GBS
Re: GBS
@ Auto:
Nee. Wij verschillen gewoon van mening.
Mijns inziens is het niet mogelijk het werk van de GBS op een goede manier te steunen. Als je de GBS steunt, steun je al hun werkzaamheden. Daar zitten enkele goede bij, maar overwegend heb ik ernstige bezwaren tegen hun polariserende instelling. Ik zou het voor mijn geweten niet kunnen verantwoorden om daaraan een gift te geven. Andere mensen denken daar anders over. Dat mag. Daar is dit een forum voor, toch?
@DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.
Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
Nee. Wij verschillen gewoon van mening.
Mijns inziens is het niet mogelijk het werk van de GBS op een goede manier te steunen. Als je de GBS steunt, steun je al hun werkzaamheden. Daar zitten enkele goede bij, maar overwegend heb ik ernstige bezwaren tegen hun polariserende instelling. Ik zou het voor mijn geweten niet kunnen verantwoorden om daaraan een gift te geven. Andere mensen denken daar anders over. Dat mag. Daar is dit een forum voor, toch?
@DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.
Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
Re: GBS
Dat zijn toch twee verschillende zaken? Het GBS wordt financieel gevoed vanuit bepaalde kerken en deelt tbv evangelisatie 'gratis' bijbels uit. Ze rekent dan wel op donaties. Tegen GBS als instituut zijn, maar wel blij zijn met de GBS als handelaar, dat kan toch?Auto schreef:Nog niet zo lang geleden kwam ik er achter dat iemand die altijd zo afgaf/afgeeft op het GBS wel vooraan stond om GRATIS bijbels in ontvangst te nemen voor het evangelistatie- en zendingswerk. Dan krijg ik bepaalde gedachten, die ik hier ook al heb.
Het is jammer dat het GBS niet is gebleven bij haar wortels: hoeder van de SV-tekst en verder niets.
Nu is de stichting in feite een uitgeverij/boekhandel begonnen. Ieder wijziging van de tekst, hoe simpel ook, maakt de voorraad waardeloos.
Het gemopper komt daarom vooral voort uit commerciële motieven.
In 1619 waren de uitgevers/boekhandels ook tegen een nieuwe vertaling. Wat dat betreft niets nieuws dus.
Zij hadden nog 80.000 exemplaren in de oudere vertaling(en) en waren bang dat die niet te verkopen waren.
Evenwel was de SV pas in 1637 klaar, toen was hun voorraad al aanzienilijk geslonken. De nieuwe uitgaaf bood weer nieuwe kansen.
Voor de GBS is dat niet weggelegd. Die heeft geweigerd mee te doen aan een herziening.
Re: GBS
Het is een groot verschil om te zeggen dat enkele predikanten polariseren of wat jij zegt dat het GBS polariseert. En dat is gewoon niet zo. Wie publicaties leest, leest artikelen met argumenten. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar polariseren is het niet.DDD schreef:@ Auto:
Nee. Wij verschillen gewoon van mening.
Mijns inziens is het niet mogelijk het werk van de GBS op een goede manier te steunen. Als je de GBS steunt, steun je al hun werkzaamheden. Daar zitten enkele goede bij, maar overwegend heb ik ernstige bezwaren tegen hun polariserende instelling. Ik zou het voor mijn geweten niet kunnen verantwoorden om daaraan een gift te geven. Andere mensen denken daar anders over. Dat mag. Daar is dit een forum voor, toch?
Ik zou dan ook kunnen zeggen dat Stichting HSV ook polariseert omdat medewerkers grappen maken op bijeenkomsten over de SV gebruikers of over de manier waarop predikanten hun bijdrage geven. Maar dan komt de reactie....... dat is heel wat anders, dat kan je zo niet zeggen.
Re: GBS
Wilt u duidelijk omschrijven wat volgens u het verschil is tussen een voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking? Op deze manier blijft het wat vaag voor mij.DDD schreef: @DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.
Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: GBS
Dat is inderdaad wel grappig.Hendrikus schreef: Eens. GBS-avonden trekken een bepaald publiek. Het viel mij bijvoorbeeld op dat tijdens zulke avonden altijd (nog) langzamer werd gezongen dan zondags gebruikelijk was. Op een bepaalde manier is dat toch een graadmeter.
In een PKN waar ik organist ben, hebben we 6 zangmomenten, ritmisch, voorzang, na votum en groet, na wet/geloofsbelijdenis, voor de preek, na de preek, na het gebed.
Als er een GBS dienst is, zijn er 4 zangmomenten, niet ritmisch, voor de dienst, voor de preek, tussenzang, slotzang, en behoorlijk langzaam.
Wat ik dan wel weer mooi vind, de kerkenraad, inclusief predikant, (indien mogelijk) van desbetreffende kerk zijn er ook als hoorder.
Re: GBS
Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.ejvl schreef:Dat is inderdaad wel grappig.Hendrikus schreef: Eens. GBS-avonden trekken een bepaald publiek. Het viel mij bijvoorbeeld op dat tijdens zulke avonden altijd (nog) langzamer werd gezongen dan zondags gebruikelijk was. Op een bepaalde manier is dat toch een graadmeter.
In een PKN waar ik organist ben, hebben we 6 zangmomenten, ritmisch, voorzang, na votum en groet, na wet/geloofsbelijdenis, voor de preek, na de preek, na het gebed.
Als er een GBS dienst is, zijn er 4 zangmomenten, niet ritmisch, voor de dienst, voor de preek, tussenzang, slotzang, en behoorlijk langzaam.
Wat ik dan wel weer mooi vind, de kerkenraad, inclusief predikant, (indien mogelijk) van desbetreffende kerk zijn er ook als hoorder.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: GBS
Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.-DIA- schreef:Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.
Re: GBS
Is dat misschien van die kerk met die korte gedrongen toren in Zeeland? Die gaat wel door voor een van de meest behoudende PKN-gemeenten.eilander schreef:Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.-DIA- schreef:Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: GBS
Je hebt het goed geraden.-DIA- schreef:Is dat misschien van die kerk met die korte gedrongen toren in Zeeland? Die gaat wel door voor een van de meest behoudende PKN-gemeenten.eilander schreef:Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.-DIA- schreef:Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.
Re: GBS
Helemaal niet. Als dat gebeurt, is dat net zo goed kwalijk.Auto schreef:Het is een groot verschil om te zeggen dat enkele predikanten polariseren of wat jij zegt dat het GBS polariseert. En dat is gewoon niet zo. Wie publicaties leest, leest artikelen met argumenten. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar polariseren is het niet.DDD schreef:@ Auto:
Nee. Wij verschillen gewoon van mening.
Mijns inziens is het niet mogelijk het werk van de GBS op een goede manier te steunen. Als je de GBS steunt, steun je al hun werkzaamheden. Daar zitten enkele goede bij, maar overwegend heb ik ernstige bezwaren tegen hun polariserende instelling. Ik zou het voor mijn geweten niet kunnen verantwoorden om daaraan een gift te geven. Andere mensen denken daar anders over. Dat mag. Daar is dit een forum voor, toch?
Ik zou dan ook kunnen zeggen dat Stichting HSV ook polariseert omdat medewerkers grappen maken op bijeenkomsten over de SV gebruikers of over de manier waarop predikanten hun bijdrage geven. Maar dan komt de reactie....... dat is heel wat anders, dat kan je zo niet zeggen.
Ik lees nu 25 jaar het blad van de GBS, en daar staan echt niet zulke goede argumenten in, als je hun vooronderstellingen niet deelt. Alleen L.M.P. Scholten schreef mijns inziens wel zinnige dingen, met soms een dominee uit Staphorst.
Re: GBS
Nee, dit is vragen naar de bekende weg en doet voorts niet ter zake in dit onderwerp.-DIA- schreef:Wilt u duidelijk omschrijven wat volgens u het verschil is tussen een voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking? Op deze manier blijft het wat vaag voor mij.DDD schreef: @DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.
Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
Re: GBS
Los van zeeland weet ik er ook in ieder geval 2.eilander schreef: Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.
Re: GBS
Vergeet niet dat men bij de GBS naast commerciële activiteiten, ook een wetenschappelijk medewerker heeft aangestelt en een interessante bibliotheek heeft bijgebouwd. Dat belooft wat.
De Bijbel met kanttekeningen is grotendeels het werk van genoemde heer Scholten, die zijn pensioen nu geniet.
Men staat zéker nog voor de oorspronkelijke doelen. Neem alleen al de onvermoeibare voorlichting.
Maar medewerkers moeten ook betaald worden.
De Bijbel met kanttekeningen is grotendeels het werk van genoemde heer Scholten, die zijn pensioen nu geniet.
Men staat zéker nog voor de oorspronkelijke doelen. Neem alleen al de onvermoeibare voorlichting.
Maar medewerkers moeten ook betaald worden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Re: GBS
In zoverre is dit wel ter zake, dat kerken waar voornamelijk een voorwerpelijke prediking wordt gebracht minder vaakDDD schreef:Nee, dit is vragen naar de bekende weg en doet voorts niet ter zake in dit onderwerp.-DIA- schreef:Wilt u duidelijk omschrijven wat volgens u het verschil is tussen een voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking? Op deze manier blijft het wat vaag voor mij.DDD schreef: @DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.
Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
GBS-bijeenkomsten beleggen. Kijk maar eens wat rond in welke gemeenten men GBS-bijeenkomsten houdt.
Er ligt volgens mij wel ergens een relatie tussen een Schriftuurlijk-bevindelijke onderwerpelijke prediking en de GBS
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 jan 2016, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«