Eigenlijk is dit wel lachwekkend. Nog niet zo lang geleden heb ik een PKN predikant gehoord die heel nadrukkelijk de 'wij' vorm gebruikte waar toch echt een 'ik' vorm gebruikt zou moeten worden volgens de diverse meningen die hier geroepen worden. Voorzichtig heb ik her en der eens gevraagd wat 'wij' daar nu van vinden en de reacties? Mensen hadden het niet in de gaten en vonden het heel normaal. (Achtergrond van de mensen was heeeeel divers). Vervolgens eens voorzichtig gepeild bij de predikant en die reageerde verbaasd, hij had het niet in de gaten en vond dat er niet zo'n punt van gemaakt moet worden.Hendrikus schreef:Welnee, het is majesteitsmeervoud. Gewichtigdoenerij die alleen maar vervreemdend werktFlyingEagle schreef:Anders is het zo ik-gericht denk ik zo van ik vind dat en ik denk zus. Als je er nu wij van maakt heb je dat niet. En het lijkt nu ook alsof je veel sterker staat in je betoog, veel mensen staan er achter wij met z'n allen vinden...
Jammer. Laat de herder maar dicht bij z'n kudde staan en niet zo'n afstand scheppen met dit soort taalgebruik.
Kortom na dit kleine onderzoekJE concludeer IK dat mensen die zich hier aan ergeren meer moeite hebben met een bepaalde cultuur er achter en zich dan aan alles gaan ergeren en overal het predikaat 'afschrijven' op drukken.