Hoe wordt dit in de RKK dan overschat?Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Nu je dat zo zegt: ik heb wel wat moeite met het vragen aan de dominee om voor mij te bidden in de kerk als ik ziek ben (fictief voorbeeld, ik heb dat nog nooit gedaan). Dat komt wel in de buurt van het vragen aan de gestorven heiligen om voor ons te bidden, vind ik. Het gaat mij er dan om dat het lijkt alsof het gebed van de predikant meer gewicht in de schaal zal leggen. Maar misschien overdrijf ik wat, want ik vind het wel weer goed om je familie te vragen om voor je te bidden.DDD schreef:Wat je schrijft rechtvaardigt mijns inziens niet de grote woorden die je soms hoort (zie ook het begin van dit draadje) over de RKK, die hier anders over denkt. Die legt wat meer de nadruk op de eenheid van de strijdende en triomferende kerk. Want ik neem graag aan dat je met deze argumenten geen bezwaar wilt aanvoeren tegen de voorbede op zondag in de kerk of tegen het thuis anderen opdragen aan Gods genadetroon.
Voor iemand die de eenheid van de Kerk centraal stelt, is dat feitelijk niets anders.
Iets anders is dat de dominee voor mij bidt omdat hij weet dat ik ziek ben. Het lijkt mij volstrekt Bijbels dat de gemeente bidt voor de zieken en dat je thuis een ziek familielid etc. opdraagt. Er werd voor Petrus in de gevangenis gebeden en Paulus roept zelf ook op om voor hem te bidden.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Zeker. En er wordt maar weinig in de Bijbel gezegd over voorbede in de hemel voor de mensen op aarde. Je komt het geloof ik maar twee keer tegen.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4810
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Mariaverering. Maria middelares noemen. Maria aanbidden.DDD schreef:Hoe wordt dit in de RKK dan overschat?Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Ach, zou u mij kunnen vertellen waar?DDD schreef:Zeker. En er wordt maar weinig in de Bijbel gezegd over voorbede in de hemel voor de mensen op aarde. Je komt het geloof ik maar twee keer tegen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Ik denk dat Maria wel de echte moeder van de Heere Jezus was. Het zal me niet verbazen dat het ontkennen hiervan in de vroege kerk als Docetistische dwaling is verworpen.Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4810
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Ze was de moeder van Christus en toch ook weer niet, ja op een speciale wijze.parsifal schreef:Ik denk dat Maria wel de echte moeder van de Heere Jezus was. Het zal me niet verbazen dat het ontkennen hiervan in de vroege kerk als Docetistische dwaling is verworpen.Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Waar haal je dat vandaan. Dat ze op een wonderlijke manier zwanger is geworden, maakt haar moederschap niet anders. M.I. kom je op deze manier dicht bij het verkleinen van de menselijke natuur van de Heere Jezus, of zet je de weg er naar open.Johann Gottfried Walther schreef:Ze was de moeder van Christus en toch ook weer niet, ja op een speciale wijze.parsifal schreef:Ik denk dat Maria wel de echte moeder van de Heere Jezus was. Het zal me niet verbazen dat het ontkennen hiervan in de vroege kerk als Docetistische dwaling is verworpen.Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Maria als mede middelares (mediatrix) is voor zover ik weet wel officieel, maar als mede verlosseres (coredemptrix) niet of nog niet.
Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mediatrix
en
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Co-Redemptrix
Just my 2cents, ik weet er verder ook niet veel van.
Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mediatrix
en
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Co-Redemptrix
Just my 2cents, ik weet er verder ook niet veel van.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Dat eerste is conform de Lofzang van Maria. Dat tweede is inderdaad de RK-leer. Het derde is zelfs uitdrukkelijk tegen de RK-leer.Johann Gottfried Walther schreef:Mariaverering. Maria middelares noemen. Maria aanbidden.DDD schreef:Hoe wordt dit in de RKK dan overschat?Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Uit:
AD DIEM ILLUM
Over het geheim en de betekenis van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria naar aanleiding van het 50 jarig jubileum van de dogmaverklaring
Overigens zijn er veel parochies waar Maria niet of nauwelijks vereerd wordt. Het vereren van Maria moet ook buiten de liturgie gebeuren, dus de encyclieken daarover (zie allemaal van rond 1850-1950) zijn, hebben weinig praktische waarde. Maar er is absoluut geen sprake van dat de RKK iemand anders dan God zelf aanbidden, of hetgeen de kerk als God beschouwt (namelijk de hostie).c. Omdat ze de algemene middelares is bij Christus
15
We ontkennen natuurlijk niet, dat de uitdeling van deze schatten een persoonlijk en eigen recht is van Christus; immers, ze zijn ons uitsluitend door Zijn dood verworven en Hij zelf is ambtshalve de middelaar tussen God en de mensen. Maar toch, om reden van de door ons vermelde gemeenschap in lijden en droefenissen tussen Moeder en Zoon, is aan die verheven Maagd het voorrecht gegeven “om bij haar eengeboren Zoon de machtige middelares en voorspreekster van heel de wereld te zijn”.
De bron is dus Jezus Christus en “uit Zijn volheid ontvingen wij allen” (Jph. 1, 16); “door Hem wordt het ganse lichaam samengevoegd en samengehouden door alle band van bijstand..., en zo voltrekt zich de groei van het lichaam tot eigen opbouw in liefde”. (Ef. 4, 16) Maar Maria is volgens de juiste uitdrukking van Bernardus “het kanaal”, als men wil de hals, waardoor het lichaam met het hoofd verbonden is en waarlangs het hoofd zijn kracht en invloed op het lichaam uitoefent. „Want zij is de hals van ons Hoofd, en door middel van deze hals worden alle geestelijke gaven aan Zijn mystiek lichaam medegedeeld.” Men ziet dus: het is er zeker ver van af, dat we aan de Moeder Gods de kracht zouden toeschrijven om de bovennatuurlijke genade voort te brengen. Die kracht behoort alleen aan God. Maar toch, omdat Maria door haar heiligheid en door haar vereniging met Christus allen te boven gaat, en door Jezus Christus tot gezellin is gekozen bij het werk der Verlossing, verdient ze, zoals de uitdrukking luidt, „de congruo" (op titel van gepastheid), wat Christus „de condigno" (op titel van rechtvaardigheid) voor ons verdiend heeft, en is ze de hoogste dienares bij de uitdeling der genade. Christus “zetelt aan de rechterhand der Majesteit in den hoge” (Hebr. 1, 3); Maria staat als koningin aan Zijn rechterhand “als veiligste toevlucht en als trouwste helpster van allen, die in gevaar zijn, zodat men onder haar aanvoering, onder haar leiding, onder haar genadige hulp, onder haar bescherming geen enkele reden tot vrees, geen enkele reden tot vertwijfeling heeft”.
Openbaring 6, 10.Van Ewijk schreef:Ach, zou u mij kunnen vertellen waar?DDD schreef:Zeker. En er wordt maar weinig in de Bijbel gezegd over voorbede in de hemel voor de mensen op aarde. Je komt het geloof ik maar twee keer tegen.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Ik dank u.
Dan heb ik hier nog een interessante link .
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... Maria.html
Dan heb ik hier nog een interessante link .
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... Maria.html
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
1 Timotheüs 2,5 is inderdaad een relevante tekst.
De Willibrordvertaling luidt als volgt:
De Willibrordvertaling luidt als volgt:
De aantekeningen bevatten geen nadere opmerkingen bij deze tekst, terwijl je dat wel zou verwachten, uitgaande van de protestantse vertalingen.Want God is één, één is ook de middelaar tussen God en de mensen, de mens Christus Jezus (...)
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?DDD schreef:Openbaring 6, 10.
Dat beschouw ik niet echt als een voorbede.
Weliswaar word God hier aangeroepen door de heiligen in de hemel maar er is geen sprake van voorbidden op verzoek van iemand op aarde.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Nee, dit is een bede van de hemelingen die om wraak roepen. Dat is geen menselijke onheilige wraak, maar hier wordt de eer van God op het volmaaktste bedoeld. We mogen wel eens bedenken dat al het vergoten bloed, en alle zonden om wraakoefening roepen. Uit vele zaken is op te maken dat aangaande de zaken omtrent het einde der wereld meer licht komt te vallen. De tekenen der tijden spreken dienaangaande een duidelijke taal.Van Ewijk schreef:10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?DDD schreef:Openbaring 6, 10.
Dat beschouw ik niet echt als een voorbede.
Weliswaar word God hier aangeroepen door de heiligen in de hemel maar er is geen sprake van voorbidden op verzoek van iemand op aarde.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten
Ik zou niet weten waarom dit geen voorbede zou zijn. Voorbede is toch niets anders dan bidden voor een ander/ iemand?