NGK/CGK/GKV - eenheid(?)
Re: NGK/CGK/GKV - eenheid(?)
Ik herken jouw punt wel Mara, maar toch denk ik ook dat het een angst voor deze vernieuwingen zijn. Ik ben zie ook binnen onze kerk een tweedeling qua broeken en rokken. Ik draag naar de kerk altijd een rok/juruk, maar behoor inmiddels tot de minderheid. Ik zing zelf heel graag oude berijming en hoef echt geen nieuwe berijming, maar ik realiseer mij ook dat de oude berijming mijn man en mijn kinderen heel weinig zeggen.
Ik zie wel hoe mijn kinderen genieten van de kerkgang en ook van de kinderdiensten met veel opwekking, Johannes de Heer, soms ook Elly en Rikkert en gezangen. Gisteren hadden wij zo'n kinderdienst en als dan de kinderen thuiskomen en de hele preek kunnen navertellen ook zeggen dat het zo fijn is dat ook zij bij de Here Jezus mogen horen dan kan ik niets anders zeggen dat het Woord verkondigd wordt.
Dat neemt niet weg dat je kritisch mag blijven kijken naar de ontwikkelingen. Vorig jaar hebben wij met nog een gezin een bepaalde situatie aangekaart bij de kr. Wij zijn zelfs op de vergadering geweest en het gesprek was heel onbevredigend. Onze ds en onze wijkoudering zijn vervolgens nog eens bij ons thuisgeweest en de ds heeft meer toegelicht dan hij misschien had mogen doen, maar het is ons nu wel duidelijk. Wij snappen nu wel waarom hij deze keuze heeft gemaakt.
Ik zie wel hoe mijn kinderen genieten van de kerkgang en ook van de kinderdiensten met veel opwekking, Johannes de Heer, soms ook Elly en Rikkert en gezangen. Gisteren hadden wij zo'n kinderdienst en als dan de kinderen thuiskomen en de hele preek kunnen navertellen ook zeggen dat het zo fijn is dat ook zij bij de Here Jezus mogen horen dan kan ik niets anders zeggen dat het Woord verkondigd wordt.
Dat neemt niet weg dat je kritisch mag blijven kijken naar de ontwikkelingen. Vorig jaar hebben wij met nog een gezin een bepaalde situatie aangekaart bij de kr. Wij zijn zelfs op de vergadering geweest en het gesprek was heel onbevredigend. Onze ds en onze wijkoudering zijn vervolgens nog eens bij ons thuisgeweest en de ds heeft meer toegelicht dan hij misschien had mogen doen, maar het is ons nu wel duidelijk. Wij snappen nu wel waarom hij deze keuze heeft gemaakt.
De uiterlijke vormen doen er inderdaad niet veel toe. Dit soort dwalingen zijn veel erger. Arme, arme kinderen. (en ouders)merel schreef:......en als dan de kinderen thuiskomen en de hele preek kunnen navertellen ook zeggen dat het zo fijn is dat ook zij bij de Here Jezus mogen horen dan kan ik niets anders zeggen dat het Woord verkondigd wordt.
Jammer dat jij deze opmerking maakt en het kinderlijk vertrouwen dat mijn kinderen in God hebben zo in twijfel brengt. Eigenlijk kwets jij mij enorm met deze opmerking.
Dit is te snel geoordeeld Wim.Wim Anker schreef:De uiterlijke vormen doen er inderdaad niet veel toe. Dit soort dwalingen zijn veel erger. Arme, arme kinderen. (en ouders)merel schreef:......en als dan de kinderen thuiskomen en de hele preek kunnen navertellen ook zeggen dat het zo fijn is dat ook zij bij de Here Jezus mogen horen dan kan ik niets anders zeggen dat het Woord verkondigd wordt.
Ook (juist) de kinderen mogen horen bij de Heere Jezus.
Daarmee wordt niet gezegd dat ze er automatisch bij horen zoals in een alverzoening.
Ik neem aan dat merel, en haar kerk, ook de 3 stukken leren wat nodig is tot zaligheid, ook voor de kinderen, al kunnen kinderen natuurlijk niet tot in detail dit vertellen.
Waarom "kwets" ik je hiermee? (wat niet de bedoeling is!) Voel je je b.v. ook gekwetst als een moslim zegt dat je je kinderen dwalingen leert?merel schreef:Jammer dat jij deze opmerking maakt en het kinderlijk vertrouwen dat mijn kinderen in God hebben zo in twijfel brengt. Eigenlijk kwets jij mij enorm met deze opmerking.
Zoek maar eens een preek van ds. Jos Douma.huisman schreef:Curatorium schreef:Er zijn prima preken in de GKV hoor. Sinds de recente afsplitsingen en de doorgaande ontwikkelingen in die kerken zal dat misschien minder zijn, het bevindelijke is iets minder, maar ook daar zijn nog (ik zeg niet overal) gewoon separerende voluit gereformeerde preken.
Stuur eens een voorbeeld? Een stelling poneren kan iedereen maar nu het bewijs.
@ wim anker Nee, maar wel als een medegelovige dat zegt. Ik mag toch verwachten/hopen dat wij later samen zullen zingen voor dezelfde God en dan is het jammer dat wij hier op aarde elkaar bekritiseren over de wijze waarop wij onze kinderen dingen leren. Het gaat erom of wij de kinderen bij God brengen in ons gebed en in ons dagelijks leven.
Jij weet nl niet wat ik mijn kinderen leer en waar de preek over ging en de waarschuwing die daar overuit ging. De preek ging nl over de gelijkenis van Lazarus en de rijke man. Er werd in heel kinderlijke taal benoemd dat het erop aan kwam en de keuze die gemaakt moet worden ( en nu aub geen discussie of je zelf inbreng hebt in het maken van de keuze). De week voorafgaand aan zo'n thema dienst ( wij hebben ze 6 keer per jaar) zijn wij eigenlijk de hele week bezig met het jaarthema, de keuze van de liederen en het leren van de themaliederen aan de kinderen ( ook nog peuters). Zij kunnen dan meezingen tijdens de dienst. Bij ons is het zo dat 1 van de jongere kinderen ( groep 3 en 4) de ds mag helpen tijdens zo'n dienst met het lezen van de wet. De gewone 10 geboden en de 10 geboden in kindertaal Dat betekent dat als ons kind aan de beurt is, dat wij samen al meerdere malen alles doornemen en vragen stellen of de betekenis daaromheen.
Ik moest eerst ook vreselijk wennen aan deze stijl van diensten. Ik was dat nl van huis uit ook niet gewend. Ik zie alleen hoe fijn het voor de kinderen is en hoeveel zij ervan leren.
En ik denk dat je uit moet kijken om op voorhand elke samenwerking met andere kerken af te wijzen op basis van uiterlijke kenmerken zoals kleding, invulling van diensten en vertalingen die gebruikt worden. Het gaat erom of de prediking en de gemeenschap der heiligen ( zo mag de gemeente ook gezien worden) ons dichter bij God brengen. De prediking is het allerbelangrijkste.
Jij weet nl niet wat ik mijn kinderen leer en waar de preek over ging en de waarschuwing die daar overuit ging. De preek ging nl over de gelijkenis van Lazarus en de rijke man. Er werd in heel kinderlijke taal benoemd dat het erop aan kwam en de keuze die gemaakt moet worden ( en nu aub geen discussie of je zelf inbreng hebt in het maken van de keuze). De week voorafgaand aan zo'n thema dienst ( wij hebben ze 6 keer per jaar) zijn wij eigenlijk de hele week bezig met het jaarthema, de keuze van de liederen en het leren van de themaliederen aan de kinderen ( ook nog peuters). Zij kunnen dan meezingen tijdens de dienst. Bij ons is het zo dat 1 van de jongere kinderen ( groep 3 en 4) de ds mag helpen tijdens zo'n dienst met het lezen van de wet. De gewone 10 geboden en de 10 geboden in kindertaal Dat betekent dat als ons kind aan de beurt is, dat wij samen al meerdere malen alles doornemen en vragen stellen of de betekenis daaromheen.
Ik moest eerst ook vreselijk wennen aan deze stijl van diensten. Ik was dat nl van huis uit ook niet gewend. Ik zie alleen hoe fijn het voor de kinderen is en hoeveel zij ervan leren.
En ik denk dat je uit moet kijken om op voorhand elke samenwerking met andere kerken af te wijzen op basis van uiterlijke kenmerken zoals kleding, invulling van diensten en vertalingen die gebruikt worden. Het gaat erom of de prediking en de gemeenschap der heiligen ( zo mag de gemeente ook gezien worden) ons dichter bij God brengen. De prediking is het allerbelangrijkste.
Het probleem is een beetje dat je je eigen argumenten ondergraaft door bijzaken ook als hoofdzaken te presenteren. Als een bandje in de kerk of een nieuwere vertaling op zich een argument zou zijn om de Kerk te verlaten, dan klopt er iets niet, en dat ligt dan niet aan de kerk (ik weet dat je het niet zo bedoelt, daarom durf ik het zo te zeggen).Mara schreef:Dat de bevindelijk schriftuurlijke prediking dan minder gehoord gaat worden.
De Psalmen en enkele Gezangen niet de enige liederen meer zullen zijn.
Met als gevolg dat:
Het hoofddeksel tijdens de uitoefening van de sacramenten is inmiddels al door verschillende vrouwen afgelaten, aangaan met de lange broek zal dan wel snel volgen.
Een nieuwere vertaling ingevoerd gaat worden
Een bandje tijdens de eredienst.
Hoeven we niet bang voor te zijn aldus de broeders. Terwijl dit de gewoonste zaak is in die kerk.
Gevolg daarvan is wel dat een serieus gesprek heel lastig wordt, ook voor ambtsdragers. Waar je je m.i. op moet concentreren is op de vraag of er schriftuurlijk gepreekt wordt, en er naar wordt (geprobeerd te) handelen. Dan denk ik dat je een heel ander gesprek krijgt.
Ik heb wel eens wat van hem gelezen op zijn eigen site. Ik vind het zeer eenzijdig . Je hoort in deze kerken bijna nooit over de doodslaat van de mens, over de totale verdorvenheid, over de wedergeboorte in de zin zoals de DL er over spreken, over het werk van Gods Geest in het van dood levend maken enz.DDD schreef:Zoek maar eens een preek van ds. Jos Douma.huisman schreef:Curatorium schreef:Er zijn prima preken in de GKV hoor. Sinds de recente afsplitsingen en de doorgaande ontwikkelingen in die kerken zal dat misschien minder zijn, het bevindelijke is iets minder, maar ook daar zijn nog (ik zeg niet overal) gewoon separerende voluit gereformeerde preken.
Stuur eens een voorbeeld? Een stelling poneren kan iedereen maar nu het bewijs.
Ik heb er geen enkele herkenning mee. Voorts is de GKv de laatste decennia op drift geraakt en ik hou mijn hart vast waar ze uitkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als in onze kerken (CGK) de liturgie op de schop gaat dan gaat de prediking mee. Je zult geen BhP prediking vinden in gemeenten die uit de opwekkingsbundel zingen. Zo nuchter moet je zijn.Marco schreef:Het probleem is een beetje dat je je eigen argumenten ondergraaft door bijzaken ook als hoofdzaken te presenteren. Als een bandje in de kerk of een nieuwere vertaling op zich een argument zou zijn om de Kerk te verlaten, dan klopt er iets niet, en dat ligt dan niet aan de kerk (ik weet dat je het niet zo bedoelt, daarom durf ik het zo te zeggen).Mara schreef:Dat de bevindelijk schriftuurlijke prediking dan minder gehoord gaat worden.
De Psalmen en enkele Gezangen niet de enige liederen meer zullen zijn.
Met als gevolg dat:
Het hoofddeksel tijdens de uitoefening van de sacramenten is inmiddels al door verschillende vrouwen afgelaten, aangaan met de lange broek zal dan wel snel volgen.
Een nieuwere vertaling ingevoerd gaat worden
Een bandje tijdens de eredienst.
Hoeven we niet bang voor te zijn aldus de broeders. Terwijl dit de gewoonste zaak is in die kerk.
Gevolg daarvan is wel dat een serieus gesprek heel lastig wordt, ook voor ambtsdragers. Waar je je m.i. op moet concentreren is op de vraag of er schriftuurlijk gepreekt wordt, en er naar wordt (geprobeerd te) handelen. Dan denk ik dat je een heel ander gesprek krijgt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Begrijp ik hieruit dat de BhP prediking de enige ware prediking is?
Heb ik dat geschreven?merel schreef:Begrijp ik hieruit dat de BhP prediking de enige ware prediking is?
Het loont de moeite om de nota over de toe-eigening van het heil eens goed door te nemen. Nog los van samenwerking met GKv is dit een document dat de moeite zeer loont (en zoveel moeite is het niet). Duidelijkere taal over wedergeboorte en bekering is er niet.Luther schreef:Het meest interessante onderdeel van de genoemde website, is de documentatie rond de toe-eigening van het heil. http://kerkelijkeenheid.nl/op-weg-naar- ... -het-heil/
Hoofdstukje 10 (en verder) geeft bovendien een inzicht in de reden dat velen van jullie de GKv niet bevindelijk vinden. Maar biedt daarvoor m.i. wel een duidelijke onderbouwing. Ben ook benieuwd wat jullie van hoofdstukje 14 vinden.
Merel, een tijd geleden is dit ook besproken als begrip: de glijdende schaal. De Bijbel spreekt van de kleine vossen die de wijngaard bederven. Dan hoeft het niet te gaan om de kleur stropdas/overhemd, wel of geen hoed, daar is ieder zelf verantwoordelijk voor.merel schreef:Ik herken jouw punt wel Mara, maar toch denk ik ook dat het een angst voor deze vernieuwingen zijn. Ik ben zie ook binnen onze kerk een tweedeling qua broeken en rokken. Ik draag naar de kerk altijd een rok/juruk, maar behoor inmiddels tot de minderheid. Ik zing zelf heel graag oude berijming en hoef echt geen nieuwe berijming, maar ik realiseer mij ook dat de oude berijming mijn man en mijn kinderen heel weinig zeggen.
Maar deze zaken staan niet los van elkaar, dat bewijst de praktijk wel.
Waar de oude(re) waarden worden losgelaten, wordt de prediking oppervlakkiger.
Mijn man - van huis uit onkerkelijk - blijft zelfs nog liever bij de oude waarden dan ik!
Zit je ook in de kerkenraad soms?Marco schreef:Het probleem is een beetje dat je je eigen argumenten ondergraaft door bijzaken ook als hoofdzaken te presenteren. Als een bandje in de kerk of een nieuwere vertaling op zich een argument zou zijn om de Kerk te verlaten, dan klopt er iets niet, en dat ligt dan niet aan de kerk (ik weet dat je het niet zo bedoelt, daarom durf ik het zo te zeggen).

Jij reageert precies zoals de broeders. Niet zeuren over dit soort bijzaken.
En dan heb je me toch niet goed gelezen. Ik verlaat mijn kerk niet vanwege een bandje, maar vanwege de inhoud van de prediking!
Waar het één is, wordt het ander niet verdragen.
Dat is bij ons elke week anders, ivm gastpredikanten en de breedte van de CGK.Marco schreef:Gevolg daarvan is wel dat een serieus gesprek heel lastig wordt, ook voor ambtsdragers. Waar je je m.i. op moet concentreren is op de vraag of er schriftuurlijk gepreekt wordt, en er naar wordt (geprobeerd te) handelen. Dan denk ik dat je een heel ander gesprek krijgt.
Zo kan het zijn dat je deze week een ouderwetse prediking hoort en de week daarop een moderne, linksere. (laatst kerkte ik diezelfde zondag in een PKN, het was diezelfde tekst. En wat deze dominee eruit haalde en in de diepte ging! Waar onze gastpredikant het allemaal liet liggen! Ik wil maar zeggen, dat een naambordje an sich me niet zoveel uitmaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat komt mede omdat de BhP predikanten grotendeels dezelfde redenering volgen. Het zal zo zijn, maar het is gewoon geen argument, en al zeker niet om een kerk te verlaten.huisman schreef:Als in onze kerken (CGK) de liturgie op de schop gaat dan gaat de prediking mee. Je zult geen BhP prediking vinden in gemeenten die uit de opwekkingsbundel zingen. Zo nuchter moet je zijn.