Het zingen van onbekende psalmen

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Wanneer Het Gebed behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'Het Gebed des Heeren' gezongen.
Wanneer de Wet behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'De Tien Geboden' gezongen.
In de gemeenten die ik ken wordt bij de behandeling van de 12 Artikelen de 1e en 2e berijming van de Twaalf Artikelen niet gezongen.

Hoe is dat in bij de anderen?
Bij ons gebeurt dat wel, maar niet altijd. Maar goed, ik heb ook wel eens de bedezang voor het eten gezongen op biddag.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Wanneer Het Gebed behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'Het Gebed des Heeren' gezongen.
Wanneer de Wet behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'De Tien Geboden' gezongen.
In de gemeenten die ik ken wordt bij de behandeling van de 12 Artikelen de 1e en 2e berijming van de Twaalf Artikelen niet gezongen.

Hoe is dat in bij de anderen?
Hetzelfde. Nu zing ik graag alle psalmen, maar die berijmingen kan ik toch maar moeilijk mooi vinden.
Vroeger werd bij ons na de lezing van de Wet het laatste vers van de Tien Geboden gezongen.
Nu zingen we een vers uit Psalm 119. Beginnend bij vers 1 en gewoon tot het eind. Dan beginnen we opnieuw. (Voor de duidelijkheid, niet allemaal in 1 dienst)
Bij de catechismusverklaring wordt ook wel uit het Gebed des Heeren gezongen.
Van de Avondzang alleen het laatste vers, als er leesdienst is, uitgesproken door een ouderling.
Er staat ook nog een Morgenzang en Eigen Geschrift Davids. Die zijn bij ons nooit gezongen voor zover ik weet.
Ik vind het wel apart dat de Morgenzang bij jou zo weinig gezongen wordt. Die kom ik toch regelmatig tegen in de kerkdiensten, bijvoorbeeld na de wetslezing:

Vers 4
Zie op ons neder in genâ,
Opdat ons werk voorspoedig ga;
En scheld ons alle misdaân kwijt,
O HEER, die vol ontferming zijt.

Vers 5
Verlicht ons hart, dat duister is,
Wil ons, naar Uw getuigenis,
Doen vlieden alle kwade paân,
En ijv'rig in Uw wegen gaan.

En ook het derde en de laatste twee verzen worden toch veel gezongen:
Vers 3
Dat wij ons ambt en plicht, o HEER,
Getrouw verrichten tot Uw eer;
Dat Uwe gunst ons werk bekroon',
Uw Geest ons leid' en in ons woon'.

Volgens mij is dit vers bij de intrededienst van ds. Schreuder nog gezongen (om even een Rijssens linkje te maken).

Vers 6
Schenk Uwen zegen bij Uw Woord;
Het rijk des satans word' verstoord;
Sterk leraars, sterk onz' overheid,
In 't werk, door U hun opgeleid.

Vers 7
Troost allen, die in nood en smart,
Tot U verheffen 't angstig hart.
Maak ons in tegenspoeden stil,
Hoor ons, o God, om Jezus' wil.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Wanneer Het Gebed behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'Het Gebed des Heeren' gezongen.
Wanneer de Wet behandeld wordt in de catechismus dan wordt er altijd uit 'De Tien Geboden' gezongen.
In de gemeenten die ik ken wordt bij de behandeling van de 12 Artikelen de 1e en 2e berijming van de Twaalf Artikelen niet gezongen.

Hoe is dat in bij de anderen?
Hetzelfde. Nu zing ik graag alle psalmen, maar die berijmingen kan ik toch maar moeilijk mooi vinden.
Vroeger werd bij ons na de lezing van de Wet het laatste vers van de Tien Geboden gezongen.
Nu zingen we een vers uit Psalm 119. Beginnend bij vers 1 en gewoon tot het eind. Dan beginnen we opnieuw. (Voor de duidelijkheid, niet allemaal in 1 dienst)
Bij de catechismusverklaring wordt ook wel uit het Gebed des Heeren gezongen.
Van de Avondzang alleen het laatste vers, als er leesdienst is, uitgesproken door een ouderling.
Er staat ook nog een Morgenzang en Eigen Geschrift Davids. Die zijn bij ons nooit gezongen voor zover ik weet.
Ik vind het wel apart dat de Morgenzang bij jou zo weinig gezongen wordt. Die kom ik toch regelmatig tegen in de kerkdiensten, bijvoorbeeld na de wetslezing:

Vers 4
Zie op ons neder in genâ,
Opdat ons werk voorspoedig ga;
En scheld ons alle misdaân kwijt,
O HEER, die vol ontferming zijt.

Vers 5
Verlicht ons hart, dat duister is,
Wil ons, naar Uw getuigenis,
Doen vlieden alle kwade paân,
En ijv'rig in Uw wegen gaan.

En ook het derde en de laatste twee verzen worden toch veel gezongen:
Vers 3
Dat wij ons ambt en plicht, o HEER,
Getrouw verrichten tot Uw eer;
Dat Uwe gunst ons werk bekroon',
Uw Geest ons leid' en in ons woon'.

Volgens mij is dit vers bij de intrededienst van ds. Schreuder nog gezongen (om even een Rijssens linkje te maken).

Vers 6
Schenk Uwen zegen bij Uw Woord;
Het rijk des satans word' verstoord;
Sterk leraars, sterk onz' overheid,
In 't werk, door U hun opgeleid.

Vers 7
Troost allen, die in nood en smart,
Tot U verheffen 't angstig hart.
Maak ons in tegenspoeden stil,
Hoor ons, o God, om Jezus' wil.
Deze verzen gebruikte de juffrouw op de School met den Bijbel altijd als gebed bij de dagopening.
Een van de meesters was ouderling in de Hervormde kerk. Die deed een vrij gebed.
Nu je het zegt staat het me wel bij dat het gezongen is bij de intrede van ds. Schreuder Maar het is dus dusdanig normaal dat het me niet echt opvalt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
aggieoudje
Berichten: 907
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst zingen wij als voorzang 9 van de 10x de psalm die op de zondagschool moet worden geleerd door de kinderen, dus meestal wel bekende.
's Avonds zingen we meestal van het rijtje af dus ook weleens onbekende.
Onze dominee laat voor de rest best redelijk vaak onbekende psalmen zingen.
Vindt het wel fijn als de organist het dan wel in zijn geheel even voorspeeld zodat je de moeilijke punten even hoort , maar jammergenoeg doen ze dat niet alle 7.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Ik erger mij altijd groen en geel als een organist het nodig vindt een psalm in zijn geheel voor te spelen. Tenzij dan dat een predikant te weinig coupletten opgeeft. Dan kun je er twee tussendoor spelen zodat het nog wat lijkt. Maar als voorspel heeft het wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Nu worden in onze gemeente alle onbekende psalmen en gezangen prima meegezongen, uitgezonderd misschien de bedezang voor het eten.

Overigens vind ik dat sommige psalmen ongeschikt zijn om in de christelijke eredienst te zingen. Ik ben blij dat die dan ook door de meeste predikanten niet worden opgegeven.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Ik erger mij altijd groen en geel als een organist het nodig vindt een psalm in zijn geheel voor te spelen. Tenzij dan dat een predikant te weinig coupletten opgeeft. Dan kun je er twee tussendoor spelen zodat het nog wat lijkt. Maar als voorspel heeft het wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Nu worden in onze gemeente alle onbekende psalmen en gezangen prima meegezongen, uitgezonderd misschien de bedezang voor het eten.

Overigens vind ik dat sommige psalmen ongeschikt zijn om in de christelijke eredienst te zingen. Ik ben blij dat die dan ook door de meeste predikanten niet worden opgegeven.
Sommige psalmen, meest boetepsalmen, of nog erger, wraakpsalmen kunnen veel mensen, hoog beschaafde christenen, niet meer mee overweg. Maar het is wel naar het geïnspireerde Woord van God. In feite zeggen deze mensen: Dat oude testament is minder belangrijk voor ons. En wraakpsalmen passen nu eenmaal niet bij het hoog-beschaafde christendom van vandaag. Ds. Lamain heeft er ooit iets over geschreven in De Saambinder. Is nog na te lezen op Digibron, en gaat over dat de kennis van het bevindelijke leven zeer ver weg is.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Klopt. Sommige psalmen uit oorlogssituaties zijn voor ons in Nederland op dit moment gewoon volstrekt niet aan de orde. Ik zeg niet dat zulke dingen nooit gezongen mogen worden. Ik kan me best voorstellen dat Syrische christenen wat andere psalmen hebben gekozen de laatste jaren.

Maar het is mijns inziens niet de bedoeling om psalmen te zingen die in onze context nergens op slaan. Wij hebben geen oorlog, en ook geen wreed vermoorde kinderen, hoewel je de abortuspraktijk daar natuurlijk wel onder kunt scharen. Maar ook bij een preek over abortus zou ik het onacceptabel vinden als bepaalde wraakpsalmen gezongen werden.

Dat heeft mijns inziens meer met fijngevoeligheid dan met wereldsgezindheid te maken.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door emigrant »

In het Anglicaanse Book of Common Prayer wordt het HELE psalmboek elke maand doorgezongen verdeeld over 30 dagen in Morning en Evening Prayer diensten. Het is hier en daar nog gebruik.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Klopt. Sommige psalmen uit oorlogssituaties zijn voor ons in Nederland op dit moment gewoon volstrekt niet aan de orde. Ik zeg niet dat zulke dingen nooit gezongen mogen worden. Ik kan me best voorstellen dat Syrische christenen wat andere psalmen hebben gekozen de laatste jaren.

Maar het is mijns inziens niet de bedoeling om psalmen te zingen die in onze context nergens op slaan. Wij hebben geen oorlog, en ook geen wreed vermoorde kinderen, hoewel je de abortuspraktijk daar natuurlijk wel onder kunt scharen. Maar ook bij een preek over abortus zou ik het onacceptabel vinden als bepaalde wraakpsalmen gezongen werden.

Dat heeft mijns inziens meer met fijngevoeligheid dan met wereldsgezindheid te maken.
Met andere woorden: Die zijn niet passend in elke tijd en voor ieder mens? En nu spreken we dan ook over de levende Kerk!? Weet u dat u hier een deel van het Woord tekort doet en daarmee in feite een begin maakt met Schriftkritiek?
Het laatste Bijbelboek wordt met een ernstig woord besloten: Want ik betuig aan een iegelijk die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal over hem toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezes profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Die deze dingen getuigt, zegt: Ja Ik kom haastelijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!

Nu zeggen veel mensen: Dit slaat alleen op het boek der Openbaring, maar de kanttekening wijst erop dat het hier gaat om de laatste woorden aangaande de ganse Heilige Schrift.
Daarom denk ik dat u niet besefte wat u eigenlijk zei...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Ik denk dat het probleem meer is dat u niet beseft wat ik zei. Ik vind het nergens op slaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik erger mij altijd groen en geel als een organist het nodig vindt een psalm in zijn geheel voor te spelen.
Dat kan bij onbekende psalmen heel functioneel zijn!
Laten we het dan eens hebben over het (on)nut van de gewoonte die sommige predikanten hebben om bij het afkondigen van een psalmvers dat vers eerst helemaal voor te lezen...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik denk dat het probleem meer is dat u niet beseft wat ik zei. Ik vind het nergens op slaan.
Ik begrijp u niet. Wat bedoelde u dan? En wat vind u nergens op slaan?
Beetje punt voor punt is het makkelijkste.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik erger mij altijd groen en geel als een organist het nodig vindt een psalm in zijn geheel voor te spelen.
Dat kan bij onbekende psalmen heel functioneel zijn!
Laten we het dan eens hebben over het (on)nut van de gewoonte die sommige predikanten hebben om bij het afkondigen van een psalmvers dat vers eerst helemaal voor te lezen...
Ik zie niet in waarom. Het maakt mensen lui, vind ik. Ik zie er werkelijk het voordeel niet van, en vooral niet als iedereen daarna net zo goed meezingt als met een zogenoemd bekende psalm. Er zijn voor de diensten kansen genoeg om de volgens de organist onbekende psalmen te spelen. Als een psalm werkelijk voor een gemeente onbekend is, dan is dat misschien iets anders. Ik herken dat zo niet. In alle gemeenten waar ik kom/ kwam, werden de meeste psalmmelodien geregeld gezongen. Maar dat schijnt op de Veluwe anders te zijn.

Het voorlezen van complete psalmverzen is mijns inziens ook zinloze ijdeltuiterij, en vind ik ook een ergerlijke gewoonte. Ik probeer me over beide onhebbelijkheden niet op te winden, want ik ben zelf ook niet volmaakt. Maar ik zie niet in waarom een organist iets vervelends zou moeten doen, omdat er ook predikanten zijn die hun kerkgangers vervelen met hun declameertalent.

@DIA: een grondige exegese van mijn tekst zou meer op zijn plaats zijn dan een verzoek om het nog eens te herhalen. Mijn teksten zijn mijns inziens duidelijk genoeg en ik probeer ze zo te schrijven, dat ze niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn.
gallio
Berichten: 1983
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Ik erger mij altijd groen en geel als een organist het nodig vindt een psalm in zijn geheel voor te spelen. Tenzij dan dat een predikant te weinig coupletten opgeeft. Dan kun je er twee tussendoor spelen zodat het nog wat lijkt. Maar als voorspel heeft het wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Nu worden in onze gemeente alle onbekende psalmen en gezangen prima meegezongen, uitgezonderd misschien de bedezang voor het eten.

Overigens vind ik dat sommige psalmen ongeschikt zijn om in de christelijke eredienst te zingen. Ik ben blij dat die dan ook door de meeste predikanten niet worden opgegeven.
Sommige psalmen, meest boetepsalmen, of nog erger, wraakpsalmen kunnen veel mensen, hoog beschaafde christenen, niet meer mee overweg. Maar het is wel naar het geïnspireerde Woord van God. In feite zeggen deze mensen: Dat oude testament is minder belangrijk voor ons. En wraakpsalmen passen nu eenmaal niet bij het hoog-beschaafde christendom van vandaag. Ds. Lamain heeft er ooit iets over geschreven in De Saambinder. Is nog na te lezen op Digibron, en gaat over dat de kennis van het bevindelijke leven zeer ver weg is.
Dit onderwerp ging toch over onbekende melodien ? Hoe komen we dan zomaar bij wraakpsalmen en hoog-beschaafd christendom terecht ?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Omdat er uiteraard een verband is tussen de onbekendheid van sommige psalmen en de inhoud daarvan. :tilt
Plaats reactie