Referendum 6 april Oekraine

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door eilander »

Ik ga niet stemmen, ik zie het nut er niet van.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Martijn »

In de voorlaatste Zoeklicht stond een artikel over onder andere het referendum waarin ook werd opgeroepen om niet te gaan stemmen zodat het referendum niet geldig is als de opkomst minder dan 30 procent is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Ik ga niet stemmen, ik zie het nut er niet van.
+1
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Auto »

eilander schreef:Ik ga niet stemmen, ik zie het nut er niet van.
Ik vind het vrij moeilijk. Niet stemmen (daar hoopt de regering op) betekent dat het referendum wordt afgedaan als niets waard bij een hele lage opkomst. Wel stemmen geeft de moeite aan dat de keuze moeilijk is. Er zit zo'n enorme politieke wereld achter. Afwijzen (Poetin lacht in zijn vuistje) aannemen is het steunen van een financiele/logistiek wereld die in de Oekraine enorm vaag is. Fraude, oplichting, misbruik van regelingen is schering en inslag en zoals iemand (die veel in de Oekraine komt) aangeeft het hoort bij hun cultuur.
Floppy geeft aan:
- ik SGP heb gestemd
- de SGP voor het verdrag is
- ik tegen referenda ben
Dit geeft precies aan de problematiek, want de SGP was ook tegen Europa, is tegen uitbreiding van de EU, tegen invloeden, tegen referenda en dan zou ik nu VOOR moeten stemmen volgens Dijkgraaf? Dat kan ik niet rijmen. En zoals het er nu voorstaat zal ik TEGEN gaan stemmen.
DDD
Berichten: 29028
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door DDD »

Martijn schreef:In de voorlaatste Zoeklicht stond een artikel over onder andere het referendum waarin ook werd opgeroepen om niet te gaan stemmen zodat het referendum niet geldig is als de opkomst minder dan 30 procent is.
Een ietwat merkwaardige redenering. Tegenstemmers zullen vast massaal wel de moeite nemen. Ik vind het ook zonde van het belastinggeld om niet te stemmen, maar dat is niet ieders individuele verantwoordelijkheid, natuurlijk.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Martijn »

DDD schreef:
Martijn schreef:In de voorlaatste Zoeklicht stond een artikel over onder andere het referendum waarin ook werd opgeroepen om niet te gaan stemmen zodat het referendum niet geldig is als de opkomst minder dan 30 procent is.
Een ietwat merkwaardige redenering. Tegenstemmers zullen vast massaal wel de moeite nemen. Ik vind het ook zonde van het belastinggeld om niet te stemmen, maar dat is niet ieders individuele verantwoordelijkheid, natuurlijk.
Heb je het artikel gelezen?
DDD
Berichten: 29028
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door DDD »

Nee, ik reageer op wat hierboven stond.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Martijn »

DDD schreef:Nee, ik reageer op wat hierboven stond.
Dat is even wat ik heb vermeld. Ik kan het artikel online niet vinden.
Omdat ik het wel de moeite waard vindt zal ik het over typen. Dus wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door freek »

Ik heb destijds m'n handtekening gezet onder het burgerinitiatief. Geen idee waarom, waarschijnlijk omdat ik het een grappig idee vond. Maar nu het serieus wordt vind ik dit zo'n klucht dat ik of niet ga stemmen of blanco stem.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Van Ewijk »

Ik wist eerlijk gezegd niet eens waar het over ging tot ik ging zoeken en dit door las:
http://www.oekraine-referendum.nl/wat-h ... erdrag-in/
Partijdige propagande? mischien.
In ieder geval een ver van mijn bed show.

Fiets ik later over straat zie ik een groot spandoek aan een woning:
"Jezus wil jou! Geen Oekraine-EU!''

Kan iemand mij in vredesnaam uitleggen wat dit onderwerp in de verste verte met godsdienst heeft uit te staan?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Martijn »

Artikel uit het Zoeklicht
Oekraïne inzet voor groter politiek spel?

Oekraïne lijkt inzet te zijn in de strijd tussen het Rusland van Vladimir Poetin en het Westen. Amerika en Europa zoeken naar een sterke buffer tegen Vladimir Poetin, die een sterk Rusland wil en vooral wil meetellen met de grootmachten. Hij wil meepraten in de grote wereldpolitiek.
De afspraak met de NAVO om, na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, niet actief te zijn aan de Russische grens werd door het Westen geschonden. Westerse actiegroepen hebben zich openlijk tegen Poetin gekeerd vanwege zijn wetgeving over homoseksualiteit. Hij werd openlijk vernederd door allerlei mensen die een podium kregen in de media gedurende de winterspelen van 2014. Irritatie en ergernis voerden de spanning op. Wat zit er achter?

Al vroeg ontstond er openlijk ergernis over deelname van Westerse landen aan de winterspelen van 2014 in het Russische Sotsji. Er werd zwaar gelobbyd door actiegroepen en allerlei regeringsleiders zegden hun komst naar de Spelen af. Poetin zou niet naast de groten der aarde zitten, wat hij -zo zei men- zo graag had gewild. Dit onsmakelijke beeld in de wereldpolitiek leidde tot een verdere verwijdering tussen de regeringsleiders. Poetin moet zich ernstig buiten spel gezet hebben gevoeld.

Poetin getart
De pers in het Westen maakte steeds meer haar eigen nieuws en tal van dingen werden op de spits gedreven. Als speerpunt werd vooral de Russische zogenaamde anti-homowet gekozen. Dat ligt in de Westerse media natuurlijk lekker.
Wat die wet precies inhoudt doet hier weinig ter zake. In ieder geval is die erop gericht kleine kinderen af te schermen van homopropaganda door homoactiegroepen. Maar feit is dat men zich niet richt op de echte internationale en geopolitiek thema's, maar op deze anti-homowet, die in Rusland, vooral door de orthodoxe kerk, breed wordt gedragen, Kortom, de stemming, beter de antistemming, zat er goed in. Politiek topfiguren konden voor hun fatsoen niet meer naar Sotsji gaan en Poetin stond ongemakkelijk in zijn hemd op het wereldtoneel.
Beter was geweest als de politieke agenda door de politici zelf was bepaald. Maar dat zat er vanaf het begin niet meer in. Actiegroepen en media hadden hun speerpunten gekozen. Wat het gezicht moest worden van het nieuwe Rusland, onder leiding van een inspirerende president Vladimir Poetin, werd het begin van een ernstige en gevaarlijke verstoring van de internationale relaties.

Rusland en de Krim
Tegelijkertijd speelde de situatie in Oekraine. Na de toenadering van de NAVO tot de Baltische staten richtte de Westerse politiek zich steeds meer op Oekraïne. Daar was sinds 2010 de pro -Russische president Viktor Janoekovitsj aan de macht. In het parlement was een meerderheid voor banden met de Europese Unie. Vooral het Westelijk deel van het lang heeft lange tijd geleefd onder Westerse invloeden. In 1939 werd Oekraïne geheel ingelijfd door het Sovjetbewind. Aan die invloed van Rusland moet nu een einde komen, vindt een groot deel van Oekraïne. Maar de pro-Russische president weigerde het verdrag met de Europese Unie te ondertekenen. Er kwamen grote protesten, ook uit zijn eigen partij. Janoekovitsj moest het veld ruimen en vluchtte naar Rusland.
Er kwam een nieuwe regering en een nieuwe president in Kiev. Maar de pro-Russische inwoners van Oekraine, vooral in het oosten van het land en op het schiereiland de Krim organiseerden heftige pro-Russische demonstraties. Er werd onder deze protestgroepen een referendum gehouden en veruit de meerderheid koos voor banden met Rusland en tegen een Verdrag met de Europese Unie. Deze mensen spreken vooral Russisch en Rusland wordt door hen gezien als het moederland. De basis voor een burgeroorlog was gelegd en die liet dan ook niet op zich wachten.
Een belangrijke stap in dit hectische politieke gebeuren werd annexatie van de Krim op 18 maart 2014 door president Poetin. Een belangrijk strategisch punt voor Rusland is dat de Russische oorlogsvloot vanuit de havens van de Krim toegang konden behouden tot de Middellandse Zee. Poetins Rusland werd steeds meer de aloude vijand van het Westen.

Europa en Oekraïne
Inmiddels is het Verdrag tussen de EU en Oekraïne ondertekend. Maar onder aanvoering van de organisatie GeenPeil wordt op 6 april a.s. een landelijk referendum gehouden tégen een associatieverdrag met Oekraïne. Dat is niet over de vraag of Oekraïne lid moet worden van de EU, maar tegen een verdrag dat erop is gericht handel en industrie met dit land te regelen en te vereenvoudigen. Met 450.000 handtekeningen heeft GeenPeil er wettelijk recht op dat het gewenste referendum wordt gehouden. De Nederlandse staat organiseert en betaalt. Dertig miljoen(!) belastinggeld gaat dit kosten.
Woordvoerder Jan Roos, ex-verslaggever van PowNed, blinkt graag uit in de meest ordinaire en onbeschaafde confrontaties voor de televisie met politici. Politiek liggen PowNed, GeenPeil en GeenStijl in de lijn van Geert Wilders. Een sterke anti-Europese teneur; politiek gezien vooral nationalistisch: wij Nederlanders! Een verenigd Europa roept zulke sentimenten in alle lidstaten op, ook in Nederland.

Oekraïne en de Joden
Nu is er veel af te dingen op Oekraïne als deel van Europa. Maar voor de liberale EU-parlementariërs Hans van Baalen (VVD) en de Belg Guy Verhofstadt geldt alleen maar dat Oekraïne moet worden gesteund in zijn anti-Russische politiek. Grote groepen die destijds nazi-Duitsland verkozen in WO II en de Joden aan de nazi’s uitleverden, leggen nog steeds een stempel op het land. Joden zijn vandaag absoluut niet veilig in Oekraïne. Synagogen worden voortdurend belaagd en de Joden slecht bejegend of bedreigd. Het was nota bene president Poetin van Rusland die het Westen wees op de sterk antisemitische tendensen van Oekraïne. Dat werd ook in Israël gehoord. Korte tijd later was Netanyahu in Moskou op bezoek.
De vraag voor veel Nederlanders is wat te stemmen bij het referendum, want de situatie is veelzijdig en complex. Het meest eenvoudige lijkt mij om niet naar de stembus te gaan. Is de opkomst minder dan dertig procent van de stemgerechtigden, dan is het referendum en de uitslag van de baan. De schreeuwende journalist Jan Roos, die een nieuw baantje nodig had na zijn ontslag bij PowNed, moet dan ook een toontje lager zingen. Nu heeft hij zich handig van een inkomen voorzien, want je kunt ook doneren aan zijn club. Hij werpt zich op als redder van de democratie.

Gevaarlijk spel
Niet alleen in ons land, maar in heel Europa en Amerika is Oekraïne inmiddels het speerpunt geworden in de groeiende spanningen tussen Oost en West. Beide partijen koersen af op gezichtsverlies of op opvoering van militaire inspanning aan de grenzen. Dit is inmiddels al aan de gang. De Verenigde Staten hebben hun defensiebudget voor Europa al verviervoudigd! Het Russische leger in Syrië –aan de grenzen van Israël!- is voor de NAVO ook een politiek speerpunt. Het sluwe getart van Turkije jegens Rusland kan de NAVO een oorlog in rommelen. Het is een uiterst gevaarlijk spel op het schaakbord tussen Oost en West.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Van Ewijk »

Martijn schreef:Artikel uit het Zoeklicht
Allemaal wereldpolitiek zoals dat al eeuwen gaande is dus, zoals ik al zei, ver van mijn bed.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door -DIA- »

In het jongste nummer van "In het spoor", uitgave van de Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen staat een helder artikel over het Referendum. De voor- en tegens worden
behandeld. Er worden argumenten gegeven wat wel stemmen inhoudt en ook wat niet stemmen inhoudt.
Dit nieuwe nummer staat nog niet in Digibron, en overtypen is nu wel een beetje veel werk voor mij want het artikel is vier pagina's groot.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door windorgel »

Ik ga niet stemmen. Ik heb er te weinig verstand van en volg daarom maar de mening van mijn partij.
https://www.sgp.nl/Actueel/Referendum%2 ... 3%AFne.wli
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17578
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Ik ga niet stemmen, ik zie het nut er niet van.
+1
+ 9 ( Alle +18 huismannetjes en aangetrouwd gaan niet stemmen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie