GBS

DDD

Re: GBS

Bericht door DDD »

@ Auto:
Nee. Wij verschillen gewoon van mening.

Mijns inziens is het niet mogelijk het werk van de GBS op een goede manier te steunen. Als je de GBS steunt, steun je al hun werkzaamheden. Daar zitten enkele goede bij, maar overwegend heb ik ernstige bezwaren tegen hun polariserende instelling. Ik zou het voor mijn geweten niet kunnen verantwoorden om daaraan een gift te geven. Andere mensen denken daar anders over. Dat mag. Daar is dit een forum voor, toch?

@DIA:
Nee, onderwerpelijke schriftuurlijk-bevindelijke prediking is iets heel anders.

Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:Nog niet zo lang geleden kwam ik er achter dat iemand die altijd zo afgaf/afgeeft op het GBS wel vooraan stond om GRATIS bijbels in ontvangst te nemen voor het evangelistatie- en zendingswerk. Dan krijg ik bepaalde gedachten, die ik hier ook al heb.
Dat zijn toch twee verschillende zaken? Het GBS wordt financieel gevoed vanuit bepaalde kerken en deelt tbv evangelisatie 'gratis' bijbels uit. Ze rekent dan wel op donaties. Tegen GBS als instituut zijn, maar wel blij zijn met de GBS als handelaar, dat kan toch?

Het is jammer dat het GBS niet is gebleven bij haar wortels: hoeder van de SV-tekst en verder niets.
Nu is de stichting in feite een uitgeverij/boekhandel begonnen. Ieder wijziging van de tekst, hoe simpel ook, maakt de voorraad waardeloos.
Het gemopper komt daarom vooral voort uit commerciële motieven.

In 1619 waren de uitgevers/boekhandels ook tegen een nieuwe vertaling. Wat dat betreft niets nieuws dus.
Zij hadden nog 80.000 exemplaren in de oudere vertaling(en) en waren bang dat die niet te verkopen waren.
Evenwel was de SV pas in 1637 klaar, toen was hun voorraad al aanzienilijk geslonken. De nieuwe uitgaaf bood weer nieuwe kansen.
Voor de GBS is dat niet weggelegd. Die heeft geweigerd mee te doen aan een herziening.
Auto

Bericht door Auto »

DDD schreef:@ Auto:

Mijns inziens is het niet mogelijk het werk van de GBS op een goede manier te steunen. Als je de GBS steunt, steun je al hun werkzaamheden. Daar zitten enkele goede bij, maar overwegend heb ik ernstige bezwaren tegen hun polariserende instelling. Ik zou het voor mijn geweten niet kunnen verantwoorden om daaraan een gift te geven. Andere mensen denken daar anders over. Dat mag. Daar is dit een forum voor, toch?
Het is een groot verschil om te zeggen dat enkele predikanten polariseren of wat jij zegt dat het GBS polariseert. En dat is gewoon niet zo. Wie publicaties leest, leest artikelen met argumenten. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar polariseren is het niet.

Ik zou dan ook kunnen zeggen dat Stichting HSV ook polariseert omdat medewerkers grappen maken op bijeenkomsten over de SV gebruikers of over de manier waarop predikanten hun bijdrage geven. Maar dan komt de reactie....... dat is heel wat anders, dat kan je zo niet zeggen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: @DIA:

Ik had het overigens niet over gemeenten, maar over een bepaald type luisteraars, en over jou. Je kunt niet van alles de schuld aan de dominees geven, tenslotte, al zijn er wel predikanten die dit gedrag stimuleren door hun preken.
Wilt u duidelijk omschrijven wat volgens u het verschil is tussen een voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking? Op deze manier blijft het wat vaag voor mij.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Eens. GBS-avonden trekken een bepaald publiek. Het viel mij bijvoorbeeld op dat tijdens zulke avonden altijd (nog) langzamer werd gezongen dan zondags gebruikelijk was. Op een bepaalde manier is dat toch een graadmeter.
Dat is inderdaad wel grappig.
In een PKN waar ik organist ben, hebben we 6 zangmomenten, ritmisch, voorzang, na votum en groet, na wet/geloofsbelijdenis, voor de preek, na de preek, na het gebed.
Als er een GBS dienst is, zijn er 4 zangmomenten, niet ritmisch, voor de dienst, voor de preek, tussenzang, slotzang, en behoorlijk langzaam.

Wat ik dan wel weer mooi vind, de kerkenraad, inclusief predikant, (indien mogelijk) van desbetreffende kerk zijn er ook als hoorder.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef: Eens. GBS-avonden trekken een bepaald publiek. Het viel mij bijvoorbeeld op dat tijdens zulke avonden altijd (nog) langzamer werd gezongen dan zondags gebruikelijk was. Op een bepaalde manier is dat toch een graadmeter.
Dat is inderdaad wel grappig.
In een PKN waar ik organist ben, hebben we 6 zangmomenten, ritmisch, voorzang, na votum en groet, na wet/geloofsbelijdenis, voor de preek, na de preek, na het gebed.
Als er een GBS dienst is, zijn er 4 zangmomenten, niet ritmisch, voor de dienst, voor de preek, tussenzang, slotzang, en behoorlijk langzaam.

Wat ik dan wel weer mooi vind, de kerkenraad, inclusief predikant, (indien mogelijk) van desbetreffende kerk zijn er ook als hoorder.
Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.
Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik wist niet eens dat er nog PKN-gemeenten waren die GBS bijeenkomsten houden! Hier zijn alle gezamenlijke samenkomsten samen met de PKN verbroken. (geldt dus tijdredes, GBS-diensten) misschien SEZ diensten uitgezonderd? Dat laatste weet ik niet zeker, maar volgens mij ook de SEZ bijeenkomsten, dat zou dan inhouden dat de PKN zich heeft teruggetrokken uit alle interkerkelijke samenkomsten.
Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.
Is dat misschien van die kerk met die korte gedrongen toren in Zeeland? Die gaat wel door voor een van de meest behoudende PKN-gemeenten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Is dat misschien van die kerk met die korte gedrongen toren in Zeeland? Die gaat wel door voor een van de meest behoudende PKN-gemeenten.
Je hebt het goed geraden.
DDD

Bericht door DDD »

Auto schreef:
DDD schreef:@ Auto:

Het is een groot verschil om te zeggen dat enkele predikanten polariseren of wat jij zegt dat het GBS polariseert. En dat is gewoon niet zo. Wie publicaties leest, leest artikelen met argumenten. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar polariseren is het niet.

Ik zou dan ook kunnen zeggen dat Stichting HSV ook polariseert omdat medewerkers grappen maken op bijeenkomsten over de SV gebruikers of over de manier waarop predikanten hun bijdrage geven. Maar dan komt de reactie....... dat is heel wat anders, dat kan je zo niet zeggen.
Helemaal niet. Als dat gebeurt, is dat net zo goed kwalijk.

Ik lees nu 25 jaar het blad van de GBS, en daar staan echt niet zulke goede argumenten in, als je hun vooronderstellingen niet deelt. Alleen L.M.P. Scholten schreef mijns inziens wel zinnige dingen, met soms een dominee uit Staphorst.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:

Wilt u duidelijk omschrijven wat volgens u het verschil is tussen een voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking? Op deze manier blijft het wat vaag voor mij.
Nee, dit is vragen naar de bekende weg en doet voorts niet ter zake in dit onderwerp.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Jazeker zijn er PKN-gemeenten waar GBS-diensten worden gehouden, ik ken er althans één waar dit gebeurt. Daar zit de PKN-predikant ook in het GBS-comité. Zo zie je maar, niet de hele PKN over één kam scheren...., zelfs niet alle GB-gemeenten.
Los van zeeland weet ik er ook in ieder geval 2.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Vergeet niet dat men bij de GBS naast commerciële activiteiten, ook een wetenschappelijk medewerker heeft aangestelt en een interessante bibliotheek heeft bijgebouwd. Dat belooft wat.

De Bijbel met kanttekeningen is grotendeels het werk van genoemde heer Scholten, die zijn pensioen nu geniet.

Men staat zéker nog voor de oorspronkelijke doelen. Neem alleen al de onvermoeibare voorlichting.
Maar medewerkers moeten ook betaald worden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
DDD

Bericht door DDD »

Bij mijn weten was de wetenschappelijk medewerker binnen enkele maanden vertrokken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:

Nee, dit is vragen naar de bekende weg en doet voorts niet ter zake in dit onderwerp.
In zoverre is dit wel ter zake, dat kerken waar voornamelijk een voorwerpelijke prediking wordt gebracht minder vaak
GBS-bijeenkomsten beleggen. Kijk maar eens wat rond in welke gemeenten men GBS-bijeenkomsten houdt.
Er ligt volgens mij wel ergens een relatie tussen een Schriftuurlijk-bevindelijke onderwerpelijke prediking en de GBS
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 jan 2016, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie