Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Hoe wordt dit in de RKK dan overschat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wat je schrijft rechtvaardigt mijns inziens niet de grote woorden die je soms hoort (zie ook het begin van dit draadje) over de RKK, die hier anders over denkt. Die legt wat meer de nadruk op de eenheid van de strijdende en triomferende kerk. Want ik neem graag aan dat je met deze argumenten geen bezwaar wilt aanvoeren tegen de voorbede op zondag in de kerk of tegen het thuis anderen opdragen aan Gods genadetroon.

Voor iemand die de eenheid van de Kerk centraal stelt, is dat feitelijk niets anders.
Nu je dat zo zegt: ik heb wel wat moeite met het vragen aan de dominee om voor mij te bidden in de kerk als ik ziek ben (fictief voorbeeld, ik heb dat nog nooit gedaan). Dat komt wel in de buurt van het vragen aan de gestorven heiligen om voor ons te bidden, vind ik. Het gaat mij er dan om dat het lijkt alsof het gebed van de predikant meer gewicht in de schaal zal leggen. Maar misschien overdrijf ik wat, want ik vind het wel weer goed om je familie te vragen om voor je te bidden.

Iets anders is dat de dominee voor mij bidt omdat hij weet dat ik ziek ben. Het lijkt mij volstrekt Bijbels dat de gemeente bidt voor de zieken en dat je thuis een ziek familielid etc. opdraagt. Er werd voor Petrus in de gevangenis gebeden en Paulus roept zelf ook op om voor hem te bidden.
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door DDD »

Zeker. En er wordt maar weinig in de Bijbel gezegd over voorbede in de hemel voor de mensen op aarde. Je komt het geloof ik maar twee keer tegen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4810
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Hoe wordt dit in de RKK dan overschat?
Mariaverering. Maria middelares noemen. Maria aanbidden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Zeker. En er wordt maar weinig in de Bijbel gezegd over voorbede in de hemel voor de mensen op aarde. Je komt het geloof ik maar twee keer tegen.
Ach, zou u mij kunnen vertellen waar?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Ik denk dat Maria wel de echte moeder van de Heere Jezus was. Het zal me niet verbazen dat het ontkennen hiervan in de vroege kerk als Docetistische dwaling is verworpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4810
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

parsifal schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Ik denk dat Maria wel de echte moeder van de Heere Jezus was. Het zal me niet verbazen dat het ontkennen hiervan in de vroege kerk als Docetistische dwaling is verworpen.
Ze was de moeder van Christus en toch ook weer niet, ja op een speciale wijze.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef:
parsifal schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Ik denk dat Maria wel de echte moeder van de Heere Jezus was. Het zal me niet verbazen dat het ontkennen hiervan in de vroege kerk als Docetistische dwaling is verworpen.
Ze was de moeder van Christus en toch ook weer niet, ja op een speciale wijze.
Waar haal je dat vandaan. Dat ze op een wonderlijke manier zwanger is geworden, maakt haar moederschap niet anders. M.I. kom je op deze manier dicht bij het verkleinen van de menselijke natuur van de Heere Jezus, of zet je de weg er naar open.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door Floppy »

Maria als mede middelares (mediatrix) is voor zover ik weet wel officieel, maar als mede verlosseres (coredemptrix) niet of nog niet.
Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mediatrix
en
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Co-Redemptrix

Just my 2cents, ik weet er verder ook niet veel van.
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maria was gezegend, en in die positie bijzonder dat de Christus uit haar geboren is. Hoewel ze niet echt moeder was maar de zwangerschap was er door de bijzondere werking van de Heilige Geest. Maar het was een voorrecht dat ze de moeder des Heeren was.
Maar dat moet zeker niet overschat worden zoals in de Roomse kerk. Er is alleen verlossing door Christus, en waarom zouden de gelovigen een andere Voorbidder zoeken, als Christus voor de gelovigen pleit.
Hoe wordt dit in de RKK dan overschat?
Mariaverering. Maria middelares noemen. Maria aanbidden.
Dat eerste is conform de Lofzang van Maria. Dat tweede is inderdaad de RK-leer. Het derde is zelfs uitdrukkelijk tegen de RK-leer.


Uit:
AD DIEM ILLUM
Over het geheim en de betekenis van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria naar aanleiding van het 50 jarig jubileum van de dogmaverklaring
c. Omdat ze de algemene middelares is bij Christus


15


We ontkennen natuurlijk niet, dat de uitdeling van deze schatten een persoonlijk en eigen recht is van Christus; immers, ze zijn ons uitsluitend door Zijn dood verworven en Hij zelf is ambtshalve de middelaar tussen God en de mensen. Maar toch, om reden van de door ons vermelde gemeenschap in lijden en droefenissen tussen Moeder en Zoon, is aan die verheven Maagd het voorrecht gegeven “om bij haar eengeboren Zoon de machtige middelares en voorspreekster van heel de wereld te zijn”.
De bron is dus Jezus Christus en “uit Zijn volheid ontvingen wij allen” (Jph. 1, 16); “door Hem wordt het ganse lichaam samengevoegd en samengehouden door alle band van bijstand..., en zo voltrekt zich de groei van het lichaam tot eigen opbouw in liefde”. (Ef. 4, 16) Maar Maria is volgens de juiste uitdrukking van Bernardus “het kanaal”, als men wil de hals, waardoor het lichaam met het hoofd verbonden is en waarlangs het hoofd zijn kracht en invloed op het lichaam uitoefent. „Want zij is de hals van ons Hoofd, en door middel van deze hals worden alle geestelijke gaven aan Zijn mystiek lichaam medegedeeld.” Men ziet dus: het is er zeker ver van af, dat we aan de Moeder Gods de kracht zouden toeschrijven om de bovennatuurlijke genade voort te brengen. Die kracht behoort alleen aan God. Maar toch, omdat Maria door haar heiligheid en door haar vereniging met Christus allen te boven gaat, en door Jezus Christus tot gezellin is gekozen bij het werk der Verlossing, verdient ze, zoals de uitdrukking luidt, „de congruo" (op titel van gepastheid), wat Christus „de condigno" (op titel van rechtvaardigheid) voor ons verdiend heeft, en is ze de hoogste dienares bij de uitdeling der genade. Christus “zetelt aan de rechterhand der Majesteit in den hoge” (Hebr. 1, 3); Maria staat als koningin aan Zijn rechterhand “als veiligste toevlucht en als trouwste helpster van allen, die in gevaar zijn, zodat men onder haar aanvoering, onder haar leiding, onder haar genadige hulp, onder haar bescherming geen enkele reden tot vrees, geen enkele reden tot vertwijfeling heeft”.
Overigens zijn er veel parochies waar Maria niet of nauwelijks vereerd wordt. Het vereren van Maria moet ook buiten de liturgie gebeuren, dus de encyclieken daarover (zie allemaal van rond 1850-1950) zijn, hebben weinig praktische waarde. Maar er is absoluut geen sprake van dat de RKK iemand anders dan God zelf aanbidden, of hetgeen de kerk als God beschouwt (namelijk de hostie).
Van Ewijk schreef:
DDD schreef:Zeker. En er wordt maar weinig in de Bijbel gezegd over voorbede in de hemel voor de mensen op aarde. Je komt het geloof ik maar twee keer tegen.
Ach, zou u mij kunnen vertellen waar?
Openbaring 6, 10.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door Van Ewijk »

Ik dank u.
Dan heb ik hier nog een interessante link .

http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... Maria.html
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door DDD »

1 Timotheüs 2,5 is inderdaad een relevante tekst.

De Willibrordvertaling luidt als volgt:
Want God is één, één is ook de middelaar tussen God en de mensen, de mens Christus Jezus (...)
De aantekeningen bevatten geen nadere opmerkingen bij deze tekst, terwijl je dat wel zou verwachten, uitgaande van de protestantse vertalingen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Openbaring 6, 10.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

Dat beschouw ik niet echt als een voorbede.
Weliswaar word God hier aangeroepen door de heiligen in de hemel maar er is geen sprake van voorbidden op verzoek van iemand op aarde.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
DDD schreef:Openbaring 6, 10.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

Dat beschouw ik niet echt als een voorbede.
Weliswaar word God hier aangeroepen door de heiligen in de hemel maar er is geen sprake van voorbidden op verzoek van iemand op aarde.
Nee, dit is een bede van de hemelingen die om wraak roepen. Dat is geen menselijke onheilige wraak, maar hier wordt de eer van God op het volmaaktste bedoeld. We mogen wel eens bedenken dat al het vergoten bloed, en alle zonden om wraakoefening roepen. Uit vele zaken is op te maken dat aangaande de zaken omtrent het einde der wereld meer licht komt te vallen. De tekenen der tijden spreken dienaangaande een duidelijke taal.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindten

Bericht door DDD »

Ik zou niet weten waarom dit geen voorbede zou zijn. Voorbede is toch niets anders dan bidden voor een ander/ iemand?
Plaats reactie