Auto schreef:Als het niet triest zou zijn, dan is het lachwekkend.
Om over hoeveel bundels spreken we nu inmiddels in dit topic? En dat moet dan in de 'eredienst' een rol gaan spelen? Liturgisch Nederland is inmiddels compleet op hol geslagen. En om het makkelijk te maken gaan we allemaal staren naar een beamer .......
Het leren zingen en daarmee bedoel ik de woorden is er niet meer bij, en het is voornamelijk consumptie. Men pruimt alleen wat men lekker vindt. Oh wat zijn die oudere liederen toch slecht, en wat voor surrogaat komt er voor terug?
....... zo dat moest ik even kwijt .......
Is het ook niet triest dat we al sinds 1773 dezelfde psalmberijming zingen, waarvan we ook al sinds 1773 weten dat er toch wat bezwaren zijn m.b.t. zoals hier al eerder werd gesuggereerd: de verlichtingsgedachte.
Terwijl het zo makkelijk kan zijn: kijken naar de tekst en begrijpen wat je zingt. Nu is het anders; het is nu (vaak) de tekst ontcijferen en dan proberen te begrijpen wat je zingt, maar dat doet de meerderheid niet of je bent al klaar met zingen voordat het lukt. Dus vaak weten we niet wat we zingen. En dan heb ik het niet alleen over jongeren.
Dat mensen aan de SV vasthouden begrijp ik. Dat mensen aan 1773 vasthouden begrijp ik niet, hoewel die bekende klanken en woorden me zeker dierbaar zijn.
Mara schreef:
Bij oudere mensen duurt het dan heel lang voordat ze herkenning kunnen vinden.
Ik heb het ook gezien toen het ritmisch zingen werd ingevoerd, dat duurt echt jaaaaren voordat er vlekkeloos gezongen wordt, op het juiste ritme.
Demente mensen die geen woord meer zeggen, zingen vaak vlekkeloos de Psalmen mee.
Hoe zal dat gaan als het halverwege in het leven wordt veranderd?
Aangezien in onze gezindte niemand van zijn "luie gat" komt om eens werk te zetten achter een berijming die hedendaags en Bijbels is (en overigens wat mij betreft echt wel mag aansluiten op de SV) zullen de demente ouderen hier nog lang geen last van krijgen.
De GB doet goed zijn werk. Hoewel, denk maar niet dat HHK/GG/GGiN deze bundel zullen overnemen. En de andere berijming die aansluit bij de HSV uiteraard ook niet. Het zal alleen zorgen voor meer verwijdering tussen de reformatorische kerken. En dat is in dit geval toch echt niet de schuld van de GB. Het zou me niets verbazen als we over honderd jaar nog 1773 zingen. Want niemand voelt zich blijkbaar verantwoordelijk.
Overigens, zoals eerder ook al werd gesuggereerd door @mulder: je kan altijd twee berijmingen opnemen in een psalmboekje, zodat je kan afwisselen en langzaam kan invoeren. Dan hebben de ouderen er ook echt geen last van. Want die moeten we, inderdaad, zeker niet vergeten.
Ad Anker schreef:Ik vind het ook allemaal nogal wat. We zingen in de meeste reformatorische kerken de psalmen al sinds 242 jaar, sommige kerken zingen nog Datheen. Ineens moet het allemaal anders en zit je met 4 verschillende boekjes in de kerk omdat de voorzang, collectezang, nazang en weet ik wat voor zang allemaal uit een ander bundeltje moet.
Dat is niet te hopen.
Ad Anker schreef:En even relativeren: het is maar een berijming hoor...
Naar mijn idee wordt er door sommigen onverkort vastgehouden aan een verouderde psalmberijming zonder enige argumentatie. Het gaat vaak om gevoel en dat snap ik wel. Maar is het eerlijk? Een Bijbelvertaling herzien is een lang, lastig proces. Een nieuwe psalmberijming hoeft dat niet te zijn.