) is het juist heel moeilijk iemand te vinden. Dus als ze interesse heeft .... :)
merel

Bericht door merel »

Bij ons op school ( ook regio Rotterdam) kan ze ook gelijk aan de slag
helma

Bericht door helma »

Ik zag in RD zaterdag ook een herhaalde oproep tot sollicitanten. Ik meen Kootwijkerbroek. Er stonden wel meer vacatures in. Ik kijk tegenwoordig even want ik heb ook een afgestudeerde onderwijzeres zonder baan. Ze werkt momenteel wel met schoolboeken maar niet om er les uit te geven. Mijn dochter wil graag godsdienstonderwijs geven op openbaar lager onderwijs. Als iemand een vacature weet....
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Chrisje72 schreef:En als de reformatorische leerkrachten alleen op reformatorische scholen gaan werken... Die zouden het juist kunnen veranderen op Christelijke scholen.
Geheel mee eens. Ik ben zeker niet tegen Reformatorisch onderwijs, alleen kies ik wel heel bewust om les te geven op een PC-school.
eilander schreef:
merel schreef:Ik eerlijk gezegd wel. Ik ken geen beroepsgroep die zo oververtegenwoordigd is in de christelijke gezindte als docent op een lagere school.
En toch hoor je altijd dat er een tekort is, zeker aan mannelijke leerkrachten.
Dat tekort is zeker schrijnend in het PO. In het VO zitten overigens voldoende mannen. De salariëring loopt namelijk gigantisch uit elkaar. Als je al kostwinner in het PO zit en je hebt geen nevenfunctie, dan is het hebben van een 'roeping' bijna noodzakelijk. Zeker als je nettoloon gaat delen door het netto gewerkte uren (dus niet datgeen wat op papier staat).
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Als je de vakanties meerekent, valt het met die uren reuze mee. Ik vind dat leerkrachten helemaal niet zo slecht betaald worden.
merel

Bericht door merel »

Ik lees net op internet dat het instap salaris ongeveer €35000 bedraagt met een doorgroei naar €54000,00. En dat met 12 weken vakantie. Mijns inziens een prima saparis.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Als je de vakanties meerekent, valt het met die uren reuze mee. Ik vind dat leerkrachten helemaal niet zo slecht betaald worden.
:jongle In die twaalf weken vakantie zijn de meeste leerkrachten ook nog aan het werk. Administratie, terugkomdagen, voorbereiding. etc.
Verder maken de meeste leerkrachten meer veel meer uren per week als waar ze voor zijn aangenomen. Leg het naast het loon van andere HBO opleidingen....
Daar komen de ouder-, de spreekavonden en andere contactmoment nog bij. De meeste leraren maken dagen van 8.00 uur tot 17.00 uur en zijn dan s avonds ook nog thuis actief voor school.

Verder denk ik dat niet het salaris het grootste punt is. Je werkt ook uit een stuk idealisme vaak in het onderwijs...
Maar de werkdruk die echt wel hoog is.

En al die mensen die de vakanties een beetje overdreven vinden. Zou ik uitnodigen eens een jaartje med te draaien. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Voor de bedragen die Mara noemt, 12 weken vakantie per jaar en werkdaagjes van 8 tot 17, wil ik dat gerust doen.
Waar kan ik me melden?
DDD

Bericht door DDD »

Sheba schreef:
DDD schreef:Als je de vakanties meerekent, valt het met die uren reuze mee. Ik vind dat leerkrachten helemaal niet zo slecht betaald worden.
:jongle In die twaalf weken vakantie zijn de meeste leerkrachten ook nog aan het werk. Administratie, terugkomdagen, voorbereiding. etc.
Verder maken de meeste leerkrachten meer veel meer uren per week als waar ze voor zijn aangenomen. Leg het naast het loon van andere HBO opleidingen....
Daar komen de ouder-, de spreekavonden en andere contactmoment nog bij. De meeste leraren maken dagen van 8.00 uur tot 17.00 uur en zijn dan s avonds ook nog thuis actief voor school.

Verder denk ik dat niet het salaris het grootste punt is. Je werkt ook uit een stuk idealisme vaak in het onderwijs...

En al die mensen die de vakanties een beetje overdreven vinden. Zou ik uitnodigen eens een jaartje med te draaien. ;)
Ik voer vaak dit soort discussies. De salarissen in het onderwijs zijn voor de uren echt niet slecht. Leerkrachten denken dat zij de enigen zijn die overwerken, maar dat is helemaal niet het geval. Daarnaast meten ze hun belasting vooral af aan de piekbelasting. Als je in je vakantie ook nog eens 6 uur per week werkt, heb je die week nog niet eens één werkdag ingehaald.

Ik ben benieuwd naar het loon van andere Hbo-opleidingen, maar mijns inziens is dit prima betaald.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
Sheba schreef:

Ik voer vaak dit soort discussies. De salarissen in het onderwijs zijn voor de uren echt niet slecht. Leerkrachten denken dat zij de enigen zijn die overwerken, maar dat is helemaal niet het geval. Daarnaast meten ze hun belasting vooral af aan de piekbelasting. Als je in je vakantie ook nog eens 6 uur per week werkt, heb je die week nog niet eens één werkdag ingehaald.

Ik ben benieuwd naar het loon van andere Hbo-opleidingen, maar mijns inziens is dit prima betaald.
Ik was altijd blij met mijn loon, al kan ik me voorstellen dat het geen vetpot is voor een kostwinner. Ik besef dat die twaalf weken absurd klinken. Maar de meeste leerkrachten die hun werk een beetje serieus nemen, maken met een parttime baan, ongeveer 40 tot 50 % meer uren.

Een voorbeeld van een eerste maand school. In de laatste vakantieweek is op de meeste scholen al een vergaderdag. En kom je een of twee dagen naar school om de klas verder in te richten. ( je mag zelf met kasten en tafels sjouwen, bij een bedrijf
/kantoor wordt dat voor je gedaan, en mag je zelf je dozen uitpakken) Verder ben je in die week thuis al bezig met andere voorbereidingen. Die laatste vakantieweek mag je gerust wegstrepen.
We gaan even van een baan van Wft 0,5 uit. Op je salarisstrookje staat 20 uur.
Week 1 ( stel je werkt 2,5 dagen )
Dan werk je dus die twee dagen van 8 tot 17.00 en om de andere week nog een dag extra) maar er zijn er ook die nog eerder beginnen, en ga ervan uit dat de meeste continue doorrennen... ( twee keer 9 uur='18 uur en anders drie keer 9 uur is 27 uur. ) officieel heb je een half uur pauze per dag. Maar die heb je dus meestal niet. En na schooltijd leerlingbesprekingen, andere contacten, lokaal ordenen, materiaal opzoeken, lessen voorbereiden...) de pauzes gaan meestal gop aan pleinwacht, etc.) zeker op een kleine school.
Dan kom je s avonds thuis. Groepsplannen, individuele plannen, weekplannen, overdrachten naar duo collega's, je lesvoorbereiding. Tel daar gerust nog bij een weekomvang van 20 uur zo'n minimaal 4 uur bij. Dan zit je al op minimaal 22 uur. Vaak is het echter meer. Dan heb je al een eerste infoavond. Ben je om 19 uur weer op school, alles klaarzetten etc. Ouders ontvangen. Tot pakweg 21.30. En dan opruimen. Om 22 uur naar huis. (Overigens ben je dus op zo'n dag dus als snel van 8 uur tot 22.00 uur op school, minus het warm eten...) Dus nog 3 uur erbij als je wel naar huis gaat tussendoor. In Week 1 maak je dus al ipv 20 uur minimaal 25 uur. De praktijk is echt wel meer. Door in de laatste vakantieweek al veel te doen kan je het nog een beetje beperken.

Week 2
Je werkt dus weer die twee dagen, dan nog een dag vergadering/studiedag/ werkbijeenkomst. Je voorbereiding. Die pauzes blijven een heikel punt. Dus ipv 20 uur, ongeveer 24 uur plus die minimale 4 uur voorbereiding= 28 uur.

Week 3. Dan heb je al de kennismakings/contactavonden. Dus je bent minimaal twee avonden van drie uur op school. Dus 20 uur, plus die 4 uur en 6 uur contactavonden. Dertig uur totaal. Overigens moet je die gesprekken nog voorbereiden en verwerken. Die heb ik voor het gemak even niet meegeteld.

Week 4
Je hebt inmiddels te maken met overleggen met zorgteams etc.
Dat is meestal op je vrije dag...Dus je komt er braaf voor terug.
Dus ook dan 20 uur, halve dag naar school extra, voorbereidingen. Zeg maar 28 tot 30 uur.

Inmiddels ben je aardig op dreef. Dus je bent bezig met ontwikkelingslijnen in te vullen, schoolbrede dingen die spelen en de bijbehorende commissies. Nieuwe thema's uitwerken. Je werkt gewoon dan ipv 20 uur, zeker wel 30 uur per week.
Dan hebben we nog de piekmomenten... rapporten, ouder en spreekavonden in de loop van het jaar, de extra gesprekken met ouders van zorgleerlingen. Actiemarkt/ projectavond, vieringen met kerst/Pasen etc. Schoonmaakavonden, de begeleiding van stagiaires, afscheidsavonden, schoolreisjes, schoolkamp.Je komt zeker op een gemiddelde van minimaal 30 uur ipv. 20 uur is ongeveer 50% overwerk. :jongle

En bedenk bij de avonden dat je op school bent, de volgende morgen moet je weer fris en fruitig voor de groep, met kinderen die echt geen rekening houden met het feit dat je niet aan je rust bent gekomen :OO3

Dan heb je de andere 11 weken vakantie... heerlijk. Maar je bent ook daarin ongeveer een tot twee dagen met administratie bezig. Ik kan me herinneren dat je de eerste dagen meestal uitgeteld was...

Aangezien je in een sociale sector werkt komen daar nog de bezoeken aan collega's die ziek thuis zitten, en bedenk maar wat meer bij.

En hoe zou het dan komen dat het percentage van mensen met een burn-out ook in het onderwijs zo schrikbarend hoog is?

Verder is het pijnpunt dat docenten met dezelfde opleiding in het middelbaar onderwijs meer verdienen in vergelijking met hun collega's binnen het basisonderwijs. Terwijl in het basisonderwijs leerkrachten meer te maken hebben met verschillende niveaus in een groep, intensiever oudercontacten etc. Dat loopt gewoon een beetje scheef. :) In dit verhaal zijn trouwens de bijscholingscursussen, vakliteratuur etc nog niet meegenomen.

En bedenk ook dat je met een salaris van leerkrachten vroeger een bijdrage kreeg om bijvoorbeeld ziektenkostenpremies etc. Te betalen. Dat is allemaal weg. En daar is nooit een tegemoetkoming voor teruggekomen , (wat aanvankelijk wel was beloofd). De salarissen zijn jarenlang niet meegegroeid. Veel of alles mag je zelf betalen. Je krijgt geen toeslagen voor overwerk etc. En stel dat je fulltime werkt en kostwinner bent... geen huurtoeslagen en ga maar verder.
Tel daarnaast ook er ook nog eens bij op de stress met ouders die hun kinderen als een soort prinsen en prinsesjes zien, de aggressie op sommige scholen in bepaalde buurten of types onderwijs... ( agressie vanuit ouders, leerlingen) en het negatieve imago dat de maatschappij heeft over het onderwijs. En veel leerkrachten schijnen tegenwoordig ziek voor de klas te staan omdat er geen vervanging is, en ze niet de kinderen naar huis willen sturen, omdat dat alleen maar onrust brengt voor de kinderen, en de ouders die allebei werken in de problemen komen. En trouwens als je ziek bent en er is wel vervanging mag je die op sommige scholen zelf regelen, eerlijk waar meegemaakt. Dus je belt met 40 graden koorts diverse collega's langs of ze je alsjeblieft willen vervangen, en mag het lukken dan man je ook nog een overdracht doen :humhihi

Dan heb je inderdaad de bouwvakkers met een lagere opleiding die veel bijverdienen door extra werk.
De mensen die door hun lagere loon meer overhouden dan een leerkracht met een HBO opleiding omdat zij wel in aanmerking komen voor tegemoetkomingen die inkomensafhankelijk zijn. :bobo

Kom op, en draai een jaartje mee. Met alles erop en eraan. Dan weet je waar je over praat. ::bye
Laatst gewijzigd door Sheba op 13 sep 2017, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Sheba schreef:Kom op, en draai een jaartje mee. Met alles erop en eraan. Dan weet je waar je over praat. ::bye
Geldt dat ook niet andersom? Iemand met een HBO-opleiding heeft toch al snel een baan waar meer van je verwacht wordt dan om van 9 tot 5 achter een bureau te zitten.
Je zou bv. een tijdje als assistent-accountant bij een groot kantoor kunnen gaan werken. Verdient niet al te goed, mentaliteit is hard. Als het nodig is, wordt van je verwacht dat je tot diep in de nacht doorwerkt. Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden.
Maar wees gerust: ik benijd je niet.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:Kom op, en draai een jaartje mee. Met alles erop en eraan. Dan weet je waar je over praat. ::bye
Geldt dat ook niet andersom? Iemand met een HBO-opleiding heeft toch al snel een baan waar meer van je verwacht wordt dan om van 9 tot 5 achter een bureau te zitten.
Je zou bv. een tijdje als assistent-accountant bij een groot kantoor kunnen gaan werken. Verdient niet al te goed, mentaliteit is hard. Als het nodig is, wordt van je verwacht dat je tot diep in de nacht doorwerkt. Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden.
Maar wees gerust: ik benijd je niet.
In het zakenleven met een HBO opleiding heb je echt wel een hoger salaris. En op de een of andere manier houden ze in ieder geval meer achter de streep over...
Verder is het onderwijs ook een roeping. Dus klagen doe je niet. En echt het is een prachtwerken. Maar ik wilde wel even ontkrachten dat de leraren een luizenleventje hebben.
Laatst gewijzigd door Sheba op 13 sep 2017, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Kom op, en draai een jaartje mee. Met alles erop en eraan. Dan weet je waar je over praat. ::bye
Ik heb dat boek gelezen van meester Mark.

Mark van der Werf, verslaggever van het Algemeen Dagblad, heeft op zijn 35e genoeg CEO’s en Haagse parlementaire hotemetoten geïnterviewd. Hij zegt de journalistiek vaarwel en wordt leraar op een basisschool in de binnenstad van Rotterdam.
In Meester Mark draait door doet hij met veel vaart en zelfspot verslag van zijn nieuwe loopbaan. De onervaren meester maakt een vliegende start: hij strikt veters, plakt pleisters op kapotte knieën en leert zijn groep rekenen en schrijven.

Helaas blijft het schooljaar niet zo idyllisch...

Een jongen met het Gilles de la Tourette-syndroom roept vijftig keer per dag ‘mamamia-pizzeria’. Een meisje dat categorisch zwijgt, communiceert door opzichtig in het kruis van haar leerkracht te grijpen. En de moeder van een aartsluie leerling concludeert dat haar zoon een Winti-kruidenbad en vier weken absolute rust nodig heeft.
Geleidelijk groeit bij de voormalige verslaggever twijfel: Heeft hij de juiste carrièreswitch gemaakt? Dromen, durven, doen, blijkt niet zo simpel als het lijkt.
De bureaucratie in het onderwijs is enorm. Een leuke les voorbereiden? Helaas, er moet eerst een arrangementenplanning gemaakt worden.
De leerlingen de baas blijven, blijkt bovendien moeilijker dan gedacht. Op de Pabo, waar je met broddelwerk prima cijfers kunt scoren, heeft orde houden geen prioriteit. Daar is het belangrijker om een vis te kleien.
Uiteindelijk belandt Mark op een skippybal van een haptonoom – en hakt hij de knoop door.

Een kort verslag van de inhoud.

Mijn schoonzusje is in het onderwijs gegaan, omdat ze haar werk in de zorg niet meer kon volhouden, maar uiteindelijk werkt ze veel meer uren tegen een lager loon. Zeker toen ze pas begonnen was. En tussendoor behaalde ze haar HBO.
In 2025 wordt het trouwens verplicht dat een aantal leerkrachten op een basisschool een Master opleiding voltooid hebben.
Hoe Sheba het hierboven schetst, hoor ik van mijn schoonzus ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie