Echt Reformatorisch, hoe lang nog?

Terri

Re: Echt Reformatorisch, hoe lang nog?

Bericht door Terri »

Orchidee schreef:Dat wat @Helma zegt, constateer ik ook.
Volkomen herkenbaar wat mij betreft, is niet uitspelen tegen elkaar maar feiten.
In mijn jeugd was het niet 'open' . Er zullen er ongetwijfeld geweest zijn, maar zoals nu, met elkaar bidden, Bijbel onderzoeken, stille tijd, was er niet.
Als het zo uit kwam, mocht je soms mee naar n 'gezelschap'.
Je luisterde dan naar wat anderen vertelden.
Maar als je daar als jong persoon kwam, was dat 'uitzondering'.
Tenminste in de rechts bevindelijke kring waar ik thuis hoorde.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Terri schreef:
Volkomen herkenbaar wat mij betreft, is niet uitspelen tegen elkaar maar feiten.
In mijn jeugd was het niet 'open' . Er zullen er ongetwijfeld geweest zijn, maar zoals nu, met elkaar bidden, Bijbel onderzoeken, stille tijd, was er niet.
Bijbelonderzoek is van groot belang! Het onderzoeken van Gods Woord, in die weg wil God werken. Maar we moeten hierin ook waken. Want is het aantal toenemende dwalingen niet ook hieraan te wijten, wat jij dus noemt als voorrecht?
Terri

Bericht door Terri »

RefoCalvinist schreef:
Terri schreef:
Bijbelonderzoek is van groot belang! Het onderzoeken van Gods Woord, in die weg wil God werken. Maar we moeten hierin ook waken. Want is het aantal toenemende dwalingen niet ook hieraan te wijten, wat jij dus noemt als voorrecht?
Weet je, ik vind dat heel lastig.
Persoonlijk denk ik dat als je gelooft, je de Heilige Geest hebt ontvangen.
Hij zal ons leiden in al de Waarheid.
Als we afhankelijk, leergierig, verlegen om onderwijs zijn, geloof ik niet dat we allerlei dwalingen vanuit Gods Woord zullen opdiepen, nee, het is voedsel voor je ziel.
Worden als een kind, schatgraven in Zijn Woord.
Anders worden we Rooms, daar was de Bijbel ook niet toegestaan aan de leken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Waarom zegt nu iedereen dat Gods werk doorgaat? Beetje vreemd.
Het schijnt een reactie te zijn op wat ik opmerkte. Daar ging het toch in feite niet over.
Of wel?
Welke rechtzinnige belijder zal dat ooit in twijfel trekken?
Het ging juist om andere zaken waar zo aan voorbij lijkt te worden geleefd,
en daarbij een God die lijkt een twist met Nederlands kerk, geheel Nederland,
Europa en de gehele wereld te hebben.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Terri

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:Waarom zegt nu iedereen dat Gods werk doorgaat? Beetje vreemd.
Het schijnt een reactie te zijn op wat ik opmerkte. Daar ging het toch in feite niet over.
Of wel?
Welke rechtzinnige belijder zal dat ooit in twijfel trekken?
Het ging juist om andere zaken waar zo aan voorbij lijkt te worden geleefd,
en daarbij een God die lijkt een twist met Nederlands kerk, geheel Nederland,
Europa en de gehele wereld te hebben.
Het is beide waar.
RefoCalvinist

Terri schreef:
RefoCalvinist schreef:
Terri schreef:
Weet je, ik vind dat heel lastig.
Persoonlijk denk ik dat als je gelooft, je de Heilige Geest hebt ontvangen.
Hij zal ons leiden in al de Waarheid.
Als we afhankelijk, leergierig, verlegen om onderwijs zijn, geloof ik niet dat we allerlei dwalingen vanuit Gods Woord zullen opdiepen, nee, het is voedsel voor je ziel.
Worden als een kind, schatgraven in Zijn Woord.
Anders worden we Rooms, daar was de Bijbel ook niet toegestaan aan de leken.
De Bijbel hebben we niet voor niets ontvangen van God. Dus zeker moeten we Rome hierin niet achterna.
Maar dat wat ook niet mijn bedoeling om die kant op te gaan. Integendeel zelfs.
Alleen dwalingen/selectief lezen/met bepaalde theologie lezen is denk ik aan geen mens vreemd, dus ook niet aan gelovigen.
Want heel kort door de bocht zegt jij: Als je gelooft heb je de Heilige Geest ontvangen, en Hij leidt in alle waarheid, dus bij Bijbelstudie zullen er geen dwalingen naar boven komen. Want je hebt immers de Heilige Geest. Heel zwart/wit gezegd.
Is dat niet heel kort door de bocht geredeneerd? In het krijgen van onderwijs, in het schatgraven in Gods Woord is een mens zelf ook aanwezig. En hoe vaak zijn wij niet van ons plekje af met onze hoogmoed.
samanthi

Bericht door samanthi »

helma schreef:En toch gaat de HEERE ook in onze kerken genadiglijk door met Zijn werk. Er komen mensen tot geloof, van de week nog van mogen horen. En veel jongeren zijn serieus bezig met Gods Woord. In mijn jeugd was dat echt niet zo.
Er is veel waar we ons zorgen over kunnen maken, maar laten we niet alleen maar somberen!
Dit herken ik ook!
Ook in gezinnen wordt veel meer met kinderen gesproken over Gods Woord dan ik vroeger ooit zelf heb meegemaakt of gezien in andere gezinnen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Terri

Bericht door Terri »

Ik reageer nog even op het antwoord van RefoCalvinist
( weet niet zo goed hoe het moet met wel/ niet citeren..... :( sorry )

Het sleutelwoord is hier vertrouwen.
Niet op mijn goede manier van Bijbellezen, maar op de Heere.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

RefoCalvinist schreef:Alleen dwalingen/selectief lezen/met bepaalde theologie lezen is denk ik aan geen mens vreemd, dus ook niet aan gelovigen.
En dus ook niet aan "reformatorisch" gelovigen zoals jij en jouw dominees en theologen (en hetzelfde geldt voor mij). Dwalingen moeten wij bestrijden, maar de eerste vraag is, hoe weten wij wat een dwaling is? Hoe weten wij dat onze eigen opvattingen of delen daarvan niet een dwaling zijn? Dit is een belangrijke, filosofische vraag. (Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om wat anders dan geloofszekerheid.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
helma

Bericht door helma »

Ieders hart staat open voor vertrouwen op eigen inzichten, gevoel en emoties. Ook als je in je eentje bijbelstudie doet. Ook als je ambtsdrager bent. Ook als je al wat ouder bent. Het licht van de Heilige Geest is zo onmisbaar. Dat moet ons dagelijks gebed zijn voor ons en onze kinderen. Als ze met een groepje jongeren de Bijbel willen onderzoeken kan je daar toch alleen maar blij mee zijn?
RefoCalvinist

helma schreef:Ieders hart staat open voor vertrouwen op eigen inzichten, gevoel en emoties. Ook als je in je eentje bijbelstudie doet. Ook als je ambtsdrager bent. Ook als je al wat ouder bent. Het licht van de Heilige Geest is zo onmisbaar. Dat moet ons dagelijks gebed zijn voor ons en onze kinderen. Als ze met een groepje jongeren de Bijbel willen onderzoeken kan je daar toch alleen maar blij mee zijn?
Zeker! Gods Woord is het middel tot zaligheid. Dus het onderzoeken, er over nadenken en er naar luisteren is zeker goed.
En als jongeren dat doen moeten we dat ook zeker aanmoedigen. Maar dat neemt niet weg dat we moeten waken voor dwalingen en eigen inzichten. Daarin wijs je terecht op het onmisbare licht van de Heilige Geest. Maar laat er ook gesprek zijn met dergelijke jongeren, laat ze niet aan hun lot over, laat ze niet in de steek, maar hou de vinger aan de pols. Verschillende goedbedoelde bijbelstudiegroepjes gezien die of tot vreemde leringen kwamen of het alleen uit moesten zoeken. Dus laten we waken, want ons aller hart is arglistig meer dan enig ding.
RefoCalvinist

modesto schreef:
RefoCalvinist schreef:Alleen dwalingen/selectief lezen/met bepaalde theologie lezen is denk ik aan geen mens vreemd, dus ook niet aan gelovigen.
En dus ook niet aan "reformatorisch" gelovigen zoals jij en jouw dominees en theologen (en hetzelfde geldt voor mij). Dwalingen moeten wij bestrijden, maar de eerste vraag is, hoe weten wij wat een dwaling is? Hoe weten wij dat onze eigen opvattingen of delen daarvan niet een dwaling zijn? Dit is een belangrijke, filosofische vraag. (Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om wat anders dan geloofszekerheid.)
1. Of het een dwaling is weten we allereerst vanuit Gods eigen Woord, daarnaast uit de Belijdenisgeschriften en gezaghebbende auteurs (zoals Luther en Calvijn) moeten wij maar niet te snel tegenspreken. Of wel?
2. Tjsa .. als anderen vanuit de bij 1 genoemde bronnen ons kunnen weerleggen, maar voornamelijk door Gods ontdekkend licht. Zoals helma terecht aangeeft is het licht van Gods Geest zo onmisbaar. Laten we er veel om vragen of onze blinde ogen van het verstand en voornamelijk de ziel geopend mochten worden voor Gods Waarheid.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Jij bent geen Lutheraan, dus ja, ik denk dat jij zelf Luther op essentiele punten tegenspreekt. En dat is geen spitsvondigheidje, maar een serieuze opmerking: onze gereformeerde theologie wijkt fundamenteel af van die van Luther. Ik denk ook niet dat jij een onversneden Calvinist bent.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Desiree

Bericht door Desiree »

Sola Gratia
Sola Scriptura
Sola Fide - dus niet optellen en aftrekken
Solus Christus
Soli Deo Gloria

en de HC, 5 artikelen tegen mensen die op een andere manier willen optellen en aftrekken en de Geloofsbelijdenis.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

RefoCalvinist schreef:
modesto schreef:
1. Of het een dwaling is weten we allereerst vanuit Gods eigen Woord, daarnaast uit de Belijdenisgeschriften en gezaghebbende auteurs (zoals Luther en Calvijn) moeten wij maar niet te snel tegenspreken. Of wel?
2. Tjsa .. als anderen vanuit de bij 1 genoemde bronnen ons kunnen weerleggen, maar voornamelijk door Gods ontdekkend licht. Zoals helma terecht aangeeft is het licht van Gods Geest zo onmisbaar. Laten we er veel om vragen of onze blinde ogen van het verstand en voornamelijk de ziel geopend mochten worden voor Gods Waarheid.
Ik denk dat naast dit alles het ook heel belangrijk is dat je beseft (en belijd) dat we in onszelf zo blind zijn, ons verstand verduisterd is en we zoveel verkeerde gedachtes en dwalingen in ons hebben.
Lopen we God vaak niet in de weg omdat we alles precies denken te weten. Dat we precies denken te weten hoe God werkt of wat God moet doen in ons leven of in het leven van iemand anders.
We kunnen zoveel redeneren.
Maar jezelf verloochenen en Christus volgen betekent ook: leren dat je helemaal niets weet. Maar God: U weet het. Ik kan U niet vinden. Het is duister om mij heen. Ik weet niet hoe ik bij U kan komen. Maar wilt U dan tot mij komen, wilt U Zich aan mij openbaren. Ik weet niet hoe het moet. Maar doet U het dan!
Plaats reactie