Ik ben van mening dat het -zeker voor beginnende predikanten - heel goed kan zijn als ze niet, of niet direct, voorzitter van een kerkenraad worden.
Ze hebben al zoveel taken. Laat de betreffende kerkenraden dit zelf beslissen.
Predikant altijd voorzitter kerkenraad?
Re: Predikant altijd voorzitter kerkenraad?
Inderdaad, dennis. Het is prima om een beginnend predikant eerst een paar maanden als gewoon kerkenraadslid mee te laten draaien met de kerkenraadsvergaderingen. Dan leer je de broeders ook wat kennen, de onuitgesproken, maar niet vastgelegde gewoonten en gebruiken, je kan dan scherper zien welke rol de verschillende kerkenraadsleden hebben. Bovendien is het voorzitten van een kerkelijke vergadering iets dat je toch in de praktijk zult moeten leren. Heel goed als je dat rustig opbouwt.dennis schreef:Ik ben van mening dat het -zeker voor beginnende predikanten - heel goed kan zijn als ze niet, of niet direct, voorzitter van een kerkenraad worden. Ze hebben al zoveel taken. Laat de betreffende kerkenraden dit zelf beslissen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Johann Gottfried Walther
En niet elke predikant heeft de talenten om voorzitter van de kerkenraad te zijn.
Sommige hebben juist talenten juist op andere gebieden van hun functie als predikant.
Sommige hebben juist talenten juist op andere gebieden van hun functie als predikant.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Helemaal mee eens. Het topic lijkt zich toe te spitsen op de GG, waar het kennelijk zo geregeld is [zie posting van Zeemeeuw]. Maar als we 't breder trekken: zeker, ik ken ook de situaties waar binnen de kerkenraad iemand aanwezig is met grote vergadertechnische kwaliteit en waar de predikant het voorzitterschap aan zo'n kundig kerkenraadslid overlaat. Dat lijkt me alleen maar verstandig, zeker als de predikant van zichzelf weet dat zijn sterke kanten op andere terreinen liggen dan op het leiden van vergaderingen. Niks mis mee.Johann Gottfried Walther schreef:En niet elke predikant heeft de talenten om voorzitter van de kerkenraad te zijn.
~~Soli Deo Gloria~~