Psalmherziening. Psalm 1:1

emigrant
Verbannen

Re: Psalmherziening. Psalm 1:1

Bericht door emigrant »

Hendrikus schreef:
emigrant schreef:Een beter project zou zijn: zet de onberijmde psalm op muziek.
Dat is er al: http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=23782

De onberijmde psalmen op chants of abdijtonen, zoals dat in de Anglicaanse kerk ook gebeurt. Dán zing je letterlijk de tekst uit de Bijbel.
Bij "Heel mijn ziel" gaat het dan om de tekst uit de NBV. Maar dat zou natuurlijk ook heel goed met de Herziene Statenvertaling kunnen, of met welke andere vertaling dan ook. Iemand moet de moeite nemen om de tekst te gaan "pointen", zoals dat heet: met tekens aangeven op welke lettergreep we naar de volgende noot gaan.

Voor gemeentezang is dit echter niet geschikt. In de Anglicaanse traditie is het het koor dat de psalmen zingt. De gemeente zingt hymns (gezangen dus).

Of deze https://m.bol.com/nl/p/muziekboek-boek- ... 666870867/

Meer info op de site van de auteur http://www.koenraadouwens.com

Als je echt wil, kan een gemeente dit best zingen, evt. in beurtzang.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Auto

Bericht door Auto »

Als het niet triest zou zijn, dan is het lachwekkend.

Om over hoeveel bundels spreken we nu inmiddels in dit topic? En dat moet dan in de 'eredienst' een rol gaan spelen? Liturgisch Nederland is inmiddels compleet op hol geslagen. En om het makkelijk te maken gaan we allemaal staren naar een beamer .......

Het leren zingen en daarmee bedoel ik de woorden is er niet meer bij, en het is voornamelijk consumptie. Men pruimt alleen wat men lekker vindt. Oh wat zijn die oudere liederen toch slecht, en wat voor surrogaat komt er voor terug?

....... zo dat moest ik even kwijt .......
helma

Bericht door helma »

Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:Als het niet triest zou zijn, dan is het lachwekkend.

Om over hoeveel bundels spreken we nu inmiddels in dit topic? En dat moet dan in de 'eredienst' een rol gaan spelen? Liturgisch Nederland is inmiddels compleet op hol geslagen. En om het makkelijk te maken gaan we allemaal staren naar een beamer .......

Het leren zingen en daarmee bedoel ik de woorden is er niet meer bij, en het is voornamelijk consumptie. Men pruimt alleen wat men lekker vindt. Oh wat zijn die oudere liederen toch slecht, en wat voor surrogaat komt er voor terug?

De GB-liedbundel lijkt me wel wat. Sorry, Auto. :modo
Mara

Bericht door Mara »

Destijds kwamen de kerkgangers in de gereformeerde kerk met een plastic tas vol bundels naar de dienst.
Omdat de ene predikant nog uit de oudere vertaling las en de andere uit een nieuwe. En ook andere liederen opgaf.
De meeste mensen lieten daarom de stapel maar op hun zitplaats liggen.
Dus het moderniseren is niet bepaald iets van het laatste jaar.
Maar ik begrijp al die kritiek op de Psalmen ook niet. Het lijkt erop of de opwekkingsliederen de Psalmen maar moeten gaan vervangen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het ook allemaal nogal wat. We zingen in de meeste reformatorische kerken de psalmen al sinds 242 jaar, sommige kerken zingen nog Datheen. Ineens moet het allemaal anders en zit je met 4 verschillende boekjes in de kerk omdat de voorzang, collectezang, nazang en weet ik wat voor zang allemaal uit een ander bundeltje moet.

Op christelijke scholen leren de kinderen wekelijks een psalmvers. Als je (bijna) nooit in de kerk komt en niet opgevoed bent bij de psalmen, lijkt het me wel heel lastig om je kind een psalmvers aan te leren. Dat is de andere kant.

Ik heb met de wedstrijd meegedaan van het RD en psalm 32 gedicht. In de verste verte niet gewonnen, maar ik vond het wel aardig om te doen. En ik vond de versie van de winnaars echt niet veel beter. :hum En even relativeren: het is maar een berijming hoor...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Eens met Auto en met Ad.

Verder moet mij het van hart dat al degenen die hier hun tijd aan "verspillen" (aan het maken berijmingen van bedoel ik) beter vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Evenals overigens de grootste helft van de scribenten en columnisten in de diverse kranten.

Dhr. Stok werd ook in het RD vandaag weer van stal gehaald om te gebruiken als afzet om te laten zien hoe hoog verheven de eigen visie wel niet is. :deg De juistheid van de eigen visie toont men aan a.d.h.v. de Schrift. Niet door te vertellen dat het vergeleken met een mestvaalt er best goed uitziet. :deg
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik dacht dat jij het RD inmiddels links liet liggen, Wim. :)
Ik las het ook. Vooral die grapjes, dat je bijvoorbeeld het koraalboek niet mag pinnen als je de visie van Stok hebt. Ik lag werkelijk in een deuk!! :nonnon
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Ik dacht dat jij het RD inmiddels links liet liggen, Wim. :)
Ik las het ook. Vooral die grapjes, dat je bijvoorbeeld het koraalboek niet mag pinnen als je de visie van Stok hebt. Ik lag werkelijk in een deuk!! :nonnon
Op zaterdag wilde ik 'em nog wel eens doorbladeren, helaas. En dit is, overigs zeer flauwe en goedkope, humor van de categorie "over de rug van een ander". Wat overigens zo'n beetje wel de standaard methodiek begint te worden. Of het nu gaat over hoeden, brieven aan Calvijn enz. enz.
Dodo

Bericht door Dodo »

Is de berijming van 1968 (?) niet gewoon een goede opvolger van 1773?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Is de berijming van 1968 (?) niet gewoon een goede opvolger van 1773?
Ja hoor, vind ik wel tenminste. Al zijn ook daar wel plekken aan te wijzen waar het taalgebruik wat archaïsch is, denk aan Psalm 100 "Gebenedijd zijn grote naam". Als geheel is 1968 een uitstekende berijming. De berijming van 1986 (GKV) is soms wat directer, minder hoogdichterlijk.
Van de zogenaamde "Nieuwe Psalmberijming" ben ik in het algemeen niet zo gecharmeerd, die taal is me net iets te alledaags en te weinig poëtisch.
~~Soli Deo Gloria~~
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Is het ook niet triest dat we al sinds 1773 dezelfde psalmberijming zingen, waarvan we ook al sinds 1773 weten dat er toch wat bezwaren zijn m.b.t. zoals hier al eerder werd gesuggereerd: de verlichtingsgedachte.
Terwijl het zo makkelijk kan zijn: kijken naar de tekst en begrijpen wat je zingt. Nu is het anders; het is nu (vaak) de tekst ontcijferen en dan proberen te begrijpen wat je zingt, maar dat doet de meerderheid niet of je bent al klaar met zingen voordat het lukt. Dus vaak weten we niet wat we zingen. En dan heb ik het niet alleen over jongeren.
Dat mensen aan de SV vasthouden begrijp ik. Dat mensen aan 1773 vasthouden begrijp ik niet, hoewel die bekende klanken en woorden me zeker dierbaar zijn.
Mara schreef: Bij oudere mensen duurt het dan heel lang voordat ze herkenning kunnen vinden.
Ik heb het ook gezien toen het ritmisch zingen werd ingevoerd, dat duurt echt jaaaaren voordat er vlekkeloos gezongen wordt, op het juiste ritme.
Demente mensen die geen woord meer zeggen, zingen vaak vlekkeloos de Psalmen mee.
Hoe zal dat gaan als het halverwege in het leven wordt veranderd?
Aangezien in onze gezindte niemand van zijn "luie gat" komt om eens werk te zetten achter een berijming die hedendaags en Bijbels is (en overigens wat mij betreft echt wel mag aansluiten op de SV) zullen de demente ouderen hier nog lang geen last van krijgen.
De GB doet goed zijn werk. Hoewel, denk maar niet dat HHK/GG/GGiN deze bundel zullen overnemen. En de andere berijming die aansluit bij de HSV uiteraard ook niet. Het zal alleen zorgen voor meer verwijdering tussen de reformatorische kerken. En dat is in dit geval toch echt niet de schuld van de GB. Het zou me niets verbazen als we over honderd jaar nog 1773 zingen. Want niemand voelt zich blijkbaar verantwoordelijk.

Overigens, zoals eerder ook al werd gesuggereerd door @mulder: je kan altijd twee berijmingen opnemen in een psalmboekje, zodat je kan afwisselen en langzaam kan invoeren. Dan hebben de ouderen er ook echt geen last van. Want die moeten we, inderdaad, zeker niet vergeten.
Ad Anker schreef:Ik vind het ook allemaal nogal wat. We zingen in de meeste reformatorische kerken de psalmen al sinds 242 jaar, sommige kerken zingen nog Datheen. Ineens moet het allemaal anders en zit je met 4 verschillende boekjes in de kerk omdat de voorzang, collectezang, nazang en weet ik wat voor zang allemaal uit een ander bundeltje moet.
Dat is niet te hopen.
Ad Anker schreef:En even relativeren: het is maar een berijming hoor...
Naar mijn idee wordt er door sommigen onverkort vastgehouden aan een verouderde psalmberijming zonder enige argumentatie. Het gaat vaak om gevoel en dat snap ik wel. Maar is het eerlijk? Een Bijbelvertaling herzien is een lang, lastig proces. Een nieuwe psalmberijming hoeft dat niet te zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef: De GB doet goed zijn werk. Hoewel, denk maar niet dat HHK/GG/GGiN deze bundel zullen overnemen. En de andere berijming die aansluit bij de HSV uiteraard ook niet. Het zal alleen zorgen voor meer verwijdering tussen de reformatorische kerken. En dat is in dit geval toch echt niet de schuld van de GB. Het zou me niets verbazen als we over honderd jaar nog 1773 zingen. Want niemand voelt zich blijkbaar verantwoordelijk.
Kleine nuancering: de totstandkoming van de bundel Weerklank vindt wel plaats in kringen die zich rekenen tot de GB, maar is geen activiteit van de GB. "De GB doet goed zijn werk" is dus teveel eer.
Waar men vasthoudt aan 1773 (of zelfs Datheen) en afwijzend staat tegenover gezangen, zal men inderdaad ook Weerklank niet invoeren. Uit CGK en NGK is wel interesse te verwachten.
~~Soli Deo Gloria~~
KB_

Bericht door KB_ »

vasthouden aan de psalmen is goed (in dat opzicht is de Weerklank bundel echt jammer)! vasthouden aan 1773? nee!
ik maakte pas nog iets mee wat wel een beetje verklaard wat er nou bijvoorbeeld mis is met de berijming van 1773 afgezien van het Opperwezen/Oppermajesteit enzo. het is wel erg ongepast maar misschien maakt het wel wat duidelijk. daarom moderatoren hoop ik dat dit mag blijven staan!!
wij hebben hier wel eens nog nederlandse diensten. deze zomer was er een predikant die geen engels sprak in een naburige gemeente, dus we bezochten de dienst aangezien we drie keer te veel vinden om de week mee in te gaan namen we onze kinderen mee naar de hollandse dienst. ze spreken prima nederlands.
we zongen toen uit een psalm "waar honden samenrukken". de jeugd schijnt dit( begreep ik pas achteraf) seksueel op te kunnen vatten. ze zaten dan ook echt hoorbaar te gieren en te lachen in de kerkbanken (naast hun zaten nog neefjes en nichten allemaal net pubers. zucht....). dan wordt je als ouders na de dienst natuurlijk erg boos. maar toen ik eenmaal snapte waarom ze nou zo moesten lachen.... ja.. dit is natuurlijk maar een hele kleine reden om van berijming te verwisselen. maar het is er juist een van de velen, naar mijn idee.

maar dat is niet het enige. veel mensen in mijn omgeving (ook oud-nederlanders) zingen nog graag de psalmen. doen ze dat voor de tekst? welnee, die komt alleen uit de mond, maar vaak niet uit het hart want die beleven dat lukt vaak niet na een keer lezen. het gaat hen om de bekende klanken en de melodieen.
een nieuwe berijming zal dus wel wennen zijn maar voor de jongeren als de ouderen een grote verbetering.

afsluitend: waarom er in nederland nog geen nieuwe berijming is terwijl de oude berijming al hopeloos achterliep toen ik nog een kind was? het is ook een vorm van starheid hoor!! hier in USA/Canada gaan de FRC en de HRC de 'psalter' herzien. er staan daar gezangen/psalmen waarvan er enkele bijna onreformatorisch te noemen zijn, die zingen we dus nooit. anderen zijn heel makkelijk iets eigentijdser te maken. zover ik weet worden er geen nieuwe liederen toegevoegd maar alleen een paar herzien/weggehaald. maar wie gaan waarschijnlijk er niet meedoen? ja: de NRC (gergem hier). vasthouden aan het oude is goed. niet altijd!!!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:Is de berijming van 1968 (?) niet gewoon een goede opvolger van 1773?
Gelezen op Digibron. Het bezwaar van de GB indertijd tegen die psalmberijming. Is dat veranderd?
Bij het toetsen van de nieuwe berijming komt het hoofdbestuur tot het bezwaar dat in meer dan in één psalm het messiaans-eschatologisch element tekort komt en dat de nieuwtestamentische vervulling van bijbelse noties als bevrijding, verzoening, heil, de Naam van God niet of niet voldoende open wordt gehouden. Positief staat het hoofdbestuur tegenover het taalgebruik van de nieuwe berijming, hoewel men wel uitdrukkingen die tot het karakteristieke bijbelse taaleigen behoren, mist.
Plaats reactie